Pagina 1 van 1

gierend geluid

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 13:00
door wim
Verleden jaar heb ik een gereviseerde versnellingsbak (lt76) van ashcroft gemonteerd onder mijn 109.
Nu heb ik alleen in mijn 4e versnelling een gierend geluid.
Soms is het iets minder, maar over het algemeen een behoorlijk hinderlijk geluid.
Mijn olieniveau is voldoende.
Wie weet waar dit geluid vandaan kan komen.

Re: gierend geluid

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 18:27
door Jos Daalmans
Hoi,

Heel raar. Normaal giert een versnelllingsbak in alle versnellingen, behalve de vierde versnelling (prise-direct). Mijn LT85 was niet anders.
Even redenerend:
In de vierde gang wordt de secundaire as (onderin de bak) niet belast.
De primaire (ingaande ) as is "vast" verbonden met de schakel-as en belast nauwelijks de lagers van de primaire as en de schakel-as

Het geluid zou kunnen worden veroorzaakt doordat de schakelvork aanloopt in de synchromesh van de vierde versnelling (Syncromesh zit niet op de juiste plaats en dan blijft de vork tegen de synchromesh drukken) Dit dient te zijn/worden ingesteld door Ashcroft.

Mogelijk is ook een lager dat geluid kan veroorzaken, maar hierbij is moeilijk te achterhalen of dit van het Primaire aslager of het schakel aslager komt.
De lagers van de secundaire al kun je wel uitsluiten.
Als laatste oorzaak, misschien de oliepomp. Deze kan geluid maken door wat speling.

Omdat het geluid blijkbaar storend werkt, zou ik een telefoontje of een E-mail naar Ashcroft wagen.

Succes,

Jos

Re: gierend geluid

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:02
door wim
Jos bedankt.

Ik kan in ieder geval even kijken naar de schakelvork.
Ik heb in ieder geval in mijn allerbeste engels een mail naar ashcroft gestuurd.
Nu maar afwachten waar hun mee komen

Re: gierend geluid

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:03
door Exfietser
Een LT76 heeft geen oliepomp. Verder ga ik wel mee met je mogelijke oorzaken.

Arnold.

Re: gierend geluid

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 23:15
door Jos Daalmans
Hoi Arnold,

Dat van die pomp (die er dus niet is) had ik niet goed gezien. De pomp kunnen we dus uitsluiten

In de volgende handleiding:
[www.landroverweb.com]
staat op blz 37-4 de primaire as en het lager aangegeven. Omdat in de vierde versnelling er nauwelijk axiale en radiale krachten op de primaire as en de schakelas komen, loopt de boel een beetje te "freewheelen". Kijk je dan naar het lager en hoe dit lager is bevestigd (Rechts onder op de tekening) vraag ik me af of daar niet een probleem zit. Daar zou wel eens speling kunnen zitten, zodat het lager niet goed op zijn plaats zit.

Volgende mogelijkheid:
Is het toplager nog wel in orde. Stel dat het toplager in de krukas (totaal) versleten is, krijgt de primaire as speling aan het uiteinde. De as loopt dan niet mooi "in lijn" met de schakel as. Het lager van de primaire as krijgt dan een slingerende as te verwerken. Afhankelijk hoe je de koppeling laat opkomen, zit de primaire as (en daarmee de koppelingsplaat) iets uit het midden met de motor mee te draaien.
Als je in de eerste, tweede of derde versnelling inschakelt, krijg je zowel een axiale (door de schuine vertanding) als radiale kracht (tandwielen willen uit elkaar) op de primare as en het bijbehorende lager. Je hebt kans dat de primare as zich dan wat uitricht naar het midden van de krukas.

Aan Wim nog de vraag of de transfer box niet per ongeluk in de 4WD stand staat. Stel dat het lampje defect is, loopt de vooras altijd mee. In de bochten moet je dan overigens een "bokkig" rijgedrag krijgen omdat de boel dan echt gaat wringen.

Groeten,

Jos

Re: gierend geluid

Geplaatst: do 07 jul 2011, 11:25
door wim
Hij staat niet in 4WD.
Waarschijnlijk ga ik morgen even wat sleutelen en dan kijken of het toch niet die schakelvork is.
Ik heb trouwens geen lampje voor 4WD.
Het wordt me wel steeds duidelijker hoe het in elkaar zit, dus bedankt voor de info.

Groeten

Wim