Pagina 1 van 1
2e versnelling
Geplaatst: di 07 jun 2011, 23:45
door willem
Hoi
Ik heb een Defender 110 200tdi 1992,maar als de motor echt koud is schakeld hij heel slecht naar zijn 2e versnelling,ik heb dan ook geprobeerd om dan op maar op zijn 2e versnelling weg te rijden,nu lukt mij dat alleen als ik veel gas geef en dan met een slippende koppeling op laat komen anders lukt het me echt niet,is dit de bedoeling of trekt hij dan zo slecht ,mijn Trooper 2,5 td was ook 2 ton maar was toch een stuk feller,of staat hij niet goed afgesteld??
Groetjes,Willem
Re: 2e versnelling
Geplaatst: di 07 jun 2011, 23:51
door Roy Bruurs
je zou met een origineel defender blok 107pk moeten hebben. Wat je zou kunnen doen is je pomp iets opvoeren (gedeelte waar de turboslangetje op uitkomt)
maar even over je bak. Schakelt hij in de rest van de versnellingen wel goed? Wat doet de 2e versnelling als de bak warm is?
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fb1ace4fa9afb6e7b77716c5c24569e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14120743, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: 2e versnelling
Geplaatst: wo 08 jun 2011, 00:08
door Paul Rasch
Beste Willem,
Wat bedoel je precies met 'slecht schakelen naar de 2e versnelling", van 1 naar 2 of van 3 naar 2 en wat voel je dan, gaat hij er niet in, kraakt het etc.
Bij zowel mijn Mercedes MB-100 Camper (1993) als mijn 109" uit 1982 heb ik bij een koude bak moeite om van 1 naar 2 te schakelen. Het gaat moeilijk, lukt wel maar het kraakt. Bij een warme bak geen probleem.
In mijn geval dus vooral bij het opschakelen van 1 naar 2 in koude toestand.
Wat bij beide bakken helpt is het volgende:
- wegrijden in 1,
- ontkoppelen,
- de bak, ontkoppeld, in neutraal stil laten vallen en
- dan doorschakelen naar 2.
Ik denk dat het te maken heeft met de druk die uitgeoefend wordt op het -iets versleten- synchromesh systeem.
Bij snel opschakelen van 1 naar 2 moet de as in de bak geremd worden. Bij rustig opschakelen zoals beschreven moet de as weer op toeren gebracht worden.
In mijn geval werkt dit bij zowel de MB als de LR.
Wellicht heb jij hier iets aan. Kost niets...
En natuurlijk ook de vraag naar de olie in de bak: juist type en op tijd ververst?
Groeten Paul Rasch
1950 80"
1982 109" stage one V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2011 22:09 door Paul Rasch.
Re: 2e versnelling
Geplaatst: wo 08 jun 2011, 00:12
door Roy Bruurs
Wat werkt is om de pook tegen de versnelling aan te leggen en dan rustig erin te drukken.
olie vervangen kan ook wonderen doen
Re: 2e versnelling
Geplaatst: wo 08 jun 2011, 10:53
door Geert LW79
Toen ik mijn RRC (met LT77) net had het zelfde probleem. bleek dat er de verkeerde (dikke) olie in zat. heb dit vervangen door ATF F, daarna schakelt hij prima.
Geert
Re: 2e versnelling
Geplaatst: do 09 jun 2011, 16:30
door willem
Hoi Roy
Bedankt voor je reactie,als hij warm is heb ik geen probleem,soms wil hij er helemaal niet in,maar dat komt weinig voor,de olie die ik gebruik is ATF en is pas gedaan.
Groetjes,Willem
Re: 2e versnelling
Geplaatst: do 09 jun 2011, 16:39
door willem
Hoi Paul
Het gaat om zijn 1 naar 2 de rest is geen probleem,als hij warm is gaat hij vanzelf,maar als je omhoog moet is het heel vervelend,dan moet ik door naar zijn 3 en daar heeft hij geen zin in, de olie die ik gebruik is ATF en is pas ververst,er zit 2,5 liter in,ik weet feitelijk niet hoeveel er prcies in moet,maar daar kan het niet aan liggen.
groetjes,Willem en bedankt voor je reactie.