Pagina 1 van 1

300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 13:40
door Erik One-ten+LW op 't werk
De 300 komt af en toe wat tekort, bij klimmen, inhalen.. Beetje zwart walmpje erachter (=tekort aan lucht) en terug naar z'n 4 gaat het prima.

Wie heeft er een andere,grotere intercooler in z'n 90/110? En hoe bevalt dat en vooral hoe zit dat?
Ik weet dat ie voor de radiator komt, maar is dat een beetje fatsoenlijk te doen met de slangen?

Merken? Alisport, Britpart (tis maar lucht).

Ervaringen en een fotootje zijn welkom.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 14:35
door Mud Machine
Als je een grotere intercooler plaatst kies dan voor het type dat dubbel zo dik is en niet eentje die voor je radiateur zit. Veel makkelijker te monteren en vormt geen belemmering voor de motorkoeling ivm blokkeren van de radiateur (intercooler zit daar voor). Ken diverse mensen met dat type en allemaal problemen met de koeling als er wat meer gevraagd wordt bij lage snelheid.
Kijk eens op Ebay, staan er van diverse merken te koop.

Groeten,
Rob (die er ook zo eentje wil om dezelfde reden)

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:25
door Puffino
300tdi is toch sowieso al een blok dat niet overhoudt in lage toeren en power?

Licht het wel aan je IC?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:50
door Erik One-ten+LW op 't werk
Sander, met m'n blokje is niks mis. Het probleem zit hem een beetje in de disco overbrenging in de bak icm met de -niet zo gestroomlijnde- body van de 110 en de grote wielen (vergeleken met disco). Mijn doel is dus ook absoluut niet om harder of sneller te kunnen gaan, ik wil gewoon dat de motor het wat makkelijker heeft.
Feit is dat zwarte rook duidt op een overschot aan brandstof (en dus bij een diesel te weinig lucht). Pomp en de rest zijn allemaal standaard. Ik gebruik wel een uitwasbaar luchtfilter, houd ik ook bij.

Ik weet dat er wat vermogenswinst is te halen met een IC, vandaar de vraag.

@Rob, goede tip. Ga ik zeker overwegen en de mogelijkheden bekijken!

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:11
door sjorsboomschors/aka/PP
kun je dan niet een 1.4 of zoals ik een 1.2 LT230 erop zetten.... ga er tenminste vanuit dat je nu een 1.6 hebt..

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:22
door Erik One-ten+LW op 't werk
Zou kunnen, doe ik niet...

Veel snelwegkm's, lekker rustig zo.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:30
door Puffino
Klopt wel , maar vraag is niet of je het in de pomp moet zoeken of dat he tblok in het algemeen gewoon wat puf te kort komt in de onderste regionen op dit soort terrein.

En dus of dat wel op te lossen is hiermee. Ik hoop het wel, zou fijn wezen! Maar er zijn genoeg lieden die aangeven dat de IC al overmaats zat is voor een standaard Land Rover.

Ciao,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:42
door Frans Bonnes
Maar lost een grotere intercooler het probleem wel op.
Zoals jij denkt is de intercooler dus een soort kraan die niet helemaal open staat, en dus de doorstroming belemmert.

Is het niet zo dat je gewoon te weinig toeren maakt en dus de turbo niet genoeg lucht kan leveren.
Turbo pakt pas op bij ongeveer 2000 tpm
En zouden de slangen, met maar een beperkte diameter, ook niet voor te veel weerstand kunnen zorgen.

En is het luchtfilter ook niet de oorzaak, dat kan ook maar een bepaalde hoeveelheid lucht per tijdseenheid verwerken.

Ik zou eerst eens alles van binnen schoonmaken, vooral de intercooler.

fb

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:49
door Erik One-ten+LW op 't werk
Dat heb ik dus net weer gedaan en doe al dat soort onderhoud regelmatig. Ben erg zuinig op het motortje en bak en weet dan ook dat het verder okay is.
Intercooler is vorige week gereinigd, kon ik makkelijk bij met het vervangen van wat stuurbekr.slangen.
Toen ook meteen de silic intercooler slangen erop gezet die ik ooit eens van een bekend engels postorderbedrijf gratis heb ontvangen

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 17:27
door Marc-my-Words
Nee Sjrsbmschrs,

Hij heb juist een 1,2 ipv de gebruikelijke 1,4 achter een Tdi, en hij is er kennelijk blij mee.

Vraag is dus: die roetpluim bij hoeveel toeren is dat: Als je lekker toert bij krap 2000 toeren en dan wilt versnellen dan moet eerst de turbo bijkomen en dus roet 't. Daar is niks aan te doen anders dan een hele dure turbo (en dan treedt hetzelfde effect op alleen bij lagere toeren).

Tijdig gasgeven zorgen dat de turbo wakker is helpt, en anders gewoon terugschakelen.
Ik had een Td5 met GKN-overdrive, dan was het terugschakelen een feest (totdat de GKN een beetje moe werd), en dus was het inhalen en/of zo'n kuitenbijterje ook een feest.

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 17:32
door Erwin 110TD5
Voegen die slangen ook echt iets toe ??? Ik heb ze ook wel eens overwogen voor Grover-2 (TD5)

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 17:42
door Erik One-ten+LW op 't werk
Volgens mij niet, maar ze waren erg goedkoop (gratis) en het staat leuk.
Moet ook zeggen dat de 300 hier niet in hoort en de standaard slang net niet pastte, zat stukje pijp tussen.
Blijkbaar is de maatvoering van de silic slangen iets ruimer, want die passen wel mooi.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 22:19
door Mud Machine
Grotere intercooler zorgt voor koelere lucht (dat is nu eenmaal de functie van zo'n ding) en koelere lucht heeft een kleiner volume. Per salso komt er dus meer lucht in je cilinder en kan er dus meer brandstof bij (aanpassen van de pom). Dat is dus meer vermogen.
Bijkomend voordeel is dat bij de genoemde auto's die ik ken het verbruik een stuk minder wordt (al je tenminste geen zware rechtervoet hebt).
De mijne loopt nu zo'n beetje 1 op 8,5 bij rustige rijstijl solo. De genoemde andere halen met gemak 1 op 10 a 11.
De investering verdien je dus redelijk snel terug.

Op Billing maar eens kijken of er wat te scoren valt.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 22:25
door Marc-my-Words
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> De mijne loopt nu zo'n beetje 1 op 8,5 bij rustige
> rijstijl solo. De genoemde andere halen met gemak
> 1 op 10 a 11.
> De investering verdien je dus redelijk snel
> terug.
>
>


Ik reed met de 110Td5 ook met gemak 1:10 - 1:11 (s' zomers bij uitzondering tot 1:12,5 's winters soms 1:9,5) - steeds gemeten aan de hand van een hele tank.
De 110TD4 (Puma) rijdt iets vlotter maar lust de diesel ook vlotter.

Dus ... dat anderen 1:10 - 1:11 rijden is niet echt een argument.

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 22:27
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik denk er hetzelfde over, weet wel een beetje wat motoren doen en waar de winst te halen valt
Daarom vraag ik ook naar de ervaringen met intercoolers en niet met andere versnellingsbakken enzo.

Bedankt voor je input, ik vind de replacement van Allisport erg interessant?

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 22:53
door Erik One-ten+LW op 't werk
Daar is het me ook niet om te doen, als ik goedkoop wil rijden neem ik wel een Suus Alto.
Ik heb de auto enkel voor plezier kilometers, ga altijd met het vliegtuig naar m'n werk...

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 23:20
door Marc-my-Words
Erik,

Ik denk - ja ja, ik weet het niet uit de praktijk, 't is dus slechts theorie - dat een intercooler je niet echt gaat helpen.
Je rijdt kennelijk graag rustig, en hebt daarom (of door toeval) een Disco-tussenbak. Als je dan vanuit de daarbij horende toeren ineens het gas intrapt dan gaat er vooralsnog alleen meer diesel door (en komt er dus roet uit). De turbo doet dan weinig en er is dus ook weinig te "coolen" - de intercooler koelt nl de door de turbo verhitte lucht (lucht samendrukken maakt m warm) - de gekoelde turbo-lucht heeft een nog grotere dichtheid en dat is de winst van turbo+intercooler.

Rijd je rustig dan doet de turbo weinig. Als je rustig een helling af komt staat de turbo hoegenaamd stil, geef je dan onderaan de helling gas dan gebeurt er weinig terwijl je juist wat power wilt. Oplossing: net voordat je de helling op gaat al voorzichtig wat gas bijgeven, de helling op trek ie dan een stuk beter want de turbo draait dan al. Zelfde bij het inhalen: iets meer ruimte nemen, is er een potentiële kans dan ietsje gas bij en kan ie dan gaat ie. En ... heb je een keertje pech, moet je precies op het foute moment gas wegnemen ... dan helpt alleen terugschakelen.

Tja ..... het blijft het eeuwige turbo-probleem: rustig rijden staat gelijk met een rustig draaiende turbo, en dan heb je als je even peper in de kont hebt een turbo-gat.

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 23:27
door Erik One-ten+LW op 't werk
't Gaat me ook juist om de momenten dat ik wel wil trappen, helling op, flink inhalen enzo.

We zullen zien, er is nog niet 1 ervaringsdeskundige, wel een hoop reacties...

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 23:44
door Frans Bonnes
Je moet dan wel beginnen met tenminste 2000 tpm,daaronder doet de turbo niks.
En heb je dus in feite te weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof, en dus zwarte rook.

Boven de 2000 tpm gaat dat vanzelf over, en trekt de auto opeens ook een heel stuk beter.

fb

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: do 07 jul 2011, 23:54
door Erik One-ten+LW op 't werk
Klopt Frans, die toeren haal ik wel. Het vermogen blijft dan haperen, kan beter..

Maar ik wacht nog steeds op degene die zegt; ik heb het geprobeerd en het is onzin.
of degene die zegt; het is een aanrader.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 00:06
door CamperChris
Hoi Erik, ook ík kan je niet met praktijk-ervaring helpen. Ik weet wel dat Bowy erg tevreden is over het verhoogde vermogen met een grotere intercooler, maar dat was een 200tdi volgens mij. (Bowy is dacht ik ff druk met ski-hellingen affietsen...)

Is er verder op het net niet meer te vinden? die intercooler-jongens hebben vast toch wat vermogensgrafieken e.d?

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efdd6aaf9eec09fdad07a7f5fe817d4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 14263912, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce7bbc46daabf539ea76204d6e5c1224', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 14263912, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 00:16
door Marc-my-Words
Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klopt Frans, die toeren haal ik wel. Het vermogen
> blijft dan haperen, kan beter..
>
> Maar ik wacht nog steeds op degene die zegt; ik
> heb het geprobeerd en het is onzin.
> of degene die zegt; het is een aanrader.
>
> Erik

Ik heb het even nagezocht: je rijdt (met standaardbanden) 90 km/u met 2000 toeren in z'n 5e, terug naar 4e geeft 2600 toeren.
Het klopt dan gewoon dat je de turbo even tijd moet geven (of vooraf met wat pedaal-spel op gang moet helpen).
Zonde wakkere turbo heb je weinig aan meer intercooler.

Marc

PS Ik heb sinds een klein jaartje - buiten mijn schuld en tegen wil en dank - een heel andere oplossing: een Puma onder de bultneus, en die trekt opvallend snel, begint vanaf 1500-1700 toeren al te snorren



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2011 22:17 door Marc-my-Words.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 00:52
door Erik One-ten+LW op 't werk
Hey Chris, je weet hoe ik met de 110 om ga, wil het gewoon wat makkelijker hebben.
Thanx, ik zal Bowy eens een mailtje sturen.

Had het mss beter niet op de Prik kunnen vragen, een hoop reacties, maar blijkbaar niemand die het geprobeerd heeft. Theoretisch geleuter heb ik weinig mee zoals je weet. Practische oplossingen zijn meer mijn ding.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 00:55
door Eric&Betty Boop
Wat voor uitlaat heb je er onder?

Als je een sneller opspoelende turbo wil heb je meer aan een uitlaat van grotere diameter buis en eventueel zonder middendemper dan aan een grotere intercooler.
Een groter intercooler heb je alleen iets aan als je daarnaast ook de pomp opschroefd zodat er meer diesel ingespoten wordt.Gevolg is dan meer vermogen maar niet echt bij een lager toerental.
Het brandstofverbruik wordt hierdoor ook nog eens nadelig beinvloed.

Door een uitlaat met minder tegendruk zal te turbo sneller opspoelen en dat is volgens mij wat jij zoekt.
Voordeel hiervan is ook dat de uitlaatgastemperatuur en de temp boven de zuigers iets zakt wat je blok weer fijn vind.
Van meer diesel en een grotere intercooler gaat de uitlaatgastemperatuur juist omhoog.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8057bf13dd729fc27462ecb2aecb4de9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14264133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('69aa2fb010ae9d9d54bb70783b76b451', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14264133, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:17
door Marc-my-Words
Precies .... maar dit is natuurlijk wel theoretisch geleuter.

(Een grotere intercooler is een prima oplossing, maar voor een ander probleem.)

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:24
door Eric&Betty Boop
Zolang er zich nog geen ervaringsdeskundigen melden die kunnen garanderen dat alleen een grotere intercooler werkt om de gasresponse te verbeteren zal mijn naamgenoot het met theoretisch geleuter moeten doen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('377a12c13b14e880a58bc11777be158a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14264225, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('41e452a62c40f38968195e5e86f96b3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14264225, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:26
door Emiel
Ik heb in mijn eerdere 110 300tdi een groter intercooler gehad op de plaats van de bestaande intercooler: vermogenstoename was zeer gering. Nu in mijn 130 300tdi heb ik de grootste intercooler van allisport exemplaar voor de radiator. Ik heb deze in engeland door hun laten monteren en mijn brandstofpomp laten afstellen. Resultaat was enorm, alsof ik er een extra versnelling bij had. Nadeel was dat de motor warmer werd dan normaal als ik veel vermogen nodig had ( lang berg op) . Daarom heb ik ook een grotere radiator van hun laten plaatsen deze vult ook de ruimte op van de oude intercooler. Nu blijft de motor prima op temperatuur, ongeacht hoeveel vermogen er wordt gevraagd ook voor lange stukken in mul zand of uren achter elkaar in de bergen op grote hoogte.
Ik kan je deze laatste optie dan ook zeker aanraden. Kosten +/- 1000 euro inclusief montage.

Groet emiel
Www.dutch-courage.eu

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:26
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik heb een standaard 300 tdi-110 uitlaat met tussendemper zonder cat. Het is 1 van de laatste disco 300tdi blokken electronica.

@Marc, waar is een grotere IC dan wel een oplossing voor? Ben jij de ervaringsdeskundige die ik zoek?

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:29
door Erik One-ten+LW op 't werk
Bedankt voor je input, zoals Rob al aangaf;grote IC oke, maar voor de radiator kan koelproblemen geven. Is zeker het onthouden waard.

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:33
door Erik One-ten+LW op 't werk
Eric, tis niet lullig bedoelt hoor, maar ik heb zelf ook behoorlijk kaas van motoren gegeten en soms heb ik op de Prik weleens het idee dat er tegen elke gestelde vraag gehakt moet worden. Zoals nu, een hoop reacties en maar 1 die werkelijk eens andere IC heeft geplaatst (emiel).


Ik vraag gewoon om een ervaring en eventueel wat foto's, maar dat blijkt niet mogelijk in een kleine 12 uur, dat hoeft natuurlijk ook niet, maar een berg anti-gassen zijn wel mogelijk...

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:37
door Eric&Betty Boop
Bel anders een met Simon v/d Velde,die heeft er wel een hoop kaas van gegeten.
Bowy heeft zijn 110 ook bij hem gebracht en daar zat naderhand een hoop gang in.
Maar dat heeft ook wel een aardig centje gekost geloof ik.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f1dbfdd1acf8462bb7c0833bcec5da6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14264273, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bf2dc71658cbd4832e4206aab2578c03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14264273, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 01:53
door sjorsboomschors/aka/PP
was toch nog iemand die een grotere IC had, die was een tijdje geleden op zoek naar een uitlaatgastemp meter....

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 02:10
door Marc-my-Words
Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> @Marc, waar is een grotere IC dan wel een
> oplossing voor? Ben jij de ervaringsdeskundige die
> ik zoek?
>
> Erik

Nee ik ben niet DIE ervaringsdeskundige, maar misschien wel een beetje kundig.
Een grotere IC helpt als je met een hoog spinnende turbo langere tijd grote vermogens wilt.
Je kan dan grotere hoeveelheden brandstof goed verstoken (of op grote hoogte toch nog genoeg "ademen&quot.
Deze oplossing geeft direct een nieuw probleem: hogere motortemperaturen en motorbelastingen - oplossing meer radiator, meer doorstroming en een uitlaatgas-thermometer.

Jij zoekt een oplossing waarbij je HET grote turbo-probleem oplost: het beruchte turbo-gat. Je wilt een sneller opspinnende turbo, leifst een die al opgestart is voordat je gas geeft, en dat gaat niet want hij draait op uitlaatgas, en je wilt ook weer niet dat de turbo altijd al heel hard draait want ... dan draait ie bij lage toeren alleen maar voor Jan met de korte achternaam en ... neemt ie teveel vermogen weg. De engine-driven-compressor is dan wellicht al iets vlotter, (lach)gas-injectie misschien nog beter.

Tegen veel geld: een hieper turbo etc kan je het turbo-gat wel een eindje dichten. Je kan ook - da's goedkoper - met meer toeren gaan rijden < jij houdt daar niet van lees ik tussen de regels - ik ook niet overigens >. Je kan ook iets doen aan de versnellingsbak: vlot terug en opschakelen deed de GKN-overdrive wel (zolang hij het deed), of een automaat. Of ... een ander blok - een Puma heeft een gevaarlijk sprintje in zich zelfs zonder ook maar enige aanpassing (ik had voor ik er erg in had een bon in de bebouwde kom).
Ofwel: zolang je en rustig wilt rijden, en een heel vlotte response wilt zoek je iets moeilijks, zeker als je het bij een Tdi wilt houden.

En zoals ik al schreef: als je eraan werkt dan kan je met anticiperend gasgeven de turbo aardig wakker houden als je hem nodig hebt.
(Mijn wederhelft heeft daar geen kijk op / zin in, en die moet soms zelfs 2 versnellingen terug om weer te herpakken.)


Groeten Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 02:44
door Andrew Colville
Bekijk eerst je pomp eens, ik las ( heb niet de hele draad gelezen) dat je injectoren,motor en pomp verder origineel zijn.

Met het goed ( laten ) afstellen van he injectie pomp valt een hoop te halen, de pompen zijn massa geproduceerd, en toch lopen geen 2 300tdi's even mooi of zijn ze even krachtig

Door de pomp af te laten stellen door een "oude rot in het vak" die verstand heeft van de Bosch VE pomp kun je in verder standaard vorm al een veel fijner/feller reagerende 300 tdi verkrijgen, ook je verbruik zal hetzelfde blijven ( tenzeij je geniet van de extra soeplese van de motor en gaat rijden als of je hem gestolen hebt ), ik heb het dus ook niet over "op schroeven" maar puur zorgen dat alle inwendige componenten op het juiste moment doen wat ze horen te doen.

Laat ook eens je injectoren afstellen/reinigen, zij zijn immers 15 + -? jaar oud en mogelijk nog nooit gereinigd.

als je dit gedaan hebt en je vindt dat je nog niet hebt wat je zoekt dan kun je gaan denken aan het opschroeven van de pomp ICM een grote intercooler.

Bosch_VE_LDA_Diagram.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25b42283e1c68ac7e52b2a6fe0ae51f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.ziptar.com%2FTDI-M%2FBosch_VE_LDA_Diagram.jpg', 'http://www.ziptar.com/TDI-M/Bosch_VE_LDA_Diagram.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.ziptar.com%2FTDI-M%2FBosch_VE_LDA_Diagram.jpg', '', 14264515, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Onderdeel 9 bepaalt de verrijking en hoe snel dat dit gebeurt als de turbo begint te spoelen, onderdeel 8 zit vast aan 9 deze is in de 300tdi pomp conisch en excentrisch, door deze te verdraaien en de veer onder het membraan te verzwakken kun je een 300tdi heel anders laten lopen.

Ook is het belangrijk dat je pomp de juiste hoeveelheid lift haalt t.o.v. de krukas positie ( dit is de reden dat men blokker gereedschap gebruikt bij het vervangen van de riem.) als je pomp te laat of te vroeg inspuit dan verlies je een hoop vermogen sterker nog de distributie een tand fout hebben staan kan zorgen dat je 300tdi niet eens meer aanslaat, zo nauwkeurig komt het bij een diesel injectie systeem.

Pic_38b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6aaca4d3da605e460f560330eb6031b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fasavage.dyndns.org%2FToyota_Diesel%2FPic_38b.jpg', 'http://asavage.dyndns.org/Toyota_Diesel/Pic_38b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fasavage.dyndns.org%2FToyota_Diesel%2FPic_38b.jpg', '', 14264515, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hier boven zie je hoe dat moet,dit kan terwijl de pomp in de motor zit, de hoeveel heid lift @ BDP kun je vinden in het WP handboek (let wel op je motor code)

Ik zou adviseren te beginnen met dit soort klussen, het maakt niet uit hoe groot je intercooler is, als de boel niet goed (exact dus) staat afgesteld zul je nooit een lekker lopende motor krijgen die reageert op wat jij doet met de "go faster" pedaal.

het ultieme blijft een VNT( veriable nozzel turbo )monteren deze zorgt ervoor dat je zo goed als direckt turbo druk hebt en de motor trekt v.a 1100 +- toeren ipv boven de 2000 toeren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, Bart v D ( ook hier op het forum ) heeft ook in diverse 300tdi's een grote intercooler gehad, sommigen gaven resultaat maar vaker gering dan "straat race" materiaal.

Foto's zijn van google afkomstig en niet persé van een 300tdi, de werking en vele delen zijn wel identiek.

Het sleutelen aan een injectie pomp is vakwerk en als je zelf gaat pongelen dan doet men dat geheel op eigen risico!!!!

Groetjes Andrew

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 04:46
door LaRobbie
Ik heb meer power gekregen door afscheid te nemen van de EGR, silicone slangen en de middendemper te vervangen door een straight pijp.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 11:02
door Marc-my-Words
LaRobbie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb meer power gekregen door afscheid te nemen
> van de EGR, silicone slangen en de middendemper te
> vervangen door een straight pijp.

't Klink een beetje flauw maar je had ook kunnen schrijven dat je een verbetering bespeurd door:
Een wokkel aan de binnenspiegel, het inlaattraject schoongemaakt en de middendemper te vervangen door een straight pijp.

Ofwel je hebt de ademhaling opgefrist. De EGR doet niks aan het vermogen, althans niets meer als wokkels (of door Uri Geller ingestraalde diesel).

( Verder: heb je het "meer power" objectief" gemeten of is het vooral een gevoelszaak? )

Marc


PS Zoals Andrew hierboven al schrijft: de enige hier echt nuttige "constructie"wijziging is het vervangen van de turbo door een prijzige super-turbo die bij veel minder toeren al opspint (en dan wel uitkijken dat je je blok niet bij lage toeren opblaast).

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 11:23
door Erik One-ten+LW op 't werk
Duidelijk verhaal, dank! Ik ga zeker niet zelf aan de pomp prutsen. Timing check ik regelmatig en stel zo nodig bij, meer niet.
Tis ook niet echt dat ik een probleem met de 300 heb, is echt prima mee te rijden.

Toch zou ik graag eens een ervaring horen van iemand die het wel geprobeerd heeft. De sets worden verkocht, zal toch vast ook wel
eens aan een Nederlander geweest zijn?

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 11:37
door Arthur Verhalle
Erik,

Het enige wat helpt, en dat kun je al aardig uit de diverse antwoorden opmaken, is meer brandstof (pomp aanpassen) + hogere turbodruk + intercooler groter. Bijkomend probleem bij een echt grote intercooler is dat je een grotere radiateur nodig hebt.

Ik heb zelf een 300Tdi defender en ken het probleem maar al te goed. De verleiding voor grotere intercooler etc. kriebelt bij mij ook zo af en toe (vooral op vakantie in oostenrijk) maar toch doe ik het niet. Die hogere drukken en opgedraaide pomp zijn niet al te best voor de rest van het blok.......

Er is echter ook nog een andere turbo in de handel. Eentje met variabele geometrie, vergelijkbaar met de turbo van de international 2.8TGV. Heel af en toe zie je zo'n setje nog wel eens op ebay voorbij flitsen. Dit lijkt mij de beste optie.

Arthur Verhalle

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 12:13
door Marc-my-Words
Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Erik,
>
> Het enige wat helpt, en dat kun je al aardig uit
> de diverse antwoorden opmaken, is meer brandstof
> (pomp aanpassen) + hogere turbodruk + intercooler
> groter. Bijkomend probleem bij een echt grote
> intercooler is dat je een grotere radiateur nodig
> hebt.
>
> Ik heb zelf een 300Tdi defender en ken het
> probleem maar al te goed. De verleiding voor
> grotere intercooler etc. kriebelt bij mij ook zo
> af en toe (vooral op vakantie in oostenrijk) maar
> toch doe ik het niet. Die hogere drukken en
> opgedraaide pomp zijn niet al te best voor de rest
> van het blok.......
>
> Er is echter ook nog een andere turbo in de
> handel. Eentje met variabele geometrie,
> vergelijkbaar met de turbo van de international
> 2.8TGV. Heel af en toe zie je zo'n setje nog wel
> eens op ebay voorbij flitsen. Dit lijkt mij de
> beste optie.
>
> Arthur Verhalle


Precies. Zoals Andrew op basis van praktijk-kennis hiervoor ook zegt "het ultieme blijft een VNT( veriable nozzel turbo )monteren deze zorgt ervoor dat je zo goed als direckt turbo druk hebt en de motor trekt v.a 1100 +- toeren ipv boven de 2000 toeren" [landrover.startpagina.nl] , en precies zoals ik op basis van theoretisch geleuter "Daar is niks aan te doen anders dan een hele dure turbo" eerder [landrover.startpagina.nl] al opperde.

Marc



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2011 10:17 door Marc-my-Words.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 15:28
door LaRobbie
Hier op Bonaire doen we alles op het gevoel maar mijn Landy was echt een ouwe lul geworden maar na deze opkanpbeurt liep hij weer als vanouds. Probleem dat we hier ook hebben is de kwaliteit van de diesel (lees stookolie). In Nl moet diesel geloof ik minder als 50 roetdeeltjes per weet ik veel hebben en op Curacao waar onze diesel vandaan komt hebben ze een nationale feestdag als ze een keer onder de 5000 fabriceren. Dit is echt waar.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 16:00
door Mud Machine
Wel ff doorsparen.....

[cgi.ebay.co.uk]

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 16:09
door Marc-my-Words
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel ff doorsparen.....
>
> [cgi.ebay.co.uk]
> OVEMENT-KIT-stage2-/170332647612?pt=UK_CarsParts_V
> ehicles_CarParts_SM&hash=item27a89df0bc


Tja ... dan kan je wellicht beter uitzien naar een 2e handse TD4+versnellingsbak uit een fris gewrakte auto.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 17:25
door Alex aka Grizzly
Disco 300Tdi met een stage two IC van Allisport.
Banden 255x85x16
2"verhoogd

Zonder de brandstofpomp bij te stellen geen verschil toen de brandstofpomp was bijgesteld wel duidelijk meer trekvermogen zeker helling op.
Nadeel hij gaf bij het intrappen van het gaspedaal wel een pluim zwarte rook was direct daarna weer weg.
En of het aan de afsteller lag of ergens anders aan maar voor de APK keuring moest de brandstofpomp telkens terug geschroefd worden.

Geen theoretisch gewauwel maar praktijk en of je er iets mee kunt????????????? .......... geen idee.

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 18:01
door Marc-my-Words
Alex aka Grizzly Schreef:
-------------------------------------------------------
> Disco 300Tdi met een stage two IC van Allisport.
> Banden 255x85x16
> 2"verhoogd
>
> Zonder de brandstofpomp bij te stellen geen
> verschil toen de brandstofpomp was bijgesteld wel
> duidelijk meer trekvermogen zeker helling op.
> Nadeel hij gaf bij het intrappen van het gaspedaal
> wel een pluim zwarte rook was direct daarna weer
> weg.
> En of het aan de afsteller lag of ergens anders
> aan maar voor de APK keuring moest de
> brandstofpomp telkens terug geschroefd worden.
>
> Geen theoretisch gewauwel maar praktijk en of je
> er iets mee kunt????????????? .......... geen
> idee.


Hier weer even de theoretisch leuterende advocaat van de duivel: Heb je ook ter vergelijk de oude IC mét opgeschroefde brandstofpomp getest ?
Iedereen krijgt meer power als je de pomp tot boven de APK-normen opschroeft. (En ja, met een grotere IC krijgt ie uiteindelijk ook meer adem.)

En verder: het gaat Erik niet alleen om meer power maar ook (en wellicht vooral) om vlotter oppakken.

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 18:36
door Alex aka Grizzly
tja ik hou van geleuter schijnbaar maar ik hou mijn bek wel!!

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 19:21
door Erik One-ten+LW op 't werk
Bedankt Alex, is de Disco van je broer? Die had inderdaad een grote IC en weet dat die de straatstenen eruit kon trekken.. Was daar nog meer aan gedaan?

Erik

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 19:32
door Alex aka Grizzly
Nee niks athans niks de siliconen slangen is een must bij een grotere ic eb verder de brandstofpomp maar ja je zei het zelf al de zwarte pluim raakte hij er niet mee kwijt (werd zelfs erger vond ik )

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 20:18
door Marc-my-Words
Alex aka Grizzly Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee niks athans niks de siliconen slangen is een
> must bij een grotere ic eb verder de brandstofpomp
> maar ja je zei het zelf al de zwarte pluim raakte
> hij er niet mee kwijt (werd zelfs erger vond ik )

Kijk daar wordt bewezen dat de praktijk en de theorie (met of zonder geleuter) toch bij elkaar komen.
Een grotere intercooler geeft wel meer lucht maar juist niet op die rookmomenten, als je wilt versnellen -- misschien geeft een grotere intercooler zelfs een iets groter turbo-gat want het inlaattraject heeft een groter volume (de turbo moet dus nog iets steviger draaien om de turbodruk op te stuwen).
Meer brandstof geeft daarbij meer/eerder rook. Gelukkig is er nog zoveel speelruimte dat meer brandstof ook meer vermogen geeft (en dus niet alleen maar meer rook).

Marc

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 22:43
door Andrew Colville
Stuur Bart V Dessel een PB tje misschien dat hij zijn mening wel kwijt wil.

Groetjes Andrew

Re: 300tdi meer adem-intercooler?

Geplaatst: za 09 jul 2011, 00:30
door RoLandrover
Ik heb destijds ook met mijn pomp gespeeld (zelfde tijd als Alex zo ongeveer) en heb toen gedaan wat er in het verhaaltje over de VE pomp stond. Toen dacht ik dat ik het begreep. Ondertussen begrijp ik een hoop meer van die pomp en motoren overall,...en ik weet nu dat als je het goed wilt doen je nog meer moet weten en begrijpen EN je er misschien best een uitlaatgas analyseerkast bij kunt hebben ter controle en beter ook een EGT-meter (uitlaat gas temp.) Voor alles weg smelt aan de binnenkant van je koppen

Onlangs schreef ook iemand hier op het prikbord hoe de pomp te verstellen voor meer vermogen, maar dat ging naar mijn idee iets te kort door de bocht om het goed te doen. Alle pompen staan fabriek-af het zelfde afgesteld (opbrengst-curve), maar dat wil niet zeggen dat 'de knoppen' binnen in even ver open en dicht staan staan (ik hoop dat ik het zo duidelijk schrijf) Daar stond bv dat de conische cylinder onder het asje van het boost membraam 180gr gedraaid terug gemonteerd moet worden. In veel gevallen verstel je de pomp dan precies de andere kant op van wat je wil bereiken. Dit soort stappen altijd per klein beetje opvoeren tot het resultaat goed is.

Tevens moet de pomp in goede conditie zijn om alles goed te krijgen. Ik heb pompjes gezien waarvan de onderdelen erg versleten waren en dat word bij rijker afstellen dan natuurlijk helemaal niets.

Grtn

RoLandRover