Pagina 1 van 1
200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 12:13
door h82nl
beste mede prikkers,
ik heb de 2.5NA van mijn 110 recentelijk vervangen door een 200TDI.
Wat mij na de ombouw opvalt is dat het blok vrij snel (te) warm wordt. Tijdens het rijden loopt de temperatuurmeter vrij snel in het rood. De radiator is ok en de koelvloeistof is op niveau. Eerst dacht ik aan de thermostaat. Deze verwijderd, even een ritje zonder gereden, de temperatuur blijft dan net voor het rode staan. hierna een nieuwe thermostaat teruggeplaatst, met als resultaat dat de temperatuur meter weer in het rood gaat staan.
Heb het luchtfilter al vervangen en de inlaat is met een snorkel die in de richting van de rijwind staat. Vanaf hier naar het filter met een dikke slang.
Wie heeft er ideeen en/of tips?
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 12:23
door Frank 110V8
Hoi,
heb jij toevallig een discoblok met een discosensor en een defender temperatuurmeter? dan ligt daar je probleem. Oplossing is een defender sensor die bij je meter hoort en een verloopbusje. Zoek maar eens op het forum.
Groet Frank
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 12:34
door h82nl
Hoi Frank,
had idd het draadje over de disco blokken gelezen. De mijne is echter een defenderblok met de turbo bovenin. Zou dan mogelijk alsnog de sensor icm. temperatuurmeter de oorzaak kunnen zijn?
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 12:40
door Frank 110V8
Dan moet je even in de onderdelenboeken kijkn, maar als ik mij niet vergis zijn de temperatuurmeters verschillend, en hou je dus een probleem. probeer anders een termometer te regelen om de temp van je koelwater te meten of test e.a. in een pannetje met kokend water.
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 13:00
door Puffino
volgens mij zijn die sensors anders inderdaad. Iedereen die een conversie doet krijgt er mee te maken. Je blok is dus mogelijk niet te heet, al geeft de meter dat wel aan.
Sterkte, maar kijk eens naar de oplossing die Gerard List ooit postte over een setje bij BP, een sensor en verloopbusje.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 15:04
door Bram90
Als ik het mij goed herinner moet je de originele sensor van je 2,5NA blok (waarschijnlijk kan die van een 2,5TD ook wel) gebruiken en deze met een verloopje monteren op je 200tdi blok. Dan zal de temperatuur meter alsnog een wat hogere temperatuur aangeven (maar niet meer rood) dan je gewend was maar dit is puur omdat een 200tdi een iets hogere bedrijfstemperatuur heeft. Je kan ook even bij Steve Parker kijken, daar verkopen ze speciale sensoren voor dit probleem.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2011 13:07 door Bram90.
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 17:24
door Tinus
Gewoon een sensor en meter van VDO (geen aandelen) kopen, heb ik ook gedaan. VDO verkoopt losse meters en losse sensoren met alle soorten draad.
Tinus "90" Tiid-RĂ´ver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53de3b48e2adc33f43ecd3ced195c59f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 14114017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dfde8d53f69c2350c2b14f6cd8635b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 14114017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 19:30
door Dennis101
De meters van een 90/110 en de Defender 200 TDI zijn hetzelfde en het enige verschil tussen de zenders is de schroefdraad.
Dus als je een Defender 200 TDI motor in een 90/110 plaatst zou de temperatuurmeter direct goed moeten werken.
Het wordt wat anders als je een Discovery 200 TDI plaatst, want dan heb je een verloop met een 90/110 zender nodig om het goed te laten werken.
Dennis B
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 20:21
door berrys2a
Misschien een hele gekke opmerking. Maar heb je een oliekoeler? Een 2.5 NA heeft geen oliekoeler en een 200 TDI kan er wel een gebruiken. Door de turbo wordt de olie al snel erg warm.
Hoe snel is te snel warm worden? 5 minuten? of eerder een half uur?
Heb je de originele radiateur gebruikt? of heb je een grotere geplaatst die bij de 200 TDI hoort?
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 22:58
door Harry
hallo,
ik heb het zelfde ook gehad had de "oude " sensor overgezet in de 200 tdi maar na 3 minuten in het rood en zelfs er overheen. tegen het rode gebied direct uitgezet koelwater kontrole koelwater zelfs nog koud in de reservoir
heb een nieuwe sensor bij paddock besteld deze er in gezet probleem over.
ik denk dat bij het overzetten er iets beschadigd raakt waardoor hij niet meer goed is
mvg Harry
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: di 07 jun 2011, 00:19
door Bart van Dessel
Heb ik dus ook gehad bij RRC met 300 tdi, meter in het rood terwijl radiateur zelfs nog koud was, sensor verkeerd/kapot. Als zoals Dennis aangeeft de sensor hetzelfde is dan zou ik die toch 's uitwisselen en een nieuwe plaatsen.
Gr, Bart
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: di 07 jun 2011, 02:08
door Eric_1
Hoi
Ik heb mijn 2,5N/A ook vervangen door een originele Defender 200Tdi. Temparatuur meter werkt gewoon correct zonder verder iets te wisselen. Staat altijd precies in het midden. Heb je ook het plastic Defender koelvloeistof reservoir gebruikt? Anders toch thermostaat er eens uithalen en controleren of vervangen.
Groeten
Eric
Re: 200TDI - motor te warm?
Geplaatst: di 07 jun 2011, 10:05
door sjorsboomschors/aka/PP
yep, koelvloeistofreservoir was bij mij het probleem, koperen(?)expansievat van een 2.5N/A werkt niet goed met een 200TDi, vervangen voor een kunststof Disco exemplaar en het is over