Pagina 1 van 1

Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 13:21
door Puffino
Ik snap er geen moer van. Eerlijk.

Er wordt veel aangeboden: verhoging set 2" met 2" hogere veer maar met standaardlengte demper.

HUH?

Waarom worden die shocks dan ook niet langer in zo een set? Moet je dan dit soort spul kopen om de shock op te hangen? Maar dit doet je flex dan toch geen goed? Hij kan zo toch niet helemaal meer IN veren? (deze lijkt mij volgens mijn logica namelijk bedoeld om wel UIT te kunnen veren voor de volle 100%)

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:06
door Roy Bruurs
schokdempers moeten ook mee verlengd worden inderdaad, je remleidingen moeten 2 inch langer worden en voor het mooie moet je de radiusarmen ook vervangen voor 1 met een 3 graden castor zoals die van bowy die nu op de markt aangebode wonrden. Als je toch bezig bent neem dan ook meteen de rubbers mee waar alles in hangt.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:19
door Puffino
Die castorcorrectie was ook nog zoiets ja..... "Voor het mooie" of noodzaak?

En de propshafts?

Rubbers worden ZEKER vervangen, ik wil het graag goed doen (heb nu klote rubbers)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:23
door sander "one10"
ga je er toch maar aan beginnen !
hij stond idd wat laag op de prikkersdag
dus maar gelijk 2 inch verhoging extra !
zal wel beter staan idd

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:32
door Puffino
grapjas ;-) Staat al twee jaar op mijn lijstje, en nu hoop ik eindelijk door te zetten. Onder andere al deze onzekerheden maken het tot een avontuur dat ik voor me uitschoof.

Zit nu nog met zooooo veel opties: locker en zo ja wat dan? En daarna nog: van wie, en bouw ik dat zelf in? (is gedoe). En dan de luchthulp of niet, wat moet ik met veren en shocks, welke rubbertjes, wat is het nut van heavyduty steekassen/meenemers (rijd je dan je cardanassen kapot ipv een meenemer?) etc.

Er is gewoon te veel, en ik snap niet alles (met theoretische kennis kom je soms niet ver genoeg) en ben ook nog eens geboren twijfelaar ;-)

Maar hij ZAL omhoog want die ingezakte neus dat is maar zielig.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:38
door sander "one10"
dat je dan niet gewoon voor de standaard shocks en veren gaat ?
heb ik ook gedaan , en ook rondom , dat is dan ook nog wel een klus die te doen is !
ik heb alles heavy duty genomen van britpart en ook nieuwe turrets voor voor .
tja de twijfel bijft altijd maar soms moet je gewoon doen sander !!

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:04
door Roy Bruurs
Voor het mooie zo ik wel de radius armen vervangen anders gaan ze zoals Bowy al zegt in zijn bericht in de rubbers hangen.

Originele schokkers kan wel maar dan moet je verlaagde turrets en ophangen plaatsen en dat bevorderd de invering niet echt

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46ed1f491f9def1fe62841ca650c7b65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14226965, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:43
door Lucas van Lierop
Jammer dat je die LRCH avond gemist hebt Sander, kwam allemaal wel aan bod

Maar die radiusarmen zijn echt wel ergens voor (geen praktijkervaring) die rubbers boeit nog het minst. Het is nl zo dat je minder stabiel bent omdat je as rechter naar beneden gericht is (vergelijk sturend wiel van vouwfiets vs chopper) en wat ik eerst niet wist maar verhogen zonder correctie verminder het tegensturend effect van de as wat juist van pas komt bij de auto stabiel houden in geval van in/uit veren.

Je moet zeker zorgen dat je veren/schokdempers even lang zijn of verhogings blok icm verlagings schokdemper bevestiging. (gisteren aan de tel had ik dit even niet helemaal juist).

Groet
Lucas



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2011 13:43 door Lucas van Lierop.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:47
door Roy Bruurs
ik heb ook zonder de correctie armen gereden met verhoging omdat die spullen nog in bestelling stonden maar merkt voor de rest niks hoor alleen sie je dat de rubbers aan de bovenkant openstaan.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:48
door Lucas van Lierop
Over die cardanassen, voor is je as zo kort dat de hoek bij verhogen nogal groot wordt voor standaard kruisjes, daar zijn grote hoek dan wel dubbel kruis assen voor in de handel. Al met al heb je dus iig

- 4 x veren of blokjes
- 4 x schokdempers of verlaagde ophangpunten
- 2 x castor corrected trailing arms
- 2 x castor corrected radius arms
- evt nieuwe cardanas voor

Groet
Lucas

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:49
door Lucas van Lierop
Zoals gezegd ben ik geen ervaringsdeskundige wel denk ik dat er enorm veel mee geklooid wordt terwijl bijna niemand iets van de geometrie van een auto begrijpt (wat al een compromis voordat je begint met verhogen).

Groet
Lucas

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:54
door Roy Bruurs
Je bent altijd welkom om hier is te komen kijken Sander koffie staat klaar.

kun je meteen kijken naar de locker voor je volgende project

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed4faff8d3ef5a86b005373277834780', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14227264, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2011 13:55 door Roy B.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 16:15
door Puffino
Locker gaat mee in hetzelfde project.

Dank allen zover.

Wat Lucas zegt "dat bijna niemand het echt goed begrijpt" is nu juist het probleem.... Zo schrijven de meesten het namelijk ook op! Ik wil het graag beter begrijpen en ga dan mijn eigen weg wel. Met jullie input.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 16:22
door Roy Bruurs
Het enige wat ik je kan vertellen is dat de achteras 5cm zakt waardoor de radiusarmen die aan de as vast zitten ook mee zakken, omdat de steunen op het chassis niet meer zaken en eigenlijk berekend zijn op de lijn die de radius armen normaal in rust maken, moet dit aangepast worden door een lichte correctie toe te passen.

Aandrijf as kan het zelfde blijven overigens.

Hier onder nog een verslagje van mijn locker die ik afgelopen winter heb ingebouwd. Heb hem wel af laten stellen

linkje naar de opbouw van mijn locker

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5149b335746085fd4315543f1580e696', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14227488, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 17:05
door G-men
Sander !!!!
Medevenneper

Heb 2 jaar geleden de oude (25 jaar oude) standaard veren vervangen door nieuwe met 38mm (1,5&quot verhoging.
Je staat er verbaasd van hoe hoog hij dan ineens staat; vooral omdat het oude spul ook nog eens een 35-40mm is ingezakt....
Achteraf was 1" eigenlijk genoeg geweest.. maar hij zakt vanzelf weer iets

Ik heb destijds ook rondgevraagd en (heel) veel verschillende adviezen gehad. Uiteindelijk zelf ook wat zaken fysiek gecontroleerd (remleidingen, ruimte in de schokbrekers./rubbers) en toen besloten verder niets vervangen. ook al omdat het spul wat er nog op zat redelijk recent was. Schokbrekers waren net twee jaar oud (gasondersteunde delphi's). Propshafts lopen ook vrij bij stevig in/uitveren, hoewel voor niet echt overhoud.
Daarna wel de wagen goed laten uitlijnen bij de lokale truckservice. (spoorzicht)
Daar gaven ze idd aan dat als het perfect moest, de castor armen eigenlijk aangepast moesten worden. Suggestioe was om het eerst eens te proberen; en ik heb eigenlijk geen problemen gehad, is echter wel weggebruik en beetje greenlanen. Ben nu 2 jaar en ongeveer (30k) verder.
Bij trial of off-road waar je extreme in/uitvering hebt zou ik wel even goed kijken naar de schokbrekers/remleidingen. Kan me voorstellen dat ze dan kritisch worden,

Gerrit

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Locker gaat mee in hetzelfde project.
>
> Dank allen zover.
>
> Wat Lucas zegt "dat bijna niemand het echt goed
> begrijpt" is nu juist het probleem.... Zo
> schrijven de meesten het namelijk ook op! Ik wil
> het graag beter begrijpen en ga dan mijn eigen weg
> wel. Met jullie input.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 17:18
door Roy Bruurs
G-men Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sander !!!!
> Medevenneper
>
> Heb 2 jaar geleden de oude (25 jaar oude)
> standaard veren vervangen door nieuwe met 38mm
> (1,5&quot verhoging.
> Je staat er verbaasd van hoe hoog hij dan ineens
> staat; vooral omdat het oude spul ook nog eens een
> 35-40mm is ingezakt....
> Achteraf was 1" eigenlijk genoeg geweest.. maar
> hij zakt vanzelf weer iets
>
> Ik heb destijds ook rondgevraagd en (heel) veel
> verschillende adviezen gehad. Uiteindelijk zelf
> ook wat zaken fysiek gecontroleerd
> (remleidingen, ruimte in de schokbrekers./rubbers)
> en toen besloten verder niets vervangen. ook al
> omdat het spul wat er nog op zat redelijk recent
> was. Schokbrekers waren net twee jaar oud
> (gasondersteunde delphi's). Propshafts lopen ook
> vrij bij stevig in/uitveren, hoewel voor niet echt
> overhoud.
> Daarna wel de wagen goed laten uitlijnen bij de
> lokale truckservice. (spoorzicht)
> Daar gaven ze idd aan dat als het perfect moest,
> de castor armen eigenlijk aangepast moesten
> worden. Suggestioe was om het eerst eens te
> proberen; en ik heb eigenlijk geen problemen
> gehad, is echter wel weggebruik en beetje
> greenlanen. Ben nu 2 jaar en ongeveer (30k)
> verder.
> Bij trial of off-road waar je extreme in/uitvering
> hebt zou ik wel even goed kijken naar de
> schokbrekers/remleidingen. Kan me voorstellen dat
> ze dan kritisch worden,
>
> Gerrit
>
> Puffino Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Locker gaat mee in hetzelfde project.
> >
> > Dank allen zover.
> >
> > Wat Lucas zegt "dat bijna niemand het echt goed
> > begrijpt" is nu juist het probleem.... Zo
> > schrijven de meesten het namelijk ook op! Ik
> wil
> > het graag beter begrijpen en ga dan mijn eigen
> weg
> > wel. Met jullie input.

Bij een 2 inch verhoging zou ik toch maar de remleidingen vervangen vooral als je wat flex erin wilt verwerken. Dan komen ze toch akelig strak te staan. Ook je dempers zijn niet berekend op een grotere uitslag en moeten dus vervangen worden anders heb je nog geen flex

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 18:01
door Puffino
er komen langere goodriches in. No worries. Was ik al van plan.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 18:05
door Roy Bruurs
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> er komen langere goodriches in. No worries. Was ik
> al van plan.

Top. Kunnen ook nog is een stuk meer hebben die staalomvlochten remleidingen zelfs een klap met een tractor overleven ze

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 18:12
door Puffino
Ik wil neit meer heinnerd worden aan DAT verhaal Roy... Getver.... Dat dat zo afliep als het deed. Gruwel. Bij mij namelijk bijna ook ooit gebeurd en gaat vast nog wel eens kunnen gebeuren, gezien de polder waar ik in woon.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 18:19
door Roy Bruurs
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wil neit meer heinnerd worden aan DAT verhaal
> Roy... Getver.... Dat dat zo afliep als het deed.
> Gruwel. Bij mij namelijk bijna ook ooit gebeurd en
> gaat vast nog wel eens kunnen gebeuren, gezien de
> polder waar ik in woon.


Ik heb mijn lesje in iedergeval geleerd alle auto's hier zijn nu all risk verzekerd en die groene is getaxeerd. Gelukkig zijn wel heel uitgestapt auto is wel te vervangen

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 20:00
door laro
Hoi Sander,dus het gaat toch nog een echt terreinbeest worden

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: do 30 jun 2011, 22:26
door neef Henk
Koop nou gelijk die 101 FC die je zo graag wilt , ben je gelijk klaar en heb je veel meer ruimte voor je reisjes

Groeten neef Henk

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 00:30
door Puffino
Ik blijf me gedragen als een terreinmietje.

Rijd alleen wel rond in een "beultje".

Zonder dollen, als het moet, sta ik mijn mannetje heus wel. Maar moedwillig een beetje baggeren voor de lol, das niet zo mijn ding....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2011 22:31 door Puffino.

Re: Veren: verhoging, maar die shocks dan?

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 00:34
door Puffino
Eerst afmaken waar ik aan bezig ben, dan dromen verder waarmaken... Sommige dromen blijven een droom, en anders is Unimog ook erg leuk ;-)