Pagina 1 van 1

KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 20:07
door martijn
beste prikkers,
wie weet raad woon je in spanje de mussen vallen dood van het dak door de temperatuur,maar mijn landrover manual zegt dat ik mijn koelsysteem met 50% ANTIVRIES &50% water moet afvullen is dit correct of moet ik andere acties ondernemen b.v compleet afvullen met koelvloeistof of iets van die aard
even voor alle duidelijkheid de temp komt hier heeel zelden beneden de 3grc

alvast bedankt voor jullie medewerking

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 20:11
door Roy Bruurs
koelvloeistof zit ook een percentage anti freece in, theoretisch zou je hem af kunnen vullen met water waar het niet dat de koeling van water slechter is als die van koelvloeistof (of een anti freece meng verhouding)

Zou het mooi laten zitten en niks aan doen

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 20:47
door Tom mwl
gewoon zo doen als in de manual staan zou ik zeggen want gewoon water erin geeft veel kans op corrosievorming in het blok.Antivries heeft allerlei dopes die er onder andere voor zorgen dat het koelsysteem schoon blijft en afdichtingen niet uitharden.
mooiste is 50%gedestileerd water en 50% antivries.

groet,Tom

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 20:47
door bareld
Roy, hij heeft er te weinig in dus moet bijvullen.

Als er de vorige keer ook water/antivries is gegaan zou je, zeker in spanje, best even kunnen bijvullen met water.
Of het nou 50/50 is of 40/60 zal niet zo'n verschil maken

Wel in de gaten houden want het niveau is niet voor niets gezakt.Heb je al ontdekt waar dat gebleven is?

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 20:57
door Tom mwl
om bij te vullen kun je toch ook heel gemakkelijk een 50% antivries en 50%water mengsel maken in een maatbeker en dat er bij in kieperen?
Het is sowieso niet verkeerd om het systeem na een paar jaar eens compleet af te tappen en opnieuw op te vullen met nieuw,fris goedje.
groet, Tom

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 21:01
door martijn
ja ik denk dat van begin af aan het niveau van het koelsysteem al wat laag is geweest zonder dat ik het had gecontroleerd {ja stom},en daar ik op het zelfde moment of liever gezegt iets er voor mijn dynamo en olie+bakolie en bakfilter had laten verwisselen en toen ging DAT vervloekte roode lampje branden werdt ik eerst op het verkeerde been gezet en dacht dat het de olie sensor was en daar heb ik mijzelf op suf gezocht
Maar wat wel blijkt uit elct schema is dat het rode lampje bij discos wordt gevoed door zowel water als door olie niveaus ,gelukkig weer wat geleerd van een moderne land rover en vergeet niet je bent nooit te oud om te leren

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 21:23
door Kees van der Velde
Als je een disco td5 hebt (toch?), dan mag je volgens mij alleen een G12+ koelvloeistof bijvullen, tenzij je zelf al eens een ander goedje erin gegooid hebt (en dus ooit het systeem compleet gespoeld hebt). G12 is roze van kleur en is volgens mij niet te mengen met normale anti-vries. Kijk voor de zekerheid dus nog even naar de kleur van je koelvloeistof.

Re: Koelvloeistof - en kletspraatjes

Geplaatst: zo 10 jul 2011, 22:21
door Marc-my-Words
Hmm ... doe allemaal even je huiswerk.

De voorgeschreven koelvloestof is rose en bechermt tot min heel veel.
Maar deze rose vloeistof kan je mengen met water en met de meeste andere koelvloeistoffen*, welke kleur dan ook (het gaat er dan wel goor uitzien).
Als je er water door mengt (of een minder koud beschermende koelvloeistof) dan neemt de vorstbescherming af, maar tegelijk neemt de koelende werking toe !! Niet al te gek in warme streken dus. Terug naar een goede vorstbescherming kan je ook door pure Havoline XLC toe te voegen (maar net teveel want pure ethyleenglycol geeft weel weinig vorstbescherming).\

* mits ethyleen-glycol based

Geloof je dit niet, zoek dan eerst op Havoline XLC en daarna op ethyleen-glycol.

O ja, koelvloeistof vervangen heeft twee kanten: je bent de oude zooi kwijt, maar het nieuwe spul kan om te beginnen alleen maar agressiever zijn ... dus beter niet te vaak (want anders los je langzaam je blok van binnenuit op).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 23:34 door Marc-my-Words.

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 00:40
door bareld
Waarom begin je nou zelf met kletspraat?. (Ik zou het geen kletspraat noemen overigens maar je begint zelf)

RAVE stelt wel degelijk voor dat 1 deel antivries op 1 deel water moet worden gebruikt.
en volgens voorschrift de Havoline extended life coolant (is Oranje) or any ethylene glycol based anti freeze (containing no methanol) with Organic acid technology ,OAT, corrosion inhibitor. Use one part antifreeze to one part water for protection down to -36C

Dat is voorgeschreven voor de TD5

De shell OAT ethylene glycol is rood en er zijn ook diverse andere kleuren te vinden. Kleur zegt dus weinig. Het is zelfs verwarrend omdat sommige koelvloeistoffen met dezelfde kleur een andere spec hebben en koelvloeistoffen met verschillende kleuren dezelfde spec.
Het is dus slechts een indicatie maar kijk altijd goed wat je er precies in gooit.



Maar volgens Kroon je kan er ook gewoon koelvloeistof kroon coolant -38 NF in gooien. Dat werkt ook uitstekend (is fluoricerend groen/geel) (Wij van WC-eend..............)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 23:13 door bareld.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 01:30
door Marc-my-Words
bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom begin je nou zelf met kletspraat?. (Ik zou
> het geen kletspraat noemen overigens maar je
> begint zelf)
>
> RAVE stelt wel degelijk voor dat 1 deel antivries
> op 1 deel water moet worden gebruikt.
> en volgens voorschrift de Havoline extended life
> coolant (is Oranje) or any ethylene glycol based
> anti freeze (containing no methanol) with Organic
> acid technology ,OAT, corrosion inhibitor. Use one
> part antifreeze to one part water for protection
> down to -36C
>
> Dat is voorgeschreven voor de TD5
>
> De shell OAT ethylene glycol is rood en er zijn
> ook diverse andere kleuren te vinden. Kleur zegt
> dus weinig. Het is zelfs verwarrend omdat sommige
> koelvloeistoffen met dezelfde kleur een andere
> spec hebben en koelvloeistoffen met verschillende
> kleuren dezelfde spec.
> Het is dus slechts een indicatie maar kijk altijd
> goed wat je er precies in gooit.
>
>
>
> Maar volgens Kroon je kan er ook gewoon
> koelvloeistof kroon coolant -38 NF in gooien. Dat
> werkt ook uitstekend (is fluoricerend groen/geel)
> (Wij van WC-eend..............)


Ik begin niet met kletspraat: de kletspraat is dat je de kleuren niet mag mengen.

Het klopt dat de voorschriften zeggen 1:1 verdunde ethyleenglycol (met wat additieven).

Echter, de vraagsteller vraagt of het nodig is en of er eventueel ook (meer) water ingegooid kan worden.
Meer water geeft een hogere warme-capaciteit dus ook meer koelcapaciteit - handig in warme streken.
(Voor de volledigheid: meer water geeft ook eerder koken dus da's weer een kl minpuntje.)

Dus bijvullen met water kan wel, liefst beperkt, en t'is verstandig om later de verdunning weer op ongeveer 1:1 te brengen,

Marc


PS De niet ethyleen-glycol koelvloeistoffen zijn de uitzondering op de regel. Deze koelvloeistoffen zijn ook de belangrijkste bron van de kleuren-blindheid: Ook daar geldt: de kleur zegt niks (want naast die zeldzame koelvloeistof met die éne kleur zijn er bijna altijd wel ehtyleen-glycol-mengsels met ook ongeveer de éne kleur -- en die zeldzame koelvloeistoffen, die moet je niet mengen met ethyleenglycol-water mengsels).



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 23:39 door Marc-my-Words.

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 01:39
door Edward
Het zal wel héél errug dom zijn en wijzen zoals Marc weten alles beter, maar ik hou altijd fabrieksspecificatie aan qua onderhoud en ook qua sapjes. Maar ja, ik ben dan ook een beetje simpel. Al rij ik al wel mijn 8e Land Rover zonder dat ik ooit grote problemen heb gehad.

Zou er wellicht toch een verband zijn?

Re: Koelvloeistof rose, rosé of grenadine

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 01:56
door Marc-my-Words
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zal wel héél errug dom zijn en wijzen zoals
> Marc weten alles beter, maar ik hou altijd
> fabrieksspecificatie aan qua onderhoud en ook qua
> sapjes. Maar ja, ik ben dan ook een beetje simpel.
> Al rij ik al wel mijn 8e Land Rover zonder dat ik
> ooit grote problemen heb gehad.
>
> Zou er wellicht toch een verband zijn?


Of er een verband is .... weet ik niet.

Mijn hoofdpunt was dat de fabrieksspecificatie niet zegt doe er iets rose in (Bavaria rosé, Rosé d'Anjou of gewoon dunne Grenadine) de specificatie zegt ethyleen-glycol (+ wat additieven) + water en dat dan 1:1 gemengd. Als je even aan Google vraagt wat precies de eigenschappen zijn dan wordt ook duidelijk waar de speelruimte zit (wat meer water maakt weinig uit zolang je niet naar Siberie gaat - en paradoxaalgenoeg is meer ethyleenglycol onverstandig tot zelfs gevaarlijk).
De kletspraat is dat het om de kleur gaat terwijl het om de water-ethyleenglycol mengsels gaat.
(Dus beter een half litertje met -26 bijvullen als niet bijvullen wegens gebrek aan -38, en beter met water bijvullen als helemaal niet bijvullen.)

En dan die fabrieksspecificaties: Edward geldt dat ook voor de rest van de auto, voor de banden etc. of is het hoe het balletje rolt?

O ja, mijn grote problemen moeten nog komen, of heb ik al genoeg gehad aan "de gepoetste kant onder" - was ook al niet vlgs de fabrieksspecificaties.


Marc

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 02:17
door bareld
De fabrieksspecificatie heeft het niet over roze. Jij zegt dat er roze in moet. [Kwoot]: De voorgeschreven koelvloestof is rose en bechermt tot min heel veel. [end kwoot]

En beter met melk bijvullen als helemaal niet bijvullen. (Voor als je wel een koe hebt en geen rivier)

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 10:56
door Roy Bruurs
Oke bijvullen zou er gewoon water bijgooien dan verdunt de boel wel wat maar als het daar toch niet gaat vriezen zou ik daarn iet zo bang voor zijn

En gooi niet alle koelvloeistoffen door elkaar (groen, blauw en rood/roze) sommige kunnen niet goed met elkaar overweg

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:14
door Marc-my-Words
bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> De fabrieksspecificatie heeft het niet over roze.
> Jij zegt dat er roze in moet. : De voorgeschreven
> koelvloestof is rose en bechermt tot min heel
> veel.
>
> En beter met melk bijvullen als helemaal niet
> bijvullen. (Voor als je wel een koe hebt en geen
> rivier)

Goedemorgen Bareld,

Je hebt gelijk: Havloline XLC is oranje fluo [docs.google.com]

't Was Kees van der Velde die me via zijn G12 en G12+ en rose op dit spoor zette.

Blijft een feit dat je ethyleenglycol mengsels zonder werkelijke problemen kunt mengen, en blijft - zoals je zel al schreef - [landrover.startpagina.nl] - dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt als er maar vloeistof in zit (die liever geen chemische ruzie onderling maakt). Of het nu 50-50 of 40-60 is een methyleenglycol mengsel beschermt dan nog steeds tegen heel wat vorst (dus als je een litertje -20 mix in die vele liters min bijna 40 gooit .... loopt dat wel los met het West-Europese klimaat - hartje Spanje, meer precies nabij Burgos is er een koude dieptepunt).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2011 09:14 door Marc-my-Words.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:24
door Kees van der Velde
Ik had niet verwacht deze reakties te krijgen op mijn opmerking over de G12+ (achtige) koelvloeistof... Dit is volgens mij wat er af fabriek in een td5 zit, dus daarom heb ik de topicstarter erop gewezen. Meer bedoeld in de zin van als je het volgens de specs wilt doen, dan moet je deze hebben. Dat er daarnaast van alles (tijdelijk/voor nood) te mengen is, tot melk aan toe is goed om te weten (Lijkt me wel dat je daarna zo snel mogelijk moet spoelen.) En dat het niet zo nauw komt met de verhouding is ook waardevolle kennis. Weer wat geleerd...

Ik had niet de indruk dat de topicstarter een tijdelijke oplossing zocht, dus vandaar. Ik denk dat Roy B het aardig samenvat, niet?

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:47
door Marc-my-Words
Kees van der Velde Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had niet verwacht deze reakties te krijgen
> op mijn opmerking over de G12+ (achtige)
> koelvloeistof... Dit is volgens mij wat er af
> fabriek in een td5 zit, dus daarom heb ik de
> topicstarter erop gewezen. Meer bedoeld in de zin
> van als je het volgens de specs wilt doen, dan
> moet je deze hebben. Dat er daarnaast van alles
> (tijdelijk/voor nood) te mengen is, tot melk aan
> toe is goed om te weten (Lijkt me wel dat je
> daarna zo snel mogelijk moet spoelen.) En dat het
> niet zo nauw komt met de verhouding is ook
> waardevolle kennis. Weer wat geleerd...
>
> Ik had niet de indruk dat de topicstarter een
> tijdelijke oplossing zocht, dus vandaar. Ik denk
> dat Roy B het aardig samenvat, niet?


Vlgs 't boekje bij mijn Puma moet er Havoline XLC 1:1 verdund in, en omdat ik toen ie net nieuw was wat koelvloeistofverlies vermoedde heb ik eens bestudeerd wat nu wat was .... lood om oud ijzer als het op de ethyleenglycol-koelvloeistoffen gaat, ongeacht de kleur.
Volgens mij kan je er dus voor hetzelfde geld (nee waarschijnlijk dus een stuk goedkoper) Action -veel koelvloeistof in gooien. (En zeg nu eerlijk: hoe vaak lees je nu iets over van binnenuit opgeloste motorblokken ?)

Roy B heeft dus gelijk dat je niet om het even wat moet mengen, maar beslist ongelijk als het om de kleurtjes gaat. (En bedenk dat de gebruikelijke mixen eigenlijk allemaal op basis van ethyleenglycol zijn dus als je in verwegistan je huismerk niet kan krijgen dan is 99,9% kans dat dat wat ze hebben ook deze gewone ethyleenglycol-mix zal zijn - beter is het natuurlijk als je wel even probeert te ontcijferen wat erin zit.)


O ja: Let wel op als je van 1:1 naar 1:2 gaat, dus 1/3 van het koelsysteem-volume aan water toevoegt dan zit de vorstbescherming nog maar op -15, en dat wordt toch wel een zorgelijke waarde. Vul je daarentegen bij met een -20 mix dan blijf je heel lang nog goed beschermd (als je de voorgeschreven -38 met evenveel -20 aanvult zit je nog aan de goede kant van -25, en de overige eigenschappen van het koelmiddel blijven dan nog hoegenaamd gelijk).


Marc

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 17:32
door Roy Bruurs
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kees van der Velde Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik had niet verwacht deze reakties te
> krijgen
> > op mijn opmerking over de G12+ (achtige)
> > koelvloeistof... Dit is volgens mij wat er af
> > fabriek in een td5 zit, dus daarom heb ik de
> > topicstarter erop gewezen. Meer bedoeld in de
> zin
> > van als je het volgens de specs wilt doen, dan
> > moet je deze hebben. Dat er daarnaast van alles
> > (tijdelijk/voor nood) te mengen is, tot melk
> aan
> > toe is goed om te weten (Lijkt me wel dat je
> > daarna zo snel mogelijk moet spoelen.) En dat
> het
> > niet zo nauw komt met de verhouding is ook
> > waardevolle kennis. Weer wat geleerd...
> >
> > Ik had niet de indruk dat de topicstarter een
> > tijdelijke oplossing zocht, dus vandaar. Ik
> denk
> > dat Roy B het aardig samenvat, niet?
>
>
> Vlgs 't boekje bij mijn Puma moet er Havoline XLC
> 1:1 verdund in, en omdat ik toen ie net nieuw was
> wat koelvloeistofverlies vermoedde heb ik eens
> bestudeerd wat nu wat was .... lood om oud ijzer
> als het op de ethyleenglycol-koelvloeistoffen
> gaat, ongeacht de kleur.
> Volgens mij kan je er dus voor hetzelfde geld (nee
> waarschijnlijk dus een stuk goedkoper) Action
> -veel koelvloeistof in gooien. (En zeg nu
> eerlijk: hoe vaak lees je nu iets over van
> binnenuit opgeloste motorblokken ?)
>
> Roy B heeft dus gelijk dat je niet om het even wat
> moet mengen, maar beslist ongelijk als het om de
> kleurtjes gaat. (En bedenk dat de gebruikelijke
> mixen eigenlijk allemaal op basis van
> ethyleenglycol zijn dus als je in verwegistan je
> huismerk niet kan krijgen dan is 99,9% kans dat
> dat wat ze hebben ook deze gewone
> ethyleenglycol-mix zal zijn - beter is het
> natuurlijk als je wel even probeert te ontcijferen
> wat erin zit.)
>
>
> O ja: Let wel op als je van 1:1 naar 1:2 gaat,
> dus 1/3 van het koelsysteem-volume aan water
> toevoegt dan zit de vorstbescherming nog maar op
> -15, en dat wordt toch wel een zorgelijke waarde.
> Vul je daarentegen bij met een -20 mix dan blijf
> je heel lang nog goed beschermd (als je de
> voorgeschreven -38 met evenveel -20 aanvult zit je
> nog aan de goede kant van -25, en de overige
> eigenschappen van het koelmiddel blijven dan nog
> hoegenaamd gelijk).
>
>
> Marc


100% zeker dat je sommige kleuren niet met elkaar kunt mengen een fatsoenlijke autmaterialen zaak zal daarom ook aan je vragen wat voor kleur en eventueel merk je er nu in hebt zitten.

Maar nogmaals als hij het al verdunt heeft met water zou ik het gewoon aanvullen met water en niet lopen te miepen wat wel en niet kan feit is dat het daar bijna nooit vriest en als het 5 graden vriest is er nog niks loos en blijft het gewoon vloeibaar

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 18:41
door Marc-my-Words
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> 100% zeker dat je sommige kleuren niet met elkaar
> kunt mengen een fatsoenlijke autmaterialen zaak
> zal daarom ook aan je vragen wat voor kleur en
> eventueel merk je er nu in hebt zitten.
>
> Maar nogmaals als hij het al verdunt heeft met
> water zou ik het gewoon aanvullen met water en
> niet lopen te miepen wat wel en niet kan feit is
> dat het daar bijna nooit vriest en als het 5
> graden vriest is er nog niks loos en blijft het
> gewoon vloeibaar


99,9% zeker dat je alle ethyleenglycol mengsels onderling kan mengen en dat het nix met de kleuren van doen heeft, wel is het zo dat als je verschillende kleuren mengt dat het veelal een gore kleur oplevert.

Dat men vraagt naar welke kleur is hetzij vriendelijkheid (want dan houd je mooi hetzelfde kleurtje) danwel onkunde want de kleur zegt weinig: zo is de longlife van VW rose en de tegenhanger van Renault geel-groen. En longlife wil zeggen andere/betere additieven.
Ik heb mijn hele auto-leven gewoon die kleur genomen die er toevallig voorhanden was en ben nog nooit een probleem op dit vlak tegengekomen. Dus wellicht een leuk Broodje Aap-verhaal voor de MythBusters ?

Marc

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 21:13
door martijn
beste prikkers ik wist niet dat dit bijna een kleur oorlog ging ontketenen maar ik bedank jullie voor jullie leerzame reactie
gr martijn

Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: di 12 jul 2011, 10:21
door Michiel 109 V8
Vergeet niet dat koelvloeistof ook een smerende functie voor de waterpomp heeft. Hoe meer water hoe schraler..... Beetje koelvloeistof kost minder dan en nieuwe waterpomp.

Greetz,

Michiel


Re: KOEL VLOEISTOF OF NIET

Geplaatst: di 12 jul 2011, 11:04
door Marc-my-Words
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergeet niet dat koelvloeistof ook een smerende
> functie voor de waterpomp heeft. Hoe meer water
> hoe schraler..... Beetje koelvloeistof kost minder
> dan en nieuwe waterpomp.
>
> Greetz,
>
> Michiel

Hmm ... ik weet niet of ethyleenglycol betere smerende eigenschappen heeft ? Overigens is het enige gebrek aan water (als smeermiddel) dat het niet genoeg "plakt" en dat de film bijna direct gebroken wordt. Water op een wegdek heeft overduidelijk een "smerende" werking.

Gek overigens dat er meestal iets waterigs wordt gekozen als koelmiddel (waarschijnlijk om de grote warmtecapaciteit en om de goedkope beschikbaarheid).

Bij de spoorwegen hadden ze heel lang in grote aantallen een klein dieselding rondrijden waarbij het blok gekoeld werd door .... een koelcrcuit gevuld met dieselolie. Ik heb nooit wat gehoord over specifiek hieraan gelieerde problemen.

Marc