Pagina 1 van 1

bobine en ontsteking logica (zoek de vonkjes)

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:53
door RoadRocket
Ben bezig aan het opstarten van mijn verse 225 benzineblokje in mijn 12v SIII maar geen vonk op de bougies... Heb een electronische onsteking maar twijfel nu aan mijn bobine (die het een jaar geleden nog deed overigens).

Ik heb de witte draad op de + van de bobine met ook daar de rode draad naar ontsteking. Verder groene draad vanaf - bobine naar ontsteking. Zo blijft 1 - contact op bobine leeg.

Met contact aan staat er spanning op zowel - als + van de bobine. Klopt dit of kapot?

Groet Robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('513e6dd454c50528f44e0759618c276c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14151037, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2011 14:17 door RoadRocket.

Re: Sproedje: bobine logica

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:49
door bareld
Dat "1" contact moet naar je verdeler waar hij door je contactpunten onderbroken wordt.

Bij een elektronische ontsteking zal die draad wel naar de elektronische onderbreker module lopen.

Een bobine werkt simpel. Er staat spanning op de + en de stroom loopt door de primaire spoel via het draadje aan de "1" naar de aarde. Wordt die stroom naar aarde nu ineens onderbroken door de openende contactpunten dan ontstaat er een inductie in de secundaire kern van de bobine. Hierdoor ontstaat een kortdurende hoge piekspanning die via de dikke kabel naar de middelste kabelaansluiting op de verdeler loopt. De stand van de rotor in de verdeler bepaalt via welke bougie de stroom vereffend wordt en een vonk op de bougies veroorzaakt.

Als je dus die centrale kabel even vlak bij het metaal van je motor legt en dan het stekkertje van de "1" er even aftrekt terwijl de auto p contact staat moet er een vonkje ontstaan tussen de bobinekabel en het metaal van de motor.
Stekkertje aan 1 en weer los; hopla weer een vonkje.

Re: Sproedje: bobine logica

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:52
door RoadRocket
Okay, dat doet ie dus niet, nieuw! :-)

Re: bobine en ontsteking logica (update)

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 16:16
door RoadRocket
Update:

helaas bleek het niet (alleen) de bobine die voor problemen zorgt ... ik heb nu de bobine vervangen (Lucas), gisteren ook de bougiekabels, en eerder al de bougies en contactdeel maar helaas nog steeds geen vonk ... Niet op de bougies maar ook niet vanaf de bobine, het gaat dus voor de verdelerkap al mis lijkt t....

aangezien (ook) de nieuwe bobine stroom krijgt op zowel de '+' als '-' aansluiting zou het misschien nog in de electronische ontsteking kunnen zitten - maarja... Hoe weet ik dat zeker voordat ik die ook maar nieuw aan ga schaffen?

volgens mij zou met de HT-lead vanaf de bobine los (bijna) tegen het blok, het contact aan en het lostrekken van de '-' draad op de bobine (in dit geval de groene draad die van de ontsteking komt) de HT-lead een vonk moeten geven... daar gebeurt nix... Ook de ontsteking los halen en zelf aarde maken op de '-' op de bobine geeft geen leven in de HT draad vanaf de bobine

(ter info; onze 88 heeft het afgelopen jaar uit elkaar gelegen en daarbij oa een 'nieuw' blok gekregen... de ontsteking werkte nog naar behoren vóór demontage, evenals de inmiddels vervangen bobine en kabels overigens... er zit in ieder geval zo te meten geen draadbreuk in de rode/groen draad tussen bobine en ontsteking)

Is mijn beredenering dat het de ontsteking MOET zijn in orde? Iemand een helder idee?

Groet Robert (die nu wel eens wil rijden na een jaar....)

foto-20.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ba0150550a2da472bf22183d3dcbbb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fboesmans.web-log.nl%2Ffiles%2Ffoto-20.jpg', 'http://boesmans.web-log.nl/files/foto-20.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fboesmans.web-log.nl%2Ffiles%2Ffoto-20.jpg', '', 14172757, 600, 600, 'Loading image ...', false);

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('030a069d816b7829aaa92f35b676eb6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14172757, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2011 14:18 door RoadRocket.

Re: bobine en ontsteking logica (zoek de vonkjes)

Geplaatst: di 21 jun 2011, 00:29
door Franc
Robert,

QuoteRobert volgens mij zou met de HT-lead vanaf de bobine los (bijna) tegen het blok, het contact aan en het lostrekken van de '-' draad op de bobine (in dit geval de groene draad die van de ontsteking komt) de HT-lead een vonk moeten geven... daar gebeurt nix... Ook de ontsteking los halen en zelf aarde maken op de '-' op de bobine geeft geen leven in de HT draad vanaf de bobine
Volgens mij test je dit goed. Ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat je bobine kapot is. Maar die had je vervangen
Om het fatsoenlijk te testen zou ik trouwens een bougiekabel aansluiten met een bougie tegen het blok.
En om het helemaal netjes te doen zou ik de + en - van je accu gebruiken (+ op de bobine en met de - op de - van je accu tikken, los = vonk).

Je kunt ook nog je bobine doormeten. Wat de waarden precies moeten zijn weet ik niet, maar de weerstand tussen de + en - zal rond de 3 ohm dienen te liggen.
De weerstand tussen de middelste aansluiting (bobinekabel) en + of - zou iets van 6k Ohm dienen te zijn (exacte waarden weet ik niet).

Bobines zijn zodanig simpel dat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat je er 2 hebt die het niet doen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen