Pagina 1 van 1
afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:27
door Robert
Ik heb na lange tijd rommelen met puntjes, 3 kapotte bobines en 3 stroomverdelers overgestapt op een bobine met daarin een electronische module. Tevens weer een nieuwe bobine die veel ohms levert. Maar nu de afstelling. Ik heb begrepen: Met de stroob motor op toeren 800 tr/m en dan de markering op de poelie thv 6 ATDP met de vacuumslang wel aangesloten. Wie weet of dit juist is? Gaat om een SIII 2,25 op benzine/lpg.
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:34
door h.de.kort13@kpnplanet.nl
gewoon erop zetten en op gehoor goed zetten
werkt meestal het beste.
Heb ik vorig jaar bij een vriend gedaan na overleg met een gerenomeerde land rover dealer ( zij deden het altijd zo bij een oude serie)
succes
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:55
door Wim Janssen
Sorry, maar dat is een redelijk onzinnig advies aan iemand die deze vraag stelt. Stel de voorontsteking maar eens af op 15 of 20 graden. Het lijkt wel of hij steeds mooier gaat lopen, maar de totale vervroeging op hoge toeren gaat ook zover mee en dan is er een steeds grotere kans op pingelen bij hoge toeren wat redelijk desastreus kan zijn.
groeten
Wim Janssen
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:59
door Wim Janssen
Robert,
Het verhaal klopt op ATDP na. Het is ATDC (after top dead center) en het moet zijn 6 graden BTDC (before top dead center). Bovendien mag je hem op LPG wel wat meer geven bijv. 8-10 graden.
Vacuumslang aan de motorkant afdoppen.
groeten
Wim Janssen
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 11:00
door Paul Rasch
Beste Robert en H. de Kort,
Je moet heel goed weten wat je hoort om de afstelling 'op het gehoor te doen'.
Bovendien als je motor stationair het beste loopt, is niet gezegd dat dat bij hoger toerentallen en bij belasting ook zo is.
Of ... als je mengsel niet goed is compenseer je mogelijk en kan je juist een verkeerde afstelling krijgen.
Een verkeerd afgestelde ontsteking kan aanzienlijke schade veroorzaken.
Ik begin altijd met de door LandRover voorgeschreven waarde, bij het juiste toerental en met de slang van vacuumvervroeging los (en als je heel precies bent, afgedopt om het aanzuigen van valse lucht te voorkomen).
Als je zo een goede uitgangswaarde hebt zou je, als je weet wat je doet, kunnen experimenten met vervroegen (of verlaten) van de ontsteking.
Succes, Paul Rasch
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 11:12
door Robert
In een boekje las ik over 6 graden ATDC bij 800 toeren met een foto waarbij een strip onder aan de dynamo met ongeveer vijf punten de meest rechter punt gelijk stond met de markering op de poelie waarbij de poelie dus ook van het meest linker (6 graden BTDC?) naar rechts draait. Ik hoor nu dus al verschillende geluiden. Wat ik niet lees is bij de verhalen op deze discussielijst om hoeveel toeren het moet gaan. Tevens een vraag over het lostrekken van het vacuumslangetje, moet dit op de carb of op de verdeler worden losgetrokken
- hoeveel toeren?
- 6 graden ATDC (boekje) of 6 graden BTDC?
- en waar lostrekken slangetje?
(en na zo'n 30 keer die @#!&^%$ code....Is die ook hoofdletter gevoelig? en is het nu een Oo of 0 of is het een k of een K(loten)
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 11:46
door Eric&Betty Boop
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens op krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip 7.0:1 3 graden VBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:1 3 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:1 0 graden = BDP (super benzine)
Stationair toerental 500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental tot maximaal 3.5%
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:1 3x gelagerde motoren: loodhoudend
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:1 5x gelagerde motoren: loodvrij
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.25 mm warm of koud
Contactpuntafstand 0.36-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 4500 tpm bij afnemend toerental: 38°-42°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 3500 tpm bij afnemend toerental: 30°-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 2500 tpm bij afnemend toerental: 22°-26°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 1200 tpm bij afnemend toerental: 12°-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 900 tpm bij afnemend toerental: 4°-12
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Bougietype 7.0:1 N8, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Bougietype 8.0:1 N12 electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b202ccf0c7cbda04374ce2cc6f90376', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14323861, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4c60788e3f0d10d15074f7d5fa1136f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14323861, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: afstellen elctronische ontsteking SIII
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:29
door Dirk109
Hallo Robert ik zou eerst even kijken naar de specificatie's van je onsteking.
Ik heb bijv een 123 en ingesteld op de curve waarbij hij max 26 graden vervroegd.
Ik heb hem dus stationair met de lamp en slangvast een graad of 10 vooronsteking gegeven.(slang los en vast maakt bij stationair niet veel uit bij mij vandaar slang vast.)
Ik heb dus gerekend 26+10= 36 wat bijna tegen het maximum aanzit.
Daarna gewoon rijden en goed geluisterd hoe de auto naar zijn maximum gaat.
Bij mij is het zo dat als het lang duurt voor ik op de honderd zit staat hij niet helemaal goed, daar kan ik het een beetje aan meten.
Let wel! op de rand van maximale vervroeging geeft de motor het meeste vermogen maar geeft ook de meeste kan op pingelen wat behoorlijke motorschade kan veroorzaken.Het is maar net wat je wilt op de rand of er net voor aan de veilige kant.
Wat ook belangrijk is dat de motor onder weinig belasting goed kan lopen en bij zwaar trekken(aanhanger, belading) sneller zal pingelen.
Ik vindt de 123 een uitstekende onsteking waarbij mijn 2.25 uitstekend op loopt.Netjes stationair, zwaardere bobine mogelijk, bobine is beveiligd en veel instel mogelijk heden.
Ja inderdaad een onsteking met twee curve zou nog beter zijn maar goed ik rij zoveel mogelijk op lpg dus die keer dat ik benz rij neem ik voor lief.
Dirk109