Pagina 1 van 1

300tdi vs td5

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 19:38
door bram-rrc
Te weinig verstand ervan, en al helemaal geen ervaring met land rover diesels. iemand hier goeie tips??:

Wil in mijn 85er rrc graag een diesel gaan leggen. Moet een (dikke) greenlane wagen worden. Dus beetje hoger, liertje etc.
(al geheel uit elkaar)

Zit te kijken om een complete disco 300 tdi te kopen.
(complete auto, omdat die dan op mijn naam staat, is blijkbaar genoeg voor de rdw ivm herkomst blok bij omkeuren naar diesel)
past een 300 tdi op de steunen van een 3.9?

Maarr zie nu ook mooie disco2 td5 voor niet teveel. Zou dan misschien ook de assen kunnen gebruiken.
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van. (is Andrew hier niet mee bezig?)

(nb geen hol verstand van land rover diesels, nu een 3.5 en een 3.9)

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 20:27
door Bart van Dessel
Een leuk en makkelijk project is een 300 tdi inbouwen, past bijna 1 op 1, alleen je chassis steunen omlassen, wil je vaak gaan vloeken omdat het niet past en dat je alles aan moet passen, en hou je van electronica met kabels en ecu, neem dan een TD5. Andrew is idd met een TD5 bezig, maar volgens mij valt 't hem een beetje tegen, maar hij zet wel door, duurt alleen effe
Weet je nog waar ik woon trouwens?

Gr, bart

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:25
door bram-rrc
ergens zuidelijk..waar ze raar beginnen te proaten
zaterdag is mijn sleuteldag, moet ik heel de week naar toe leven..
hedde door de weeks ook wel eens koffie dan?

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: za 18 jun 2011, 04:27
door Andrew Colville
Td5 is een fijne motor, maar uber betrouwbaar is de 300tdi , het inbouwen van de Td5 valt mee maar er komt zeer veel bij kijken, het is niet een kwestie van er in lepelen en rijden maar. ik zit nu met teveel lopende projecten waardoor ik te weinig tijd heb voor mijn eigen auto die naaste de motor ook kompleet uitelkaar ligt om alles voor eens en altijd goed te behandelen tegen roest.

Zoals bart aan geeft is het plaatsen van een 300tdi heel wat eenvoudiger, om te beginnen past deze ( met andere motor steunen) wel onder de kap, de Td5 past niet op de zelfde manier als in de disco dan staat de motor te hoog om de kap dicht te krijgen , lager hangen kan maar dan loopt je koel vin niet meer op de juiste manier voor de radiateur.

dan zal ook de ECU moeten worden aangepast zodat deze niet meer afankelijk is van BCU ( alarm gedeelte) doe je dit niet dan zal de td5 nooit lopen. als je een td5 met automaat wilt gebruiken dan wordt het weer een stukje ingewikkelder omdat deze ook een ecu heeft.

Groetjes Andrew

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: za 18 jun 2011, 18:01
door Frans Bonnes
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Zit te kijken om een complete disco 300 tdi te
> kopen.

Heb ik eventueel

fb

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 17:34
door bram-rrc
Mooi project Andrew, maar idd niet geschikt voor mij. Dat inbouwen ben ik niet zo bang voor, maar teveel
electronica als ik dit zo lees en google op info.

bedankt

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: vr 24 jun 2011, 19:12
door Mrah
ECU aanpassen? Wat houdt dat dan precies in? Ik ben niet bang voor een stukje elektronica. Maar zou wel handig zijn als ik wist waar ik aan toe was (als ik er al aan begin!)

Re: 300tdi vs td5

Geplaatst: za 25 jun 2011, 17:26
door Andrew Colville
de ECU moet dan even verzonden worden naar de UK , ( IRB Developments ) hij kan tegen een vergoeding ( +- 100 euro ) de ecu verbouwen zodat deze niet meer probeert te communiceren met de andere ECU's die in een Td5 Discovery zitten, het gaat hier met name om het alarm gedeelte want zonder communicatie tussen motor management en het alarm ( deze zit ingebouwd in de BCU) zal de motor net eens rond gaan laatstaan aanslaan.

ook moet worden aangepast

Motor en bak steunen op het chassis.

Als je een oudere Rangerover hebt zul je een andere voor as moten plaatsen die een hoger draag gewicht heeft ( anders afkeur bij de RDW.

Chassis aanpassen voor de brandstof tank, oudere types trekhaak passen dan niet meer.

Body zal mogelijk op verhogings bussen moeten anders sluit je motor kap niet meer.( mits de motor juist wordt ingebouwd)

De electronica van de Td5 ECU zal moeten worden aangesloten op de kabelboom van de rangerover.

Als je de automaat wilt gaan gebruiken ( zou ik nooit doen) dan wordt het weer lastiger om dat ook deze een eigen ECU heeft de bedrading tussen motor en automaat is deels verwerkt in de hoofd kabelboom.

Groetjes Andrew