Pagina 1 van 1

ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graag ju

Geplaatst: di 03 mei 2011, 22:08
door Boelo
EDIT: Ik rij sinds vrijdagavond weer. Ik heb een revisiebak gekocht bij Peter de koning, [dekoningtransmissie.nl] , nadat ik eerder zelf was begonnen aan de revisie. Maar nadat ik de optelsom van benodigde onderdelen had gemaakt zat er maar zo weinig tussen zelf doen en een revisiebak kopen, met garantie overigens, dat de keuze snel was gemaakt. Peter heeft de bak op de A koppeling versterkt met een extra koppelingsplaat. Zo heb je zonder extra aanpassingen een versterkte ZF bak a la de ZF4HP24, een sterkere bak die in de latere D2 modellen werd geleverd.
Voor een ieder die een goed gereviseerde bak wil kopen voor een scherpe prijs, ik kan je dit adres van harte aanbevelen. Hele aardige en kundige man die je met raad en daad bijstaat. Hij gaf me veel bruikbare tips voor de montage, dat was uiteindelijk in een klein dagje gepiept.
Ik ben weer blij dat ik rij, wat een verschil zeg zo'n nieuwe automaat, de D2 reed eigenlijk al heel erg fijn maar dat is nu nog eens met tien stappen verbeterd!! Cu next week op het Prikkersweekend.




Eerder had ik al een posting gewijd aan het bonkige schakelen van de automatische V-bak van mijn D2 TD5 en sinds een week was er ook een extra symptoom bijgekomen, slip in R en heel af en toe slip in D, dus ik wist heel goed dat het eerdaags wel eens over en uit zou kunnen zijn voo de bak van mijn auto.
Nu is mijn vriendin vandaag bijna gestrand met een auto die zo goed als geen aandrijving meer had. Ik heb haar per telefoon naar huis geloodst door haar te vertellen dat ze dan maar handmatig moest schakelen, dat lukte aanvankelijk heel nog even in de 3, maar ook daarin werd de aandrijving steeds minder, uiteindelijk is ze met 10km per uur thuis gekomen.... 2 en 1 durfde ze niet aan..Bij thuiskomst heb het zelf niet meer geprobeerd om te rijden met de auto, eerst snel vervangend vervoer geregeld, (blind een berlingo gekocht die ook nog eens gebracht wordt door de verkoper), maar ga ervan uit dat de bak nu echt overleden is.

Nu was ik vandaag net bezig al uit te zoeken wat ik zou doen met de bak, zelf reviseren of naar Ashcroft rijden voor een swop, ik had ze al gebeld voor informatie. De keus is nu al voor me gemaakt, een ritje naar de UK lukt niet meer dus het wordt zelf reviseren. Dat is een klus die ik nog niet eerder heb gedaan en omdat ik er niet zomaar 'blind' aan wilde beginnen had ik al wat informatie gezocht. Via Ben110 en de foto site van Roony ben ik al heel wat wijzer geworden, maar ik heb nog wat vragen:

1. Is de DIY rebuild kit van Ashcroft, [www.ashcroft-transmissions.co.uk], een aanbeveling? Of moet ik deze hebben, [cgi.ebay.com] ?

2. Heb ik daarmee alles wat ik nodig heb behalve dan een nieuwe koppelomvormer?

3. Waar zou ik een koppelomvormer kunnen kopen?

4. Is het verstandig de oliekoeler en de leidingen ook te vervangen of is de vervuiling, die daar ongetwijfeld ook aanwezig is, te verwijderen?

5. Heeft iemand een handleiding voor me? (Linkje of file)

6. Heeft iemand een voorbeeld voor het maken van een (de)montagesteun?

Alvast bedankt

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('73aab5587f5e470552f0e19eb3eecd96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13975544, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2011 13:30 door Boelo.

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: di 03 mei 2011, 23:00
door Edward
Een andere optie is natuurlijk een ruilbak bij Ashcroft te bestellen en je oude bak retour te doen. Weet je zeker dat de bak goed gereviseerd is.

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: di 03 mei 2011, 23:47
door Geert Oude Luttighuis
Weliswaar off-topic, want ik kan geen zinnige bijdrage leveren, maar wát een gave woef, Boelo! Duitse Staander?

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 00:47
door Tom
Kijk hier eens, heb je een idee wat je tegen gaat komen:

ZF revisie website

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:38
door BEN110
ik moet zeggen dat dit sneller is als ik verwacht had
de set van Ashcroft missen de metaal platen die tussen de koppelingsplatjes zitten die van ebay ziet er completeer uit
ik zie de platte naald lagers niet [cgi.ebay.com] ik kan zo snel geen voorbeeld vinden van de platen die ik bedoel ik zal wel verder kijken waar ik de spullen zelf vandaan heb ( ook ebay )

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 09:59
door Boelo
Thanks Ben, ben benieuwd. Als ik zo even snel optel wat ik nodig heb aan materiaal 300 USD rebuild kit, 60 USD lagerset en 250 GBP koppelomvormer, dan zit ik al op €550,- aan materiaalkosten, reken ik voor het gemak nog even €50 onvoorzien dan komt een ruilbak van (Ashcroft € 800, ik betaal geen BTW) toch wel erg voordelig over... Verschil €200 + verzenden bak en ruilbak. Komt nog bij dat ik gelezen heb dat je beter ook oliekoeler en leidingen kunt vervangen om te voorkomen dat je nieuwe bak vervuild raakt, maar goed dat moet ook als je een ruilbak koopt, alhoewel ze hem bij Ashcroft schoonspoelen.
Klopt mijn rekensommetje zo een beetje of heb jij andere ervaringen?

Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2011 08:07 door Boelo.

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 10:01
door Boelo
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weliswaar off-topic, want ik kan geen zinnige
> bijdrage leveren, maar wát een gave woef, Boelo!
> Duitse Staander?

Hai Geert, goed gezien, idd een DSL, Duitse Staande Langhaar, hij was hier nog maar een jaar oud dus inmiddels is ie groter en sterker maar nog net zo lief!

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 10:08
door Boelo
Bedankt Tom, die link was ik al kwijt, geeft een goed beeld van de werkzaamheden.
Boelo

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 10:27
door Bart van Dessel
Ik zou naar Ashcroft gaan, verschil is te klein, je hebt bovendien je eigen uren nog niet geteld, als je dat doet dat kun je zowiezo veel beter naar Ashcroft gaan, bovendien heb je daar garantie. Is laten monteren daar een optie? Ben je direct klaar.

Gr, Bart

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 11:22
door Boelo
Hi BArt,
Naar Ashcroft gaan voor een swop aldaar was een uur voordat de bak het begaf het voorkeursplan, dat lukt nu niet meer. Zelf reviseren leek mij daarna het beste plan, maar als ik de kosten op een rijtje zet dan is een ruilbak van Ashcroft het beste plan lijkt me. De auto zo, dus met defecte bak, verkopen is ook een optie maar dan krijg ik er denk ik maar bitter weinig voor.
Groeten Boelo

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 13:33
door Bart van Dessel
Je moet 'm nu niet verkopen, kapot brengt het niks op, daar zitten altijd figuren (zoals ik....) op te azen.
Gewoon maken en weer lekker rijden. Geen enkele Land Rover is perfect,

Gr, Bart

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:11
door roony
Boelo,

Welke type automaat ligt er onder een ZF4HP22/24?
Gewoon zelf doen stelt niet zoveel voor.
Onderdelen zitten achter elkaar op/in verschillende assen en manden.

Onderdelen kun je hebt best bij Ganzeboom, www.ganzeboom.net, bestellen.
Een koppelomvormer is op basis van inruil en kost ongeveer €300,-
Olie zou ik halen bij www.adr-spierings.nl
Laat je niet te veel wijs maken over ATF-olie deze olie is prima.

Voordat je alles uit elkaar haalt zou ik eerst de governer schoonmaken.
Verdeelbak eraf halen en het staart stuk van de automaat eraf en je kunt er bij.

De eerste keer dat ik het heb gedaan heeft circa 2 weken gekost, de eerste keer is zoiets erg spannend en zelfs eng.
De tweede keer was het in 2 dagen gefixt.
Werk wel erg schoon.

Als je vragen hebt gewoon even mailen of bellen.

Groet,

Roony
--> mod_embed_images_loadimage('19d48e7aa3af87e903d7eceda20f1483', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.teamliro.nl%2F', 'http://www.teamliro.nl/', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.teamliro.nl%2F', '', 13977695, 600, 600, 'Loading image ...', false); Team LiRo 1118

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu graag ju

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:35
door Ruud Lemmens
Bak van een P38??

De P38 heeft ook de ZF bak gebruikt, ik vermoed alleen dat er een ander koppelingshuis op zit omdat je een TD5 hebt.

Zowel de 4HP22 als de 4HP24 zijn in de P38 geleverd. En zoals bekend wordt je met de P38 letterlijk doodgegooid omdat niemand ze wil hebben vanwege electronica problemen.

Maarja, als je toch alles moet loshalen, wil je dan de moeite doen om 2e hands bak erin te duwen? Ik zou zelf ook voor de Ashcroft optie gaan

Groeten, Ruud

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: do 05 mei 2011, 01:57
door BEN110
het leer proces van het zelf doen is in mijn ogen ook geld waard
het gevoel het gefikst te hebben is bij landrover toch de aantrekking's kracht
maar moet toegeven het prijsverschil is inderdaad klein ( kleiner als ik verwacht had )
ga je het toch zelf doen kan ik alleen maar zeggen dat het erg leuk is om te doen

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: do 05 mei 2011, 04:01
door Bart van Dessel
Ik vind het wel fascinerend, dacht dat revisie van ZF puur het werk was voor revisiebedrijven, komt er geen speciaal gereedschap en afstelwerk aan te pas? Is het echt redelijk zelf te doen?

Gr, Bart

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: do 05 mei 2011, 10:42
door BEN110
ja heel goed zelf te doen

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: do 05 mei 2011, 12:19
door Boelo
Ja dat klopt Ben, dat is ook een van de redenen om het misschien zelf te gaan doen, aan de andere kant is LR voor mij een hobby maar sinds ik een half jaar geleden de keuze heb gemaakt om nog een 'hobby' erbij te kopen voor dagelijks gebruik is er aan de oorspronkelijke hobby LR maar bitter weinig gedaan omdat de "nieuwe hobby' (de D2 waar het nu over gaat) werkelijk waar al mijn vrije tijd opslokt, iedere week is er wel iets. Al met al hink ik op 2 gedachten, zelf reviseren en de kosten laag houden omdat het leuk en leerzaam is en aan de andere kant denk ik snel oplossen (ruilbak, zeker omdat het prijsverschil met zelf doen wel erg klein is) en door met de echte hobby auto;-)

Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2011 10:20 door Boelo.

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: do 05 mei 2011, 22:13
door BEN110
ja 48 uur in en dag zou fijn zijn dan kan ik er 12 slapen 12 hobbyen 12 werken en 12 vrij besteden

Re: ZF overleden, het zat er al aan te komen... maar nu.... graa

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 15:24
door Boelo
UP