Pagina 1 van 1
hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: za 28 mei 2011, 17:15
door Reinoud
Hallo,
Mijn 110 v8 (lpg) heeft een erg hoge druk in het koelsysteem. De koppakkingen heb ik vervangen maar de druk opbouw blijft.
Stationair en onbelast is er geen druk opbouw, maar zodra ik hem belast door een stukje te rijden staan de koelslangen weer op knappen.
Wat is het probleem, kop defect ? verstopt koelsysteem ?
Wie heeft een idee hoe ik het probleem kan lokaliseren ?
ps wie heeft er eventueel nog een betrouwbare 3.5 v8 te koop
Rein
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: za 28 mei 2011, 17:41
door Exfietser
Ik heb weinig verstand van een V8 maar misschien een paar dingetjes.
Het is eigenlijk jammer dat je bij het verwisselen van je koppakking de kop(pen) niet even hebt laten vlakken en afpersen. het zou zomaar mogelijk kunnen zijn dat je in een van de koppen een haarscheurtje hebt zitten. Een scheurtje dat open gaat staan onder belasting en hoge temperatuur. Dat had je op die manier kunnen elimineren (of vinden).
Het is natuurlijk ook mogelijk dat je een scheurtje in je blok hebt zitten.
Om iets meer te weten te komen lijkt me een compressietest handig. Mischien dat je daar iets aan kan zien. Grote kans dat je niets ziet omdat je zegt dat het alleen onder belasting plaats vind. En een compressietest is bepaald geen zware belasting natuurlijk. Een tweede optie is met de wagen naar de garage en daar vragen of ze even met de co/co2 sniffer je koelvloeistof willen meten. Als die test aantoont dat je verbrandingsgassen in je koelvloeistof hebt zitten is het duidelijk dat je ergens een lek(scheur of barst) in je blok, kop(pen) of koppakking hebt zitten. Je kunt dan uitzoeken waar door de kop(pen) te laten afpersen.
Arnold.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: za 28 mei 2011, 19:17
door Ploertje
Hoi Rein,
Probleem klink erg bekend.
Ruik eens aan het expansie vat na een kort ritje op gas, als je rookt doe dan wel eerst je peuk weg
Waarschijnlijk is het membraan van je verdamper lek, de LPG druk komt dan uiteindelijk in je koelsysteem.
Het schijnt dat je een verdamper han reviseren, wij hebben een nieuwe gekocht en het probleem was over.
Succes, Richard.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: za 28 mei 2011, 19:29
door Exfietser
Als je dus op benzine gaat rijden heb je dat probleem niet?
Arnold.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: za 28 mei 2011, 19:57
door Ploertje
Klopt.
Althans bij ons wel.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 10:53
door Mud Machine
Ik weet niet wat voor een verdamper je had maar bij geen enkele fatsoenlijke verdamper wordt het gas van de koelvloeistof gescheiden door een membraam. Dat zijn 2 compleet gescheiden (door alu gietwerk) systemen.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 13:18
door Marc Frencken
Dag Rein,
Jouw verhaal komt me bekend voor had nl. exact hetzelfde.
De drukopbouw werd zelfs zo hoog dat er vanuit het koelvloeistof tankje gewoon koelvloeistof werd geloost via de overloop en de temperatuur meter liep in het rood. De grote koelslangen waren zo hard dat je ze met moeite in kon drukken. Beide koppakkingen zijn toen vervangen en de koppen gevlakt maar het probleem bleef aanhouden. Bij het losdraaien van de reservoirdop hoorde je een geborrel in het koelsysteem alsof er een duiker uit omhoog kwam.
Dus lucht in het systeem. Ik ben toen eens verder gaan neuzen in het Werkplaatshandboek en kwam tot de ontdekking dat er een ontluchtings pijpje zit op het V-vormige blok waar de carburateurs op gemonteerd zitten. Op dit pijpje zit een slang gemonteerd welke naar de linkerboverzijde van de radiator loopt. Dit pijpje zat helemaal verstopt (dicht). Na het met een boortje open te hebben gemaakt en het koelsysteem te hebben ontlucht bleek het probleem te zijn verholpen. Hierna heb ik voor de zekerheid wel nog de thermostaat en de temperatuursensor vervangen.
Dit was zon 1,5 jaar geleden en de V8 draait nog steed als een zonnetje zonder koelproblemen.
Misschien heb je hier wat aan.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 19:25
door Reinoud
Marc Frencken Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dag Rein,
>
> Jouw verhaal komt me bekend voor had nl. exact
> hetzelfde.
> De drukopbouw werd zelfs zo hoog dat er vanuit het
> koelvloeistof tankje gewoon koelvloeistof werd
> geloost via de overloop en de temperatuur meter
> liep in het rood. De grote koelslangen waren zo
> hard dat je ze met moeite in kon drukken. Beide
> koppakkingen zijn toen vervangen en de koppen
> gevlakt maar het probleem bleef aanhouden. Bij het
> losdraaien van de reservoirdop hoorde je een
> geborrel in het koelsysteem alsof er een duiker
> uit omhoog kwam.
> Dus lucht in het systeem. Ik ben toen eens verder
> gaan neuzen in het Werkplaatshandboek en kwam tot
> de ontdekking dat er een ontluchtings pijpje zit
> op het V-vormige blok waar de carburateurs op
> gemonteerd zitten. Op dit pijpje zit een slang
> gemonteerd welke naar de linkerboverzijde van de
> radiator loopt. Dit pijpje zat helemaal verstopt
> (dicht). Na het met een boortje open te hebben
> gemaakt en het koelsysteem te hebben ontlucht
> bleek het probleem te zijn verholpen. Hierna heb
> ik voor de zekerheid wel nog de thermostaat en de
> temperatuursensor vervangen.
> Dit was zon 1,5 jaar geleden en de V8 draait nog
> steed als een zonnetje zonder koelproblemen.
> Misschien heb je hier wat aan.
Dat is precies >> 100% wat ik als storing heb. Dat slangetje waar zit dat precies ? (foto of zo ) Ik heb wel een edelbrock carburateur en inlaat maakt dat wat uit ?
Bij mij loopt er geen slangetje naar de radiateur anders dan die naar het expansie vat.
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 21:59
door Marc Frencken
Dag Rein,
Heb zelf nog de originele carburateur configuratie zoals onder op foto. Het blok waar de carbs op gemonteerd zitten (Strohmberg carburateurs) is watergekoeld de rode pijl geeft de zwarte slang weer wat ik bedoel. Deze slang loopt op de foto ook langs het thermostaathuis. Of dit bij het Edelbrock inlaatspruitstuk met carburateur ook zo zit durf ik niet te zeggen ik neem aan van niet.
IMG_6318%25255B1%25255D.JPG --> mod_embed_images_loadimage('6e12d003bba0266d7f179f2266f73b31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ayVU859nVbo%2FTeKHkSy5EhI%2FAAAAAAAACVI%2FPVo1vfKurD4%2FIMG_6318%2525255B1%2525255D.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/-ayVU859nVbo/TeKHkSy5EhI/AAAAAAAACVI/PVo1vfKurD4/IMG_6318%25255B1%25255D.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ayVU859nVbo%2FTeKHkSy5EhI%2FAAAAAAAACVI%2FPVo1vfKurD4%2FIMG_6318%2525255B1%2525255D.JPG', '', 14084657, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: hoge druk in koelsysteem
Geplaatst: ma 30 mei 2011, 20:11
door jakob
Hallo,
Als het probleem nog niet verholpen is, heb ik misschien nog een mogelijke oorzaak.
Het motorblok is van aluminium met daarin cilinderbussen. Deze bussen willen wel zakken en ook wel scheuren.
Als je de cilinderkoppen er af hebt en op het motorblok kijkt, zie dat er per cilinderbank maar 4 gaten zijn waar het koelvloeistof doorheen circuleert.
Dit is bij voorste cilinder en bij de achterste cilinder.
Dat betekend dus dat de binnenste cilinders wel koeling krijgen maar dat daar geen waterkanalen naar de cilinderkop lopen.
Is het nu zo dat toch die binnenste cilinders nat zijn van vloeistof dan moet dit haast een scheurtje in één van de cilinders zijn, en hierdoor krijg je dus druk (compressiedruk /verbrandingsdruk) in je koelsysteem.
Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb.
vrgr,
Jakob.