Pagina 1 van 1
rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 19:36
door Jeroenmini
Beste RR rijders.
Ik rij nu een maandje in mijn Range Rover, nu moet ik zeggen dat hij ook prima rijdt.
Ik vind alleen het koppel enorm tegen vallen, daarom vraag ik mij af of dit normaal is.
Als ik er alleen in rijd dan kom ik prima van de plek maar als ik er met 5 man in zit of ik gooi er een aanhanger achter dan trekt hij voor geen meter.
Het optrekken vanuit nul gaat wel maar vanaf de 2de trap is het eigenlijk al bagger. in de bergen van Zwitserland kwamen de vrachtwagens mij voorbij terwijl ik het pedaal op de bodem had. hij schakelt dan een trap terug. een hoop toeren maar nauwelijks snelheidswinst.
Ik had toen een aanhanger met belading van max 1500 kilo.
Als ik de motor op benzine schakel dan gaat het al wel stukken beter maar het is nog niet echt wat ik er van verwacht had.
Ik begin me af te vragen of de pk's wel echte pk's zijn en geen pony's...
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 20:32
door Jos Daalmans
Hoi Jeroen,
Meet eens de klep-"travel" die zou iets van 9,35 mm voor elke klep moeten zijn. Zo kun je zien of de nokkenas eventueel versleten is en de kleppen niet meer goed open gaan. De motor heeft daar stationair geen last van, maar als je wat koppel wil genereren, valt dat met een versleten nokkenas zwaar tegen.
Kijk een naar:
[www.realsteel.co.uk]
en dan de viper hurricane nokkenas. Doe er klepstoters (cam followers) bij en dan ben je voor GBP 200,00 klaar. Nog wat pakkingen erbij doen uiteraard.
Zoek maar eens naar Wealers Dealeren dan Landrover defender opknappen.
Succes,\\Jos
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 21:09
door Leendert
Uit je omschrijving maak ik op dat het een automaat betreft, kun je ook aangeven welke?
Er zit nog al wat verschil in een Crysler 3 bak en een ZF 4 bak.
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 21:37
door Bart van Dessel
En welke V8? 3.5? 3.5i? 3.9i? 4.2i? Ik heb een oude 2 drs. staan waar ik heel af en toe 's mee rij, zit een gereviseerde en getunede 4.2i in, geen vrachtwagen komt me voorbij
Maar een Rover V8 is een fijne motor, mits je er niks of niet teveel achter hangt, een 200 of 300 tdi hebben veel meer te zeggen als er wat kilo's achter hangen. Maar de toestand van je nokkenas is inderdaad heel belangrijk. Je bent voor 200 GBP misschien klaar maar dan moet het er nog wel ingebouwd worden.
Groetjes, Bart
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 02:01
door Jeroenmini
Het gaat om de 4 traps zf bak.
Het is een 3.5 efi op benzine/lpg.
Hoe zit dat met die nokkenas.
Bij een beetje auto gaan die dingen nooit kapot...
Ik begrijp echter dat bij een land/range rover die nokkenassen wel behoorlijk verslijten...?
Groetjes,
Jeroen
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 13:24
door Jos Daalmans
Hoi Jeroen,
De standaard nokkenassen zijn gegoten en niet gesmeed (komt niet veel meer voor tegenwoordig) . Hierdoor is het oppervlak van de nokken niet bijster hard en aan slijtage onderhevig.
Als zo een nokkenas is afgesleten, heb je kans dat de Cam-followers (klepstoters) ook zijn ingevreten. Deze moeten op het aanraakvlak met de nokken mooi glad zijn en mogen geen sleuven hebben. Als je de boel dan toch uit elkaar hebt liggen, vervang die cam-followers in een keer. Dat tikt de motor niet meer als je hem start en er dan een camfollower wat zou zijn ingezakt.
Gezien de prijs, heb je dit relatief goedkoop vervangen. Als je dit wilt doen met een niet Landrover motor, kun je diep in de buidel tasten.
Met de zoals ik heb aangegeven Viper Hurricane heb je een goed alternatief en als je motor voor de rest in orde is, meer koppel en meer vermogen (tot 20 PK).
Als je dit doet, let goed op de instructie (met speciale olie monteren, motor een paar slagen ronddraaien om te kijken of niets aanloopt, dan motor compleet maken, starten en gedurende een half uur tussen 1.500 en 2.500 toeren laten draaien. Nooit stationair laten lopen, anders heb je kans dat een en ander al invreet. Het gaat er omdat er voldoende olie door het blok wordt gepompt.
Succes,
Jos
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 21:20
door Jeroenmini
Kun jij voor mij een boodschappen lijstje maken??
Groetjes, jeroen
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: di 03 mei 2011, 00:57
door Jos Daalmans
Hoi Jeroen,
Kijk voor alle onderdelen naar:
[www.realsteel.co.uk]
dan zie je ook de plaatjes en kun je je er wat bij voorstellen.
Het lijstje,
De nokkenas:
DW262 Viper Hurricane Hydraulic Camshaft Price:£130.08
Ideal for most applications, including automatic transmission. Worth an extra 20hp over a std engine. If the cylinder block and cylinder head faces have not been heavily machined, and the valve guides are fitted to the correct length, then this cam should bolt straight in.
De cam-followers
AZ794-16For all engines 16 stuks Standard Hydraulic Lifters £50.88set
De shims voor onder de rockerbrug
DW400 Shim Kit £15.8
For setting the preload of hydraulic tappets when using a non-standard
cam. The shims are installed under the extra-end rocker pillar
Mocht de rocker shaft (kleptuimelaar as) ingelopen zijn:
AZ804 Standard Rocker shaft, left or right £15.22 each.
Mochten de kleptuimelaars zijn ingelopen:
CX2728 Left aluminium rocker arm £5.70 each
CX2726 Right aluminium rocker arm £5.70 each
Dan de pakkingen (beetje afhankelijk van het type motor/bouwjaar):
CX7590 Latest composite black gasket £12.18 (dal pakking boven de nokkenas)
CX2684 Rubber end seal (2 per engine) £2.28
Kleppendeksel pakkingen:
CX2454 Cork £1.98 each (twee stuks nodig)
de timer cover pakkingen:
CX2144 Standard gasket £1.48
CX2174 Rubber seal kit for pre-SD1 £7.31
Above part replaces the OE “Graphite string” seal
CX2184 Lip type seal for SD1 £2.28
De waterpomp pakking:
CX1104 For all engines (exc. R/Rover) £0.89
CX1110 For Range Rover engines £1.10
Deze pakkingen bij elkaar zouden wellicht in de volgende set zitten:
AZ884C Lower Overhaul Set £21.47
Does not include rope type front and rear oil seals. [CX2174/AZ704]
(used in P5B, P6 & early Range Rover)
Kijk anders ook eens bij [www.lrseries.com]
en kies dan de juiste RR.
Omdat je niet weet hoe de inhud van het blok nu is (slijtage onder de nokkenas rockers etc) misscien handig eerst eens de klepdeksels te verwijderen. bestel dan een paar extra
CX2454 Cork Rocker cover £1.98 each (kleppendeksel pakkingen).
Laat het inlaat spruitstuk maar zo compleet mogelijk. Eventueel de slangen klemmen vervangen.
De cilinderkoppen wel goed schoon maken onder de kleppendeksels.
Zet de motor in de BDP stand, met cilinder 1 in ontsteekpositie (distributeur wijst naar voren). Teken de positie van de distributeur met wat verf af op de behuizing van de ontsteking. Verwijder dan de ontsteking.
Verder moet je de klepstoterstangen op volgorde laten liggen, d.w.z. neem een stuk karton,prik daar 2 x 8 gaten in, zet er voorzijde op en steek de stoterstangen op de juiste plaats in het karton.
Verwijder daarna de camfollowers, de distributieketting met de twee tandwielen en haal dan voorzictig de nokkenas uit de motor.
Bij het monteren van de nokkenas voorzichtig te werk gaan en de as vol smeren met zoveel mogelijk motor olie of "running in" olie (bij de automateriaalzaak). Dit is dikkere olie die aan het oppervlak blijft hangen en langzaam door de motorolie wordt verdrongen.
Bij het plaatsen van de nokkenas moet je blijven draaien en proberen verder te komen. gebruik geen geweld, je zou zomaar de laatste lagerschaal uit het blok kunnen drukken.
De nokkenas heeft aan de achterzijde van de nokkenas iets dunnere lagering dan verder naar voren. Dit is gedaan om de montage mogelijk te maken.
O ja, de timing cover met pomp etc gaat er natuurlijk ook af. De olie loopt dan uit de aanzuigleiding van de oliepomp en die krijg je niet zonder kunstgrepen weer aan het "persen". De oliepomp moet dan even uit elkaar en de tandwielen met voldoende vaseline insmeren.
Kijk voor de handleiding naar:
[www.landroverweb.com]
hoofdstuk 12. Lees dit eerst door, zodat je weet wat je tegen komt. Print de betreffende bladzijdes uit, maak aantekeningen en doe dit in een klapper.
Hier nog de leveringsvoorwaarden. Ik heb bytheway hier geen aandelen bij.
[www.realsteel.co.uk]
Zijn er nog vragen, hoor ik dit graag.
Groeten en succes,
Jos
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: wo 08 jun 2011, 19:43
door Jeroenmini
Jos bedankt,
Ik ga vanavond checken hoe alles eruit ziet en daarna kijken wat ik nodig heb..
Groetjes.
Jeroen
Re: rrc v8 weinig koppel
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 14:48
door Thijs van Amerongen
Zou je is wat foto's willen posten van het spulletje onder de klepdeksels? En als je eventueel nokkenas etc. gaat vervangen houd ik me ook aanbevolen voor foto's