Hoi,
M'n Stage One heeft last van nare speling op de onderste pitman arm op het hulpstuurhuis. Deze zakt na verloop van tijd - en ik heb het idee, met steeds kortere tussenpozen - iets van de as af. Hij valt er natuurlijk, gelukkig, niet helemaal af, omdat de bevestingsbout in de holling van de as valt. Als ik de bout los maak, kan ik de arm weer goed op zijn plek op de as schuiven en weer vastzetten. Maar dat is dus tot nu toe telkens van slechts tijdelijke aard.
Wat veroorzaakt in de regel het losraken van de arm? Is deze speling naar jullie idee te verhelpen met een alleen nieuwe arm? Of zal de as zelf ook "op" zijn? Of ben ik te voorzichtig met het aandraaien van de moer op de bevestingsbout (ik draai dat ding volgens mij al heel erg vast, maar ja)? Is nog een andere mogelijke oorzaak te bedenken?
Aangezien de stuurhuizen voor de Stage One schaars/duur zijn, en ik denk dat het huis zelf nog wel ok is (alleen een beetje olie zweet, geen lekkage volgens mij) hoop ik op een "simpele" oplossing. Hoe goed is het te doen zelf de as te vervangen? Ik begrijp dat er een veer om de as in het huis zit, die onder nogal wat spanning staat. Is dat zelf weer op zijn plek te krijgen?
Ik zat al te denken om, als laatste redmiddel, de arm op de as vast te lassen. Of is dat gekkewerk?
Iemand een suggestie? Alvast bedankt.
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2011 20:26 door Jan-WIjbrand Kolman.
terugkerende speling op onderste pitman arm hulpstuurhuis (109&q
-
Wim Janssen
Re: terugkerende speling op onderste pitman arm hulpstuurhuis (1
Ik had hetzelfde bij mijn 109 destijds. Vertanding is erg moeilijk te beoordelen zonder vergelijkend materiaal. Daarom gewoon een nieuwe arm gemonteerd en nooit meer los gelopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: terugkerende speling op onderste pitman arm hulpstuurhuis (1
In navolging van Wim's ervaring, ook een nieuwe besteld, inclusief bijbehorende bout en lock-nut. Voor die paar tientjes kan je niet tobben met het besturen van je voertuig...
Mooie passing en na te hebben aangedraaid met juiste moment (ook niet onbelangrijk.... was nog meer dan ik dacht...), zit e.e.a. vooralsnog muurvast. Hopelijk blijvend.
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Mooie passing en na te hebben aangedraaid met juiste moment (ook niet onbelangrijk.... was nog meer dan ik dacht...), zit e.e.a. vooralsnog muurvast. Hopelijk blijvend.
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-
Puffino
Re: terugkerende speling op onderste pitman arm hulpstuurhuis (1
datgene dat je het makkelijkst kunt vervangen is dan vaak ook hetgeen het hardste slijt.
Handig. Zo bedoelt Land Rover het ook.
Gefeli, jij kunt weer fijn sturen!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Handig. Zo bedoelt Land Rover het ook.
Gefeli, jij kunt weer fijn sturen!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL