Pagina 1 van 1

Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 16:09
door harro
Zomaar vraagje, binnenkort gaan we een ritje naar Italie doen, via Duitsland en Zwitserland, en nu zat ik zo'n beetje naar de brandstof-prijzen in Europa te kijken... Vooral Zwitserland nodigd niet uit de tank van de TD5 nog eens af te toppen. Eigenlijk zou ik dus een paar liter mee willen nemen, ook met het oog op eventuele zoektochten naar pompstations op Sicilië. Buitenop de Discovery heb ik geen plek voor een jerrycan en achterin bij de bagage heeft meest als nadeel dat je de hele weg in de Diesel-lucht zit... Zijn er handige trucs om dat te voorkomen? (Jerrycan na vullen schoonmaken me afwas-middel, inpakken in vuilniszak, dichtplakken met tape, etc? ) Ervaringsdeskundigen met goede ideën?

Harro

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 16:18
door Gert
Ik zou het idee gewoon uit je hoofd zetten.
10 liter zou je misschien 10 dubbeltjes schelen aan inkoop, maar je moet het ook mee de bergen in nemen etc. Je verliest dus meer dan dat je wint. Wees blij dat ik het niet voor je ga uitrekenen, want dan zou je nu in een Panda rijden. Het verhaal dat je op sicilie geen brandstof kan vinden stamt waarschijnlijk uit de jaren 40 van de vorige eeuw.

Mijn reisgenoot van mijn recente afrikareis had ook die ouderwetse ideeën van brandstofschaarste, en had een tank van 200 liter extra. Aangezien Marokko wel écht de moeite waard is om in te kopen (70 ct per liter), hebben we die toen gevuld.

Bovendien is het meenemen van brandstof verboden, ik geloof dat 10 liter extra is toegestaan. Hierop controleren ze regelmatig, en sinds de verscherpte grenscontroles al helemaal.

Jij wint dus meer door gewoon eens te kijken of jij het nieuwe rijden kunt toepassen.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 16:52
door Marc-my-Words
Harro,

Heb je al eens gekeken hoe ver je komt op een tank ? Heb je ook al eens gekeken naar "Het nieuwe rijden" (zoals Gert ook al zegt) - genoeg lucht in je banden en wat anticiperender rijden komt zowel verbruik als gemoedsrust ten goede (hoewel lucht en gemoedsrust weinig met elkaar van doen hebben).
Ik houd zo nu en dan het verbruik bij, 's zomers verbruikt een Defender met wat goede wil 8,5 tot 9 liter per 100 km, een Disco moet het beter kunnen.

Verder "loont" het om je even op de hoogte te stellen van de brandstof-prijzen. Het zou mij niet verbazen dat je heel wat verdienen kan door kort voor Basel even een toeristische detour te maken langs een franse supermarkt. Zelf ben ik ook van het zuinige type, heb geluk dat er hier nabij heel wat keus is, maar bijv. in Frankrijk zijn de supermarkten goedkoper (en dan nog steeds opletten, kan tussen de ene en andere nog 5-10 Euro-cent schelen). Luxemburg is natuurlijk ook een "Must".

Anyway, ik reed met de 110Td5 op één tank tot de Poolse grens en tankte dan in Polen goedkoper als in Tsjechië (toevallig moest ik toch naar nabij het drielandenpunt daar).

Marc

PS Als je een goede reserve "jerrycan" hebt dan hoeft het niet naar diesel te stinken: gewoon oplettend, schoon vullen en goed dichtdraaien.
Maar zoals Gert al zei: je verdient hoogstens 10 of 20 liter a een beperkt aantal Eurocent dus hoogstens enkele Euro's terwijl je reserve-canisters je meer gekost zullen hebben. En bedenk dat 20 of meer liters een (on)aardig volume in je bagage-ruim inneemt.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 18:58
door VeeTee
Op de wat langere reizen neem ik wel wat reserve mee (1 of 2 stalen jerrycan 20 l), maar dat is meer voor de gemoedsrust "voor het geval dat", zodat je niet per ongeluk zonder komt, dan uit economische redenen. Laats naar tripje Italie, het grootste verschil met Nedeland was Slovenie, € 0.14 per l goedkoper dan in NL (toen € 1,22 in Slovenie, en 1,36 in NL). Dat is € 2,80 besparing op een jerrycan, niet echt de moeite dus. De jerrycan (goede stalen) heb ik wel eens binnen gestouwd als ook buiten op het roofrack tijdens een andere reis. Als je netjes tankt ruik je er binnen echt niets van (diesel).

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 23:50
door Roy Bruurs
Volgende maand neem ik ook 2 kannen (samen 40l) aan reserve brandstof mee maar zoals VeeTee al zegt meer voor de gemoedsrust als echt om te besparen.

Stank heb ik nooit geen last van gehad gewoon goedsluitende kannen gebruiken

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 23:50
door Edward
Extra brandstof meenemen mag niet lees ik hier. Maar ik heb een extra tank van 100 liter in de 130 liggen. Gewoon omdat ik plek zat heb en een hekel heb aan tanken. Moet die extra tank dan officieel leeg of bijna leeg zijn bij een grensovergang?

Of mag dat dan weer wel omdat het een vaste tank is?

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: di 19 jul 2011, 00:33
door Joost88
is die tank gewoon aangesloten op de rest?

ik mag hopen dat dit gewoon mag, er zijn auto's genoeg (en wat dacht je van vrachtwagens) die meerdere tanks hebben.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: di 19 jul 2011, 00:34
door Marc-my-Words
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> Extra brandstof meenemen mag niet lees ik hier.
> Maar ik heb een extra tank van 100 liter in de 130
> liggen. Gewoon omdat ik plek zat heb en een hekel
> heb aan tanken. Moet die extra tank dan officieel
> leeg of bijna leeg zijn bij een grensovergang?
>
> Of mag dat dan weer wel omdat het een vaste tank
> is?

Ha Ha, je mag alleen naar grote landen, in kleine moet je eerst een paar extra rondjes rijden.

Ik heb echt nog nooit gehad dat ze naar de hoeveelheid reserve brandstof keken, sowieso kijken ze maar weinig precies, ze kijken vooral of je aan een ± standaard-profiel voldoet. Ben aan allerlei grenzen gecontroleerd, maar zodra ze zien dat je niet in hun profielen past zijn ze snel uitgekeken. Eenmaal bij een serieuze check zelfs stiekum geweldig gelachen (maar beperkt tot binnenpret): een duitse douanier pikte mij eruit bij de Tsjechisch-Duitse grens, ik werd gecontroleerd op drugssporen op mijn handen, hij wilde alles zien, en ...ze hadden een endoscoop waarmee ze de Defender van binnen wilde bekijken ... het duurde niet lang en het ding kwam zwart en stuk weer terug. Leukste grap was dat alle tijd mijn documententasje op het douaniersbureau lag met daarin oa wat anti-migraine pillen, mooi oranje zonder doosje oid, en van een soort die eenvoudige LSD-tests op tilt laat gaan.

Marc

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: di 19 jul 2011, 02:45
door Edward
De extra tank is met een pompje aangesloten op de standaard tank. Het is ook niet dat ik me echt druk maak, maar vraag het me wel af.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: di 19 jul 2011, 07:16
door Exfietser
Het al of niet meenemen van extra brandstof is denk ook een beetje een veiligheids kwestie. Zeker sinds de brand in de tunnel onder de mont blanc. Op veel ferry's en in veel tunnels mag het volgens mij om deze reden niet. Een degelijke stalen jerrycan is wel ok. Maar ik heb mensen wel eens gezien met zo'n kunstof ding waar ze in frankrijk wijn in verkopen. Ik vind in dit soort gevallen dat ze groot gelijk hebben om deze mensen er uit te pikken. Maar ja veel van deze ambtenaren zijn geen (brand) veiligheids inspecteurs maar regeltjes volgers. En dan wordt natuurlijk elke jerrycan achtige toestand er uit gepikt.

Arnold.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: di 19 jul 2011, 09:50
door harro
Ik heb ook al wat gerekend, omrijden loont eigenlijk nooit (meer dan van een snelweg af het dorp in misschien) en het idee was om een liter of 10 mee te nemen 'voor de zekerheid' en om bijvoorbeeld net ff de Italiaanse grens over te komen ofzo... netjes schoon inpakken en ik zie wel of ik het nodig heb.
Als je half Europa doorrijdt met een Disco is proberen te besparen op brandstof redelijk kansloos, dan moeten we gewoon de Peugeot 206 meenemen (vorig jaar mee naar Praag geweest, 1 op 17 en een stuk sneller dan dat ik met de Disco rij)
Vanavond eerst maar eens de klapstoeltjes achterin verwijderen, scheelt ruimte en zeker 40 kilo :-)

Harro

Re: Extra brandstof meenemen <strategie>

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:50
door Marc-my-Words
Omrijden loont niet altijd, maar bijvoorbeeld in Frankrijk waar er makkelijk 15 Eurocent kan zitten tussen de supermarkt-prijzen en de pomp langs de weg (langs de autosnelweg is het dan nog duurder) loont het echt wel om op de prijzen te letten.
Hier in mijn buurt, gewoon in midden Nederland is er een paar pompen op 12 km die nu op 1,27 zitten, op 1-2 km is het goedkoopste 1,32-1,33, een willekeurige komt op 1,40-1,42, en de duursten langs de snelweg zitten op 1,48-1,49. Het beeld is dus ook hier zoals ik dat in Frankrijk ken, alleen ken ik hier de weg.
De beste strategie is 1e even vooraf op internet kijken hoe groot de spreiding kan zijn (in Luxemburg bijv is het overal ± gelijk en goedkoop), en dan de "beste" selectiestrategie te volgen. Deze "beste" bestaat eruit om de eerste 3 pompen die goedkoop lijken te laten liggen en dan de volgende goedkope te nemen, het schijnt dat een vergelijkbare strategie bij bijv. partnerkeus (of het zoeken naar een leuke occasion - niet per se een partner dus) ook gemiddeld de beste resultaten geeft <niet dat ik deze strategie dagelijks toepas, en al zeker niet bij de keuze van mijn partner>. Bij het zoeken van een pomp komt daar natuurlijk ook nog de stand van de brandstofmeter bij .....

Anyway: ik denk dat is makkelijk een dubbeltje per liter lager zit als de "als het zo uitkomt" tanker -- da's dus toch € 200 per jaar die ik aan leukere dingen kan uitgeven.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2011 08:50 door Marc-my-Words.

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: vr 22 jul 2011, 01:46
door Rob 109-6
Hey Harro,

We zijn vandaag terug gekomen uit Schotland, extra brandstof genoeg bij (2 zij-tanks en de achterste tank) dus het zescilindertje komt niet zo vlug droog te staan dachten we.
Todat ergens in Scotchland de net gevulde achterste tank scheurt (doorgeroest ?) en er vrolijk 50 liter over de parkeerplaats bij de B&B loopt.
Zo zie je maar dat "voor het geval dat" niet altijd te voorkomen is. Is trouwens door de toevallig aanwezige lokale series liefhebber opgelost door zijn eigen achtertank aan me te verkopen en er meteen onder te monteren ! (echt voor een prikkie)
Veel plezier op vakantie en gewoon op tijd tanken !
groeten,

Rob

109-6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f90ebc882179213995820f587ac5a563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', 'https://blufiles.storage.live.com/y1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ/109-6.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14333176, 600, 600, 'Loading image ...', false);

109 series III - 6 cilinder 1977

Re: Extra brandstof meenemen

Geplaatst: vr 22 jul 2011, 09:55
door harro
Ha Rob,

Serieuze avonturen daar in Schotland! :-) hopen dat je 'nieuwe' tank het een tijdje uithoudt... Meestal wel geschikte lui daar in 't Noorden. Er zijn ook plekken in de UK waar je eerst op de bon wordt geslingerd door de lokale veldwachter...

We hebben er zin in, de Disco staat d'r helemaal klaar voor...

Grtz Harro