Pagina 1 van 1
Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 14:08
door Puffino
Ik heb een 110 uit 1989, mariniers versie. Daarin zat door de vorige eigenaar ingebouwd een bekrachtigd stuurhuis, een 3 bouts versie. Mij is door de vorige eingenaar verteld dat de set uit een Range Classic zou komen. Of dat waar is weet ik niet en doet mij er eigenlijk niet toe.
Ik lees dat een 3 bouts versie een huis is, bedoeld voor pre-86 "defender" model.
Ik wil mijn stuurhuis vervangen, en vind het prettiger om nu een 4 bouts stuurhuis te bevestigen, die zijn namelijk NIEUW te krijgen.
Waar ga ik tegenaan lopen als ik van 3 naar 4 bouts stuurhuis ga? Wat zijn de verschillen die er toe doen in dit geval?
Zo dus zit het nu:
stuurstang-omgedraaid-detail.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38fa83b55094438cd68166cf412d1947', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsnorkel.runde.nl%2Fdiversen%2Fstuurstang-omgedraaid-detail.jpg', 'http://snorkel.runde.nl/diversen/stuurstang-omgedraaid-detail.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsnorkel.runde.nl%2Fdiversen%2Fstuurstang-omgedraaid-detail.jpg', '', 14240656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2011 12:21 door Puffino.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 15:06
door laro
Hoi Sander,ik heb toevallig ook een 110 uit 1989,heb zelf het onbekrachtigd stuurhuis wat er orgineel opzat vervangen door een bekrachtigd 4-bouts stuurhuis,de bevestigingsgaten waren hetzelfde.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 15:22
door bram-rrc
In rrc: Als je een 3 bouts stuurhuis hebt icm met oud type pomp, past bij montage van een 4b stuurh. de slang van pomp op stuurhuis niet.
Maar bij jou is al een en ander veranderd, zie ik een hydrauliek slang en een stukje pijp waar normaal een slang aan vast zit.
Moest bij mijn wissel van 3 naar 4 bouts de gaten in het chassis een tikke ruimer boren.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 16:32
door Puffino
dat stukje pijp is inderdaad de retour. Drukloos, vandaar geen hogedrukleiding. Ik heb geen idee of de pomp en het huis bij elkaar passen. Pomp en huis en slangen nieuw zou ook een optie zijn, eigenlijk, pomp-asje is niet lekker meer.
Dat zou dus kunnen nu in een keer naar spul voor 4bouts te gaan, makkelijkst te krijgen. Zijn de splines wel hetzelfde op het stuur-stang-kruisje?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 16:46
door Paul Stroink, One-Ten.nl
kruisjes zijn hetzelfde
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 18:23
door Puffino
DUS zou deze in de wagen zelf moeten passen (hooguit effe wat gaten uitboren) en is het enige issue te zorgen dat het met de leidingen goed uitkomt op de pomp?
Dat zou mooi zijn.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 18:52
door bram-rrc
klopt idd. Zou zorgen dat je een de leiding van pomp naar stuurhuis hebt van een 4 bouts, om aan te passen.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 20:54
door Franc
Sander,
Voor zover ik weet zijn de aansluitingen van een 3-bouts imperial en 4-bouts metrisch.
Niet nagemeten, maar dat is wat ik gelezen heb op diverse internet fora.
Groeten,
Franc.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 09:37
door Paul Stroink, One-Ten.nl
klopt helemaal, er zullen dus nieuwe slangen of een verloopstukje gemaakt moeten worden.
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 10:04
door Puffino
Klinkt op zich wel logisch dat die overgang van imperial naar metrisch ook in deze spulleboel terugkomt. Dat lijkt me wel te regelen allemaal. Slangenwerk is nog te krijgen, gok ik. Apart dat de drukoze uitgang van het huis toch een drukslang heeft.
Thanx,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 11:08
door G-men
Sander,
Als je slangen nog in orde zijn kan RSH (Hillegom) wel een verloopset in elkaar zetten. Zij hebben de juiste adaptors. (ook imperial !) Nieuw setje slangen is best wel veel doekoe... Ben ik ook geweest voor de pompkant van het systeem. (Heb nieuw type pomp liggen; maar die past normaal ook niet op de oude slangen)
Het oude type pomp heeft net als het stuurhuis een hogedrukaansluiting voor de aanzuigkant/retourzijde.
Dit is vanaf 1986 aangepast. Vanaf dat moment is bij de aanzuig van de pomp en de retour van het stuurhuis gebruik gemaakt van een slang en slangeklem..
Gerrit
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 15:39
door paul kampeerrover
Er zijn volgens mij meerdere mogelijkheden.
Je hebt een 200 tdi met pomp. Ik heb hetzelfde blok met waarsch. dezelfde pomp.
Ik heb de 4 bouts uit de donor disco gehaald en in de 110 geknutseld. Is al weer wat jeren geleden, maar paste 1 op 1.
Ik heb destijds de hele set overgezet. Als je slangen regelt ( moeten gebruikt makkelijk en voor weinig te krijgen zijn) ben je klaar.
Je kan ook de wartels vervangen bij een zaak die er verstand van heeft ( lasaulec oid)
Je zou ook nog en andere pomp met slangen e.d. kunnen zoeken.
Mijns inziens hoef je alleen de slangen te kopen.
Groet! Paul
Re: Power Steering: 3 bouts tegenover 4 bouts huizen
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 17:39
door Puffino
pomp is ook aan einde.
dank, anyway, maar er komt ook een nieuwe pomp dus, en die leidingen, agh ik zie wel hoe ik dat weer oplos, die zijn vast wel te regelen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL