Pagina 1 van 1

Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok, Hij zit erin

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 00:15
door richard78
Een tijdje geleden heb ik de versnellingsbak (lt76) van het blok (2.25D) afgehaald om wat dingetjes te doen. Nu ben ik bezig met de v-bak weer op het blok te monteren. En dit gaat lastig. Ik heb dit nu al een paar keer gedaan en elke keer problemen met het laatste stukje. De priseas zit erin (ik kan de handremtrommel maar een stukje draaien, net als de poelie op de krukas aan de voorkant. Maar de V-bak komt nog niet dicht genoeg bij het motorblok om de moeren erop te doen. Ik kan wel de bak een beetje draaien en zo een paar bouten monteren. En dan proberen zo rond te gaan.

Mijn vraag is nu, waarom komt de V-bak zo lastig dichter bij het blok? Komt de koppelingslager dan op de veer van de koppelingsplaat wat dan tegendruk geeft? En is er een betere methode. Het is nameloijk ene rotklus en ik maak me wat zorgen over de schroefdraad bij de draadeinden.

Richard78,
die spierpijn heeft van het zeulen met de V-bak.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5835b2712e4362b7169787bd67ea1592', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13967541, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2011 21:01 door richard78.

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 00:27
door Bart van Dessel
Ben je niet aan het vechten met de paspennen? Zo'n klus adviseer ik wel om met 2 man te doen ipv alleen. Ik doe alleen LT77's en R380's en die glijden er altijd lekker in....... Wel je koppelingsplaat goed centreren natuurlijk. Is je toplager nog lekker fris zonder randje d'r in?

Gr, Bart

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 02:14
door Exfietser
Je vbak moet er zo zonder geweld in kunnen vallen anders is er iets niet goed. Je moet hem niet met de draadeinden er in trekken. Het meest waarschijnlijke is dat je de koppelingsplaat niet goed hebt gecentreerd. Als die er een heel klein beetje naast zit lukt het al niet. Don't ask me how i know!

Arnold.

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 10:48
door Bob met Piet
Nou die lt77's willen toch ook niet zo makkelijk hoor.
Het was bij mij ook dat laatste stukje en ik was de laatste keer met drie personen bezig en 1 toeschouwer

Lijkt er op dat de uitlijning echt precies moet zijn in alle vlakken, maar waarom die na een hele tijd stoeien er wel opeens ingaat is mij nog steeds een raadsel.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('24ebb0075a70001bc6160266a9728cf9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13968291, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 11:21
door Puffino
Richard, ik gok op een beschadiging van je lager in de krukas, heet dat niet toplager? Dat koperen busje.

De centrering van de koppelingsplaat is van lavensbelang, als je er tijdens het monteren van de bak achterkomt dat die niet jofel is heb je waarschijnlijk die koperen bus beschadigd wat een eventuele latere montage kan vermoeilijken. Ook is het ietsje scheef er in proberen te krijgen een drama. Maar dat geldt vooral voor het eerst stuk, en daar kwam je kennelijk wel goed doorheen, nietwaar?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 11:51
door Rickske
Met 2 man: stukje hout onder je vliegwielhuis, een man aan de ene kant met de motortakel, die bepaald de hoogte, de andere draait de bak n beetje zodat ie mooi voor de gaten komt.

In je eentje plaats ik nog n krik onder de bak aan een kant ( een garagekrik met wieltjes) van de bak, dan kan je daarmee de bak ietjes omde as "draaien" hoef je niet zo te tillen. wel t blokje hout onder t vliegwielhuis.
Verder, checken dat je met de bak steunen en dergelijken niet ergens tegenaan schuift.
Weet je zeker dat de splines goed in de motor vallen en niet dat je er nog half tegenaan zit?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('defc979b517798822a6ae1cf85503950', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13968470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 13:14
door Marijn & Simba
Ok, ik vraag niets

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a05fb29bbc0e268255b42c22e4995a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13968791, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 13:57
door richard78
Heren bedankt!

Ik heb het centreren gedaan met een grote dopsleutel, waarschijnlijk was dat idd niet de beste manier. Ik zal ook even een nieuw toplager halen. Helaas past mijn takel niet in de auto dus moet ik iets regelen of het word spierkracht. En is er iemand die zin heeft om donderdag te komen helpen tillen?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e04578c3e42bd939de2c205d529d77e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13968970, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 15:10
door Dennis101
Centeren van de koppelingsplaat gaat het gemakkelijkste met een stuk pijp van 22 mm (zoals koperen waterleiding) met een winding schilderstape er omheen. Het toplager heeft als het goed is een binnendiameter van iets meer als 22,2 mm, controleer dit ook als je een nieuwe plaatst maar wel na montage, anders het toplager ruimen tot 22,23 - 22,24 mm. Neem het stuk pijp zo lang als je kwijt kunt, want hoe langer de pijp, hoe preciezer de uitlijning uit te voeren is.
onder de deling van het vliegwielhuis en koppelingshuis plaats je een plaatje hout op de dwarsbalk, waardoor het vliegwielhuis een klein stukje wordt opgetild. Als je er nog een metalen plaatje tussen legt glijdt het ook nog een stuk gemakkelijker.
De bedoeling is nu dat je bij het plaatsen van de bak het koppelingshuis op de plank met metalen plaat kunt laten rusten, waardoor de hoogte altijd goed is t.o.v. de motor. Via de naad tussen koppelingshuis en vliegwielhuis kun je in de gaten houden of de bak recht voor de motor staat.
Nu is het terugplaatsen van de bak aan de motor een fluitje van een cent.

Ga niet aan de gang met kriks, wagentjes o.i.d, want dat is veel te star en niet gemakkelijk bij te sturen.
Ideaal is een motortakel of gewoon met een stuk touw en eigen kracht. De LT76 is niet zo zwaar en door het plankje hoef je zelf amper gewicht te tillen.

Wat betreft eventuele paspennen hoef je jezelf geen zorgen te maken, want die heeft een LT76 natuurlijk niet. De LT76 heeft een pasrand en de rand is ondieper als de lengte die de priseas in het toplager steekt.


Dennis B

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 15:26
door Bob met Piet
Yep, 22mm CV buis met schilderstape past echt perfect bij het centreren.
En toch lastig terugplaatsen van de V-bak, veel te lomp dat ding.
Volgende keer eerst V-bak en daarna pas T-bak denk ik.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('a3b05a08f24a320fcf3c6130ef3d1164', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13969419, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 16:21
door Dennis101
Jij hebt het over een LT77 met LT230 en die zijn een behoorlijk stuk zwaarder als een LT76.

Dennis B

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 16:37
door Bob met Piet
Scheelt dat zoveel dan?
LT76 van een vriend ook in de handen gehad een aantal jaren geleden, maar dat was ook niet lekker tillen

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('7024400eb1bad1f8a4cce0e76933f62b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13969816, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 17:52
door richard78
Dennis,

Mag ik je danken voor deze zeer gedetailleerde en zeer nuttige uitleg!

Deze ga ik uitprinten en gebruiken.



Bedankt,
Richard

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae52aaa85a7ad8e49220fca85ac864a3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13970131, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 17:53
door richard78
Nou ik vond dat staand op eht chassis het tillen van de bak redelijk lastig was. Hij bleef ook overal achterhaken wat het nog lastiger maakt. Maar ik kan denk ik mijn kraan aanpassen zodat deze ook in de auto past. Scheelt weer spierpijn.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('255c94d5d024c05f10331080981d8f96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13970135, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 19:44
door Dennis101
Je hoeft nauwelijks te tillen hoor.
Als je de dwarsbalk waar de versnellingsbak steunen op gemonteerd worden laat zitten (als hij demontabel is natuurlijk) en de rubbers en de voetjes aan de versnellingsbak laat zitten, dan kun je de versnellingsbak alvast onder de auto schuiven.
Daarna hoef je alleen de voorkant even van de grond te tillen om het koppelingshuis over de dwarsbalk te leggen. Daarna het geheel een stukje omhoog om hem recht voor de motor te kantelen, maar meestal druk je hem dan in een beweging zo op z'n plaats als alles goed is uitgelijnd.
Als je van tevoren er al voor zorgt dat de motor zo is gedraaid dat een spiebaan van de koppelingsplaat vertikaal staat en je doet dit bij de priseas ook dan maak je het jezelf nog veel gemakkelijker. Het is wel zo handig om de versnellingsbak in een versnelling te zetten, zodat je altijd in staat bent om de priseas een stukje te draaien als dat toch nodig blijkt te zijn. Kies hiervoor bij voorkeur 4 hoog, want dat draait het gemakkelijkst via de trommel.

Een complete LT76 is aanzienlijk lichter als een LT77 met LT230. De LT77 met LT230 is nagenoeg even zwaar als een LT95 en die krijg ik echt niet in z'n geheel van de grond. Bij een LT76 lukt mij dit wel als ik niet te vermoeid ben.

Dennis B

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 20:08
door richard78
Ah, Ik heb een civiel chassis dus kan die dwarsbalk er niet uit. Dat betekent dat de bak over het chassis getild moet worden wat hij past neit tussen de dwarsbalk en crossmembers heen. Ook krijg ik de haakse hendel van de handrem niet los. Dat betekent dat het pootje daar achter blijft haken. Toch maar eens proberen die los te halen.

En ik ben natuurlijk maar een slapjanus

Maar het gaat me wel lukken hoor!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b594f443ead0278b31f7c5e407a59b0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13970639, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2011 18:09 door richard78.

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 20:46
door Mudbuster
Ik heb niet zoveel zin om te tillen, maar ik heb wel een motortakel die in de auto past (deur passagier), maakt het een stuk makkelijker. Mag je komen lenen

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('158fa3c6d67f5884fb873a5267715975', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13970794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 20:49
door Pike
Wellicht is het los maken van de slave cylinder uit het bellhouse een oplossing.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15409d06d31e5e78d321273f9e58110d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13970805, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 23:54
door richard78
thanks, maar ik geloof dat eht een eindje is en ik heb de landrover nodig om de takel op te halen Maar het gaat wel lukken met de spullen die ik heb.
btw zag ik jou niet vorige week s'ochtends bij utrecht rijden (A12 richting A27). Was een series met 'hypo' op de wings. Ik reed in die irritante MX5 links voor je

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a436658fa833abc973db5233c17e52f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13971912, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 23:55
door richard78
Die is er al uit. Daar was het allemaal mee begonnen namelijk

tnx

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: di 03 mei 2011, 01:32
door Dennis101
Ook als de dwarsbalk demontabel is demonteer ik die juist niet, omdat hij het monteren van de bak aan de motor juist gemakkelijker maakt als deze op z'n plaats blijft zitten. De bak kun je achter die dwarsbak langs, met het koppelingshuis als eerste zo van onderaf over de balk heen tillen want er is ruimte genoeg naar de eerst volgende dwarsbalk van het chassis toe.
Dit werkt zowel bij een normale 109 als een 109 stationwagon en alle 88's dus ook bij jou moet het zo gaan.
Uiteraard moet wel even de bediening van de handrem weggehaald worden.

Dennis B

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: di 03 mei 2011, 10:25
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Je kan mijn motortakel wel even lenen, die past volgens mij wel gewoon door de deur.
En die staat niet zo ver weg.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf30a45cf37ab348ad8f06b0161e54c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 13972608, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: di 03 mei 2011, 14:03
door Wim Janssen
Ik lees nergens dat de tussenbak er vanaf is. Klopt dit? Als je bij een civiele Series, dus zonder demontabele balk eerst de tussenbak van de V-bak haalt, is de hele klus gemakkelijk in je eentje doen en kan hij onderlangs weg. Ik moet zeggen dat ik dat wel op een put gedaan heb, maar volgens mij gaat dan ook nog liggend onder de auto. Grote voordeel is dat je de stoelenbak er niet uit hoeft te halen en dat alles veel handzamer is.

groeten
Wim

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 00:30
door Rickske
Bedoel je dat je dan niet de stoelenbak hoeft te demonteren Dennis? Zou een uitkomst zijn de vogledende keer! scheelt zo weer n uur sleutelen!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10d6e0d821d4d2eebb2da21d4273493a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13976384, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:37
door Stage-2
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> En is er iemand die zin heeft om donderdag te komen
> helpen tillen?

Richard, bel woensdag maar even. Donderdag kan ik waarschijnlijk wel. Ik heb hulp gehad bij het plaatsen van de V-bak, dan kan ik jou ook wel even helpen. Geven we de prikkersgeest aan elkaar door.
nul-zes-18472685

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93dda4620b0a0ecd2ecf41e54afb04d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 13976640, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('558872fc3f41931b07551c71ee64e5b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 13976640, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 02:57
door Dennis101
De zittingbak wel demonteren, die paar minuten werk extra krijg je ruimschoots terug met de bereikbaarheid van alle onderdelen.

Dennis B

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok, Hij zit erin

Geplaatst: do 05 mei 2011, 23:09
door richard78
Het is gelukt hoor. Vandaag een nieuw toplager gehaald en de koppelingsplaten weer los gehaald. Hiervoor heb ik de Vbak eruit getrokken emt behulp van de kraan die ik van Ben laroleek mocht lenen. Lekker veel ruimte dus. Met een stuk buis van 22mm en wat tape kon ik de koppelingsplaat weer mooi centreren. Mo Stage-2 kwam me helpen met het erin zetten van de bak. Ook hier kwam de takel weer erg van pas. Helemaal de leveler die erbij zat. Hiermee konden we de bak mooi in lijn hangen met de motor. En met een beetje gefriemel en geschud ging de bak er redelijk gemakkelijk in.

Alles weer aangesloten en het lijk allemaal weer goed te werken. Ook het ontkoppelen, wat het originele probleem was.
Morgen alhet plaatwerk en stoelen er weer op en rijden maar.

Mo nogmaals hartstikke bedankt voor de extra paar handen, ogen en stel hersens.
Ben Bedankt voor het uitlenen van je kraan. Ga toch maar eens langs HBM voor eentje
En iedereen bedank voor de uitgebreide adviesen!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0199638d7417ba3dd37c91d6d3807080', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13984677, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waarom gaat een V-bak zo lastig op het blok, Hij zit erin

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 00:43
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Kijk, mooi dat het gelukt is, een beetje hulp van een paar kanten en het is zo gefikst.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a9cf00a5a6d1cbed6c0e76e09d55815', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 13985358, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben