Pagina 1 van 1
Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: di 03 mei 2011, 22:38
door Jeroen
Hallo,
Voor de vakantie komt er wat extra apparatuur in mijn landrover series 3, koolbox (national Luna) compressor en verstralers / werklampen.
Nu wil ik hiervoor een extra accu in m;n auto installeren. Hier heb ik een aantal vraagjes over.
- Welke accu adviseren jullie? Optima, Exide?
- Plaatsing van de tweede accu? Past deze, op z;n kant in ruimte onder de bestuurders stoel? Het is geen militaire uitvoering.
- Wat zijn de ervaringen met de split charge systemen van National luna en IBS?
- Dien ik m'n start accu ook te vervangen? Geeft twee verschillende accy types problemen in het systeem?
Verder is m;n dynamo behoorlijk op z;n retour. is behoorlijk roestig en lager is niet meer optimaal. Heb afgelopen weekend een voltage meting gedaan en die kwam op een krappe 12V. Ik wil geen ellende onderweg dus wil ik deze vervangen. er licht trouwens een 2.25L benzine blok in.
-Welk type dynamo adviseren jullie? is het verstandig om voor een dubbel accu systeem een zwaardere dynamo te nemen?
Waneer de auto binnen staat hang ik de accu altijd aan een Ctek druppelaar. Hoe kan ik dit het makkelijkst aanpakken wanneer er twee accu;s in m'n auto zitten?
pfff, hoof vragen. ik hoop dat jullie me aan een aantal antwoorden / adviezen kunnen helpen.
gr Jeroen
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:04
door Exfietser
QuoteJeroen - Wat zijn de ervaringen met de split charge systemen van National luna en IBS?
Zie: Link
QuoteJeroen - Dien ik m'n start accu ook te vervangen? Geeft twee verschillende accy types problemen in het systeem?
Zie Link:
QuoteJeroen -Welk type dynamo adviseren jullie? is het verstandig om voor een dubbel accu systeem een zwaardere dynamo te nemen? Zie weer: Klik
En: Klik
QuoteJeroen: Waneer de auto binnen staat hang ik de accu altijd aan een Ctek druppelaar. Hoe kan ik dit het makkelijkst aanpakken wanneer er twee accu;s in m'n auto zitten?
Klik
In deze draadjes zijn al jouw vragen beantwoordt. Lees ze wel helemaal. Het is best veel info.
Arnold.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:10
door Joost Nouwen
Hallo Jeroen,
Er zijn het laatste jaar een aantal discussies geweest over 2de tot 4de accu en 2 dynamo's (12 en 24v).
Als je die posts vindt zijn denk ik meer vragen beantwoord dan dat je nu hebt.
Ff zoeken , niet altijd heel handig maar je vindt ze wel.
Zelf heb ik een dynamo van een scania ingebouwd , wat meer laadstroom , hoeveel precies weet ik niet meer.
2x 70 amp accu , redlijk onbekend merk maar wel goed , geloof dat deze accu's standaard in veel japanse wagens geleverd word.
Die gel-accu's is allemaal leuk en aardig en waarschijnlijk ook beter maar ik verknoei mijn geld er niet aan.
Ik rij een 24v ex radiowagen.
Als je een gescheiden laadsysteem wilt moet je voor jezelf bepalen waar de 2de accu voor is.
Alleen voor utilities , dan kun je volgens mij het beste een tractie-accu nemen.(excl. lier).
Evt ook de wagen mee starten , semi-tractie.
Nu is electronika niet echt mijn ding, maar volgens mij klopt mijn accu-verhaal wel , anders hoor ik het wel.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:13
door Joost Nouwen
Hee Arnold.
Je bent me net voor en beter met computer dan ik.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 11:49
door Rickske
"Past deze, op z;n kant in ruimte onder de bestuurders stoel?"
Volgens mij moeten alle Accu's altijd met de bovenkant naar boven toe gemonteerd worden.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:55
door Ruud Lemmens
Hoi
Heb de National Luna split charge kit in mijn Disco. Op zich een mooi systeem, maar begint wel al heel erg snel te signaleren dat er onderspanning is op 2e accu. Het is wel een fit en forget systeem, 2 kabels erop, klaar. En het werkt voor de rest prima.
National Luna kiest zelf de laadcyclus, dus maakt niet uit of je 2 verschillende accu's hebt
Je mag het systeem rustig een keer komen bekijken als je wilt
Groeten, Ruud
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 15:06
door Roy Bruurs
Ik rij met de t-max split charge system. bevalt mij zeer goed en ook zoals bij IBS kun je op het display zien hoeveel hij laad.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d657f4261ee837329d2b884b3c889328', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13977902, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 15:13
door herman-lux
ik heb 2 100 amp. accu's in mijn ambulance.
worden via een dyname gescheiden geladen over het micro-charge systeem.
heb het nu 2 maanden in gebruik en ben er heel tevreden mee.
geen over-of onderspanning, alhoewel op de tweede accu de lier,
de binnenverlichting en de koelkast aangesloten zijn.
de twee accu's kunnen over gescheiden hoofdschakelaars direkt uitgeschakeld worden.
herman, koud bier is een luxe
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 20:39
door Exfietser
Sommige accu's kunnen in elke stand gebruikt worden. Of dat zo is kun je vinden in de datasheet van de fabrikant.
Arnold.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 20:50
door AadG
Optima rood en een gele plaatsen.
Fet laadstroomverdeler er in en de dynamo laten reviseren/vervangen.
Zet er een Studer laadstroomverdeler in met twee ingangen.
Eentje voor de dynamo en eentje voor een externe lader.
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 21:02
door Roy Bruurs
ik rij met rood en blauw. Rood om te starten en blauw voor lier en lampen
Re: Tweede Accu in series 3 - Aantal Vragen
Geplaatst: do 05 mei 2011, 12:04
door G-men (gargamel)
Je kunt het zo moeilijk en duur maken als je zelf wilt.
De T-max set is gewoon een zwaar relais, die inschakeld als de motor loopt.
Ikzelf heb de handmatige oplossing, accu;s staan gewoon parralel; en als ik de huishoudaccu;s gebruik koppel ik die met een schakelaar los van de startaccu en boordnet. Als de motor dan weer loopt => schakelaar terug en voilla. Works for me (al 5 jaar)
De hh-acu's gebruik ik misschien 4-5x per jaar en door ze zo te schakkelen worden ze ook gebruikt met starten. Rust roest... ook bij accu's. En 's winters is dat beetje extra power best wel handig. Dit werkt echter alleen met 2 (of 3) accu's van hetzelfde type en die dezelfde leeftijd hebben. (laadkarakteristiek) Dus nooit gel en normale loodaccu's op deze manier combineren !
Er zijn technisch betere oplossingen; maar het meeste (goedkopere spul is een variatie op dit thema. (diodes, en soms FET's)
Echt goede oplossingen zijn er wel in het duurdere segment met een stukje regelelectronica; maar daar koop je dan ook 3 accu;s voor..... het is een keuze.
Qua dynamo zou ik kijken naar een versie die rond de 60 Ampere kan leveren. Dat is ook ongeveer het maximum wat je door een V-snaar kunt overbrengen zonder overmatige slijtage.
.