Pagina 1 van 1

iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:06
door theo bouwman
Heeft iemand hier al ervaring mee, en wat zijn de bevindingen?
Heb nu een V8 automaat in een 110 maar zit te denken aan een TDV6 van een discovery, Jaguar, Peugeot, of Citroen. (allemaal dezelfde motor met paar kleine aanpassingen).

Graag hoor hoe het bevalt / waar ik eventueel eens een zou kunnen bekijken.

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 14:21
door laro
Hoi Simon ter Velde heeft deze ingebouwd in zijn race-defender dacht ik;

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 22:23
door Rick90
Bell auto service in de UK is de eerste volgens mij ook de enigste die deze conversie met succes heeft gedaan.
Ze zijn op dit moment bezig om een plug and play conversie set te ontwikkelen zodat dit voor iedereen te doen is maar van die prijzen wordt je niet vrolijk. Ik heb prijzen gehoord van 3000 Pond voor alleen de ECU. De standaard ECU die in de Discovery is niet over te zetten want die is gewoonweg niet werkend te krijgen buiten de auto. Het volgende probleem is dat je een handbak van een Disco 3 niet zomaar aan een Defender tussenbak kunt koppelen. Totdat Bell auto met een conversie set uit komt kun je het wel schudden want dat is zelf gewoon niet te maken.
Simon van der Velde heeft een TD6 ingebouwd en dat is net even allemaal wat simpeler.

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 13:08
door Marc Frencken
Dag Theo,

In het April nr. van LRO heeft een heel artikel gestaan over ombouw naar TDV6 voor een Defender 130 door JE engineering.
Bij deze de link naar het artikel misschien heb je er wat aan.

[www.jeengineering.co.uk]

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 13:33
door Rick90
Dat was ik inderdaad vergeten dat JE de conversie sinds kort ook aanbied.
Maaruh voor 25.000 Pond voor de JE conversie zou ik het mooi bij de V8 benzine houden.
Nu staat JE niet echt bekend om lage prijzen dus je zou de conversie set van Bell nog even af kunnen wachten maar ik verwacht niet dat die heel veel goedkoper wordt.
Als je graag een sterke diesel wilt zou je ook eens naar een getunede TD5 kunnen kijken. Daar is toch wel zo'n 180 Pk uit te halen zonder de betrouwbaarheid ernstig aan te tasten. Het is ze in de UK al gelukt om 230 PK uit een Td5 te halen maar dan wordt de turbo en uitlaat wel roodgloeiend op de testbank

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 13:45
door ToyRoverlander
Als je dan perse veel vermogen en koppel wilt begin dan met een fatsoenlijk blok.... iets als een cummins 6bt, weegt wat... maarja, dan heb je ook wat.. Meer vermogen en koppel dan het chassis aankan . En dat zonder al die electronica troep.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 19:21
door theo bouwman
Toy-Rover- Geloof niet dat dat ook maar in de buurt komt van wat rijbaar is!!!!!!!!!!!!

Een TDV6 in standaard uitvoering is licht, en betrouwbaar. Is kleiner dan een V8, en met een conversie plaat aan een ZF automaat te koppelen. Dus dat lijkt me wel haalbaar.
Om een opgevoert blok zit ik niet te springen.
Ik wil gewoon bekijken wat haalbaar en betaalbaar is. Een gebruikt blok is echter nog erg slecht te vinden. Ben al aardig aan het Googlen geweest.
Daar ben ik inderdaad JEengineering, Simtec, Bell auto service, en Devon 4x4 tegen gekomen als ombouwers van defenders.

Ik was gewoon benieuwd of er in nl al iets ervaring is op dit gebied.
Heb ook Simon v d Velde´s website bekeken, die heeft inderdaad een TD6 rangerover ingebouwd. Niet echt wat ik wil.

Als iemand een (Compleet) AJ-V6D, AJD-V6, DT17, of Lion V6 blok weet hoor ik het graag!!!

Groeten Theo

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 19:22
door theo bouwman
Toy-Rover- Geloof niet dat dat ook maar in de buurt komt van wat rijbaar is!!!!!!!!!!!!

Een TDV6 in standaard uitvoering is licht, en betrouwbaar. Is kleiner dan een V8, en met een conversie plaat aan een ZF automaat te koppelen. Dus dat lijkt me wel haalbaar.
Om een opgevoert blok zit ik niet te springen.
Ik wil gewoon bekijken wat haalbaar en betaalbaar is. Een gebruikt blok is echter nog erg slecht te vinden. Ben al aardig aan het Googlen geweest.
Daar ben ik inderdaad JEengineering, Simtec, Bell auto service, en Devon 4x4 tegen gekomen als ombouwers van defenders.

Ik was gewoon benieuwd of er in nl al iets ervaring is op dit gebied.
Heb ook Simon v d Velde´s website bekeken, die heeft inderdaad een TD6 rangerover ingebouwd. Niet echt wat ik wil.

Als iemand een (Compleet) AJ-V6D, AJD-V6, DT17, of Lion V6 blok weet hoor ik het graag!!!

Groeten Theo

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 21:43
door Rick90
Even zoeken op tdv6 engine op ebay.co.uk daar komen ze regelmatig voorbij.
Zoals deze:
[cgi.ebay.co.uk]

Ik heb ook het een en ander grondig uitgezocht over deze conversie en het is zeker haalbaar als je de nodige onderdelen zoals kabelboom en stand alone ECU (ECU die ook buiten de originele auto werkt) kunt kopen en die kosten gewoon een hoop geld omdat daar jaren ontwikkeling in zit.
Betaalbaar?
Als je alles zelf doet en de nodige onderdelen koopt dan zit je minimaal rond de 10.000 (en dan heb je het nog heel knap gedaan) en als je het laat doen dan reken maar op het twee voudige.

''en met een conversie plaat aan een ZF automaat te koppelen''
Dan zul je toch wel een versterkte ZF moeten laten bouwen want een standaard ZF kan dit nooit aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2011 19:46 door Rick90.

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 22:19
door De Defender
Is de td6 dus het zelfde blok als de "30" van BMW (uit de 330d, 530d enz.&quot ?
Bij mijn weten heeft hij namelijk een BMW blok ingebouwd welke ook in de Bowlers worden gebruikt.
De boring lijkt wel het zelfde te zijn.

Groeten,
Sybolt

Re: iemand ervaring met TDV6 defender?

Geplaatst: di 14 jun 2011, 10:49
door theo bouwman
Rick 90,

Bedankt voor de link, heb op ebay gezocht, en europa aangevinkt, dan kwamen deze niet tevoorschijn, dacht dat hij dan ook zou moeten verschijnen. alleen een duitse motor gevonden. Nu met ebay.co.uk, meer gevonden!!!

Je hebt wat ZF bak betreft gelijk, en de standalone ECU is ook een kostbare. maar als je wilt blijven rijden voor een x aantal jaren, is het wel een rekensommetje dat nog niet eens zo duur uit pakt, voor een rebuild oltimer een leuk motortje dacht ik.
Heb al een 110 met automaat, 1/3 2/3 regeling moet de motor vervangen kunnen worden.
En hij is kleiner dan de V8 die er nu in ligt, en denk ook betrouwbaarder als alles er een beetje netjes in zit. Ik hoef geen race wagen, maar beetje vermogen over is wel lekker. en een Td5 is ook niet geheel zonder zijn nukken... (ervaring genoeg met Disco2).

gr Theo