Pagina 1 van 1

2,5 L benzine in Series IIA ?

Geplaatst: za 18 jun 2011, 19:58
door gyrowoody
Hallo allemaal;

Ik heb een 2,5L benzine motor gevonden en wil mijn 2,25 L gaan vervangen in mijn Series IIA.
De motor is afkomstig van een Defender volgens het motornummer. Nu weet ik dat Defenders metrische bouten hebben voor de carrosserie.
Is dit ook zo bij het motorblok, en wat voor problemen kan ik hierbij verwachten, of gaat deze ombouw helemaal niet zonder
verdere (meer ingrijpende) chirurgie?
Zal mijn uitlaat (RVS) passen op het uitlaatspruitstuk zonder verdere aanpassing?
Welke koppeling kan ik gebruiken? terwijl het boeltje open ligt kan ik net zo goed een nieuwe inbouwen lijkt me. Zijn de koppelingen
van Ser2A en Defender dezelfde of welke moet ik dan bestellen? Gaat de priseas dezelfde maat zijn (diameter metrisch of duimse maat)?
Beter goed geinformeerd hieraan beginnen lijkt me, vandaar de vragen.

Van harte dank bij voorbaat.
Woody

Re: 2,5 L benzine in Series IIA ?

Geplaatst: za 18 jun 2011, 20:47
door Exfietser
Gewoon inbouwen dat ding. In principe past alles gewoon. Waar je met de metrische bouten an moet denken zijn de bouten die in het blok geschroefd zitten. Die zijn metrisch in plaats van imperiaal. Dingen als je belhuis, distributie deksel enzo zitten met metrische bouten in plaats van imperial bouten vast.

Dingen die wel anders kunnen zijn o.a. een militair of een civiel blok. Omdat een militair blok een ander distributiehuis heeft passen de civiele dingen als dynamo enzo niet gelijk. maar is wel passend te maken. Niet echt spannend. Je kunt ook gewoon de distributie van je oude blok omwisselen met je dat van je nieuwe en zo van militair naar civiel gaan en andersom.

Als je een drie maal gelagerd blok hebt kun je het vliegwielhuis van je oude blok zo overzetten op je nieuwe blok. Het vliegwielhuis van je nieuwe blok past niet op je series 2 versnellingsbak. Dat is een series drie vliegwielhuis en dat is anders als een series twee vliegwielhuis.
Het overzetten is overigens een fluitje van een cent.

Als je een vijf maal gelagerd blok hebt gekocht past je vliegwielhuis van je oude blok waarschijnlijk niet zomaar op je nieuwe blok. Het makkelijkste is dan waarschijnlijk het plaatsen van een series drie belhuis op je v-bak. Dan krijg je ook een series drie koppelings mechanisme. Maar dat is niet spannend. Een er is vast wel iemand die nog ergens zo'n belhuis heeft liggen. Ik weet dit niet helemaal zeker. Je kunt dit het beste aan Dennis101 vragen. Die kan het je exact vertellen.

Arnold.

Re: 2,5 L benzine in Series IIA ?

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:46
door gyrowoody
Hallo Arnold;

dank voor je reaktie.
Ik heb de motor wel al gekocht maar nog niet afgehaald en weet dus niet of het een civiele (denk van wel) of militaire is.
Is een militaire motor niet 24 Volt eigenlijk?
De vliegwielhuizen ga ik dan eens bekijken.

Is er geen probleem met de carburateur/gaspedaal verbindingen ? En past de uitlaatbuis (nieuwe RVS set) aan het uitlaatspruitstuk zonder aanpassingen?

Ik dacht ook dat alle 2,5 Liter blokken 5 krukaslagers hadden? Mijn 2,25 heeft er maar drie en de latere series 3 motoren ook 5, of heb ik het mis?

Woody

Re: 2,5 L benzine in Series IIA ?

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 19:37
door Dennis101
Het vliegwielhuis van een 2.5 of 5x gelagerde 2.25 past niet op een 3x gelagerde 2.25 en v.v.
De 2.5 heeft altijd een kabel bediende verbinding op de carburateur.
Een series uitlaat past niet rechtstreeks op het 2.5 spruitstuk.
Je hebt in elk geval een startmotor nodig die bij het 2.5 blok past, want deze wijkt af van de series startmotor.
De koppeling van een S2a is al wat krap bemeten, dus upgraden is aangeraden.

Dennis B

Re: 2,5 L benzine in Series IIA ?

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 21:49
door tijdrovers
het vliegwielhuis van de 2.5 past direct op jou sIIa versnellingbak.
je moet je sIIa drukgroep overbouwen op je sIIa versnellingbak.
meet voor de zekerheid of de slag van je koppelingscilinder wel voldoende is.

verder wet ik het niet. ga denk ik deze winter ook de 2.25 van m'n pa vervangen voor een 2.5.

ik heb zelf een 2.25 benzine vervangen voor een 2.5TD.
heb er jaren met plzier mee gereden. ging prima met een sIIa bak.

succes!