Pagina 1 van 1
Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 00:54
door Davy
Hoe kan ik het verschil zien tussen een militaire oliepomp met oliekoeler en een civiele zonder? Ik heb nl het vermoeden dat ze onder mijn militaire donorblok alleen een andere carterpan gezet hebben.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b28ce9c720b93dd24d313dcf9091317', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 14259249, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:09
door maxor
De pomp maakt dacht ik geen verschil, de aftakking naar de oliekoeler zit op de houder van het oliefilter.
Re: Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 12:51
door Davy
Ik begreep hier laatst dat de pomp voor een blok met oliekoeler een grotere capaciteit had.
Davy
Re: Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 13:59
door JustinvS
Ik wist het niet precies meer maar had ooit eens gehoord dat o.a. Dennis101 dit had uitgezocht.
Ik kwam in ieder geval dit oude topic tegen. Als ik dat zo lees moet je zelfs de oliepomp met de plug van je oude oliepomp kunnen ombouwen naar een die hogere druk levert. Het lijkt er op dat het verschil alleen in die plug zit en je dus het verschil alleen kunt zien door die pluggen te vergelijken.
Ook de foto van Arnold doet het nog, maar omdat het forum wat wijzigingen heeft meegemaakt pakt hij die niet zomaar meer:
--> mod_embed_images_loadimage('0c82a71b21012cde7cc646fe33919d92', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3D3N7IESUE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=3N7IESUE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3D3N7IESUE', '', 14260906, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('566d4792710b0cfe8198fda007528012', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14260906, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 14:20
door Davy
Bedankt voor het opzoeken!
Davy
Re: Verschil oliepomp militair en civiel
Geplaatst: do 07 jul 2011, 18:37
door Exfietser
Klopt. Ik heb dit samen met Dennis uitgezocht. Alleen de bout van de militaire oliepomp is iets langer. Daardoor is de veerdruk groter en gaat de pressure release klep (Dat kogeltje dus. ) pas bij een hogere druk open. De opbrengst van beide pompen is dus gelijk. De druk van de militaire pomp is alleen iets hoger.
De motor kan prima draaien met een iets hogere druk zonder oliekoeler. Andersom zou ik niet doen. Een civiele pomp op een blok met koeler dus. Dat zou ik niet doen.
Een civiel blok en een militair blok hebben overigens meer verschillen hoor. Distributie huis is anders. Olievulpijp zit op een andere plek, Carter is anders enz. Als je beide blokken hebt kun je overigens zo van het ene type het andere maken.
Arnold.