Pagina 1 van 1
td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 14:36
door Cees130
Hallo ik heb een 130 td5, met 260000km.hij heeft olie lekkage, ik kon het eerst niet vinden maar het bleek dat hij op verschillende plekken lekt voor op de cilinderkop/ kleppendeksel bij een grote kunststof dop, achter bij een rubber dop en bij de slang die van de kleppendeksel naar de turbo loopt.
motor warm laten lopen en toeren laten draaien bleek er op al deze plaatsen rook uit kom, dit betekent volgens mij overmatige carter overdruk. wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, versleten zuigerveren of zijn er nog andere oorzaken en is het mogelijk om dit te repareren of moet ik uitkijken naar een andere motor.
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 17:22
door Rob van Leeuwen
Beste Cees
Bij Td5 is het een klacht dat na verloop van tijd (bij mij 10 jaar en 200k km) de plastic pasbussen tussen het blok en de kop kapot gaan.
Hierna kan je koppakking een beetje bewegen waarna jouw klacht omschrijving plaats kan vinden.
Ik weet niet of er bedrijven zijn die carterdruk kunnen meten en kunnen staven maar allicht is dit de eerste stap van de diagnose.
Versleten zuigers bij 260k km lijkt mij persoonlijk een beetje snel, of je moet hem niet bij gebruik warm rijden en meteen hard mee gaan rijden dan zou het wel kunnen.
Sterkte gr Rob
[picasaweb.google.com]
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 20:38
door Marc-my-Words
Is het niet gewoon de olie zelf die een tikje gaat roken ?
Bij een kwartmiljoen kilometers al zodanig versleten dat je overmatige carterdruk hebt kan natuurlijk wel (bij nogal wat misbruik) maar lijkt mij ongewoon.
Er zijn ook Td5 blokken die na 2 ton er nog als nieuw uitzien, behalve dan dat oa het kleppendeksel wel eens wat wil lekken.
Heb je al eens gekeken hoeveel druk er ontsnapt als je - voorzichtig - de dop losneemt bovenop het motorblok ?
Marc
PS Wat natuurlijk wel kan is dat de pompverstuivers lekken en je olie wordt aangevuld (en dus verdund) door dieselolie. Dan gaat alles snel naar de hel (of hemel) -- heb je een onverklaarbaar hoog oliepeil dan is het tijd om je zorgen te maken.
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 21:03
door Cees130
Ik heb de carterdruk geprobeert te meten door een slang op het pijpje van de peilstok te schuiven en deze doorzichtige slang in de vorm van een s naast de motor gehouden met een waterkolom erin en deze drukt hij ± 6 cm . weg wanneer ik gas geef , nu weet ik niet of dit veel is. Volgens mij moet er een onderdruk ontstaan omdat de turbo eraan zuigt. Ik heb geen diesel in de olie.
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 21:38
door Roy Bruurs
word de koelslang hard of niet? vermoed een lekke koppakking
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 22:10
door bareld
Cees130 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de carterdruk geprobeert te meten door een
> slang op het pijpje van de peilstok te schuiven en
> deze doorzichtige slang in de vorm van een s naast
> de motor gehouden met een waterkolom erin en deze
> drukt hij ± 6 cm . weg wanneer ik gas geef , nu
> weet ik niet of dit veel is. Volgens mij moet er
> een onderdruk ontstaan omdat de turbo eraan zuigt.
> Ik heb geen diesel in de olie.
6 cm waterkolom is 0,006 bar. Dat lijkt me veel te weinig om er een pakking uit te drukken.
Als je denk dat er een onderdruk zou moeten ontstaan; was je dan van plan om dat water uit die slang zo je carter in te zuigen?
Die plastic dop aan de voorkant kun je er zo uitwippen en er eventueel een nieuwe O-ring om doen,
Bedoel je met rubber dop aan de achterkant het halve maantje aan de rubberen kleppendeksepakking? Die willen wel een gaan lekken.
De carterventilatieslang vastzetten met slangklemmen.
Zwevende kop veroorzaak niet zomaar olielekkage. Dan heb je eerder een lekke koppakking maar daar is hier geen sprake van.
Hoe oud is je TD5?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2011 20:13 door bareld.
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 22:40
door Cees130
Hallo De 130 is van 2002 en ik heb eerst gekeken met wat rook of er niets ingezogen werd.
Re: td5
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 22:51
door bareld
Cees130 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo De 130 is van 2002 en ik heb eerst gekeken
> met wat rook of er niets ingezogen werd.
2002. Dan heb je geen last van kunststof paspennen. (Hoewel de problemen daarmee ook wat worden overtrokken)