Pagina 1 van 1
Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 00:27
door Jan-Wijbrand Kolman
Vandaag de hele dag in de bedrading gezeten. Doel is om de alarmlichten weer werkzaam te krijgen - waarschijnlijk is een kapot knipper-relais de boosdoener. Maar omdat er nogal wat gerommeld is in de bedrading, ben ik gelijk de boel aan het "opschonen".
Wat schetst echter mijn verbazing: behalve de twee knipper-relais (eentje voor de richtingaanwijzer, en eentje voor de alarmlichten), kom ik ook een nogal groot rechthoekig component tegen, dat aangesloten zit op de hele knipper-/alarmlichten installatie. Dit ding staat verder niet in het elektrisch schema, ook niet in dat van de alarmlichten:
lucas%20db10-2.JPG --> mod_embed_images_loadimage('e6964a05d2fb253e44f92e79f2c2c19c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Flucas%2520db10-2.JPG', 'http://jw.n--tree.net/stacey/lucas%20db10-2.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Flucas%2520db10-2.JPG', '', 14239324, 600, 600, 'Loading image ...', false);
lucas%20db10-1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('0bbf0eb6f16e0a4a0c7172b4961b4d99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Flucas%2520db10-1.JPG', 'http://jw.n--tree.net/stacey/lucas%20db10-1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Flucas%2520db10-1.JPG', '', 14239324, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het blijkt een Lucas DB10 te zijn, dat o.a. gebruikt word in bepaalde (Engelse) auto's, waarin de remlichten ook als knipperlicht dienst doen. Zie bv.: [www.autoelectricsupplies.co.uk] en het bijbehordende schema: [www.autoelectricsupplies.co.uk].
Waarom dit ding in mijn Stage One gemonteerd en aangesloten is (inderdaad zoals het voornoemde schema toont) is mijn een raadsel. Ik heb "gewoon" knipperlichten achter, en ook "gewoon" gecombineerde achter-/remlichten. Ik kan me ook niet herinneren dat we bv. de knipperlicht mee zien gaan branden met remmen, of de remlichten met het knipperen (en nu kan ik het even niet verifieren omdat dus de boel open ligt).
Hoort dit ding er in? Iemand enig idee waarom dat ding hier gemonteerd is (oorspronkelijk komt de auto uit Zwitserland, maar of hij daar een specifieke functie gehad heeft, weet ik nog niet). Komt het vaker voor bij Land Rover?
Op dit moment overweeg ik om het weg te halen, en zoveel mogelijk het oorspronkelijke schema weer te volgen. Maar wie weet heeft iemand een idee hierover?
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 03 jul 2011, 07:31
door Exfietser
Mischien is het er in gezet om de lichten van een aanhanger op deze wijze te sturen. Zwitserland had voor de remmen van de de aanhanger ook speciale eisen. Dat moesten luchtremmen zijn en daarom zijn landrovers uit zwitserland vaak met een compressor uitgerust.
Arnold.
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 08 apr 2012, 22:32
door Jan-Wijbrand Kolman
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mischien is het er in gezet om de lichten van een
> aanhanger op deze wijze te sturen. Zwitserland had
> voor de remmen van de de aanhanger ook speciale
> eisen. Dat moesten luchtremmen zijn en daarom zijn
> landrovers uit zwitserland vaak met een compressor
> uitgerust.
Beetje late reactie, maar inderdaad: dit DB10 relais is een onderdeel uit de "Optional equipment - 7 pin trailer plug and socket for Swiss verhicles only". Morgen eens graven hoe deze functioneert, want ik wil de aanhanger-aansluiting weer werkend zien te krijgen.
(en wat betreft de compressor/luchtremmen suggestie: inderdaad zit er in de achterzijde, rechts naast de achterdeur een gat in de body, met vier kleinere gaatjes er omheen, die best wel eens een "muurplaat" van een luchtkoppeling zouden kunnen zijn geweest...)
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: vr 13 apr 2012, 12:22
door Jan-Wijbrand Kolman
Even het verhaal afmaken:
Als je googlet naar de DB10 dan blijkt deze in allerhande Engelse auto gebruikt te zijn, waarvan de remlichten tevens dienst doen als richtingaanwijzer. Het DB10 relais zorgt ervoor dat, bij remmen + richting aangeven, het knipperende remlicht bijlft knipperen het andere als remlicht oplicht.
In de Zwitserse uitvoering werd dit principe schijnbaar toegepast op de remlicht/richtingaanwijzer-combinatie van de aanhanger. De pennen in de 7-polige connector zijn dan ook niet aangesloten zoals de "standaard" 7-polige connector zou moeten zijn.
Ik heb het relais verwijderd en probeer nu zo netjes mogelijk de rest van de bijbehorende draadboom te verwijderen. Beetje jammer van een "originele" accessoire, maar zo heb ik er ook niets aan.
Nu even puzzelen op een nette manier om de 7-polige "standaard" aan te sluiten.
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: vr 13 apr 2012, 20:59
door Exfietser
Je kunt toch gewoon de fout herstellen en zo de boel weer werkend maken. En dan naast je huidige 7-polige plug een moderne 13 polige plaatsen. Dan behoud je de accesoire en kun je ook gewoon een aanhanger gebruiken die bedraad is volgens de laatste standaards.
Arnold.
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 00:25
door Jan-Wijbrand Kolman
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt toch gewoon de fout herstellen en zo de
> boel weer werkend maken.
Het punt is eigenlijk: er is denk ik geen fout gemaakt, de manier van aansluiten lijkt de bedoeling te zijn geweest. Het is alleen niet bruikbaar meer.
Ik laat de draadboom echter op zijn plek. Er zit nl. o.a. een rood-gele draad bij in en die kan ik mooi voor het mistlicht van auto en aanhanger-plug gaan gebruiken. De rest van de draden die ik niet label ik en laat ik ongebruikt op hun plek liggen. Dan hoeft er niets "gesloopt" te worden.
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 01:01
door Frans Bonnes
Je weet dat er geen mistachterlicht op je auto hoeft te zitten, is niet verplicht ivm het bouwjaar.
Dus ook op elke aanhanger die je er achter hebt. hoeft geen werkend mistachterlicht te zitten.
fb
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 01:32
door Eric&Betty Boop
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je weet dat er geen mistachterlicht op je auto
> hoeft te zitten, is niet verplicht ivm het
> bouwjaar.
>
> Dus ook op elke aanhanger die je er achter hebt.
> hoeft geen werkend mistachterlicht te zitten.
>
> fb
Dat is niet helemaal waar Frans.
Aanhangers t/m 750Kg hoeven dan geen mistlicht te hebben.Aanhangers met een eigen kenteken moeten dan wel een mistlicht hebben tenzij die aanhanger zelf ook een oldtimer is.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('147bec675ddd9546ac2e9674f5f5d20d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15371325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a8a96281c2597d66196ed5d9d82b3954', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15371325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 02:01
door Frans Bonnes
Nou oldtimer valt wel mee. Pas vanaf 1998 is een mistachterlicht op zware aanhangers verplicht.
En wat betreft het wel of niet moeten hebben van een mistachterlicht op een aanhanger bij een auto zonder zelf een mistachterlicht ben ik nog even naar de regeltjes aan het zoeken.
Maar volgens mij is het zo, dat ongeacht het bouwjaar van de aanhanger, als de trekkende auto geen mistachterlicht hoeft te hebben, hoeft de aanhanger die ook niet te hebben.
Natuurlijk is het wel zo dat als de auto er een heeft de aanhager die ook moet hebben.
Maar buiten dat, wanneer gebruik je nu een mistachterlicht, volgens mij nooit. En je bent niet verplicht om een mistachterlicht te gebruiken, het mag.
Dus die hele regelgeving is gewoon flauwekul, om aan de EEG regelgeving te voldoen.
Net zo'n onzin als dat er een tijdje sprake van geweest is dat je twee mistachterlichten moest hebben.
fb
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 02:08
door Eric&Betty Boop
Ja oldtimer is wel wat overdreven,maar ik wist het preciese jaartal niet meer en ik had geen zin om het op te zoeken.
Ik heb het een tijdje terug allemaal opgezocht ivm Betty en dat was de uitkomst.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('409b7269cf597e7542178befb0ff166f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15371425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3e57865f4d1be155248205bf29992acf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15371425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2012 00:08 door Eric&Betty Boop.
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 03:42
door Exfietser
Ik bedoelde niet dat er een fout gemaakt is. Het zal echt wel goed gemonteerd en werkend geweest zijn. En dat het niet meer werkt is een probleem dat je kunt oplossen.
Arnold.
Re: Lucas DB10 - en wat doet het in mijn Series III 109"V8?
Geplaatst: zo 15 apr 2012, 04:08
door Exfietser
Ik ben het niet met je eens Frans:
QuoteFrans Maar buiten dat, wanneer gebruik je nu een mistachterlicht, volgens mij nooit. En je bent niet verplicht om een mistachterlicht te gebruiken, het mag.
Ik heb toch een paar keer gehad dat het echt nuttig was en een keer dat ik er van baalde dat ik er geen heb. Afgelopen december ben ik naar Symon in Fryslan gereden met mijn mijn series 2a. Ik vertrok met stralend weer maar was Alkmaar voorbij en moest spoorzoeken in de echt ontzettend dichte mist. Maar dat was overdags dus niet echt een groot probleem. Ik ben terug gereden langs Amsterdam via de a7 omdat ik niet in de mist en de duisternis over de onverlichte dijkjes in Noord Holland wilde rijden. Op die A7 lag toen een fiets half op de vluchtstrook en rijbaan. Ik zag hem en ben er netjes omheen gereden. Maar eigenlijk had ik even willen stoppen om de hulpdiensten te bellen of die fiets zelf te verwijderen. Maar omdat een S2a alleen maar twee kleine rode pitjes achterop heeft durfde ik echt niet te stoppen en bellen in met 100km/u in een s2a gaat zoals je je kunt voorstellen ook niet echt. Ik heb de fiets dus noodgedwongen laten liggen en vind dat nog altijd shi......t. Ik denk dat ik maar 10 meter zicht had.
En in het verleden ben ik in dichte mist wel eens gestopt om te kijken of ik nog wel aan de goede kant van de dijk reed. In dit soort gevallen die zeldzaam zijn is een mistachterlicht zeer zeker nuttig. De regel is 50 meter zicht of minder. En niet bij elk laaghangend wolkje en hem vervolgens vergeten uit te doen zoals veel mensen plegen te doen.
Op mijn s2a en mijn s3 komt dus een mooie mistlamp en een achteruitrijlicht. Die laatste is erg handig bij donkere parkeerplaatsen. Nu doe ik het met een werklamp maar dat is natuurlijk niet ideaal. En wat is het nu voor moeite om een extra lampje op je wagen erbij te prutsen?
Arnold.