Pagina 1 van 1
2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 17:53
door Pieter NB
Hallo Allemaal
Ongeveer een maand geleden, kort na het plaatsten van gereviseerde verstuivers en injectiepomp, ontstond er een hard tikkend geluid bij warme motor.
Met dit geluid heb ik nauwelijks gereden, Minder dan 5 km.
Kop er af gehaald, kleppen bleken niet te stellen door ingesleten tuimelaars en ingesleten klepsteelkoppen.
kleppen + klepgeleiders + versleten tuimelaars zijn door mij vervangen.
Voorkamers zagen er goed uit, deze heb ik laten zitten.
Aan het onderblok heb ik niets gedaan behalve het vervangen van 1 beschadigde stoterstangkom.
Het onderblok had nog STD zuigers en gezien het gemak waarmee hij starte en de 100 KM die de 109 met roofrack haalde, wilde ik mij beperken tot de cylinderkop.
Nu alles weer in elkaar zit en draait blijkt het geluid nog niet verdwenen te zijn.
Ik ben bang dat er in het onderblok iets defect is, maar mogelijk heb ik de motor niet goed afgesteld??
Graag advies,
Misschien heeft iemand met 2.25 diesel ervaring zin om eens te komen luisteren/testen?
Ik woon in Oosterhout NB.
Groet,
Pieter
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 17:56
door Roy Bruurs
Verstuivers nog goed? Niet per ongeluk laten vallen tijdens het verwijderen of plaatsen
hoe ziet de motorolie eruit als je die aftapt? Onderdeeltjes erin ijzerslijpsel oid
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2011 15:58 door Roy B.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 18:06
door Pieter NB
Hallo Roy,
Dat is een snelle reactie
Verstuivers zijn pas terug van Robert Ketelaar + Injectiepomp, ze hebben van mij een luxe behandeling gekregen, zeker niet gevallen.
De olie zat er pas 2 maanden in, deze heb ik niet afgetapt.
Pieter
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 18:07
door Roy Bruurs
kijk is of je iets vind in de olie nieuwe olie is goedkoper dan het niet vinden van de oorzaak
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 18:42
door Pieter NB
5 a 6 liter mooi zwarte olie, geen metaalklontjes
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 19:17
door westfries.
Even verder borduren op je eerste posting
Waar is dat stukje stoterstanghouderkom dat was afgebroken nu gebleven ??????
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ea1e00a3b5b61d9899a2cc2fc141945', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14326452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 19:42
door Pieter NB
Hallo Westfries
Het zag ernaar uit dat het geen verse breuk was.
Mogelijk al jaren geleden gesneuveld.
Ik zou de carterpan er onderuit kunnen schroeven, maar had mij tot de cylinderkop beperkt omdat daar gebreken te zien waren.
Niet te stellen kleppen vooral de uitlaatkleppen. De stoterstangen waren recht. Ik dacht dat bji de kleppen het probleem zou zitten.
Kleppen die te laat opengingen door te grote klepspeling als gevolg van de slijtage.
Met al die slijtage had ik trouwens al zo'n 10.000 mijl probleemloos gereden, enkel rook.
Vooral meer rook na het vervangen van een vervuild brandstoffilter.
Rook is onverbrande diesel. Olieverbruik minder als 1 liter per 1000 mijl.
Het geluid trad pas op nadat de motor warm werd.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 21:55
door ignace
Distributieketting?
Zou toch de carterpan eraftrekken, zeker nu de olie er al uit is.
Heb spijt dat ik dat niet gelijk gedaan had, had me achteraf een hoop kosten bespaard.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:45
door Dirk109
Tikkend geluid? hen ook wel eens iets gelezen over een lek uitlaatspruitstuk oid of pakking.
Is de moeite waard om het even te bekijken.
Dirk109
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 00:03
door richard78
Hoi Pieter,
Waren de kleppen, kleppengeleiders en tuimelaars versleten door ouderdom of te weinig olie (kijk pomp na)? Maar misschien zijn er meerdere dingen vesleten wat het tikkend geluid veroorzaakt. Ik begrijp dat et spul al uit elkaar ligt. Maar je kan bij een draaiende motor met een stetiscoop (schroevendraaier of iets anders metaal tegen het blok en je oor) peilen waar het geluid vandaan komt. Maar als je bang bent meer stuk te maken niet doen.
Was het er ook als de auto stil stond of alleen bij een rijdende auto.
just some ideas to keep on thinking
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2d9f948153b25464cacd272b85ae6a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14327973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 00:46
door Pieter NB
Bedankt voor jullie inbreng
uitlaatspruitstuk en pakking zijn vervangen.
Had vandaag na reparatie van de kop de motor weer aan het lopen. Niet mee gereden.
Tikken kwam terug bij warme motor. (eerder een hard TAK-geluid)
Er komt genoeg olie via de tuimelaaras. Alleen de uitlaattuimelaars+klepsteelkoppen waren flink ingesleten.
Alle stelen hadden speling met de geleiders. voorkamers zaten goed, dus ook niet losgehaald.
Alle kleppen met klepgeleiders vervangen + tuimelaars van de uitlaatkleppen. (Ik had een andere tuimelas waar de inlaattuimelaars versleten waren)
Gelijk de beste klepstelschroefjes+moertjes op mijn tuimelas gezet zodat alles goed af te stellen is.
Motor aan de praat gekregen na de gloeipluggen en de kabels goed schoongemaakt te hebben, (teveel oxidatie op de contacten)
Warm laten lopen, kopbouten verder aangedraaid en kleppen opnieuw gesteld.
Geexperimenteerd met de injectiepomp tikkie links en tikkie rechts van merk.
Merk maand geleden gecontroleerd met een van Robert Ketelaargeleende afstemsleutel. Het merk op het vliegwiel was slecht te zien, maar terugwerkend van van mijn pijlinstelling kwam ik op een merk op het vliegwiel uit, dus dat zal wel goed staan. Er is nog ca 1/3 van de speelruimte over voordat de injectiepomp tegen maximumdraaiing staat.
Tikken is duidelijk hoorbaar als ik een beetje gas geef.
Zelf denk ik nu dat het geluid uit het ondeblok moet komen, als ik in de auto zit is het sterker te horen dan buiten. Het is ook goed voelbaar als ik mijn hand op de versnellingspook leg.
Het verdwijnt niet bij ingetrapte koppeling.
Het deksel van de distributie is er ooit afgeweest en met vloeibare pakking teruggezet. Aangezien ik nog stelruimte bij de injectiepomp over heb is de distributieketting niet de eerste verdachte.
Doemscenario.. kapotte lagers?
Maar mischien heb ik iets simpels over het hoofd gezien/ iets verkeerd gesteld.
Het was voor het eerst hoorbaar nadat ik de gereviseerde distriburiepomp terug gezet had. Daarbij had ik ook de kleppen gesteld zonder in de gaten te hebben dat de uitlaatkleppen zo in de tuimelaars ingesleten waren. (dus nooit goed stelbaar)
Dit is de eerste keer dat ik aan een Diesel sleutel. Vroeger wel benzinemotoren gerepareerd (verbrande kleppen etc. toen inslijpen met olie-vim mengsel, nu is er beter spul te koop).
Groet,
Pieter
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 13:07
door Huub
Je kan mij ook even bellen, dan kom ik wel langs, woon ook in Oosterhout en heb 15 jaar ervaring met de 2.25 diesels, twee weten meer dan een......
GRT Huub
0645765952
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 19:40
door Cees spithoven
Tikken is duidelijk hoorbaar als ik een beetje gas geef.
Ik denk verstuivers, laat ze eerst maar eens testen er kan maar zo een verstuivernaald vast zitten.
Cees Spithoven
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 21:10
door Pieter NB
bedankt voor het luisteren-meedenken Huub.
We komen tot de conclusie dat het waarschijnlijk een slechte verstuiver is.
Morgen met een extra exemplaar (ver)stuivertje wisselen.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 21:22
door Exfietser
Voor je gaat verwisselen zou ik eerst 1 voor 1 de verstuiver leidingen even losmaken. Als je een defect exemplaar hebt stopt het tikken als de leiding los is. Je weet dan of het een verstuiver is en ook welke het dan is.
Arnold.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 21:23
door Roy Bruurs
verstuivers waren toch gereviseerd zei je tegen mij. Had dit probleem al eerder geopperd
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 22:27
door Pieter NB
Nogmaals bedankt voor alle inbreng
volgens Huub klonk de motor stationair alsof een cylinder maar half meedeed. Het geluid deed hem in eerste instantie denken aan een slechte, mogelijk druppelende verstuiver.
Het tikken is licht aanwezig bij stationair, bij hogere toeren wordt het heel duidelijk.
De verstuivers zijn pas gereviseerd, maar hebben door meerdere keren in en uithalen misschien toch iets meegekregen.
Omdat ze pas gereviseerd waren ging ik het daar niet zoeken.
Het aandraaien met 10KGf ipv. 10Nm heeft mogelijk meer schade aangericht dan alleen wat kapotte schroefdraad.
Zie mijn vorige draadje van zo´n 2a3 weken geleden.
Vanochtend de leidingen naar de verstuivers stuk voor stuk stukje losgedraaid, bij 2 exemplaren ging de motor langzamer lopen, bij 2 sloeg hij bijna af. Die 2 die alleen maar langzamer gingen ga ik verder nakijken, loshalen en kijken of de sproei er goed uitziet. Huub dacht aan het druppelen van een verstuiver waardoor de explosie wat later komt. Dit loshalen ga ik morgenvroeg nog eens uitgebrid herhalen, nu met extra gas bijgeven om beter naar het tikken te kunnen luisteren.
Heeft iemand in de buurt van Oosterhout/Breda/Tilburg1 of 2 test verstuivers te leen? anders rijd ik morgen naar Oisterwijk (in de peugeot) voor een vervangexemplaar.
Moet nu weg, maar kijk vanavond laat naar eventuele reacties.
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: do 21 jul 2011, 22:37
door Roy Bruurs
oisterwijk is vandaag tot 10 uur open. een lekkende verstuiver is redelijk goed te herkennen. optisch zul je er niks aan zien met het blote oog, maar vaak zijn ze blinkend zwart ipv mat zwart
Re: 2.25 diesel defect?? advies gevraagd
Geplaatst: vr 22 jul 2011, 16:22
door Pieter NB
Bedankt allemaal
Verstuiver nummer 4 vervangen en het harde tikken is weg.
Nu klein proefritje, dan kopbouten natrekken en kleppen nog eens stellen.
Hij rookt nog steeds behoorlijk, dus ik zal ook met het inspuitmoment moeten experimenteren.
Of kan ik hier ergens een afstelsleutel lenen.
Eerst maar eens de kleppen stellen en zien of dat verbetering brengt, Ik heb nu in ieder geval kleppen die te stellen zijn.