Pagina 1 van 1
Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: do 23 jun 2011, 15:50
door Landie110
Goedendag, nu kom ik op het forum meerdere berichten tegen over het afstellen van dieselpompen, maar ik vind niet zo snel een bericht hoe dit in zijn werk gaat.
De reden is dat na 175.000km op de teller mijn 2,5 diesel n/a slecht start en als deze start de hele straat hult in een witte dichte mist. Zodra de motor loopt gaat het in het begin nogal wat moeizaam, maar na wat gas loopt deze weer redelijk (ook stationair). De tip die ik kreeg op de prikkersdag j.l. was de dieselpomp even af te stellen, maar hoe???
land rover 110 (24v), 2.5D NA uit '86
Re: Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:22
door Roy Bruurs
kijk ook even je verstuivers na ik herken het probleem bij mijn 200tdi na reviseren van verstuivers die veel maar dan ook veel te vroeg open gingen was dat probleem opgelost.
Je hebt een CAV pomp opstellen kun je doen door een boortje in de pomp te zetten van rond 6 of zoiets meen ik en dan de timingbelt goed te leggen.
Dus pomp goed zetten met dat afstel gaatje (zit nu een plaatje voor dat gat)
D-riem tandwielen goed op tijd zetten en alles er weer opleggen.
Re: Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 00:28
door Landie110
Roy, is het heel erg als ik vraag als je iets specifieker kan zijn betreft de handelingen? Ik heb nog nooit
aan mijn motorblok geknutseld (afgezien van het vervangen van de poelie) en ik zou nu niet weten waar
ik moet zoeken of beginnen..
Re: Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 00:55
door Anton (Rumble)
Je zou hem af kunnen stellen door de drie bouten van de pomp een slag los te draaien en de pomp enigzins te verdraaien. hij staat goed als de paspen in het gat past. (zijkant van pomp achter dat ovale plaatje.) verdraaien gaat vaak moeilijk omdat ook je verstuiverleidingen eraan hangen. die moet je dus een slag losdraaien.
Zelf gebruik ik geen paspen, maar verdraai de pomp door er een grote waterpomp op te zetten en dan bij test and error. wel van te voren uitgang situatie markeren. Als je motor slecht wil starten staat je pomp te vroeg, veel blauwe rook loopt de pomp achter.
er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pomp verkeerd staat.
bij een nieuwe riem, deze is nog niet uitgerekt (wat dat ook mogen weze)
door uitgeslete spiebaan op de krukas wat heel vaak vookomt bij de 2,5 na/td
Vergeet ik verder nog te vragen of het wel aan de brandstof pomp is te wijten, zijn de verstuivers goed, geen verstopte brandstof leiding of lucht in de leiding? er kunnen veel oorzaken zijn voor slecht aanslaan of roken van de motor
en verder als je de zoekfunctie gebruikt vind je deze posting
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2011 22:57 door Rumble.
Re: Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 16:46
door Landie110
Beste Rumble, ik ga kijken of ik van het weekend hier aan toe kom. Ik houd me aanbovelen voor eventuele tips.
Re: Dieselpomp 2.5 diesel afstellen?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 16:54
door Roy Bruurs
Nou mijn uitleg is niet meer nodig zo te zien. Meer kan ik er ook niet van maken.