Pagina 1 van 1
Motor houd in......Opgelost tot nu toe!
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 21:11
door Bob met Piet
Hallo,
Wie o wie kan mij een stuk in de goede richting duwen, letterlijk en figuurlijk?
Vandaag aan het rijden en opeens houdt die 2x in, net alsof de tank leeg is. Maar die was niet leeg.
Meteen aan de kant en klep open. Zie in eerste instantie niks geks en start de motor weer en die loopt gewoon weer goed.
Maar na een stukje heel rustig gereden te hebben weer hetzelfde, maar nu iets erger. Kwam niet meer vooruit. Leek net of de motor compleet gesmoord werd.
Luchtfilter gecheckt, turbo-intercooler-inlaat traject gecheckt, koelvloeistof gecheckt, Niks geks.
Olie peil dan maar checken. Geen druppel meer erin. Blok was wel erg nat van onder!
Motor is niet vastgelopen, loopt ook stationair gewoon. Geen gekke geluiden gehoord.
Lijkt dit op een defecte opvoer pomp? Maar dan blijft wel de vraag waar de olie gebleven is. Ik heb geen kwalm gezien, dus turbo nog goed. Ook geen op holslaande motor gehad.
Ruikt ook niet naar verbrandde olie en het olie lampje doet wat die moet doen. Op contact brandt het e na het starten gaat die vrijwel direct uit. Dus er is nog druk.
Wel was er een witte pluim bij het geven van gas met de hand, maar niet veel. Koppakking?? Of kan een niet juist werkende opvoerpomp deze pluim ook veroorzaken?
Vallen deze problemen samen of heb ik 2 losse problemen?
dd: 05-06-2011
Kijk eens wat ik allemaal in de brandstoftank aantref. Is dat normaal?
Foto-LMKHN8M8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4602ba3ed42e88f3be6bd7ab2d9fa163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LMKHN8M8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMKHN8M8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LMKHN8M8.jpg', '', 14030979, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb dus brandstof tank en slangen gereinigd, opvoerpomp vernieuwd, filter vervangen, en dan ook maar meteen dat stukje chassis bijgewerkt waar de tank zit.
Vandaag gereden en niks geks gemerkt. Kleppenstellen maakte de motor ook iets rustiger. Nu hopelijk weer een tijdje niks
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('757c5cbc1fda3fd34d7a5c11dc876c06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 14030979, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2011 19:59 door Bob met Piet.
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 12:02
door Bob met Piet
Niemand?
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 12:11
door roland1980
ik had 2 week geleden met mijn disco 300tdi bijna hetzelfde, alle olie weg, en een dikke 10 minuten later was de olie weer terug, wat dat was weet ik niet, maar mijn motor sloeg af, en was niet meer aan de praat te krijgen, ook brande het indicatielampje voor het voorgloeien niet meer, alles doorgemeten, en op het wit-groene draadje naar de dieselpomp hoort 12 volt te staan, maar stond maar 2 volt op, bij mij is het dus de glow plug relay, probeer het eens door te meten, misschien lost dit je probleem op.
groeten, Roland1980
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 13:33
door Bob met Piet
Olie is niet meer terug gekomen.
Blijft leeg.
Dieselpomp spanning moet ik nog meten, maar hij start nog gewoon.
En een gloeiplug-relais heb ik niet gemonteerd. Ik tel zelf een paar tellen om te gloeien, als ik al voorgloei.
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 13:37
door Rickske
Heb je nu met koude motor gemeten of er wel weer olie in zit? Heb je je koelvloeistof gepeild op waterverbruik/bekeken op olie? Olie getest op aanwezigheid van koelvloeistof?
Bekeken of dat de "natte onderkant" van het blok olie of een andere vloeistof is? Of die vloeistof dan uit krukaskering klepdekselpakking of ergens anders weg komt?
Qua inhouden. Mocht t niet een doorgeslagen koppakking zijn, heb je mischien lucht in de aanvoerlijn gehad.
Als er iets met de timing van je blok aan de hand is, kan door het niet op tijd inspuiten van de diesel ook een wit/grijze pluim ontstaan, dan heb je ook minder vermogen.
Natuurlijk ga ik er van uit dat je blok wel gewoon diesel krijgt, als je dieselopvoerpomp het niet doet, heeft dat verder geen invloed op aanwezige olie in het carter, maar als het peil van olie al laag is, en de motor is in bedrijf of net in bedrijf geweest dan wordt de olie in het blok rondgepompt en dan duurt het even voordat alle olie weer in het carter staat en je een betrouwbare meting kan doen. Daarom altijd met koude motor meten en bijvullen tot aan het streepje, zeker niet er boven en mocht je blok wat olie verbruiken/lekken beter ook het maximum streepje aanhouden.
Lopen zonder voldoende olie is een prima manier om turbo en blok snel naar zn grootje te helpen.
Als je blok niet voldoende diesel meer krijgt voor meer dan stationaire toeren kan het natuurlijk aan een hemelende opvoerpomp liggen, maar ik zou eerst uitsluiten of je iets met koppakking hebt..
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23423f6e81075c90c91fe48acd5ceb37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14034067, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 13:38
door Rickske
niet starten zonder olie!!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9aadc41558246ecfd5868b092398b67e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14034068, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 14:38
door Puffino
Ik begripj nu toch echt dat je dus gaat starten zonder olie?
Ga in vredesnaam op een zinvollere manier je blok slopen, dit kun je ons als meelezers niet aandoen! Dit klinkt zo onverstandig....
Foto's van waar ie nat is zouden helpen. En weet je zeker dat je olie WEG is of zit er gewoon een beetje weinig in? Die Disco blokken, valt mij op, geven geen druppel olie meer aan de stok als er maar weinig uit is. En onder je kleppendeksel, zit daar ook niks? Als je die vuldop er afdraait en er in kijkt, wat zie je dan?
Ik gok dat je een flinke overdruk hebt gehad en via de ontluchter alles de cylinder in geblazen hebt. Hoe zit jouw ontluchter aangesloten? Waar ten opzichte van de turbo en het luchtfilter?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 15:05
door Gert Jan B
Bob, mits er voldoende olie inzit zou ik eerst eens kijken of hij voldoende lucht krijgt door de intercooler slang te ontkoppelen van het inlaat spruitstuk. Hij krijgt dan wel te weinig lucht om goed te presteren maar voldoende om normaal mee te kunnen rijden. Niet te lang omdat je zonder luchtfilter werkt. Soms zit er toch een blok in de intercooler of luchtfilter waardoor dit komt. Op deze manier sluit je weer iets uit.
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 15:08
door Bob met Piet
Ik moest toch echt nog 1 keer starten om de auto goed weg te zetten. Dat ging niet anders.
Ik heb de auto in de tuin gezet en nu moet ik een en ander gaan uitsluiten.
En dan geeft de oliedruksensor aan dat er voldoende druk is!
Slopen van een blok door nog een keer te starten lijkt mij niet zo'n probleem. Doorrijden natuurlijk wel. Motor liep nog steeds heel mooi stationair en is niet afgeslagen. Starten bij de eerste tik.
De carterontluchter zit op de cyclone naar het kleppendeksel en de retour naar de inlaat is een open K&N filter. Filter is niet nat en ik heb tijdens het rijden geen oliepluimen gezien.
Aan de peilstok zat gisteren geen olie meer. Zal straks eens opnieuw peilen en de olie aflaten. Benieuwd hoeveel er nog uit komt.
Onder de vuldop zag het nog nat uit, dus is er nog smering.
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 16:00
door Puffino
"de retour naar de inlaat is een open K&N filter".
Die snap ik niet. Wat is het nou, een retour of een open eind? Waar gaat die slang van de cyclone naar toe? Ik bedoel de horizontale aansluiting, niet de vertikale naar je carter natuurlijk.
Re: Motor houd in
Geplaatst: di 17 mei 2011, 16:08
door Bob met Piet
De retour die "eigenlijk" naar de inlaat gaat, vanaf de cyclone naar het inlaatspruitstuk, is een open K&N filter.
Dus niet, zoals het hoort terug in de inlaat.
Zal de slangen ook eens controleren
Re: Motor houd in
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 23:09
door The Dream
Wat je ook doet vul eerst je motor weer met olie hoeft niet helemaal op peil maar dat je weer wat kan aanzuigen met de olie pomp.
Kijk of je druk hebt als de motor loopt door bv het kleppendeksel er aftehalen terwijl de motor loopt je moet dan behoorlijk olie boven zien komen..
Schoonvegen van onder en dan maar kijken waar het uitkomt.
Het inhouden kan nog wel eens een vastloper zijn geweest dat kan je pas echt zien als je kop eraf ligt of je moet zo'n heel klein cameratje hebben om de vreet plekken te zien op je cylinderwand.
Goed luisteren naar het geluid liefst met een stethoscoop of je geen gekke tikken hoort of geschraap.
Suk6
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 00:05
door Roy Bruurs
Ik heb het vermoede dat je stopsolenoid het aan het begeven is waardoor deze af en toe de pomp afsluit.
Wat betreft die ole. Zie je helemaal geen oliesporen op het onderblok of olie op de grond onder auto?
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 00:38
door Bob met Piet
Nou, ik ben eens op onderzoek gegaan en heb een paar foto's gemaakt.
Foto-PSW6OPLD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b51f33229316607248fc5fa8c6a5af6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PSW6OPLD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSW6OPLD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PSW6OPLD.jpg', '', 14041901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Achterkant blok en voorkant V-bak is nat door olie. Scheiding tussen kop en onderblok is aan schutbord zijde een beetje nat van de olie.
Foto-G6VKADM3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2e9c8d789dbc18160d265589ac74910', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G6VKADM3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-G6VKADM3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G6VKADM3.jpg', '', 14041901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zijkant onder turbo is nat van koelvloeistof
Foto-IZKRKGAI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9267490f405e0a9994847182924ade27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IZKRKGAI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IZKRKGAI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IZKRKGAI.jpg', '', 14041901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onder de auto is koelvloeistof blijven nadruppelen (2 dagen) en bovenop het distributiehuis was het nat van de koelvloeistof. Peil in de radiator was nog goed. Spoorstang en dwarsbalk zijn ook vochtig. Vriesplug kapot zonder vorst?
Foto-UC7DTYVC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bea5d3e8c9706a2ced6ee4d0702c1249', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UC7DTYVC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-UC7DTYVC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UC7DTYVC.jpg', '', 14041901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit busje vond ik los onder het kleppendeksel, waar kan dit vandaan komen? Ik zie nergens anders zo'n busje zitten en er is, op het oog, niks gesneuveld. Busje is ook heel. Ik neem aan dat dat er al langer in ligt.
Foto-JZTRYFPJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10fc85fbbb55cdebb2e62d38afd0e3fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JZTRYFPJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZTRYFPJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JZTRYFPJ.jpg', '', 14041901, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De busjes waar het kleppendeksel mee vast zit zijn kapot en stukjes laten los. Dit kan ook niet de bedoeling zijn. Zijn die los te krijgen of kan ik die bijwerken
Verder heb ik de olie laten aflopen en kwam er gelukkig nog voldoende uit. Dus wat Sander eerder schreef is dat er maar weinig uit hoeft te zijn om de peilstok te misleiden.
Is het kleppenstellen van een disco 200tdi hetzelde principe als een 2.5 D n/a. 0,25 mm speling bij de klepveer? Dat wil ik dan ook nog doen.
Opvoerpompje heb ik getest en er komt behoorlijk wat diesel uit als ik het met de hand pomp. Ik weet alleen niet hoeveel er uit zou moeten komen. Misschien preventief vervangen? Kan die ook een beetje kapot zijn?
Een heel verhaal, maar ik heb toch nog goede hoop. Vooral omdat de motor maandag stationair en zonder rare geluiden nog heeft gelopen en niet is afgeslagen.
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 00:41
door Bob met Piet
Is dat een goede verklaring voor de haperingen, slaat de motor dan niet meteen uit?
Dat is dus niet gebeurt.
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 15:25
door Roy Bruurs
ja kan zijn dat hij dan een keer hapert en daarna weer gewoon doorrijdt.
Als je die busjes bedoelt waarmee de tuimelstang mee vast zit ja die zijn gewoon los te krijgen/ te bestellen.
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 16:27
door luc.b
Hoi,
Heb eens soortgelijk probleem gehad ( zonder olie toestanden dan )
Bij was hetzo dat er rotzooi uit mijn tank was opgezogen en filter aan het
Verstoppen was.
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Re: Motor houd in
Geplaatst: do 19 mei 2011, 18:40
door Bob met Piet
Ik zal het filter ook eens vernieuwen en een blik in de tank gooien. Eens kijken wat daar in rond zwemt.
De busjes die ik bedoel zijn de busjes die in het kleppendeksel zelf zitten, waar de boutjes door heen gaan. Die zien er een beetje vergaan uit.
Re: Motor houd in......Opgelost tot nu toe!
Geplaatst: zo 05 jun 2011, 22:00
door Bob met Piet
Effe naar boven duwen
Re: Motor houd in......Opgelost tot nu toe!
Geplaatst: zo 05 jun 2011, 22:32
door Franc
Hoi,
Wat betreft die rubbertjes, ik denk dat je ERR663 moet hebben.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Motor houd in......Opgelost tot nu toe!
Geplaatst: ma 06 jun 2011, 01:14
door Bob met Piet
Ik heb ze al weer mooi gemaakt met de bandschuurmachine. Kunnen er weer even tegen.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('1b0106063b077ccd47d7d98c5ecd6045', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 14111911, 600, 600, 'Loading image ...', false);