Oliekeerring Swivelhuis, hergebruiken?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Oliekeerring Swivelhuis, hergebruiken?

Bericht door Gert »

Beste prikkers,

Dit weekend ga ik de voorspanning van mijn swivels afstellen.
Dit wil ik op de enige juiste manier doen, en dat is zonder gemonteerde oliekeerring.

Om de oliekeerring te verwijderen moet je de drukplaat verwijderen.
Volgens het handboek druk je dan de keerring eruit. Vervolgens staat er echter beschreven dat je hem weg moet gooien.
Mijn vraag is of het ook mogelijk is om de keerring er zonder schade uit te krijgen, of dat hij geheid dermate beschadigd raakt dat hij inderdaad altijd vervangen moet worden. De huidige keerring lekt niet.

Indien na inspectie blijkt dat ik sowieso nieuwe onderdelen moet bestellen dan bestel ik de keerring ook mee, maar als hij zonder beschadigingen te verwijderen valt dan wil ik hem graag terugplaatsen.

Bij voorbaat dank,

Gert
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Oliekeerring Swivelhuis, hergebruiken?

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Het zijn de kosten niet, maar de drukring beschadigd de keerring niet. Je kan het geheel loshalen en (als de keerring nog goed is) gewoon weer terug monteren.

Ik zou het zekere voor onzekere nemen en een andere nemen. Maar begrijp wat je wilt doen. Om de keerring te wisselen moet de bol eraf. Losnemen om af te stellen is de goede manier.

Erik
Gert

Bericht door Gert »

Het is eigenlijk een keuze.
Ik kan óf van tevoren al het mógelijk benodigde materiaal bestellen, óf ik vervang alleen hetgeen dat nodig is.
Als ze keerring goed is, en hij raakt niet per se beschadigd tijdens het demonteren, dan hoef ik dus niet op voorhand al onderdelen te bestellen.
Dat is geen zuinigheidskeuze, maar meer een praktische. Als het een zuinigheidskeuze had geweest dan had ik nu vast al de goedkope keerringen liggen, in plaats van dat ik liever geconstateerde defecte onderdelen vervang door OEM.

Op voorhand onderdelen bestellen is natuurlijk makkelijk, maar vaak is het overbodig. Bovendien is een preventieve revisie van de swivels best prijzig, ik kom uit op tussen de 200 en 300 euro in totaal. Dan praten we wel over OEM, en dat is voor mij de enige optie als het gaat om essentiële delen.

Het kan aan de andere kant ook prima zijn dat onderdelen na grondige inspectie bruikbaar blijken, en dat het volstaat om enkele shims weg te nemen.

Ik begrijp uit jouw woorden dat het demonteren niet per definitie schade toebrengt aan de keerring, dus dat ik die later kan terugplaatsen.
Als ik tóch onderdelen moet bestellen dan ga ik wel overwegen om nieuwe keerringen mee te laten komen.

Bedankt,

Gert
Puffino

Bericht door Puffino »

hangt er van af hoe oud alles is. Als het oude spulleboel is: vervangen, ookal is het nog goed. Vervangen VOOR dat ie rot gaat ;-) (Dat heet onderhoud)
Plaats reactie