Pagina 1 van 1
2.25 diesel probleem
Geplaatst: zo 26 jun 2011, 21:52
door Pieter NB
Hallo Allemaal,
Probleem met mijn 2.25 diesel.
voorgeschiedenis.
Begin deze week heb ik een gereviseerde injectiepomp en verstuivers gemonteerd (met dank aan Robert Ketelaar).
Daarbij heb ik een stommiteit begaan, aandraaien met 10Kgf ipv 10Nm.
Na het plaatsen van nieuwe draadeinden de zaak juist gemonteerd en alles liep goed.
gisteren begon de motor na 5 minuten normaal rijden plots hard te ratelen.
De tikken zijn goed voelbaar als mijn hand op de versellingspook ligt.
De versnelling is OK,
Ratel is afhankelijk van toerental.
Vanochtend kleppendeksel los gehad, maar geen mankementen te zien. dus proefritje.
Na 5 minuten mooi lopen weer weer zelfde probleem.
Probleem begint dus na het opwarmen van de motor.
Eerste gedachte losse voorkamer o.i.d.
Maar voor ik de kop loshaal wil ik eerst horen of er andere zaken kunnen spelen.
Ook heb ik al in de archieven hier gekeken. op ratel en voorkamer.
Ik vond niets dat pas na het warm worden optreed.
Graag jullie idee hierover.
Groet
Pieter
109 stawag 2.25 diesel
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:16
door paulus-109
niet meer laten lopen, kop verwijderen met wat geluk kan je de motor redden.
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: ma 27 jun 2011, 19:44
door Ramon Kolk
Hallo
Het klinkt als het probleem dat ik laats ook had. Bij was het een verstuivers naar een klein stukje van af gebroken was.
Dus voor je de kop er af haalt even je verstuivers na kijken.
Grt
Ramon
109 exDef 1982 2,25 N/A
IMAG0014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2fc180ee8820c007425d9fa02dab910', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lvW-OvIj5nc%2FT3mWZImIk7I%2FAAAAAAAAD9Y%2FMJXWbM08Gmw%2Fs1269%2FIMAG0014.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-lvW-OvIj5nc/T3mWZImIk7I/AAAAAAAAD9Y/MJXWbM08Gmw/s1269/IMAG0014.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lvW-OvIj5nc%2FT3mWZImIk7I%2FAAAAAAAAD9Y%2FMJXWbM08Gmw%2Fs1269%2FIMAG0014.jpg', '', 14211971, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: ma 27 jun 2011, 21:14
door Pieter NB
Bedankt voor de adviezen,
Verstuivers waren OK.
Nu de goeipluggen loshalen.
groet,
Pieter
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: ma 27 jun 2011, 23:11
door Pieter NB
Gloeiplpuggen zijn goed.
plug cyl 1 beetje roet
plug cyl 2 en 3 veel roet
plug cyl 4 vrij schoon
Als ik me fanatiek voel gaat de kop er vanavond nog af, maar morgen is ook wel relaxed.
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:11
door Pieter NB
Hallo Allemaal,
Vorige week woensdag de kop er af gehaald. vandaag pas de tijd om de zaak goed te bekijken.
1 afgebroken stoterstanghouderkom
afgebroken.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29cd3730b34a5ebba297b89d6ef7eb97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fafgebroken.jpg', 'http://i1183.photobucket.com/albums/x469/Pieter39/afgebroken.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fafgebroken.jpg', '', 14248463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ingesleten klepsteelkoppen uitlaat, dus moeileijk op maat te zetten.
Bij de bovenste klep zijn de klepspieen ver weggezakt ìn de dlaat die boven op de veren ligt.
klep.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9eac97e645d9ed225b831383edc1c7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fklep.jpg', 'http://i1183.photobucket.com/albums/x469/Pieter39/klep.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fklep.jpg', '', 14248463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Afdruk-schaduw van inlaatklep/olieresten?
zuiger.jpg --> mod_embed_images_loadimage('948d9f1afc6c959e5470bb8627df42d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fzuiger.jpg', 'http://i1183.photobucket.com/albums/x469/Pieter39/zuiger.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1183.photobucket.com%2Falbums%2Fx469%2FPieter39%2Fzuiger.jpg', '', 14248463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder
De zuigers zijn STD
De koppakking leek goed
De uitlaat en inlaat zaten enigzins los.
strookje "vloeibare" pakking uit koelwater kanaaltje gevist.
Zuigerwanden zijn glad.
Hij starte altijd gemakkelijk, dus de compressie was niet al te slecht.
Liep 100 KM met roofrack.
Mogelijk gingen de inlaatkleppen te laat open doordat ze niet goed te stellen zijn.
Ik was aan het experimenteren met injectiepomstanden om mijn rookprobleem te minderen, mogelijk heb ik de pomp te ver linksom gedraaid.
Heeft iemand vergelijkbare zaken in zijn of haar motor gevonden?
Heeft iemand aandachtspunten waar ik nog meer op kan letten.
Is het zinvol de kleppen te vervangen?
enkel de gebroken stoterstangkom vervangen / alle vervangen? waar is het afgebroken stukje?
Groet,
Pieter
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: di 05 jul 2011, 09:08
door paulus-109
dat stukje ligt in je carterpan, gewoon vervangen wat slecht is.
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: di 05 jul 2011, 10:40
door Exfietser
Controleer de onderkant van je kleptuimelaars. Bij waren daar holletjes ingesleten waardoor het leek of je de kleppen stelde maar dat dus niet gebeurde. Ik heb toen de complete as met tuimelaars vervangen.
Verder kun je die messing blokjes gewoon vervangen door nieuwe. Controleer dan ook de stalen rollen waar die messing blokjes opliggen. Daar willen wel eens stukken van af breken. Ook die kun je gewoon vervangen.
Als je stoterstangen nog onbeschadigd zijn kun je ze laten zitten. Anders gewoon nieuwe. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
By the way: de afgebroken stukken liggen meestal in het carter. Even schoonmaken dus.
Arnold.
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: di 05 jul 2011, 12:43
door h.de.kort13@kpnplanet.nl
ha pieter
ik weet niet waar je woont, maar ik heb vorige week een legerblok gesloopt.
dus veel losse onderdelen
misschien heb je interesse
mvg peter regio tilburg
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: di 05 jul 2011, 15:14
door Pieter NB
Bedankt Paulus/Arnold/Peter
Peter, ik ben zeker geinteresseerd. Zelf woon ik in Oosterhout, dus bijna om de hoek..
Mijn blok is ex mil.
De tuimelaars heb ik nog niet onderzocht, mogelijkmoet daar iets vervangen worden.
Ik zoek een uitlaatspruitstuk dat naar beneden wijst met 3 studs.
Dus niet het "standaard-diesel-spruitstuk".
Anders moet ik ook de eerste uitlaatpijp vervangen, en die is nog goed.
Misschien heeft iemand een kleppentang te leen?
Groet,
Pieter
mob Ob -53222416
Of mail direct
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: di 05 jul 2011, 22:48
door disco1992
ik kan transporteren eventueel naar breda en omgeving vanuit peter ( tilburg )
disco1992
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: wo 06 jul 2011, 10:37
door h.de.kort13@kpnplanet.nl
pieter
wat heb je allemaal nodid en wanneer zou je kunnen
ik werk nu in de nachtdienst,
mvg peter
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:50
door Pieter NB
Hallo allemaal,
Peter
Ik had je nog een Startpagina privébericht gestuurd.
Bedankt voor jullie inbreng.
Ik ben nog op zoek naar een uitlaat-spruitstuk, bij mij is een hoekje afgebroken waar het draadeind voor de uitlaatpijp aan vastzit.
Zoek bij voorkeur een spruitstuk met 3 schroefdraden naar beneden.
Daarnaast ben ik op zoek naar 4 goede tuimelaars (niet ingesleten), Of een hele tuimelas. Bij mij zijn de tuimelaars van de uitlaat behoorlijk ingevreten.
De kleppen ga ik zelf vervangen met nieuw spul en inslijpen, ze hebben allemaal duidelijk speling op de klepstelen. Dus de klepgeleiders ook.
Mogelijk ga ik de zuigers nog loshalen om te kijken hoe het met de zuigerveren zit.
De compressie leek nog goed (gemakkelijk starten met koude motor) maar de cylinderwanden zijn glad, mogelijk honen?
Is honen zelf te doen?
Groet,
Pieter
Re: 2.25 diesel probleem
Geplaatst: wo 06 jul 2011, 22:53
door Marijn & Simba
honen, ofwel even opruwen, hoeft alleen als je de zuigerveren vervangt.
Als je de boel los hebt, sowieso even doen. Zuigerveren kosten de wereld niet.
Met een standaard 3-poot hoonsteen op laag toerental rustig heen en weer.
Zorg dat je randjes van roetafzetting wegslijpt maar niet de hele cilinderwand gaat polijsten.
Als je toch bezig bent: vervang dan ook je lagerschalen onderin, van de drijfstangen en de krukas en je achterst krukaskeerring. Ben je in een keer helemaal klaar..
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09f41a7e9ade9deb21b4bf37ed14b99b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 14258467, 600, 600, 'Loading image ...', false);