Pagina 1 van 1
pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme moto
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 18:21
door Maartenb
Ik ben deze week voor het eerst met onze 110 CSW 3,5l V8 op de openbare weg. Na een klein jaartje op de oprit voor wat laswerk heeft hij sinds afgelopen week APK. Op een aardfoutje in de achterlichten na is hij met vlag en wimpel geslaagd.
Ik heb de motorolie vervangen voor Castrol High Mileage en een nieuw oliefilter geplaatst. Ook is de oliedruksensor vervangen aangezien de oude kapot was. Met starten is een puf blauwe rook. Daarna rookt nog iets, maar dan moet je heel goed kijken. Als de motor warm is gaat echter het oliedruklampje knipperen/branden tijdens stationair toerental. Is de oliedruk af te stellen of komt dit door normale slijtagen aan de motor? De auto komt overigens uit 1986.
Greetz, Maarten
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 20:44
door Benno
Een high mileage olie in een v8 vind ik een slecht plan. Ik gooi liever een goedkopere gewone halfsyntheet of mineraal in de V8 en wissel die elke 6000. Daar is hij op gemaakt, niet op high mileage volsyntheten. Veel te dun misschien ook nog eens gekozen voor de motor. Minimaal 10/15 w 40, in een 'bejaarde' motor 20w50.
Als de motor al rookt een beetje blauwig dan is er dus olieverbruik, komt het van de kop af (rubbertjes rond de klepgeleiders) of is het blok al een beetje leeg (weinig compressie en daardoor olielekkage in de verbrandingsruimte door slechte afdichting van de zuigerveren). Meet de compressie eens om daar iets over te zeggen.
Oliedruk laag komt vaak door een te dunne olie of door beschadigingen aan de oliepomp tandwielen, huis of grondplaat. De oliepomp is te openen aan de onderkant bij het oliefilter zitten een paar boutjes. Daarmee haal je het deksel van de pomp (let, op er klotst in ieder geval olie uit dan) en kun je de pompbodemplaat verwijderen, deze is vaak erg ingesleten. Soms is hij nog te redden door polijsten op een glasplaat met fijn schuurpapier. De tandwielen kun je nu ook inspecteren en verwijderen. vaak zijn die ook wat beschadigd. In het pomphuis kun je nu met je vinger goed voelen of de wanden nog glas zijn of dat hier groeven in zitten. Zitten er groeven in dan is eigenlijk vervangen de enige optie en dat betekend vervanging van het gehele distributiedeksel.
Is alles daar nog in goede staat (of weer na vervangen/schoonmaken) dan zet je het geheel weer in elkaar waarbij je de ruimte tussen de tandwielen (het hele huis dus) vol stopt met vaseline. de pomp is niet zelfaanzuigend nl. de vaseline helpt olie op te zuigen door dat nu een vacuum gecreerd wordt.
Was alles in goede staat en had je toch te weinig druk dan kun je de oliedrukregelaar (overdrukklep) nog uit elkaar halen om te kijken hoe die er aan toe is.
Succes,
Benno
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 20:45
door Benno
Oeps iets te snel. High mileage is blijkbaar al voor oudere motoren, ik nam aan dat het een olie was voor langere onderhoudsintervallen. Verder klopt het verhaal wel ?
Benno
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 21:17
door Maartenb
Hoi Benno,
Bedankt voor je reactie. Het blauwe pufje schreef ik zelf ook al toe aan de klepsteelrubbers of versleten zuigerveren. Ik zal inderdaad de compressie eens testen om te kijken hoe dit er voor staat.
Verder zal ik binnenkort jouw advies opvolgen en de oliepomp inspecteren. Je schrijft dat de pompbodemplaat er uit kan. Is deze dan ook los te vervangen, of alleen te schuren/polijsten? Met waterproof schuurpapier, neem ik aan?
Uit jouw verhaal begrijp ik dat de pomp dus weer goed te krijgen is, zolang de behuizing nog goed is? Anders moet ik dus op zoek naar een ander/nieuwdistributiedeksel.
Is er aan de oliedrukklep nog iets af te stellen, of moet deze worden vervangen als hij er niet zo beste meer uit ziet?
Greetz, Maarten
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 22:32
door radboud
Hoi
Aan de oliedruk klep kun je niks afstellen. het is een zuigertje met een veerdruk. Je kunt de veer meten (gewoon de lengte) maar het is een bekend iets dat deze kleppen in een half open standje kunnen blijven hangen, en geloof mij dan helpt alleen een nieuwe pompbase plaat. (alle andere dingen ook eerst zelf uitgeprobeerd)
Als je echt te weinig volume hebt doordat je blok versleten is, rest er niks anders als een revisie, je kunt wel een aanpassing op de pomp kopen waarbij je langere tandwielen in combinatie met een vulplaat gebruikt. Hiermee vergroot je in iedergeval het volume van je pomp. en de V8 heeft vooral olievolume nodig en is minder afhankelijk van hoge drukken.
Groeten Radboud
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 21:43
door G-men (Gargamel)
V8 oliedrukklepje weet ik alles van. dat heeft me een blok gekost. en toen ging het lampje (net) niet branden. Hij leverde nog genoeg druk om dat uit te laten gaan.
De V8 heeft standaard idd al niet veel oliedruk; het gebruik van b.v. Castrol high-mileage (15W40) is prima. Dat is een half-syntheet.
Is het stationaire toerental wel hoog genoeg ?? 750-800 toeren is goed. Een goed afgestelde V8 laat je zo 500-600 toeren draaien, en dan heb je bovenstaand verschijnsel. (en een fantastisch geluid )
Een goede indicatie voor de toestand van de pomp is even te kijken naar de tuimelaarassen. Hebben deze voldoende olie, dan zou het goed moeten zijn. is het er (erg) droog, dan is het raadzaam om even te kijken naar de pomp.
Als dat in orde is, dan zou ik, als de wagen ruim een jaar stilgestaan heeft eerst eens een paar honderd km rijden. Goede kans dat het dan (veel) minder is. Rust roest.
Gerrit
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 21:54
door Maartenb
Hoi Gerrit,
Bedoel je dat ik naar de tuimelaarassen moet kijken met draaiende moter? Waarschijnlijk met de klepdeksels verwijderd, of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb eigenlijk geen indicatie hoe hoog de motor stationair draait. Ik weet wel dat als ik de choke helemaal terug druk de motor zeer laag loopt (en het lampje dus ook gaat knipperen).
Ik zal eens op zoek gaan naar een metertje om het toerental te checken. Alvast bedankt voor het meedenken.
Greetz, Maarten
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 22:12
door G-men (Gargamel)
Als je de olievuldop eraf haalt, en met een zaklampje erin schijnt, dan moet je kunnen zien of er genoeg olie loopt over de tuimelaars.
Het moet daar gewoon lekker nat zijn, verwacht geen watervallen van olie. Kleppendeksel eraf geeft een betere indruk, maar is iets meer werk.
Zoals je het nu omschrijft, klinkt het alsof hij gewoon (veel) te laag stationair loopt. Rij even langs een (universele) garage; die kunnen met een tester zo zien wat het toerental is; en hem even afstellen op 800 toeren. Dan moet het lampje uit blijven.
Gerrit
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:29
door Wim Janssen
Gerrit,
Ditmaal ben ik het niet helemaal met je eens (meestal wel). Bij mijn V8 is de oliedruk bij 600 rpm en goed warme motor nog steeds 1 bar. Het olielampje gaat branden onder de 0,2 bar. Er vanuit gaande dat de oliedrukschakelaar goed is, mag deze niet gaan branden bij stationair bedrijf. Meten is weten geldt ook weer in dit geval en ik zou dan ook zo snel mogelijk een goede oliedrukmeter aanschaffen.
11-01-17_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5542027ec47fe98f7fefadbe72b21d8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs576%2F11-01-17_02.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-RiLqMBtKELI/TYp1QfoJcwI/AAAAAAAAAV8/d5VSg30zrrg/s576/11-01-17_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs576%2F11-01-17_02.jpg', '', 14155971, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zo ziet mijn oliedruk eruit bij 800 rpm.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:52
door G-men (Gargamel)
Hey Wim,
Ik denk dat wij in de gelukkige omstandigheid zijn dat we over een nieuw of volledig gereviseerd blok beschikken, en dan ben ik het (wederom) met je eens.
Als ik het echter zo lees, dan heeft dit blok al wat kilometers achter de kiezen heeft en heeft hij ook nog eens een jaar stilgestaan. Denk dat er intern wel wat seals zijn die weer ff moeten inlopen; waardoor er even wat extra debiet van de pomp gevraagd wordt met als resultaat een wat lagere oliedruk.
Vandaar ook mijn vraag om even te checken dat hij boven voldoende olie krijgt; dan weet je in elk geval dat overal olie komt. En of hij een beetje normaal stationair toerental loopt.
Heb weleens een (buick) V8 gezien die ze tot 400 toeren stationair hadden gekregen, dat is echt niet gezond.
Uiteraard ben ik met je eens dat een goede oliedrukmeter het enige is dat 100% uitsluitsel geeft. Die drukschakelaars staan idd ook niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.
Maar de hoeveelheid olie op/rond tuimelaarassen geven m.i. in elk geval een goede indicatie.
Overigens heb ik vanmiddag mijn tuimelaarassen door nieuwe vervangen. Gelukkig onder garantie; zat een prodcutiefout in de alu tuimelaars..
Gerrit
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: do 16 jun 2011, 00:39
door Maartenb
Ik heb even gekeken. Als ik in de olievuldop kijk dan zie ik onderin olie stromen. Ik kan niet direkt zien of het over de tuimelaars loopt, ik zie alleen een as waar een veer omheen zit, maar het lijkt een aardige stroom.
Het toerental was inderdaad aan de lage kant: 600 rpm met iets uitgetrokken choke, ander viel hij uit Het oliedruklampje knipperde dan soms als de motor nog iets terug viel.
Ik heb hem omhoog geschroefd tot 800 rpm. Hij loopt niet helemaal regelmatig stationair maar juttert een beetje tussen 700-800 rpm. Binnenkort maar eens bougietjes vervangen en eventueel de punten. Wat zijn goede bougies? In mijn serie3 zaten NGK BP5ES, na de ombouw naar LPG BP6ES.
Waar kan ik de oliedruk het best meten met een mechanische meter?
Greetz, Maarten
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: do 16 jun 2011, 01:02
door Wim Janssen
Maarten,
De as met de veer omheen is de tuimelaaras. Puntjes, verdelerkap, rotor en bougiekabels bij twijfel over leeftijd gewoon vervangen. Punten en ontsteking met zorg afstellen. Bij LPG ca. 8-9 graden voorontsteking. NGK BPR6ES zijn goede bougies voor LPG. Denk ook aan het synchroon zetten van de carburateurs. Als hier een redelijke afwijking in zit kan hier veel mee verbeteren qua rondloop en koppel onderin.
In de oliepomp zitten 3 aansluitpunten. Oliedrukschakelaar, olietemperatuursensor en op de derde kun je een oliedruksensor of zoals in mijn geval een mechanische oliedrukmeter aansluiten met een simpele slangpilaar.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: pufje rook bij starten V8 + knipperend olielampje bij warme
Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:12
door G-men
Goedenmorgen....
Wim heeft alles al verteld.
Overigens zit bij sommige vroege 110's al een oliedruksensor gemonteerd in de derde aansluiting. Dit is een soort potje met een (loze) aansluiting. Hierop kun je een electrische meter hangen; b.v. bij Holden vandaan. DIe verkoopt nog de originele smiths meters; bij mj werkt het feilloos, en de waardes kloppen nog aardig ook met de waarden in het werkplaatshandboek.
Mechanische meter is wel het meest betrouwbaar, als de druksensor er niet zit zou ik voor die versie gaan.