Pagina 1 van 1
volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:25
door marclw
hallo prikkers,
Ik weet de volgorde niet meer van de ringen en lager van het achter differentieel.
Ik heb het uit elkaar gehaald om het een en ander te stralen en ik dacht dat de volgorde wel werd beschreven in een van de TH's of anders in het haynesboek maar in de militaire parts catalog staat een ander soort diff afgebeeld en in het haynes boek ook.
in de TH's staat niet zo veel , van borgpen tot olie keer ring wel maar verder niet.
wie van jullie weet de volgorde ?
hier de foto's van het spul. [www.mijnalbum.nl]
groet marc lw
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:27
door Roy Bruurs
heb jij een boek van een 109 en zie je een salisbury diff?
Kijk is naar het voordiff dat is het zelfde als het achterdiff. Maar met di ringetjes (shims) moet je de druk op de lagers stellen.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1f4b678e66c5cbf2ceea042e3f2ac78', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14138398, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:49
door marc lw
nee, ik heb boeken van de Engelse lw en de Nederlandse TH's 2 , 3 van de LW
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 14:40
door Roy Bruurs
oke raar. Kijk is in een boek van een gewone 88 inch of van een 109 voor. Eventueel zou je ook nog bij een 90, 110, 127 of defender kunnen kijken
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 19:55
door Dennis101
Het laatste plaatje op jouw link is ook een Rover differentieel, alleen is die van het vroegere type met de losse aluminium keerringhouder.
Als je dan de onderdelen 24 t/m 26 en 28 en 29 wegdenkt (bij de latere Rover diffs is dit nl. in het huis geïntegreerd) kun je de volgorde aanhouden die daar staat.
Als je de buitenring van het binnenste lager hebt vervangen dan moet ook de pignonhoogte opnieuw afgesteld worden en daar heb je de meetklok met speciale houder voor nodig en natuurlijk het referentieblokje, anders volstaat slechts het afstellen van de lager voorspanning en de tandspeling tussen het pignon en het kroonwiel.
Dennis B
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 22:51
door marc lw
nee ik heb geen lagers vervangen want die zijn nog helemaal oke'
ik wilde alleen het huis stralen en heb het huis leeg gemaakt
maar ik heb de juiste volgorde gevonden denk ik,eerst het buitenste lager dan een dunne vul ring dan een dikke vul ring en dan een dunne gevolgd door de olie keerring en de deflector met flens.
volgens mij zit er dan geen speling meer in.
ik heb nog geprobeerd om de voorste dif te demonteren om te zien hoe die volgorde zat maar ik krijg met geen mogelijkheid die kroonmoer los ook niet met een arm van een meter of een lucht sleutel
bedankt voor de reacties Roy en Dennis
Re: volgorde diflagers LW
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 23:29
door Dennis101
Verkeerde volgorde.
De dunne vulringen komen onder de binnenring van het buitenste lager, want deze bepalen de afstand tussen beide binnenringen en daarmee de lagerspeling/voorspanning.
De vulbus komt tussen de flens en de binnenring van het buitenste lager en zorgt ervoor dat de flens hoger komt als het vlakke deel van het aseinde.
Controleer na montage de lagervoorspanning, want dat bepaald voor een groot deel de levensduur van de lagers en zoals je hierboven hebt kunnen lezen is om verantwoord de lagers te vervangen speciale meetapparatuur nodig.
Beter is misschien nog om eerst het series 3 werkplaatshandboek te kopen of te downloaden, want hierin staat alles heel duidelijk omschreven en is het maken van (dure) fouten nagenoeg uitgesloten.
Dennis B