Pagina 1 van 1

Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 13:12
door Ploertje
Hallo,

Mijn electronische thermostaat van Kenlowe is defect en deze wil ik nu vervangen door een X-Eng die direct in het water meet.

Waar moet ik deze thermostaat plaatsen, daar waar het water uit de motor gaat, of daar waar het water uit de radiateur komt??

Richard



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2011 12:02 door Ploertje.

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 22:20
door AadG
bovenste slang vd radiator, daar is het het warmst

Grt

Aad

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:05
door Ploertje
Tja,Aad klinkt logisch.

Maar de thermostaat regelt de electrische fan, en zal dus pas in actie moeten komen als de radiateur het niet meer red met rijwind koeling, dat kan je dus beter meten direct na de radiateur, anders zal eerst dit hete water door de motor moeten.

Ik heb de vraag ook bij X-Eng neergelegd, volgens hen was de juiste locatie NA de radiateur. Bij 88'C Fan LaagToeren, en bij 92'C Hoog toeren. Zakt de temp 5'C dan schakeld de fan weer uit.
De thermostaat van de motor (uittrede (hoge) temp.) zal pas bij 96'C volledig geopend zijn zodat al het water door de radiateur gaat.

Richard

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 00:17
door Roy Bruurs
Bovenste slang naar de radiateur toe.

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 04:19
door AadG
helemaal mee eens, anders heb ik het bij minstens 10 Landrovers verkeerd gedaan en tot op heden nooit klachten gehad.

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 11:31
door Ploertje
Hmmmmmmmm, twijfel.

Zie hier de reactie van X-Eng.

"It should be fitted in the radiator outlet. There is no point in fitting it in the inlet as its obvious that the water will be too hot. If it were not, you wouldn't need a radiator! On the outlet, you can tell most directly if the radiator is doing a sufficient job or if more cooling is required.

If for space reasons, it cannot be fitted in the bottom hose, fitting in the top is OK, it will just mean that the fan will run more of the time"

De bedoeling van de fan is volgens mij dat deze pas in actie komt als de radiateur het, om welke reden dan ook, niet redt.
Het heeft natuurlijk ook alles te maken met de schakelwaarden van de thermostaat, Zet je de thermostaat aan de warme kant van de radiateur, dan zullen de inschakelpunten hoger moeten zijn dan die ik nu heb. De inschakelpunten zouden rond die van de thermostaat van de motor, in mijn geval (TD5) rond 96'C, moeten liggen. Anders zal de fan gaan draaien terwijl de motorthermostaat de flow door de radiateur gaat knijpen. Dan zal de fan onnodig draaien.

Ik hoop dat er nog andere reacties komen met een onderbouwing. Het gaat dus om de thermostaat die electische fan aanstuurd, de viscosefan heb ik verwijderd.

Richard

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 12:57
door Eric&Betty Boop
Richard ik zou hem toch ook in de bovenste slag zetten en dan het insckakelpunt een x aantal graden boven de waarde van de thermostaat.Jij schrijft dat de TD5 een 96 graden thermostaat heeft? Klopt dat?Vind ik wel wat veel.
De waarde van de thermostaat is iig bekent en daar kan je dan mee werken.Zet je hem in de onderste slang dan moet je eerst gaan experimenteren om de juiste waarde te vinden want hoeveel koelt jou radiator terug 20 graden,30,40?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('417a129dc862ab64503ac698274ce803', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14139300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3ec5c72aed57e82f4ff6cf71046e6a56', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14139300, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Electrische thermostaat 90 TD5

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 14:38
door Roy Bruurs
Even mijn redenatie. Je wilt je blok koelen, hiervoor moet de koelvloeistof afgekoeld worden in de radiateur. Om de koelvloeistof zo snel mogelijk af te laten koelen heb je in dit geval een koelvin nodig. Die koelvin moet dus gaan draaien op het moment dat alles te warm dreigt te worden. De bovenste slang zal de warmste temperatuur aangeven van het blok en die warme temperatuur wil je terug koelen. Dus moet de vin inschakelen om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Dus om het blok optimaal te koelen moet hij in de bovenste slang.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d082212a2119a5d8c646b70389392dc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14139746, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B