Pagina 1 van 1

versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 16:41
door Hans 109V8
Techneuten,
laatst me auto voorzien van nieuwe (gereviseerde) carb's en een beurtje in de hoop dat hij beter zou starten.
Helaas, de auto rijdt wel stukke lekkerder, motortje snort lekker MAAR het starten ervan is waardeloos!
Vroeg me af, zou een versleten nokkenas dit kunnen veroorzaken?

Ontsteking, ontstekings tijdstip is allemaal juist, inlaat spruitstuk lekt niet.

Iemand een idee?

109V8
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 17:12
door G-men
Hans,

Een versleten nokkenas merk je terug in een verminderd vermogen, vooral bij hogere toerentallen. De cilindervulling wordt dan steeds slechter.
Bij starten heb je een laag toerental; en meer tijd om de cilinderkamers te vullen. Daar merk je het dus niet direct in terug.

Zelfs met de nokken bijna helemaal weg start een 3.5 nog, en loopt zijdezacht. (in elk geval mijn oude blok.) Tot je vermogen gaat vragen.... dan wordt het een stuk minder.

Weet je zeker dat er niet toch iets aan de afstelling van de carbs is ? Choke o.i.d.

Gerrit

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 17:35
door Bart van Dessel
Krijgt je ontsteking wel 12 volt tijdens het starten? Startmotor in orde? Met een snelle 3.9 starter slaat je motor ook een stuk makkelijker aan. Met een slechte nokkenas moet je motor ook vlot aanslaan (eigen ervaring)

Gr, Bart

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: do 09 jun 2011, 11:24
door Hans 109V8
Gerrit,
heb hem net terug van de garage waar de carb's zijn opgezet dus zullen ze ook wel afgesteld zijn want hij rijdt prima.
Choke werkt ook.
Bart,
hij gaat rond dus lijkt me dan oke.....
Heb weleens gemeten bij de bobine en daar staat echt 12 volt op (contact aan en motor uit)
Misschien een idee om dat eens te meten bij het starten?

Heren bedankt voor de reply he ;-)

groet
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: do 09 jun 2011, 11:59
door Roy Bruurs
met het is bij het starten ja. En wat bart bedoelt is dat de startmotor van een 3.9 sneller rond draai waardoor je motor ook meer toeren maakt en sneller aan zal slaan.

Hoe is de staat van je accu? zaakt deze heel erg in bij het starten onder de 11Volt en wat is de spanning op de accu in ruststand? (niet meteen meten nadat de motor is afgezet) maar wacht even een uurtje

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: do 09 jun 2011, 12:35
door G-men
Hi Hans,

Ik zou dan haast aan een bobine denken of idd te lage spanning. Maar begrijp dat je die al vervangen hebt.
Accu kun je vrij eenvoudig uitsluiten door er even een tweede auto met startkabels overheen te zetten.

Iets anders wat nog kan is een slechte massa verbinding tussen motor-chassis en chassis-accu. (of in de +)
Tijdens het starten loopt er erg veel stroom en bij een weerstand in de massa kan dit resulteren in een (te) lage spanning over de bobine.
Als ie dan eenmaal loopt is de stroom veel kleiner en werkt het prima.
Je kunt dat heel eenvoudig checken door een startkabel te zetten tussen de min-pool van de accu en een blank deel van het motorblok. Sart ie dan wel, dan heb je een goede aanwijzing waar te zoeken.

Gerrit

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: do 09 jun 2011, 23:37
door Franc
Hans,

Welke ontsteking (distriibutie) heb je?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 00:13
door Hans 109V8
?
das een goeie, volgensmij heet dat luminentie,
zitten dus geen puntjes in, de rest lijkt standaart

Je hebt een idee?

109V8
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 00:35
door Franc
Hans,

Lumenition. Dan heb je dus een moderne electronische ontsteking. Dat scheelt zoeken naar condensators en dergelijke.
Zit wel een rotor in en een distributiekap. Kijk daar eens onder hoe het eruit ziet.

Ik zou ook eens kijken of je een mooie blauwe vonk hebt tijdens het starten. Bougie eruit en tegen het blok houden en laten starten. Handschoenen en tang gebruiken.

Wat bedoel je eigenlijk met "slecht starten"?
Duurt het lang en dan loopt ie prima? Pruttelen? Afslaan?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 12:48
door Hans 109V8
Hoi Franc,
de vonk is meer wit dan blauw....
en wat het starten betrefd,
beide eigenlijk.
Maar wel op benzine (gas gaat helemaal niet lukken, ook bij een warme motor)
choke uit en na een poosje slaat hij aan, en begint te pruttelen,
reageert slecht op het gas,
teveel gas dan slaat hij af (al half verzopen door het starten?),
dus voorzichtig spelen met het gas pendaal en dan komt hij langzaam op toeren, en als hij mooi rond gaat, dus ze doen het alle 8, dan is het choke in, benzine uit....ff wachten en gas aan....en dan loopt hij super!!!
Op benzine loopt hij ook goed, dus dat lijkt allemaal in orde.

Rotor en verdeelkap zijn 4 jaar oud (evenals de kabels) en hebben lichte inbrand verschijnselen, deze lichtjes geschuurd.
Zien er verder goed uit.

Misschien de accu, deze is 4 jaar oud maar is 1 van de goedkoopste auto accu , ik geloof (zo uit me hoofd) 52 Amp/Hr. Zou mijn startmotor alle spanning kunnen wegtrekken, dus dan blijft er teweinig over voor de ontsteking?????

groet
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 13:16
door Bart van Dessel
Hans, wat is je ontstekingstijdstip? Is je mechanische vervroeger in orde? Niet teveel speling op je verdeler?

Gr, bart

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 13:37
door Hans 109V8
Bart, Tijdstip is ?, volgensmij hebben ze hem op 6 graden gezet MAAR is een gok
Mechanische vervroeger, gaat erg zwaar (als ik die met de hand in wil drukken gaat dat zwaar en kost veel kracht) en er even aan zuigen werkt niet, hoe kan je die eigenlijk testen?
Speling? je bedoelt de rotoras?

Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 14:20
door Wim Janssen
Hans,

"Laatst me auto voorzien van nieuwe (gereviseerde) carb's en een beurtje in de hoop dat hij beter zou starten.'

"Ontsteking, ontstekings tijdstip is allemaal juist, inlaat spruitstuk lekt niet."

"Heb hem net terug van de garage waar de carb's zijn opgezet dus zullen ze ook wel afgesteld zijn want hij rijdt prima."

"Rotor en verdeelkap zijn 4 jaar oud (evenals de kabels) en hebben lichte inbrand verschijnselen, deze lichtjes geschuurd."

"Tijdstip is ?, volgens mij hebben ze hem op 6 graden gezet MAAR is een gok
Mechanische vervroeger, gaat erg zwaar (als ik die met de hand in wil drukken gaat dat zwaar en kost veel kracht) en er even aan zuigen werkt niet, hoe kan je die eigenlijk testen?
Speling? je bedoelt de rotoras?"

Conclusie: Er zijn nieuwe OF gereviseerde carb's op gekomen en die ZULLEN wel afgesteld zijn. Hij heeft een beurtje gehad maar de rotor, verdeelkap en kabels zijn 4 jaar oud. Onsteking is allemaal juist, maar je weet niet waar hij op staat.

Als ik dit allemaal zo lees, zou ik eens iemand zoeken die in jouw bijzijn de auto afstelt en je uitlegt wat hij doet. Als de compressie nog redelijk is en brandstof en ontsteking zijn "enigzins" afgesteld, dan moet de auto normaal kunnen starten. Wat jij beschrijft duidt op een brandstof of ontstekingsprobleem en dat strookt niet met bovenstaande informatie.

groeten
Wim Janssen
PS. je bent van harte welkom om alles even langs te lopen.

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 14:44
door G-men
Hans woont in Frankrijk. even langsrijden zal wat lastig worden denk ik.
Maar ik ben wel met Wim eens dat het uitgangspunt goed moet zijn. Dat iets 4 jaar geleden goed was is geen garantie dat het nu nog zo is.

Uit het verhal begrijp ik echter dat het voor het vervangen van de carbs ook niet 100% was. Dit, amen met het feit dat je opgas/benzine hetzelfde ziet maakt dat ik me bij verkeerd afgestelde carbs ook niet zoveel voorstellen. Op benzine kan er og wat verkeerd staan; maar op gas zou hij dan gewoon moeten starten, of er moet helemaal geen lucht doorkomen.

Een witte vonk is geen goed teken voor de staat van de ontsteking. .
De verdeler heeft zowel een mechanische als vacuum vervroeging. Deze moet gangbaar zijn; maar de veren maken dat er de nodige weerstand is.
De mechanische vervroeging bevind zich onderin de verdeler (twee gewichtjes met vere) De vacuumvervroeging komt van het kleine vacuumslangetje dat van de carbs komt. Als je aan dit slangetje zuigt moet het pennetje in de verdeler de grondplaat wat draaien.
Beide hebben echter weinig invlod bij het starten, tenzij de basisafstelling er dramatisch naast staat. (laag toerental en laag vacuucm.
Wat wel mis kan zijn gegaan is dat ze hem hebben afgesteld met de vacuumslang aangesloten. Dan klopt de basisinstelling niet.
Afstellen alstij doen met afgekoppelde vacuumvervroeger.

Ik zouidd even checken wat nu precies de instelling is (6-7 graden is op zioch correct voor benzine. gas zou ik wat meer geven 8-9))); en even de verdeelkap en kabels checken.
In de hele story mis ik echter de bobine..... en die willen ook weleens slecht worden. Daar zou ik in eerste instatie even mijn geld op zetten.
De vonk moet mooi blauw zijn; zeker als je hem op gas wilt starten. Benzine wil bij zwakkere vonknog wel eens starten.

Maar zoals Wim zegt, een V8 moet zelfs als het spul ongeveer goed staat vrij makkelijk starten.

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 15:00
door Jos Daalmans
Hoi,

Gooi de vacuüm verlating (als die er op zit) eens los (bij die kleine verticale Flame-Trap) en steek een schroefje in dat slangetje wat naar de onderkant van de linkse (in rijrichting) carburateur gaat. Deze "verlating" trekt de ontsteking vrijwel meteen 6 graden later en dus naar 0 graden.
Controleer dan nog eens de ontsteking wat betreft het tijdstip.
Het je de ontsteking afgesteld (of laten afstellen) met de vacuüm verlating nog aangesloten, heb je al een probleem, dan staat de onsteking 6 graden te vroeg, met alle gevolgen van dien. Uiteraard wel de vacuüm vervroeging bij deze instelling ook los halen.

If anything else fails, ga eens bij Wim langs.

Succes,

Jos

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 11 jun 2011, 00:22
door Geert Oude Luttighuis
Hoe is de staat van je bougies en je bougiekabels?

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 11 jun 2011, 13:51
door Hans 109V8
Heren,
zo ff een weekje op vakantie en dan verder.
Plan is, na jullie opmerkingen, eens goed te kijken naar de ontsteking en onstekings tijdstip.
Zelf denk ik, als ik alles zo lees dat me vervroeger vast zit......ook omdat als ik hem handmatig wil bewegen, dan heb je echt kracht nodig.
Volgensmij kan ik hem "starten" zonder verdeelkap en dan moet ik de vervroeger in beweging zien, jatoch?
Kan ook kijken hoeveel graden voorontsteking hij heeft met vacuum aansluiting en zonder.

Compressie is voor alle 8 gelijk (op een paar 10-de na) alle zijn 10 bar.

Wordt vervolgd

109V8
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 11 jun 2011, 14:05
door Arjan.
Even een schot voor de boeg.
Kan het mischien ook zijn dat je ollie druk niet goed is en dus de pneumatichekleppen niet goed worden bediend bij het starten van de motor,

Gr Arjan

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 11 jun 2011, 14:23
door G-men (Gargamel)
10 bar is een mooie waarde.

Maar de ontsteking lijkt mij wel de juiste richting.

Suc6.

Hans 109V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heren,
> zo ff een weekje op vakantie en dan verder.
> Plan is, na jullie opmerkingen, eens goed te
> kijken naar de ontsteking en onstekings tijdstip.
> Zelf denk ik, als ik alles zo lees dat me
> vervroeger vast zit......ook omdat als ik hem
> handmatig wil bewegen, dan heb je echt kracht
> nodig.
> Volgensmij kan ik hem "starten" zonder verdeelkap
> en dan moet ik de vervroeger in beweging zien,
> jatoch?
> Kan ook kijken hoeveel graden voorontsteking hij
> heeft met vacuum aansluiting en zonder.
>
> Compressie is voor alle 8 gelijk (op een paar
> 10-de na) alle zijn 10 bar.
>
> Wordt vervolgd

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 11 jun 2011, 14:26
door Hans 109V8
Arjan,
denk het niet, olie druk is 2 bar bij stationeer toerental

Bedankt voor het mee denken

109V8
Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 13:21
door Benno
Een los schot voor de boeg. er zit een lumenition gemonteerd zei je. Krijgt die wel de volle 12 volt voeding ? normaal wordt de voeding van de punten van de bobine gehaald en die staat op een 9 volt bij de meeste v8-en. als de lumenition nu te weinig spanning krijgt zal hij dan niet slecht starten ??

Mijn pertronix heb ik apart met 12v geschakelde voeding gevoed omdat de 9 v van de bobine tekort schoot.

groet,

benno

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 13:04
door G-men (Gargamel)
Voor zover mij bekend moeten zowel de Lumenition als de pertronix voorzien worden van een appparte 12v voeding. Dit naast de schakeldraad die naar de biobine gaat.
Massa wordt gemaakt via de stroomverdeler (pertronix)

Bart vermelde het al even; maar in normaal bedrijf krijgt de bobine 9 volt; via een voorschakelweerstand.
Wat misschien wel zou kunnen is dat de draad van de startmotor naar de bobine niet helemaal lekker is. Tijdens het starten krijgt de bobine 12 (ipv 9) volt vanaf de startmotor.
Als de startmotor stopt valt deze spanning weg en gaat het spul verder op 9v via de voorschakelweerstand.
Het kan de moeite lonen dit even te checken !!!

Gerrit

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: za 18 jun 2011, 16:20
door Hans 109V8
Heren,
net terug van een weekje Duitsland met de motor, 1700 prachtige kilometertjes gereden....heerlijk!!!!

Stroom......daar heb ik niets mee, snap er weinig van, sorry
Heb wel even gekeken welke draden erop zitten, misschien zien jullie het dan.
Kan geen plus of min vinden op de bobine maar aan de 1-ne kant zit een Bruine draad en een donker bruine (rood)
daar tegenover zit een wit-rode en een zwarte van de weerstand en aan de andere kant van de weerstand een witte
enig idee?

En bedankt voor het mee denken he!

Hans

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 00:31
door Franc
Hans,

Welkom terug,

Als ik het zo allemaal nog eens teruglees zul je toch iemand stap voor stap alles na moeten laten lopen. Hoofdverdachte is wat mij betreft toch de ontsteking.

Overigens "verzuipt" mijn RRC heel snel op gas als hij niet meteen aanslaat. Dan zet ik de LPG schakelaar op de tussenstand en zet em meteen weer op LPG zodra de motor aanslaat. Misschien het proberen waard?

Groeten,
Franc

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 12:37
door westfries.
OK ik heb dan wel geen V8 maar wel een benz blok in mn ambu
Slecht starten zet eerst je verlichting uit mijn 2.25 start niet als het blok warm is en de verlichting aan staat
Valse lucht ?? zit de lucht inlaat slang wel vast en zit er geen scheur in
Kabels naar je bogie's slaan ze niet over en hoe oud zijn ze

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8bdc9e1a513643b3569e32888edb188', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14171845, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: versleten nokkenas versus start problemen

Geplaatst: di 21 jun 2011, 01:19
door GeraRRCd
Vorig jaar heb ik mijn V8 EFI bij Iwema laten afstellen, het beeld dat zijn meetapparaat (scoop en allerlei andere meetzaken) gaf was niet correct. Starten had ik niet echt een probleem mee, maar dat beeld kregen we niet goed. Gezocht in de versterker, maar na wisselen was dat het ook niet. Toen uiteindelijk een andere bobine erop en probleem was opgelost.
Het bleek dat de bobine veel te snel ontlading gaf, dat moet bij een goede bobine over een bepaalde periode zijn maar de kapotte viel dus gelijk terug.
Het kan dus zeker zo zijn dat jouw bobine ook geen goede ontlading geeft, probeer er eens een andere op te zetten en misschien is dan dat probleem ook opgelost.
Dat je vervroeger zo zwaar gaat is ook vreemd, zo zwaar is dat veertje toch ook weer niet. Jaarlijks een paar druppels olie bovenop het asje van de verdeler (onder de nok) schijnt ook te moeten.
Volgens mij kan je het schakelnokje in de distributor ook nog afstellen, maar ik heb er niet echt veel verstand van. Daarom wil ik op termijn naar een distributorless ontsteking (MegaJolt of KDFI, liefst met LPG injectie als ik de ervaring hier zo lees!).

Succes met het vinden van de oplossing. Ik ga ervan uit dat je de gemakkelijke zaken eerst al uitgezocht/geprobeert hebt (massa, starten met andere accu+kabels). Verder is het raadzaam om jaarlijks distributorkap, distributie-nok en Bougiekabels te vervangen, waarbij het originele LR spul prima blijkt te zijn.

Groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51a6dbbd323958fae42fc4869f96afd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 14180354, 600, 600, 'Loading image ...', false);