Pagina 1 van 1

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: do 01 jan 1970, 01:00
door ToyRoverlander
Quote Gepost door: Bart van Dessel ()
Datum: 04 juli 2011 16:01

Die 6.2 V8 GMC diesel is loodzwaar en presteert hetzelfde als een 200 of 300 tdi, schiet je eigenlijk niet veel mee op, wel onderin sterker dus met zware aanhanger kom je wat vlotter van z'n plaats af en het geluid is leuk.
Hmmm..... 160pk/400nm tegenover 110pk/270nm oid.. Daar komt bij dat de 6.2 gruwelijk veel koppel onderin heeft, wat de tdi dus echt helemaal niet heeft... Ik heb met een 6.2 rondgereden in een oude '78 F100.. Erg leuk! Niet snel maar wel retesterk. Ook niet echt zuinig overigens.. Maar idd, dat geluid!!!!

Als ik zo'n blok voor niet al te veel op de kop zou kunnen tikken dan zou ik het overwegen om hem in mijn 109 te leggen, gekoppeld aan een TH700 automaat die met een adaptertje aan mijn Toyota tussenbak geplakt is...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 00:18
door disco1992
beste medeprikkers,

toen ik de posting zag met : Voor Bowy
met een landrover met een V8 GMC 6.2 Diesel erin gebouwd kreeg ik beetje last van kriebels.

heb nu een jaar of 3 een 110 met een discovery 200 tdi motor erin.
die rijd wel goed maar wil soms meer pit hebben op de snelweg.
oke heb een roofrack en grote banden maar toch

updaten met een 300 tdi scheelt maar weinig tot niets waarschijnlijk.
dus zat al tijdje te denken wat zou er kunnen.

zou zo'n V8 GMC 6.2 diesel makkelijk in te bouwen zijn?

en is dit wel een diesel motor omdat er v8 vooor staat of hoe zit dat precies ???
of zijn er andere krachtige motoren te krijgen met weinig tot geen computers die je kan inbouwen.

wie heeft advies of tips ?

ik zeg niet dat ik het zeker in ga bouwen want nu is mijn auto in zeer goede conditie en betrouwbaar maar je wilt altijd wel iets vernieuwen toch

disco1992

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 01:16
door Eric
Als je echt power en betrouwbaarheid wilt, moet je een cummins 6 cilinder diesel nemen.

Volgens mij is dat de 6BT

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 01:38
door disco1992
heb je ook meer info over die motor dan en waar ze inzitten vermogen endergelijke?

disco1992

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 02:01
door Rob 109-6
kopen,inbouwen en vooral laten weten hoe het werkt !

[cgi.ebay.com]

groeten,

Rob

109-6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51450fdaba93718a22561595fde0b83b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', 'https://blufiles.storage.live.com/y1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ/109-6.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14244602, 600, 600, 'Loading image ...', false);

109 series III - 6 cilinder 1977

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 11:13
door leuk maar
die cummins is leuk maar max 2500 toeren dat betekend dat je max snelheid 2/3 is dus moet je 1/3 grotere banden of aan de overbrenging iets veranderen met als gevolg dat je kruip snelheid toeneemt en dat is of road weer niet wenselijk
extra overdrive, maar weet niet of dat kan in een disco en dan kom je er nog niet helemaal

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 12:34
door Eric
Ze maken iets meer toeren hoor geloof 3200

Motors zitten in dodge vooral veel in de pick up type. Voor de pk's en koppels moet je even op internet kijken geloof iets van 600nm en 170 pk in de buurt ergens

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 12:43
door Eric
Koppel ligt iets lager zo rond de 550 nog een hele boel. Een vriend van mij heeft zo'n ding in america en die had de pomp wat bijgesteld en marine verstuivers erop gezet. Toen zat hij op 1050 n/m motors zijn echt super betrouwbaar

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 18:01
door Bart van Dessel
Dit is idd de ultieme motor, in kleinere Daf vrachtwagentjes liggen ze ook, dus ook in Nederland wellicht te koop. Zijn echt bullitproof en veel sterker dan de L.R. tdi'tjes. Jammer alleen dat de rest van de aandrijflijn van "ons" merk er niet op is berekend op de power van dit blok. Ik heb er wel eens aan gedacht/berekend (€€) met dit blok in een RRC en aangepaste aandrijving maar dan kun je beter direct een Toyota Customwagon 4.2 24v kopen. Die 6.2 V8 GMC diesel is loodzwaar en presteert hetzelfde als een 200 of 300 tdi, schiet je eigenlijk niet veel mee op, wel onderin sterker dus met zware aanhanger kom je wat vlotter van z'n plaats af en het geluid is leuk. Leuker wordt het met een 6.5 TD, die heb ik gehad in een Chevy busje, leuk!! Leuke power en redelijk vlot in te bouwen.

Gr, Bart

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 20:18
door RaRo74
Een prachtige conversie natuurlijk maar is een goede 200/300TDI tune niet veel handiger en voordeliger? 6 of 8 cilinder diesel is(klinkt) geweldig maar aanpassen en inbouwen brengt veel werk met zich mee.

Als het puur is om meer pit te hebben op de snelweg voldoet een tune naar 140/150 pk uitstekend. En er zijn ook nog eens nagenoeg pasklare oplossingen voor

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 20:31
door ToyRoverlander
Dan heb je nog steeds geen koppel bij lage toeren, en dat zou ik veeeeeel liever hebben dan meer pit bovenin... En daarbij, de 6.2 is totaal ongestressed bij dat vermogen.. De Tdi wordt alweer extra belast, wat ie vast wel aankan... De 6.2 kan ook een turbo hebben.... krijg je nog meer vermogen... Of idd een 6BT, met wat aanpassingen heb je zoveel koppel dan trek je het chassis krom .


Of deze ... Dikke 8.3liter 6cylinder Cummins (komt in een Hyster heftruck).. draait alleen niet echt veel toeren, heeft 'maar' 230pk maar wel reteveel koppel .
2011-07-01135518.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b02376b0776f20d9f3064f9c3a7162d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMisc%2F2011-07-01135518.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Misc/2011-07-01135518.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMisc%2F2011-07-01135518.jpg', '', 14247564, 600, 600, 'Loading image ...', false);

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 20:35
door Bart van Dessel
Met dank aan Google:

The original 6.2 L (379 cu in) Diesel V8 was introduced in 1982 for the Chevrolet/GMC C/K trucks and was produced until 1993. The 6.2L diesel emerged as a high-MPG alternative to the V8 gasoline engine lineup, and achieved better mileage than the General Motors 4.3L V6 gasoline engines of the 80s, at a time when the market was focused on mileage more than power.

1982–1993 Chevrolet/GMC C/K
1992 - 1993 AM General Hummer H1
198x - 1993 AM General HMMWV
1982-93 Chevrolet Van

Specifications
Engine RPO Codes: LH6 ('C' series, with EGR) and LL4 ('J' series)
Displacement: 6.2L / 379 cu in
Bore x Stroke: 3.98 × 3.80 in (101 × 97 mm)
Block / Head: Cast iron / Cast iron
Aspiration: Natural
Valvetrain: OHV 2-V
Compression: 21.5:1
Injection: Indirect
Horsepower / Torque (at start): 130 hp (97 kW) @ 3,600 rpm / 240 lb·ft (325 N·m) @ 2,000 rpm
Horsepower / Torque (at final): 143 hp (107 kW) @ 3,600 rpm / 257 lb·ft (348 N·m) @ 2,000 rpm
Horsepower / Torque (army): 165 hp (123 kW) @ 3,600 rpm / 330 lb·ft (447 N·m) @ 2,100 rpm
Max RPMs: 3,600
Idle RPMs: 650 + or - 25


130 pk en 325 Nm dus, en dit haalt een beetje opgeschroefde tdi ook vlot, maar je hebt gelijk qua koppel onderin, stationair trekt ie een huis van z'n plek en het geluid is awesome!! Een 300 tdi (die niet opgeschroeft is) trekt onderin voor geen meter, vooral niet met kar d'r achter. Maar draai maar 's aan de pomp, scheelt echt veel!

Bekijk mij maar 's met m'n 200 tdi, maximaal opgeschroeft! Met de neus omhoog!!

Foto-MAZTC4VI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2340adc6ddc75f11b9db033dc90edb13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MAZTC4VI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MAZTC4VI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MAZTC4VI.jpg', '', 14247586, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gr, Bart

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 20:42
door Bart van Dessel
Lage toerental van de 6BT of Chevy V8 diesel is op te vangen door montage van een 1:1 tussenbak die achter een 3 traps automaat hangt. Normaal is het een 1.222 overbrenging, die 20% verschil doet heel veel, en een hogere bandenmaat doet ook veel. Maar de LT77, de steekassen en diffjes blijven een zwak punt voor zoveel koppel.

Gr Bart

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:24
door tijdrovers

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:55
door tijdrovers


deze man heeft een motor en bak van een daf 45 gebruikt!

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:58
door eddy
verkijk je niet op amerikaanse motors. ze maken veel lawaai en gebruiken veel brandstof. als ik technische gegevens bekijk valt het me altijd weer op dat de prestaties eigenlijk best wel tegenvallen ten opzichte van de cilinderinhoud en verbruik, dus veel cilinderinhoud is geen garantie voor meer rijplezier. doe mij maar lekker de land rover motor, is deze niet snel genoeg dan kan vast wel iemand hier iets aan doen.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 00:34
door Eric
Ze zijn wel betrouwbaarder en leveren een heel stuk meer koppel..

Doe maar mij lekker de amerikaanse motoren. Oftewel het is maar net wat je zelf gewend bent en waar je voorkeur naar uitgaat, maar wat jij zegt over prestaties en verbruik. Ze leveren wel degelijk een hoop vermogen/koppel maar inderdaad dan gaat er ook wel wat brandstof in.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 01:46
door Bart van Dessel
Je hebt ook nog de Cummins 4BT 3.9, misschien beter geschikt voor een Land Rover.

gr bart

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 01:47
door eddy
je schrijft: een heel stuk meer koppel. als je de specificaties vergelijkt tussen bijvoorbeeld engelse, duitse of japanse motoren kun je niet anders concluderen dat de amerikaan er eigenlijk bekaaid vanaf komt. ze hebben inderdaad een hoog koppel maar gezien de cilinderinhoud is het maar een matige prestatie. wanneer een engelsman of duitser een motor bouwt met dezelfde cilinderinhoud is het koppel vele malen hoger dan bij de amerikaan. ik kom in mijn werk vaak jongens tegen met dikke amerikaanse pick-up's, ze maken veel lawaai maar leggen het allemaal af tegen mijn 300tdi of discovery3. mijn tip blijft dan ook: wil je lekker terreinrijden, neem dan een land rover met originele land rover motor. over betrouwbaarheid kan ik het volgende zeggen, als je goed onderhoud uitvoert is elke motor betrouwbaar, zelfs de land rover blijft dan jaren rijden.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 03:04
door Eric
Je mag die 300 tdi naast die pick up zetten van mijn kameraad. Dan is er maar 1 die er bekaaid vanaf komt, en dat is de land rover motor. Die dingen zijn niet gebouwd voor kracht of snelheid.

Over die cilinder inhoud heb je gelijk, echter draaien de niet getunede amerikaanse blokken wel veel meer km dan de high end blokjes van BMW of Audi last staan 1 of andere japanse v-tech

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 03:04
door Eric
Je mag die 300 tdi naast die pick up zetten van mijn kameraad. Dan is er maar 1 die er bekaaid vanaf komt, en dat is de land rover motor. Die dingen zijn niet gebouwd voor kracht of snelheid.

Over die cilinder inhoud heb je gelijk, echter draaien de niet getunede amerikaanse blokken wel veel meer km dan de high end blokjes van BMW of Audi last staan 1 of andere japanse v-tech

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 08:44
door ToyRoverlander
Hmmm... zo te zien zijn de gegevens van de 6.2 lager dan die ik eerder ooit tegen ben gekomen..... das jammer...

Die amerikaanse diesels mogen dan wel tegenvallen op specifiek vermogen maar ze leveren alsnog veel vermogen, hoe dan ook. Neem die 6BT, zoek er maar eens op op youtube. Kom je genoeg filmpjes tegen van Dodges met 500+ pk met koppel van tegen of meer dan 1000nm en de hele straat met rokende wielen doorgaan.. En dan nog betrouwbaar zijn.. Electronica zit er ook niet aan, en dat is het mooie.
Ik moet echt geen LR diesel hebben, gewoon puur omdat het een harstikke klein blokje is dat zijn vermogen krijgt van de turbo en toeren... en daar hou ik niet van. Een turbo is prima, als het blok maar alsnog een grote inhoudt heeft zodat als die turbo nog niks doet dat het blok ook nog koppel heeft.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 12:20
door bram-rrc
Vet men, gaat ie vooruit zoals hieronder :


Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 18:11
door Marc-my-Words
laro10 Schreef:
-------------------------------------------------------
> je schrijft: een heel stuk meer koppel. als je de
> specificaties vergelijkt tussen bijvoorbeeld
> engelse, duitse of japanse motoren kun je niet
> anders concluderen dat de amerikaan er eigenlijk
> bekaaid vanaf komt. ze hebben inderdaad een hoog
> koppel maar gezien de cilinderinhoud is het maar
> een matige prestatie. wanneer een engelsman of
> duitser een motor bouwt met dezelfde
> cilinderinhoud is het koppel vele malen hoger dan
> bij de amerikaan. ik kom in mijn werk vaak jongens
> tegen met dikke amerikaanse pick-up's, ze maken
> veel lawaai maar leggen het allemaal af tegen mijn
> 300tdi of discovery3. mijn tip blijft dan ook: wil
> je lekker terreinrijden, neem dan een land rover
> met originele land rover motor. over
> betrouwbaarheid kan ik het volgende zeggen, als je
> goed onderhoud uitvoert is elke motor betrouwbaar,
> zelfs de land rover blijft dan jaren rijden.


Goed beschouwd zijn die grote Amerikanen gewoon nog in het tijdperk van de stoommachine.
Meer power: meer cubic inches en als het meer verbruikt ... so what.
Als je achterlijk veel cylinders en inhoud en verbruik inzet ... dan is het niet gek dat er uiteindelijk ook vermogen uit komt.

Denk even aan de denkbeeldige 10 cylinder "LandRover"motor bestaande uit 2,5 maal een Puma TD4: je hebt dan power en torque zat, 6 liter inhoud en een verbruik ... dat op 1:4 uitkomt

En ... als je nu echt torque wilt ...... neem dan een echte ouderwetse stoommachine. Die levert een torque-kromme die pas echt onderaan met top-vermogens aanvangt.
Een stoomlocomotief heeft dan ook gewoonlijk geen versnellingsbak nodig en rijdt afhankelijk van een paar keuzen tot meer dan 200 km/u.
Leuk extraatje bij een stoommachine: je kan uit een stoommachine tijdelijk meer dan het nominaal vermogen halen -- minpuntje: de rendementen zijn hopeloos.

Marc

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 21:00
door Scratch
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> laro10 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > je schrijft: een heel stuk meer koppel. als je
> de
> > specificaties vergelijkt tussen bijvoorbeeld
> > engelse, duitse of japanse motoren kun je niet
> > anders concluderen dat de amerikaan er
> eigenlijk
> > bekaaid vanaf komt. ze hebben inderdaad een
> hoog
> > koppel maar gezien de cilinderinhoud is het
> maar
> > een matige prestatie. wanneer een engelsman of
> > duitser een motor bouwt met dezelfde
> > cilinderinhoud is het koppel vele malen hoger
> dan
> > bij de amerikaan. ik kom in mijn werk vaak
> jongens
> > tegen met dikke amerikaanse pick-up's, ze maken
> > veel lawaai maar leggen het allemaal af tegen
> mijn
> > 300tdi of discovery3. mijn tip blijft dan ook:
> wil
> > je lekker terreinrijden, neem dan een land
> rover
> > met originele land rover motor. over
> > betrouwbaarheid kan ik het volgende zeggen, als
> je
> > goed onderhoud uitvoert is elke motor
> betrouwbaar,
> > zelfs de land rover blijft dan jaren rijden.
>
>
> Goed beschouwd zijn die grote Amerikanen gewoon
> nog in het tijdperk van de stoommachine.
> Meer power: meer cubic inches en als het meer
> verbruikt ... so what.
> Als je achterlijk veel cylinders en inhoud en
> verbruik inzet ... dan is het niet gek dat er
> uiteindelijk ook vermogen uit komt.
>
> Denk even aan de denkbeeldige 10 cylinder
> "LandRover"motor bestaande uit 2,5 maal een Puma
> TD4: je hebt dan power en torque zat, 6 liter
> inhoud en een verbruik ... dat op 1:4 uitkomt
>
> En ... als je nu echt torque wilt ...... neem dan
> een echte ouderwetse stoommachine. Die levert een
> torque-kromme die pas echt onderaan met
> top-vermogens aanvangt.
> Een stoomlocomotief heeft dan ook gewoonlijk geen
> versnellingsbak nodig en rijdt afhankelijk van een
> paar keuzen tot meer dan 200 km/u.
> Leuk extraatje bij een stoommachine: je kan uit
> een stoommachine tijdelijk meer dan het nominaal
> vermogen halen -- minpuntje: de rendementen zijn
> hopeloos.
>
> Marc


Is dat een tegen !?

of is het niet gewoon leuk omdat het kan

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 22:12
door Marc-my-Words
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Is dat een tegen !?
>
> of is het niet gewoon leuk omdat het kan


Ik ben eigenlijk nergens tegen (nou ja dat valt ook al tegen) ... maar:

Waar ik in ieder geval tegen ben is kromme vergelijkingen.
Je kan ook een Rolls Royce Spitfire motor in een LandRover hangen (is ook al eens gedaan).
De gemiddelde US motor blink niet uit in zuinigheid of verfijndheid, maar niets vervangt "cubic inches" en een lekkere slok brandstof. Uiteindelijk krijg je dan zelfs power en torque uit .... een potkacheltje.

Dus .... is dit nu een tegen ? of leuk ?

Marc

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 22:18
door Def130 Traveling in Style
Toyroverlander,

Omdat deze motor een beetje tegevalt moet je het misschien verderop zoeken. Bij Perkins bijvoorbeeld. Die hebben ooit de V8.540 ongeblazen diesel gebouwd. Staan veel in combines en dikke Massey Fergusons van weleer. Ruim 200+ pk en een koppel... Kijk maar eens op youtube; volume goed hard zetten. Geweldig....

Tsjip

05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59e587394f132af1fb7e6e381d085e79', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 14252551, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:09
door Exfietser
Als we dan toch voor koppel gaan? Vier electromotoren in de naven en een efficient diesel agregaat onder de motorkap. Die electromotoren geven een koppel dat alleen maar door een stoommachine wordt verslagen. Als je er dan nog een paar accu's bijprutst kun je toe met kleiner en efficienter agregaat en kun je hybride rijden en mischien belastingvrij.

De accu's kunnen de enorme piekstromen leveren die nodig zijn voor een groot koppel (stoplichtsprintjes bergop enzo). Het diesel agregaat voor het laden van de accu's en om continu energie te leveren. Verliezen van de transmissie en v-bak heb je ook niet meer. Die zitten nu in de electronica maar kunnen met moderne technieken klein zijn.

De electromotor in het filmpje is overigens maar 20PK en staat achter de gewone LT76 v-bak. En dat tegen de v8. Bedenk dan eens wat vier naafmotoren van 20pk zonder v-bak kunnen doen.


Motorspecs

Motorleverancier

Het lijkt mij wel een uitdaging om deze electromotor direct op de tussenbak van de lt76 aan te sluiten. Dus in plaats van de vier versnellingsbak. Wat afmetingen betreft moet dat kunnen. Of het met het toerental ook lukt zal even bekeken moeten worden.

Arnold.




Arnold.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:11
door Rick90
Ja allemaal leuk die diesels met 8 liter inhoud maar dan heb je dadelijk een tractor i.p.v. een Defender...
Deze prehistorische blokken hebben dan wel lekker veel koppel maar maken een hoop lawaai en zuipen als een ketter.
Daarbij komt dat een Defender aandrijflijn dat never nooit kan handelen en je dus ook versnellings, tussenbak, diff's en steekassen zult moeten aanpassen.

Een TDi is een prima motor en die zou ik eerst eens aanpassen, een ander blok kan altijd nog.
Grotere intercooler, pomp en turbodruk op de juiste manier aanpassen geeft al zon 150 betrouwbare PK's die ook nog lekker rijden.
Afgelopen week nog een dergelijke aanpassing gedaan voor iemand en dan heb je in een keer een totaal andere auto.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:15
door Exfietser
Wel eens aan het gewicht van zo'n motor gedacht. De balans van de wagen is helemaal zoek. De voorveren worden extreem belast. Waarschijnlijk erg nadelig voor de wegligging en in het terein duikt hij in elke kuil.

Arnold.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:15
door disco1992
hoi rick,

kun je me eens wat meer info geven welke intercooler en dergelijke ?

pomp is niet echts iets mee gedaan maar de turbo druk max opgeschroefd. kon niet tot het normale uiterste omdat de turbo al ouder wordt.
maar nadat we die opgeschroefd hadden ging ik al van 90km per uur naar 125 km per uur max !

graag meer info over intercoolers en dergelijke.

disco1992

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:42
door Marc-my-Words
Ja leuk, een diesel-agregaat LandRover met naafmotoren, accu-reserve (en natuurlijk een boel electronica).
"Blijvend" belastngvrij en mag (zo denk ik) zelf op accijnsvrije diesel draaien (want hij rijdt niet op diesel, hij rijdt op electriek.

Marc

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: di 05 jul 2011, 23:44
door Rick90
disco1992 Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoi rick,
>
> kun je me eens wat meer info geven welke
> intercooler en dergelijke ?
>
> pomp is niet echts iets mee gedaan maar de turbo
> druk max opgeschroefd. kon niet tot het normale
> uiterste omdat de turbo al ouder wordt.
> maar nadat we die opgeschroefd hadden ging ik al
> van 90km per uur naar 125 km per uur max !
>
> graag meer info over intercoolers en dergelijke.
>
> disco1992


Er zijn verschillende leveranciers maar de bekendste zijn Allisport en Allard turbo sport. En dan zou ik gaan voor een full size intercooler. Je hebt ook kleine intercoolers met een betere stroming die op de plaats van de standaard intercooler passen maar dat prijsverschil is zo klein dat ik gewoon een grote zou pakken.

Ik schroef de pomp altijd zo op:

-Verwijder het bolle dekseltje bovenop de pomp dat met vier inbusjes vast zit.
-Je ziet nu het diafragma, een rond ijzeren schijfje met een rubberen rand dat door de turbodruk omlaag wordt geduwd.
-Zet een markering op het plaatje zodat je weet wat de oorspronkelijke positie is.
-Trek het diafragma er voorzichtig uit.
-Je ziet nu een tandwiel met daarop een springveer
-Draai het tandwiel met een schroevendraaier o.i.d. 2 slagen in. Het tandwiel zal omlaag gaan waardoor de spanning tussen de veer en het diafragma kleiner wordt en er bij minder turbodruk al meer brandstof wordt ingespoten.
-Zet het diafragma 180 graden gedraaid terug, voorzichtig terug duwen!
-Het dekseltje kan er nu weer op.

Stap 2.
Aan de achterkant (schutbord kant) van de pomp zit de maximum opbrengst schroef.
-Draai de borgingsmoer los terwijl je de schroef op zijn oorspronkelijke plaats houdt.
-Draai de schroef 3 slagen in.
-Hou de schroef tegen terwijl je de borgmoer aan draait.

Het klinkt allemaal een beetje wazig maar zodra je de pomp open maakt spreekt het voor zich. Als je de auto teveel vind roken kun je de maximum opbrengst schroef weer wat uit draaien.

De turbodruk heb je al opgeschroefd dus dat hoef ik niet meer uit te leggen maar ben daar voorzichtig mee. Te hoge turbodruk kan wel eens koppakking problemen geven. Vanuit de standaard positie draai ik het staafje van de turbo wastegate altijd 3 slagen in.

Maar als jouw blok zonder de turbodruk te verhogen maar de 90 Kmph haalt dan zit er ergens een probleem. Dit is niet normaal, zelfs niet voor een wat oudere Tdi met andere banden.

Veel succes!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2011 21:45 door Rick90.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 00:38
door Bart van Dessel
Hoi Rick90, draai jij de max.opbrengst schroef 3 hele slagen in? Dus 3 x 360 graden? Dat is héél veel! Ik begin met een kwart slag, dan even proefrijden en daarna evt. nog een paar keer, totdat ie een mooi pluimpje achterlaat bij vollast, een diesel mag een beetje roken. Is mooi. Aan de turbodruk kom ik niet, ik installeer wel altijd een adjustable boostregulator, kun je 'm van binnenuit regelen, en een metertje erin natuurlijk.

Gr, bart

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 01:12
door Rick90
Hoi Bart,

Voor vol vermogen i.c.m. een grotere intercooler wel maar om het roken tegen te gaan moet je hem inderdaad vaak een stuk terugdraaien.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 10:27
door Lucas van Lierop
Pff al die Amerikaanse meuk, daar komt inderdaad een vreselijk kabaal uit, kan je stoer vinden maar lijkt me dat dat op een gegeven moment ook wel irritant wordt.

Ik zou (zoals sommigen al weten) ook best graag 4 naafmotoren hebben, helaas is dat op diverse vlakken nog toekomst muziek heb ik al wel ontdekt. Vandaar dat ik vooralsnog maar met een andere ambitieus project ben begonnen. Maar lijkt me wel wat hoor!

Groet
Lucas

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 10:31
door Lucas van Lierop
Hej ik zie net dat ze bij E-traction eindelijk na jaren een update hebben gedaan aan de site, en zie daar:

Mercedes G met naafmotoren

Dawilikook!

Groet
Lucas

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 11:04
door Exfietser
Gaaf die website kende ik nog niet.

thewheel_sm5001_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('323df47955d4d94028ced740d13305e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.e-traction.eu%2Fimages%2Fthewheel_sm5001_1.jpg', 'http://www.e-traction.eu/images/thewheel_sm5001_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.e-traction.eu%2Fimages%2Fthewheel_sm5001_1.jpg', '', 14254643, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En behoorlijk indrukwekkend ook:

TheWheel® SM500/1
•Peak torque: 2500Nm
•Motor length 345mm

Die torque heb je dan dus per wiel 4 x. Of te wel totaal 10000Nm. Daar trek je wel een aanhangertje mee weg.
Of je maakt een wheely en verandert je banden meteen in slicks.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2011 11:23 door Exfietser.

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 11:22
door tijdrovers
ik reed met mijn oude 109, 2.5TD met intercooler grotere turbo, lt76 met overdrive, 255x85x16 mud, brownchurch roofrack maximaal 120km/u
normaal reed ik 110km/u met 120km/u werd de motor snel te warm.

Foto-JNDR7QSS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b42ab9804287e7d695cfa51d9d1505ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JNDR7QSS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNDR7QSS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JNDR7QSS.jpg', '', 14254704, 600, 600, 'Loading image ...', false);

groet Henri

Re: V8 GMC 6.2 diesel ???

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 15:45
door Lucas van Lierop
@Arnold, op die site heb ik ten tijde van mijn EV Disco idee heel vaak gekeken maar het leek toen een beetje stil te staan. Behalve die Mercedes wilden ze toen ook een P38 ombouwen, kijk en dan ben je al heel dichtbij. Hopelijk worden dit soort dingen ooit betaalbaar en mogen we onze oude brikken tot in het einde der tijden blijven tijden als we een ombouw doen.

Groet
Lucas