Pagina 1 van 1

Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 22:40
door Tom_RRC
Luitjes,

binnenkort start ik met de revisie van een 3.9 blok. Ik wil het meteen goed aanpakken en zowat alles zal vernieuwd worden.

1 idee blijft in mijn hoofd zitten, het ombouwen van v-snaar naar serpetine belt. Volgens mij veranderd de oliepomp alleen drastisch, maar intern blijft alles vrjwel hetzelfde. Nieuwe dynamo, airco, e.d. stonden al op het programma. Dus dat is geen criteria. Zie ik verders wat over het hoofd?

Groet Tom

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 00:52
door Ian RookRover
Volgens mij heeft de serpentine belt geen verdeler meer en dus is de aandrijving van de oliepomp ook weer anders. In de P38 in elk geval niet meer, maar voor de RRC weet ik het niet zeker.

Ian.

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 01:44
door Bart van Dessel
De serpentine/multisnaar aandrijving zie ik als een grote vooruitgang, de Disco's 3.9i (300 model) hadden dit en ook de RRC soft dash. Betere oliepomp die direct druk heeft bij starten en geen rare fratsen uithalen om oliedruk te krijgen na foute oliewissel. Als je onderdelen zoekt...... wel uit voorzorg nieuw pompje plaatsen, volgens mij zijn die los leverbaar. Multisnaar is ook fijn.

Gr, bart

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 18:57
door Tom_RRC
Hey Bart,

Ik zoek idd alle onderdelen voor de ombouw!! Dus.... Morgenavond even een bakje doen?
De oliepomp en zo komen er toch nieuw in... Je kan nog een verdeler met een multiriem combineren Ian.. De Softdash heeft dit ook, maar op den duur komt er toch een KDFI systeem erop met lpg injectie..
Maar eerst moet ik zorgen dat ik een nieuwe frontcover heb. Zal de orginele krukas nog wel gewoon passen?

Bedankt, Tom

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 20:44
door bowy
OMbouw is lastiger dan het lijkt ivm de verschillen aan de krukas:

vanaf het LR4x4 forum:

The basic differences are :

V Belt

Small Oil pump driven off Dizzy
Multiple belts - ie 1 x PAS and 1 x Waterpump and !x etc etc
V Belts can squeal and give probs if belts get worn / loose
Crankshaft is shorter


Serp

IMVHO A far superior Engine
Longer crank gives CVrank driven pump
1 x Ferkin HUGE Belt - drives everything and never squeals
Other minor changes
prob cross bolted block = stronger bottom end

I think engine mounts can vary, just swap them around -
flywheel / clutch / manifolds etc all the same


SO, YES you can fit a V front end to a Serp engine (spacer for end of crank required), but
its a HUGE Downgrade IMHO. You can't really fit a Serp front end to a V Belt engine - as crank
is too short, it can be done but is a bodge most of the time and done proffesionaly - prohibitive


LR4x4 V vs serpentine Thread

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: di 10 mei 2011, 08:24
door Larosaurus
Ik sta voor dezelfde keuze, heb een timingcover liggen van de 4.6, heb ook een 4.6 blok, maar heb stuurbekrachtigingspomp poelie en dynamo met v snaar. Ik kies voor v snaar omdat ik anders al die onderdelen ook moet vervangen en het afstellen bij een serpentine belt is veel secuurder, De oliepomp is volgens mij geen punt, die zit immers rechtstreeks op de krukas aangedreven, betekend dat ik voor de 4.6 een waterpomp moet vinden met een snaaraandrijving (mag zonder ventilator, want die doe ik elektrisch) en bestaat er een v snaar qua lengte waarmee ik dynamo en waterpomp kan aandrijven op de 4.6. De stuurbekrachtigingspomp zal niet zo' n punt zijn omdat de afstand hetzelfde blijft. Bestaat er een snaaraangedreven waterpomp voor de 4.6?

Re: Ombouw 3.9 v-snaar naar serpetine bekt

Geplaatst: di 10 mei 2011, 09:50
door Bart van Dessel
Een snaar aangedreven waterpomp voor 4.6 bestaat niet volgens mij. Ik persoonlijk zou alles multi-riem nemen, dat spaart je waarschijnlijk heel veel gedoe uit, als je het iets anders maakt dan zoals de fabrikant het heeft gemaakt dan blijf je vaak problemen houden. Ik ben ook met 's zoiets bezig geweest. Mijn ervaring is: óf alles V-snaar en oud type distributie, óf alles serpentine met multiriem. Aan de onderdelen kun je prima aankomen voor niet teveel geld.

Gr, Bart