Pagina 1 van 1
Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 14:18
door Edward
In de 130 die ik rij ligt een Ford Puma Td4. Prima blok doet wat het moet doen, geen klachten. In de Disco ligt een Td5. Ook een prima blok, doet wat het moet doe ook geen klachten.
Echter, van de Td5 krijg ik een grote smile op m'n kop! Dat blok heeft karakter, iets wat de Puma totaal ontbeerd.
Nu dan: zou het mogelijk zijn om de zesbak van de Puma aan een Td5 te hangen? Ofwel de Puma wisslene voor een Td5? Dat het technisch haalbaar is geloof ik wel, maar mag je eigenlijk een "millieuslechter" blok monteren?
Tenslotte is de Td5 vervangen voor de Puma vanwege emissie-eisen.
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 15:42
door Madcap
Ach kom, Edward.... je neemt gewoon het geluid van de Td5 op, in je mp3 speler en tijdens het rijden luister je daarnaar. Ik ben erg content met de Puma in Zweden! BTW, ik zoek een sneeuwschuiver die er voor kan hangen, als ik volgend jaar in Zweden woon wil ik wel wat kunnen schuiven Weet jij nog iets?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2011 13:44 door Madcap.
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 17:55
door Marc-my-Words
Sök maar eens op Blocket.se voor die sneeuwschuiven.
Mijn broertje had daar al eens allerlei adequate sneeuwschuiven gevonden (maar heeft gewoon een knutselwerkje voorop zijn AKDiane - en natuurlijk spijkerbanden).
Marc
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 18:07
door Marc-my-Words
Edward,
Ik denk dat 't niet mag, een "retrofit" blok.
Dat je die 6 bak ideaal vindt wist'k al, dat je (net als ik) heimwee hebt naar de Td5 wist'k nog niet.
Ik denk dat je met een Td5 eerder tegen die rare ongelijk verdeelde* overbrengingsverhoudingen van de 6-bak aanloopt.
Die oude 5 bak is veel evenwichtiger wat de verdeling betreft, overdrive erop en je hebt meer dan de 6-bak.
* Voer een en ander maar eens in in de [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
1 - 2 - 3 hebben grote sprongen
4 - 5 hebben kleine sprongen
en de 6e is weer een matig grote sprong.
Marc
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 19:11
door Edward
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Edward,
>
> Ik denk dat 't niet mag, een "retrofit" blok.
>
> Dat je die 6 bak ideaal vindt wist'k al, dat je
> (net als ik) heimwee hebt naar de Td5 wist'k nog
> niet.
> Ik denk dat je met een Td5 eerder tegen die rare
> ongelijk verdeelde* overbrengingsverhoudingen van
> de 6-bak aanloopt.
> Die oude 5 bak is veel evenwichtiger wat de
> verdeling betreft, overdrive erop en je hebt meer
> dan de 6-bak.
>
> * Voer een en ander maar eens in in de
> [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
> _calc.html
> 1 - 2 - 3 hebben grote sprongen
> 4 - 5 hebben kleine sprongen
> en de 6e is weer een matig grote sprong.
>
>
> Marc
Hier geen moeite met die bak! heerlijk met de aanhanger erachter en in het terrein (soms ook met aanhanger) Op straat rij ik meestal in 2 weg en schakel ik van 3 naar 5 en dan naar 6.
Wellicht een 130 Td5 erbij nemen met een automaat erachter. Voor in het bos.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2011 17:12 door Edward.
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 19:39
door Marc-my-Words
Tja, de reeks 2 - 3 - 5 -6 komt me bekend voor. Uitrollen en dan van 6 naar 4 of 3 is voor mij ook "gewoon".
En er is ook best wel mee te leven (net als met die 4 cylinder Puma/pummel).
Alleen als je bochtige bergwegen rijdt dan zorgt die ongelijke verdeling voor een minder vanzelfsprekend altijd raak schakelen (waarbij er natuurlijk wel weer winst zit in het schakelen zelf dat met korte schakelwegen makkelijk gaat).
Voor in't bos zou ik eerder een 110 kiezen, maar dat is misschien weer mijn gebrek.
Ik heb overigens op de fiets ook een "rare" combi -- voor de liefhebber voor 52/42/28 en achter 13-14-16-18-21-24-28-34.
Da's een ongewoon verzet maar zeer doelgericht: nl geschikt om met een bepakte vakantiefiets een serieuze helling (t/m echte Tour beklimmingen) te kunnen doen, en tegelijk ook geschikt voor helling af en/of wind mee het "u rijdt te snel" te laten opflitsen. Dus dicht opeen in de zware verzetten, en grote sprongen in de klimverzetten (want je valt met 20 kg aan je fiets bij ongeveer ieder hellinkje bijna stil -- van 80 naar 8 km/u.
Marc
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: ma 18 jul 2011, 08:47
door Madcap
Volgens de dealer in Doenrade heb je de zesde helemaal niet nodig, gewoon in de vijf blijven rijden
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: ma 18 jul 2011, 11:34
door Marc-my-Words
Madcap Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens de dealer in Doenrade heb je de zesde
> helemaal niet nodig, gewoon in de vijf blijven
> rijden
En ... zei die dealer te Doenrade dat dan toen de 6e stuk was en hij dus dealer ten einde-rade ?
Zelfs die 5 heb je niet nodig, ook in z'n vier haal je in de meeste gevallen de wettelijke snelheidslimiet.
Die dealer in Doenrade lijkt in een zeker opzicht op dat beest op het droge aan de zeezijde van DenHaag.
Daar zeiden ze eerst dat de Td5 geen overdrive nodig had, vervolgens namen ze de GKN-Overdrive in hun programma op: toen was het het neusje van de ... , en vervolgens kwamen er overdrives terug met problemen en toen was het terug bij af, in de haven, spartelen op het droge.
Overigens, wat ook een dealer zegt: lees eerst de folder, daarna de handboeken, en vervolgens hier voordat je je eigen conclusies trekt.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2011 09:41 door Marc-my-Words.
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: ma 18 jul 2011, 19:25
door Mark HJ
Toch zou die 6bak weer wel leuk zijn achter de TD5.....
Mark
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: ma 18 jul 2011, 20:17
door Marc-my-Words
Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch zou die 6bak weer wel leuk zijn achter de
> TD5.....
Dag Mark,
Als je een goede GKN-overdrive weet te vinden, en als je een oplossing hebt voor het kleine olie-volume (een bescheiden oliekoeler toevoegen wellicht) dan heb een samen met de R380 en een 1,4 tussenbak een op veel punten betere combi. Enige wat je mist is de extra lage 1e en de schakel-soeplesse in de 1e & 2e van de 6bak. Winst zijn de gelijkmatiger stappen en daar bovenop dan het vlotte op-en-neer schakelen van de GKN.
En ... die lekker lange schakelpook, die heeft toch ook wel wat. (Wat ik wel begrepen hebt: met de R380 moet je een beetje geluk hebben - er schijnen beroerd schakelende tussen te zitten -- zelf heb ik dan kennelijk geluk gehad, ik kon er altijd prettig vlot, bijna sportief, mee opschakelen, en alleen terug, de 5 naar 4 correspondeerde niet met mijn motoriek.)
Groeten Marc
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: ma 18 jul 2011, 23:48
door Edward
De R380 is geen versnellingsbak maar een warmtekrachtcentrale! Zelfs met extra oliekoeler is er met een aanhanger erachter niet aan een gebraden been te ontkomen.
Geef mij de 6bak maar die wordt nauwelijks warm.
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: di 19 jul 2011, 00:19
door Marc-my-Words
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> De R380 is geen versnellingsbak maar een
> warmtekrachtcentrale! Zelfs met extra oliekoeler
> is er met een aanhanger erachter niet aan een
> gebraden been te ontkomen.
>
> Geef mij de 6bak maar die wordt nauwelijks warm.
Edward, jij had natuurlijk een R380 met extra features: met beenhamgrill.
Maar je heb een punt, met een beetje warm weer kwam het "melt down" punt wel erg snel dicht bij (nuclear power plant was dus misschien nog meer op z'n plaats - onzichtbare straling waar je rode brandwonden aan overhoudt).
Maar ook de 6 bak wordt warm. Ik heb vooral de indruk dat ze bij de 6 bak de beenham-grill "vergeten" zijn (daarvoor in de plaats heeft de verwarming nu als tweede stand "vlammenwerper" - de andere keuze is koud, onveranderd net als voorheen), of met andere woorden de 6-bak raakt zijn warmte wat genuanceerder kwijt.
Ik weet niet hoe de 6 bak 't blijft doen, de R380, althans de latere, schakelt ook na 200.000 kilometer niet altijd even vriendelijk gebruik nog steeds fris.
(Of was dat alleen die ene in mijn oude auto ? -- Nee ik ken er minimaal nog een paar.)
Marc
Re: Td5, Puma Td4 en de zesbak
Geplaatst: di 19 jul 2011, 00:40
door Mark HJ
In principe leveren alle tandwielkasten door hun reductieverliezen ook warmte,en een landroverbak daar zit heel wat in.
Daarbij kun je je vraagtekens zetten bij de isolatie van de auto,maar dat is een feit.
Kan zijn dat de Puma beter geisoleerd is en er betere koeling is dan de TD 5.
Een overdrive leek me ook qua aandrijving de mooiste optie maar de GKN is niet betrouwbaar genoeg.Als je er nog 1 vindt.
De roverdrive zag ik weer niet zitten omdat er duidelijk wordt aangegeven om niet met een getunede motor te gebruiken.
Dus bleef de 1.2 tussenbak over om toch de betrouwbaarheid en enige eenvoud in stand te houden.
Maar heb wel naar de Puma bak gelonkt,erg duur volgens Ashcroft om die achter een TD 5 te plakken.En ook die eerste serie
had zijn kinderziektes.Technisch is het zeker mogelijk,en de TD 5 heeft in licht getunede vorm al een veel bredere koppelband
om ongunstige stappen op te vangen.Wie weet komt er nog een betaalbare conversie.
Groet,
Mark