Freelander 1, Preventief kopbouten vervangen
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 13:24
Het blok van de Freelander is gevoelig voor een kapotte koppakking. Omdat dit mij een beetje stoorde ben ik me er wat meer in gaan verdiepen.
Wat ik kon achterhalen was dat de kopbouten van het Freelander blok van boven tot onder in het blok lopen en dat deze door de lange lengte gevoelig zijn voor oprekken. Als de motor goed heet wordt, worden de bouten wat opgerekt, als het blok weer afkoelt krimpt alles weer in een.
De problemen ontstaan als alles niet rustig gebeurd. Vaak het blok snel laten afkoelen of heet laten worden zou de kans op een kapotte koppakking (blijvend uitgerekte kopbouten waardoor de pakking niet meer mooi ingeklemt blijft) groter.
Snel afkoelen kan gebeuren bij doorwadingen of andere wijze van afkoelen (even het blok afspuiten).
Het blok te heet laten worden kan gebeuren door de motor na een zware rit / lange rit snel uit te zetten. Dit kan voorkomen worden door het blok even koud te laten draaien zodat de koelvloeistof blijft circuleren en zo de warmte uit het blok wegvoerd.
Nu vroeg ik me het volgende af: Als de kopbouten het probleem veroorzaken, zou het dan niet handig zijn om deze eens preventief te vervangen?
Kopbout er uit - nieuwe kopbout er in.
Wat mij nog tegen houd is dat ik niet weet hoe het zit met de spanning op de kopbouten. Normaal wordt de kop aangetrokken in een bepaalde volgorde en stukje voor stukje. Nu zou je kopbouten gaan plaatsen in een reeds aangetrokken cilinderkop met als gevolg dat het misschien te strak komt te staan.
Iemand enig idee hoe dit zit?
Iemand ervaring hiermee?
Tot die tijd rijd ik mijn benzine blok als een turbo diesel. Niet eerder belasten dan dat het blok goed op temperatuur is. Niet eerder de toeren in dan dat het blok goed op temperatuur is. Na een lange of een zware rit het blok even een minuutje laten kouddraaien.
Geen idee of de vorige eigenaar / eigenaren ook met zoveel gevoel voor techniek hebben rondgereden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c39bb1e2fc5fe2ebd5e533464ea1cad0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Wat ik kon achterhalen was dat de kopbouten van het Freelander blok van boven tot onder in het blok lopen en dat deze door de lange lengte gevoelig zijn voor oprekken. Als de motor goed heet wordt, worden de bouten wat opgerekt, als het blok weer afkoelt krimpt alles weer in een.
De problemen ontstaan als alles niet rustig gebeurd. Vaak het blok snel laten afkoelen of heet laten worden zou de kans op een kapotte koppakking (blijvend uitgerekte kopbouten waardoor de pakking niet meer mooi ingeklemt blijft) groter.
Snel afkoelen kan gebeuren bij doorwadingen of andere wijze van afkoelen (even het blok afspuiten).
Het blok te heet laten worden kan gebeuren door de motor na een zware rit / lange rit snel uit te zetten. Dit kan voorkomen worden door het blok even koud te laten draaien zodat de koelvloeistof blijft circuleren en zo de warmte uit het blok wegvoerd.
Nu vroeg ik me het volgende af: Als de kopbouten het probleem veroorzaken, zou het dan niet handig zijn om deze eens preventief te vervangen?
Kopbout er uit - nieuwe kopbout er in.
Wat mij nog tegen houd is dat ik niet weet hoe het zit met de spanning op de kopbouten. Normaal wordt de kop aangetrokken in een bepaalde volgorde en stukje voor stukje. Nu zou je kopbouten gaan plaatsen in een reeds aangetrokken cilinderkop met als gevolg dat het misschien te strak komt te staan.
Iemand enig idee hoe dit zit?
Iemand ervaring hiermee?
Tot die tijd rijd ik mijn benzine blok als een turbo diesel. Niet eerder belasten dan dat het blok goed op temperatuur is. Niet eerder de toeren in dan dat het blok goed op temperatuur is. Na een lange of een zware rit het blok even een minuutje laten kouddraaien.
Geen idee of de vorige eigenaar / eigenaren ook met zoveel gevoel voor techniek hebben rondgereden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c39bb1e2fc5fe2ebd5e533464ea1cad0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14240409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)