Pagina 1 van 1
Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 01:50
door Oscar
Naar aanleiding van het draadje waar we allemaal heen gaan met onze LR's in de vakantie.
Mijn 110 TD5 heb ik (15 mnd geleden) gekocht met een Discovery tussenbak, een LT230 1.2.
Ik ben daar altijd heel tevreden over geweest, de auto is rustiger op de snelweg en de toeren liggen wat lager.
Ongeveer 3 maanden na aanschaf heb ik er BFG 255/85-16 mt's onder gelegd.
Gevolg was een exact correcte snelheidsmeter (t.o.v. Gps) en nog iets minder toeren.
Offroad heb ik nooit problemen gehad aangezien de low gears onveranderd zijn, behalve de iets grotere banden dan.
De afgelopen weken hebben we een rondje Alpen en Noord-Italie gedaan.
Vooral bij de S-bochten op bergpassen is de combinatie van bak en banden niet prettig.
Waarom?
Na opschakelen van 1 naar 2 of van 2 naar 3 zakken de toeren onder de 1500 waardoor er geen fut meer in de auto zit. Met stug het gaspedaal op de plank houden komt er uiteindelijk weer wat snelheid in.
Bij het afdalen loopt de auto in 2 ook te snel, gevolg: veel bij-remmen.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 02:53
door Marc-my-Words
Dag Oscar,
Nee geen gelijke ervaringen. Ik had een Td5 met standaardbanden en een GKN overdrive.
Jouw dikke banden geven ± 4% extra eindoverbrenging, de disco-bak geeft een halve versnelling extra.
Als je de overbrengingsverhoudingen en snelheid+toeren in grafiek en tabel wilt hebben doe dan hier: [www.ashcroft-transmissions.co.uk] even een invuloefening.
Als je toeren bij opschakelen (te ver) onder de 1500 toeren zakken dan moet je gewoon ietsje later opschakelen. Dit lijkt een open deur en wellicht helemaal geen oplossing maar .... als je eens goed kijkt naar de grafiekjes die je bijv uit de Ashcroft-calculator dan zie je dat de eindoverbrenging weinig uitmaakt voor de sprong tussen 1 en 2, en 2 en 3. Je moet in 1 en 2 doortrekken tot 3000 resp 2500 toeren om boven de 1500 in resp 2 en 3 uit te komen (met een Defender tussenbak scheelt dat net 200 toeren). Als je gewend bent aan de rustiger toeren dan is 3000 misschien wat veel maar het is niet ongezond voor een Td5.
Moeizaam tegen de helling op vanuit krap 1500 toeren de helling opworstelen is zwaarder voor de motor als eventjes de toeren nog wat verder laten doorlopen (zelf vind ik 3500 en meer niet lekker aan mijn oren, maar het kan zonder probleem, zeker zolang je niet langdurig boven de 4000 komt).
En dan het remmen op de motor: Ik heb in het verleden ook wel gemerkt dat op echt steile hellingen de toeren hoog oplopen (ik heb een kort test-hellinkje in Z-België, gewoon asfalt naar omhoog moet je echt terug naar de 1e om de bocht te halen) naar beneden had ik ook altijd het gevoel dat het gekkenwerk was, maar een blik op de toerenteller zei dan 3500 toeren. Dit dus met standaard tussenbak (dit vanwege de overdrive) en standaard banden.
"Testritten" in de Pyreneeën (zoek de Tour de France col "Port de Pailhères" maar op, vorig jaar kwamen ze er nog overheen) leerde dat als je toch niet vlot omhoog komt (jouw configuratie rijdt 50 km/u in z'n 3 bij 2000 toeren) dat je dan met meer plezier Low selecteert. Op die Port de Pailhères heb je haarspelden die je met een 110 met standaardbanden net met full-lock rond komt, dus rust is een goed ding daar. Ik had dan wel een klein pluspuntje: de overdrive doet het ook in Low zodat 50 - 60 km/u nog geen gekke toeren geeft.
Nadeel aan de overdrive: Hij kreeg kuren, misschien heb ik hem te enthousiast gebruikt (want zolang hij het goed deed was het een feest).
Verder: ik weet niet hoe zwaar je beladen was, maar in principe moet de Td5 indien in goede conditie boven de 1500 toeren al wel oppakken. Wil je evenwel dat ie beter en vlotter oppakt dan heb je een dure variable-turbo nodig (of een Puma - ik heb nog steeds heimwee naar de Td5, maar de Puma is wel beduidend sterker).
En tot slot: bedenk wat prettig het is dat je 120 km/u rijdt met slechts 2600 toeren (tegen 3000 toeren met een Defender tussenbak).
Marc
PS Uiteindelijk bleef mijn overdrive soms langere tijd hangen in de hoge stand, dan had ik dus geen 1e versnelling meer want 1+ overdrive = ± 2. Zolang er geen dolle hellingen zijn is daar mee te rijden. Kwamen er hellingen dan was het verstandig om de overdrive in laag te houden. Dat was dus een duidelijk minpuntje van een overdrive met kuren.
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 14:40
door sjorsboomschors/aka/PP
ik had een 1.6 in m'n 110, met een 200tdi, en na een kaduuke LT77, ook de tussenbak vervangen voor een 1.2.
de 1.6 deed het prima, alleen kwam hij wat te kort op snelheid, en geluidsniveau was minder.
de 1.2 doet het prima, en ik merk weinig van niet wegkomen voor een stoplicht oid. ( heb ook nieuwe injectoren, kleppen gesteld enz. dat scheelt ook al!)
verder gewoon standaard banden, en merk dat ik met de 1.2 "harder"kan dan met de 1.6, al klopt m'n mijlenteller nu niet meer... is te langzaam vergeleken met de werkelijke km's ( rijd op de teller 60mijl, en in het echt ( GPS & TomTom) 113 km/u)
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 14:43
door Oscar
Marc,
Bedankt voor de info!
Het doortrekken boven de 2500rpm is inderdaad noodzakelijk en eerlijk gezegd had ik altijd het idee dat een TD5 boven de 3000rpm enorm gaat lijden..
Vandaar dus dat ik 'm meestal niet hoger dan 2500 laat komen. Wat op de vlakke weg een heerlijk rustig rijgedrag geeft.
Na het opschakelen naar bijv 2 op een bergweg duurt het ff voordat je bij de 1500rpm bent, daarna begint de auto weer te trekken. Normaal gedrag dus.
Vroeger reed ik Alfa en die ging tot net voor de begrenzer. Wel er voor zorgen dat de motor warm is anders leeft ie heeeeel kort.
Vanuit die ervaring heb ik altijd een slecht gevoel wanneer ik 's morgens wakker word in de bergen, je moet immers met een koude motor omhoog of omlaag en direct toeren maken.
Dat heb ik dit keer na een nachtje hoog in de Alpen opgelost door de standkachel 3 kwartier aan te zetten met als bijkomend voordeel dat al het vocht ook uit de auto was. (we hadden die nacht in de auto geslapen, gelukkig want we hadden noodweer..)
Conclusie: ik moet gewoon wat verder doortrekken..
Binnenkort maar weer 'ns naar de bergen.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 14:50
door Oscar
Sjors,
Ik heb exact dezelfde ervaring, op de vlakke weg is het een prima combi (geen ervaring met aanhangers) en het rijdt gewoon erg goed.
Zelfs de radio is goed te horen en telefoneren met de carkit gaat ook prima bij 120km.
Vandaar dat ik een beetje verrast werd op de eerste bergpas..
Vreemde ervaring wanneer je na je eerste S-bocht bijna stilvalt... en terug moet naar 1 om weer op gang te komen.
Na Marc z'n uitleg gelezen te hebben is het allemaal wel logisch en gaan we gewoon wat meer gas geven in het vervolg.
Ook gaan deze week de 235/85'ers er weer 'ns onder.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 15:14
door Marc-my-Words
Oscar,
Ik geef je groot gelijk: een Td5 boven de 3000 is iets niet waar je niet blij van wordt. 't Mooist klinkt ie toch bij 1800-2000 toeren, bij z'n max koppel dus.
Toch kan ie best tegen beduidend meer toeren.
Voor de roetmeting trok ik altijd een paar keer door naar boven de 3500 maar dat trok dus ook door merg en been. (De garagist zei ooit ,toen ie zeer wisselende roetcijfers gaf - toen ze nog 3 gelijke metingen moesten produceren - rijdt even in z'n 3 naar Bunschoten op en neer .... auw auw auw ... maar daarna is de uitlaat wel helemaal schoon en zijn de roetcijfers prima -- 't roet ligt dan ergens bij Bunschoten.)
Voor een sprintje, en bij het nemen van een Hors Categorie helling kan je dus gewoon doortrekken -- echt belast klinkt het ook iets minder erg.
Ooit, om te kijken wat er mogelijk was ben ik doorgetrokken naar wat ie kon: tegen de 150 km/u op een iets golvende Duitse Autobahn (dat golvende helpt) met dus 3800 toeren. Met de overdrive ging ie net zo hard, maar dan met 2800 toeren.
En hellingaf tja dan loopt het soms ook op tot 3500 toeren (maar dan remt ie ook best goed op de motor).
Marc (die het vriendelijke geluid van de Td5 wel mist)
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 15:17
door Eric_1
Hoi,
Ik heb een 90 Td5 met de 1.2 tussenbak. Verder zitten er 285/75x16 BFG AT banden onder. Ik rij vooral snelweg ermee en dat bevalt prima zo. Rijdt met de 1.2 bak veel rustiger dan de standaard 1.4 van mijn vorige 90 Td5.
Ik heb er geen toerenteller is dus lastig aangeven wanneer hij wel en niet goed oppakt. Dat wat jij omschrijft herken ik niet. Het enigste wat ik als minder ervaar is als ik met een aanhanger rij. Ik heb er regelmatig wel eens een aanhanger achter (ca 2200 - 2500kg). Als je boven de 95km/h rijdt trek hij dat prima in zijn 5; ook als er wat bergen komen. Kom je daar echter onder moet je terug naar zijn 4. (op zich niet vreemd) echter in zijn 4 houdt hij veel minder vast en zakt hij dan ook gelijk terug tot ca 80km/h waardoor ik soms ook nog naar zijn 3 terug moet. Zoals ik zeg ik heb er geen toerenteller in maar in dat toerengebied van de 4de versnelling houdt hij niet goed vast.
Ik heb de 90 zo gekocht maar volgens mij zou hij nog net iets fijner en soepeler rijden als er gewoon weer 265/75x16 banden onder zaten. Deze banden maken het net een beetje veel van het goede. Maar ik had me voorgenomen deze eerst op te rijden.. alleen dat duurt bij BFG AT's altijd erg lang!!
Groeten
Eric
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 15:23
door Marc-my-Words
Eric,
Mbv de Ashcroft calculator [www.ashcroft-transmissions.co.uk] kan je de toeren redelijk terugrekenen dan weet je in ieder geval iets meer. Zelf vind ik een toereteller wel handig omdat je in de bergen je toch soms wel verkijkt op wat er wel of niet kan, en in het vlakke is een toerenteller ook handig om te "controleren" of ie nog doet wat ie eerder kon (je moet anders toch meer onthouden snelheid bij max koppel in iedere versnelling).
Marc
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 15:39
door Hans (draakje)
Hoi Oscar,
Nog even mijn ervaringen van onze Defender 110 TD5 van 2002 (banden 235/85 AT) met een forse sleurhut van 6,5 meter erachter. Ik heb hier een GKN overdrive op zitten en heb de motor laten chiptunen. De resultaten zijn verbluffend. Veel rustiger loop van de motor veel meer trekkracht bij laag toerental. Ik schat dat mijn koppel ergens op 360-370 Nm zit.
Ik heb wel een lesje geleerd, de motor heeft zoveel trekkracht dat ik in de 5+overdrive ingeschakeld op de Duitse autobaan, zonder terug te schakelen, op een vals plat de hele combinatie doortrek naar 110 km per uur.
Toen wij 2 jaar geleden uit Denemarken terugkwamen droop de olie van alle kanten onder de auto vandaan. Aan de stank te oordelen was het versnellingsbakolie. Toen ik mijn hand op de versnellingsbak had gelegd bleef die er bijna aan vast kleven. Zo heet was ie geworden. Aangezien wij bijna thuis waren, zijn we even bij de Mc gestopt de boel wat laten afkoelen en in een rustig tempo naar huis gereden.
Moraal van het verhaal, als ik hoor wat je voor combinatie hebt zou ik ervoor kiezen om je ECU te laten herprogrammeren. Ik rij dus tegenwoordig op vakantie met de caravan bijna uitsluitend in de 5 en hou de kruissnelheid op ca. 95 km per uur. De auto loopt dan geweldg mooi.
gr. Hans
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 15:59
door Oscar
Hans,
Onze kruissnelheid op vakantie ligt ergens tussen 100 en 110, prima snelheid.
Op de snelweg hoef ik ook nooit terug te schakelen, ook niet op een vals plat o.i.d.
Dat warm worden van de bak ben ik wel benieuwd naar, wij merkten ook dat de midden tunnel en alle delen daar aan vast behoorlijk warm werden.
Overigens geen lekkages of zelfs maar zweten van vloeistoffen.
Het bevreemde mij wel dat de bak zo warm wordt, is daar een verklaring voor?
En waarom chiptunen dat oplost zie ik helemaal niet, de snelheid van de tandwielen in je bak blijven immers hetzelfde bij gelijke snelheid.
Ik weet wel dat er een olie koeler aan een R380 gekoppeld kan worden, heb ergens zelfs gelezen dat ie standaard op eur-spec td5 zou moeten zitten. (is niet meer dan een dikke pijp onder je radiator, nog niet gevonden). Op de Wolf XD zit een echte olie koeler, niet voor niets lijkt me.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 16:03
door Marc-my-Words
Let op, ook de Overdrive wordt heet, en daar zit eigenlijk te weinig olie in om de hitte goed kwijt te raken (mooiste zou een klein olie-koelcircuitje zijn).
De GKN-overdrive wil dus graag vaker nieuwe olie als meneer GKN oorspronkelijk met deze overdrive als noodzakelijk noemde (da's jammer want het is ook niet echt handig verversen).
(En ECU herprogrammeren gaat alleen bij de nieuwere ECU - ik had een oude, en was overigens ook best tevreden met de standaard-prestaties, ik had kennelijk een goed lopende, althans dat zeiden verschillende monteurs.)
Marc
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 16:13
door Marc-my-Words
Zelfs met een rustige rijstijl - dwz 100-110 km/u zonder lading en zonder noemenswaardige hellingen - wordt de versnellingsbak 's zomers op den duur onaangenaam heet (en hij koelt ook nog eens langzaam af, tenminste een korte stop maakt het alleen binnen warmer).
Ik denk dat zelfs een bescheiden oliekoeler al een boel kan helpen. Mooist is dan wel als je die koeler 's winters kan afdekken want bij vrieskou heb ik nooit wat gemerkt van extra warmte van de kant van de bak -- dat klopt goedbeschouwd ook als een bus: de bak wordt alleen door de rijwind gekoeld en tussen zomer en winter zit makkelijk 50 º verschil.
Marc
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender - Tour de France
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 16:49
door Marc-my-Words
Dag Allemaal,
De Tour de France rijdt nu over een col waar ik een paar jaar terug, komend uit een smal zijweggetje zonder uitzicht echt naar Low moest terugschakelen om veilig met een vol geladen auto de (hoofd)weg op te komen. In 1e High sloeg ie tot 2maal toe af want bochtje hellingop, en dus pas het allerlaatste moment uitzicht.
Het is dan toch best handig als je ook nog Low kan selecteren -- dan gaat het nl gewoon als vanzelf.
Marc
PS Je kan daar in Auvergne ook nog gewoon echt wild een in onbruik geraakt karrepad rijden, dan weet je wat je aan een 4x4 kunt hebben, vanuit een diepe vallei 500 m omhoog langs ruines.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2011 14:52 door Marc-my-Words.
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 17:10
door theo bouwman
Eric,
Even een vraagje tussendoor, wat voor velgen heb je gebruikt voor de 285-75r16 banden?
Groeten Theo
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 17:40
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik ben normaal geen fan van chiptuning, maar ik rij nu een TD5 die getuned is, met een 1.2 tussenbak en het rijdt geweldig!
De aanhanger er achter lijkt hij niet te voelen al ben ik met deze combinatie nog niet écht de bergen in geweest.
Alleen jammer dat mijn cruisecontrol niet meer werkt met de 1.2 tussenbak. Ik hoor een licht rammeltje in mijn versnellingsbak, dus misschien is de power toch iets te veel voor de R380. Misschien bouw ik hem binnenkort maar eens om naar een automaat.
Door de tuning wordt mijn uitlaatspruitstuk te heet en trekt daardoor krom, daarbij breekt hij de tapeinden af bij de kop. Ik heb nu een goed spruitstuk liggen wat ik ceramisch wil laten coaten, dat schijnt te helpen.
Gemiddeld verbruik rond de 1 op 10 zonder aanhanger. Gecombineerd stadverkeer en snelweg met tussen de 120 en de 140.
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: zo 10 jul 2011, 23:39
door Hans (draakje)
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Weet niet of de link werkt (anders even kopieren), maar dit is de Ashcroft R 380 oliekoeler voor TD5 Disco's. Voor Defenders is het gewoon een stukje koperpijp.
Hans
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: ma 11 jul 2011, 00:24
door Mark HJ
Ik rijd een 110 TD5 HCPU met roofrack en een hoop zooi erin.Heb de 1.2bak al twee jaar eronder en de motor is inmiddels helemaal
getuned,ecu herprogrameren,egr klep eruit,uitlaat veranderd,grote interkoeler,en uiteindelijk een grotere hybryde turbo.
Resultaat is een verbluffend mooi lopende TD5 die gewoon juicht als hij zijn rondjes draait,soepel maar ik rijd wel op de toerenteller
zodat de motor rond zijn maximum koppel draait.
In de bergen geen centje pijn,maar als het echt heftig wordt dan is er ook de low gear,met name voor het remmen op de motor.
En wat konkreter,de auto kan heel zuinig zijn,normaal is 1op 10 maar 1op 13 in de bergen kan ook...
De turbo druk en inlaattemperatuur zijn lager bij 100km/u dan standaard.
Ook ik heb mijn spruitstuk al krom gehad maar dat komt bijna bij elke TD5 voor.Het spruitstuk is erg iel en zeker de m8 draadeindjes.
Verdiend niet de schoonheidsprijs.
Maar voor mij geen TD4 of wat ook,de TD5 is een mooie motor met een hoop reserve en een fantastische sound!
Veel plezier allemaal,
Groet,
Mark
Mark
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: ma 11 jul 2011, 02:10
door Eric_1
Hoi,
De LandRover aluminium Freestyle velgen in two-tone.
Groeten
Eric
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: di 12 jul 2011, 00:07
door 88serie123
Je verhaal aanhorende, lijkt opschroeven van het motorvermogen de voor de handliggende optie.
Al je acties verbeteren het weggedrag op de snelweg, maar doen consessies in het werken (berg op, aanhanger etc,) in de hogere versnellingen. Je zult hierin voor je eigen gebruik een middenpunt moeten vinden om de motor optimaal te benutten. Anders komt er te grote belasting en slijtage.
Ik rijdt met een chip (pre2002 TD5) en grotere intercooler en 255/85x16. Een aardige verbetering. Zeker bij een 3,5 tons aanhanger berg op. De auto smoort niet meer. Mee eens dat minder geluid een verbetering is, maar dat doet consessie aan het werk en dat wil ik niet.
Voor snelweg werk overweg ik een Roverdrive. Deze wordt meegesmeerd met de bak, waardoor de olie minder warm wordt. Dit in tegenstelling tot de GKN die een eigen (te klein olie reservoir heeft en te heet wordt). Er zijn heel wat GKN eravringsdeskundigen, maar er is een verbazend grote en stilzwijgende groep hiervan die hem weer verwijderd.
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: di 12 jul 2011, 00:29
door Mark HJ
Hoi,
Nou ik heb juist al die aanpassingen helemaal doorgezet om het motorgedrag over de hele linie te verbeteren.
Dus een motor die soepeler is sneller turbodruk opbouwt(Zelfde eindruk) en koelere inlaatlucht binnenkrijgt.
Ik ben ervan overtuigd dat als je het wilt de motor gewoon kapot kan krijgen.Bergop met een dikke aanhanger en niet terugschakelen...
Ook een standaard TD5 vind dat niet prettig.
Ik rijd trouwens met standaard banden,die geven een goed weggedrag en ook in het terrein lukt dat aardig.
Met name de herprogrammering icm de verbeterde turbo hebben ervoor gezorgd dat het plotseling inkomen van het vermogen veel
gelijkmatiger is nu.
Het koppel ligt nu rond de 370 nm en 170 pk.Je kunt in deze setting wel doorgaan maar dan komt er zeker een grens.
Die roverdrive leek mij ook mooi,maar een getunede motor is wat veel van het goede.
Sukses ermee!
Groet
Mark
Re: Ervaringen LT230 1.2 onder een Defender
Geplaatst: di 12 jul 2011, 00:46
door Marc-my-Words
Dag 88serie123,
Mbt de Roverdrive zijn er ook bedenkelijke verhalen, en ook succes-stories. De gedeelde olie is een duidelijk pluspunt, het mechanisch schakelen is een twijfelachtig genoegen - er zijn er echter die kennelijk zo ondeugelijk zijn dat ze letterlijk uitelkaar knallen.
Omgekeerd - ik ben zelf dus fan maar met een maar - ken ik ook GKN-overdrives die inmiddels al vele jaren zonder mankeren functioneren.
zou je de GKN kunnen aanpassen met een olie-koelcircuit en/of een iets groter "carter" ipv het dekseltje waarachter het filter zit dan is het wellicht allemaal net zoveel ruimer dat het allemaal wel goed blijft werken. Het electrisch schakelen is juist een van de grote pluspunten -- je zou kunnen zeggen één extra flappy-paddle gear. 't Maakt dat je vlot kan terugschakelen en daarmee vlot meer power kan oproepen.
En dan die 1,2 tussenbak: iets eerder terugschakelen doet 't. Ja in theorie hebt je iets grotere sprongen tussen de versnellingen maar daar merk je weinig van, Low blijft overigens even Low, dus ... moet je in de bergen net zo goed schakelen of je nu een 1,4 of een 1,2 tussenbak hebt, alleen schakel je op precies die momenten dat je met een andere tussenbak niet schakelt en omgekeerd.
Marc (die nu een 6 bak heeft waar ook wat op aan te merken is)