Pagina 1 van 1

van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 18:57
door arjan
hallo prikkers
wie kan mij vertelen of het ombouwen van een 109 2 1/4 benzine naar 3.5 v8
problemen geeft bij het rdw met het oog op belasting vrij zijn de 109 komt uit 1980.

alvast bedankt

arjan

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 20:21
door Apke
Alleen de aandrijflijn is 1/3. Lijkt me geen probleem.
Waartoe het schutbord behoord weet ik niet zo, als je het originele schurbord aanpast lijkt mij helemaal niets aan de hand.

Apke
www.larrie.nl

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 20:31
door G men (Gargamel)
Als je alleen de motor zou wisselen zou het geen probleem moeten zijn. Zit je idd binnen de 1/3.

Ik ben echter bang dat je dat bij een 2.25 niet gaat redden.
Naast de motor zul je inderdaad ook de aandrijflijn moeten aanpassen, die kan het vermogen (koppel) van een 3,5 nooit verwerken. Je zit n.l. al snel aan het dubbele koppel en pk's.
Dit nog naast de remmen die je eigenlijk ook onder handen moet nemen....

De stage one is technisch een volledig andere wagen als de 2.25.
Wel een uitdagend project...

Gerrit

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 21:46
door ex-fietser
Wordt moeilijk ben ik bang. En niet vanwege de 1/3 - 2/3 regel dat is alleen maar belasting technisch.

Je motor vermogen neemt meer als 40% toe. Dat betekend dus een geluidsmeting en wegedragstest en remmentest. Prijzig maar niet onmoglijk.

Technisch gezien: De LT76 bak is zeer ongeschikt voor het vermogen van de v8. Die gaat gewoon stuk. Het achterdiff is waarschijnlijk een roverdiff en ook minder geschikt voor zo'n motorvermogen. Voor het voorste diff geld hetzelfde.

Als je behalve voor een v8 ook voor een andere bij de motor behorende bak gaat zit je met het probleem dat die permanent 4wd is. In je swivels van je vooras zitten bij de series drie en lager kruisjes. Die hebben de narigheid dat de aandrijving niet met een constante snelheid overgebracht wordt op de wielen. Als de aandrijfas een constante snelheid heeft zal die constante snelheid na een kruisje sinusvormig versnellen en vertragen. In het zand is dat geen probleem. Op de weg wel. Een van de redenen dat je geen 4wd op het asphalt mag gebruiken. Bij de de stageone en de latere defenders zijn de kruisjes ook vervangen door een homokinetische overbrenging. Daar wordt de snelheid homogeen overgebracht onhafhankelijk van de hoek die het wiel maakt.
Dan zijn er nog de remmen. Bij de stageone zijn die zwaarder uitgevoerd dan bij de 2.25 liter modellen.

Als je het goed wil doen, moet je dus alles vervangen. Dus de assen, remmen, v-bak en motor van een v8-disco, defender of range nemen en dat op je series zetten.

Arnold.

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 22:42
door Jurriaan
Was van de week hier op het Prikbord iemand die van 2 Stage One V8's eentje wilde maken. Wellicht kun je het restant van hem overnemen?


Jurriaan.

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:06
door Marijn & Simba
of zoek meteen een Stage 1 of een Defender V8... scheelt heeeeeeeeeeeel veel werk en sores.

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:33
door arjan
bedankt voor de info hier kan ik wat mee.
of heeft iemand een andre oplosing om de kruis snelheid iets om hoog te krijgen
bij een lager toeren tal.

dank jullie wel

arjan

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:57
door ex-fietser
Daar hebben al heel veel mensen over nagedacht en meer of minder succesvolle oplossingen voor bedacht, Het grootste probleem van de series modellen is dat de wagens er gewoon niet voor gemaakt zijn.
Het is niet zomaar dat de landrovers die sneller kunnen zoals de stageone en wat later de 200, 300tdi's heel anders geconstrueerd zijn. Voor een fabrikant waren dit ooit kostbare wijzigingen die na het nodige onderzoek in de productiemodellen zijn ingevoerd. Daarvoor moesten bestaande productielijnen totaal veranderd worden.
Als het zo eenvoudig was geweest om een andere motor in een bestaand model te hangen, dan hadden ze dat heus wel gedaan. Dat was een veel goedkopere en snellere oplossing geweest. Ze staan er tenslotte om bekend dat ze zo lang mogelijk blijven voortborduren op zich bewezen en bestaande concepten.
Maar in het kader van voertuigbeheersing, veiligheid en veranderde wetgeving moesten er gewoon dingen anders gemaakt worden. Een oude series (maar ook anders oude wagens als eend, kever enz.) voldoet dan waarschijnlijk op geen enkele manier aan de huidige veiligheids regels gesteld door onze wetgever. Een series wagen waarschijnlijk zelfs ronduit onveilig en gevaarlijk vergeleken met een moderne toyota personenwagen bijvoorbeeld.

Arnold.

Re: van 2 1/4 naar v8

Geplaatst: di 07 apr 2009, 00:51
door Wim Janssen
Overdrive?

Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: van 2 1/4 naar v8: NIET AAN BEGINNEN!!!

Geplaatst: di 07 apr 2009, 11:31
door ernst
Niet aan beginnen!
Koop een StageOne of en 110 met V8 zo, dat scheelt je een boel ombouwellende en bijbehorende kosten. Het is inderdaad zo dat een V8 never gaat passen, tenzij je de hele aandrijflijn aanpast. Dat wordt dan inclusief remmen, assen, veren en dat is vrijwel onbegonnen werk.
En dan is het nog maar de vraag of je de auto door de RDW krijgt.
Dus: niet aan beginnen!
Groet,
Ernst.

Re: van 2 1/4 naar v8: NIET AAN BEGINNEN!!!

Geplaatst: di 07 apr 2009, 12:04
door ex-fietser
Je kunt defender assen wel onder de bladveren krijgen hoor. Je zult dan de aandrijfassen van de v-bak naar de diffs in lengte moeten (laten aanpassen) Bovendien komt de v-pook op een rare plek in cabine uit. Daarvoor moet de motor weer verder naar voren geplaatst worden. Waardoor je weer van een series neus naar een defender neus moet overstappen. En ga zo maar door. Ze zijn toen niet zomaar van 109 inch naar 110 inch overgegaan. Een 109 en een 110 zijn als je ze naast elkaar zet even lang alleen staan bij en 109 de wielen een inch dichter bij elkaar.

Een kant en klare stageone of 110 met v8 is volgens mij stukken goedkoper en waarschijnlijk betrouwbaarder en al rdw gekeurd.
Het kan wel als je een goede werkplaats hebt en een hoop geld en een stel goede metaalbewerkers. Zoals in die programma's als overhauling op discovery enzo.
Maar als partikulier zonder deze mogelijkheden ben ik bang dat dit een tranendal gaat worden.

Arnold.