Pagina 1 van 1

Welke spanningsregelaar

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 18:58
door Marten
Weet iemand waar de Lucas spanningsregelaar R.B. 310 te krijgen is?
of welke spanningsregelaar ik ervoor in de plaats kan gebruiken (bijvoorbeeld de Lucas 340)?

Het gaat om een SIIA uit 1965 met een C40 gelijkstroomdynamo

Groet Marten

Re: Welke spanningsregelaar

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 20:47
door Exfietser
Ik heb hier iets gevonden over die spanningsregelaar: Spanningsregelaar

Ik zou trouwens niet meer zo'n elektromechanisch ding willen hebben. Als het even tegen zit laad zo'n apparaat je accu naar de haaien en bovendien stoort zo'n soort apparaat geweldig op moderne elektronische apparatuur.

Ik zou of een losse elektronische regelaar zoeken. Ik vraag me echter af of die er zijn. Aan een gelijkstroom dynamo kun je namelijk niets regelen. Die levert gewoon de spanning die bij een toerental hoort en dat is het. Bij een wisselspannings dynamo regelen ze het magneetveld en daarmee de uitgangspanning van de dynamo. Op die manier houden ze de boordspanning constant. Omdat bij een een gelijkstroom het magneetveld geleverd wordt door permanente magneten kan je hier niets mee doen.
De oude electromechanische regeling voor de gelijkstroomdynamo werkte volgens het aan/uit principe. Afhankelijk van de uitgangspanning van de dynamo en bij de drie coil uitvoering ook de uitgangsstroom wordt de draad naar de accu onderbroken of juist doorverbonden. Als hij is doorverbonden kan er gewoon 16 of meer volt laadspanning op de accu staan. Omdat dat natuurlijk fout gaat wordt die spanning na een tijdje weer afgeschakeld. De accu wordt dan niet geladen maar levert stroom aan de boordsystemen. Daarna gat de spanning weer aan en weer uit etc. Gemiddeld gezien wordt de accu dan met 13,8 a 14 volt geladen. Tijdens bedrijf hoor je zo'n lader ook zoemen. Dat is het continu aan en uitschakelen dat je hoort. De schakelmomenten van de electromechanische lader waren ook instelbaar met stelschroefjes op de coils. Ik vermoed dat het een helse klus was om die dingen goed af te stellen.

Met moderne halfgeleiders is zo'n ding momenteel met dezelfde werking na te maken. Het is nu alleen mogelijk om de gemiddelde uitgangspanning te controleren en de regeling daar op aan te passen. Het probleem van klevende contacten dat je met de electromechanische variant had (Gevolg overkokende accu.) Heb je dan niet meer. De storing is echter wel gebleven. Je kunt dan wel je gelijkstroom dynamo in ere houden. Wel leuk als je origineel wil blijven.

Ik denk dat de beste en makkelijkste oplossing voor jou een moderne wisselspannings dynamo met ingebouwde regelaar is. Misschien is het ook wel de goedkoopste. Ik kan me voorstellen dat die elektromechanische regelaars als je een nieuwe vindt momenteel duur zijn. En of de elektronische variant zoals ik beschreef bestaat is de vraag.

Arnold.

Re: Welke spanningsregelaar

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 21:17
door Frans Bonnes
Probeer het eens bij Daamen en Kroes in Boxtel.
Die heeft heel veel spullen voor oude Engelse auto's.
En ik neem aan dat de spanningsregelaar niet alleen op landrover gebruikt is.

fb

Re: Welke spanningsregelaar

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 22:07
door Marten
Bedankt voor de uitleg,
een wisselstroomdynamo monteren lijkt me uiteindelijk een goede optie(weer een extra onderdeel op de boodschappenlijst voor Billing).
Maar het monteren van een zelfde spanningsregelaar is voor nu de snelste optie.

De rb310 is inderdaad in meer Engelse auto,'s gebruikt oa de Jaguar E-type

Groet, Marten

Re: Welke spanningsregelaar

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 02:12
door Dennis101
De C40 dynamo werkt zowel met de RB106, RB310 als de RB340 regelaar.
Wat dat betreft heb je het geluk een C40 dynamo in de auto te hebben, want uitgerekend deze is niet zo eenkennig.

Dennis B

Re: Welke spanningsregelaar

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 22:09
door Marten
Ok,
maakt het nog uit of je land rover een positieve of negatieve aarde heeft?

Groet Marten