Pagina 1 van 1
warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 17:12
door Rogier 88 SIII
hallo, ik heb warm probleempje.
de temperatuur meter van lara staat de laatste dagen op 3/4 ipv keurig op de N
er zitten inmiddels een nieuwe radiateur waterpomp en slangen en een nieuwe (in de pan geteste) thermostaat (74 graden) in.
wel is de vaste venitlator vervangen door een elektrische exemplaar van een citroen bx. (de laatste rit voor die wissel had ze er ook last van.)
overigens als je binnendoor rijdt is het niet zoon probleem (lees keurig op de N) maar op de snelweg ed. loopt ze op naar 3/4 van de meter....
wat kan het nu nog zijn?
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('6c74ef76c81e6ff6a4a4c7e84b52b130', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13965647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 17:28
door Rogier 88 SIII
ik heb zoon ventilator er voor:
("geleende" foto van woest)
--> mod_embed_images_loadimage('6bec73f1242694e1558992713e09dd96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DLPEEJMMF', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=LPEEJMMF', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DLPEEJMMF', '', 13965736, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ik zag net dat er ook negen blads ventilators zijn van een citroen bx.... moet ik die misschien hebben?
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('d676914dcdf4953e98b54ef65d58d417', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13965736, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 17:55
door JustinvS
Ik ga er eigenlijk van uit dat je dit wel gecontroleerd hebt... maar draait de fan de goede kant op en zit hij aan de goede kant van de radiator voor de draaiwerking e.d.?
Dus niet dat je een duwende fan achter de radiator hebt gemonteerd die ook nog de verkeerde kant op draait of verkeerd om gemonteerd is...
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd7b953468beef0f4d97be7b0e7356da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13965857, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:26
door Rogier 88 SIII
toen ik hem teste en boven de radiateur hing kreeg ik het zand (van het chassis) door de radiateur in mijn gezicht
dus ja draai richting klopt je moet alles uitsluiten natuurlijk...
ik las ergens dat jij je blok geflhust hebt? beviel dat?
ik denk dat ik dat nog maar proberen moet, poorten van de waterpomp en de thermostaat waren mooi open.
en mij kammeraad (werkt bij volvo garage) dacht dat de ventilator op de snelweg niet veel doet de rijwind overheerst dan zeg maar.
meer iedeën?
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('0e80abbae9c32981e61956b4a84a4bc5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13966005, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:32
door Roelie
Zit er geen lucht meer in het systeem zodat je geen goede doorstroming hebt.
Hij was altijd goed en met nieuwe radiateur er voor moet het toch beter zijn
als je denkt dat blok wat verstopt is was je oude radiateur ook slecht denk ik en
moet het dus nu met schone radiateur toch beter zijn en zal het verschil in ventilator
volgens mij niet zo groot zijn op snelweg.
succes er mee.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be19efdeec1bba20646a3e8016312aee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13966026, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:38
door Bart van Dessel
Rogier, je kunt mijn draadje evt. volgen: [landrover.startpagina.nl] Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Gr, Bart
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:41
door Te Papa
Meter kapot? Heb ik ook gehad...
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:41
door Rogier 88 SIII
ik ga nu de thermostaat weer inbouwen...
zit zo eens te denken koelsysteem ontlluchten heb ik wel eens iets over gelezen idd..
dat moet scheef omhoog toch met de neus?
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('10c8c8bc20c6699d49729995fab48fd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13966074, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:50
door bas88pickup
Lijkt me een logisch gevolg van het monteren van de e-fan; als je op de snelweg rijdt heb je geen extra koeling meer van de mechanische fan die met het toenemen van het motortoerental meer lucht gaat verplaatsen, dus word de motor iets warmer. Dat merk je niet op de binnendoorweg, daar hoeft ie niet zo hard te werken. Ik zou me er niet druk om maken.
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 18:53
door Rogier 88 SIII
ik heb het dus ook gehad met de oude radiateur...pomp thermostaat en originele 4 blad ventilator
@ te pappa zodra je weer op de binnen wegen gaat koelt ze weer wat af...
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('2a82c1f631306ef1c7b212c70963509d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13966114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2011 16:54 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 19:27
door Joost88
ventilator heb je normaal niet nodig, alleen als je enkele minuten stil staat.
Of met veel gewicht en lage snelheid een berg op rijd oid.
Hoeveel graden is 3/4 van de meter?
Als ik op de snelweg rijd dan gaat de meter ook iets omhoog t.o.v. binnendoor. Volgens mij iets boven de 90 graden, maar ik maak me daar niet echt druk om eigenlijk.
Of had hij dit probleem eerst niet?
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 20:18
door Rogier 88 SIII
nee eerder bleef ze altijd precies in het midden van de N en nu komt de wijzer net wel net niet los van de N... dus ongeveer 3/4 zeg maar.
edit: aantal graden heb ik nog niet kunnen meten bij 3/4 (draadje van de thermometer is net stukgegaan (was al iets gammel)) maar in het midden van de N is het ongeveer +/- 79-80 graden in de radiateur (bij de dop gemeten)
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('91c5ce028e51a7ddc7d5e5678bad5c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13966372, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2011 18:19 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 21:35
door Dirk109
Heb je onstekingtijdstip al eens nagemeten?
Ik heb wel eens gelezen dat een bepaalde onsteking stand voor een warmere motor zou kunnen zorgen.
Bij mijn 109 2.25 ben ik ook aardig aan het expirimenteren geweest met de onsteking (vroeger gezet voor iets meer vermogen op gas) en dit resulteerde ook in een hogere temp meterstand.
Als ik nu langduurig zou stilstaan met warm weer kruipt de naald van de meter ook naar het rode toe.
Bij mij is de motor na deze tijdstipverandering ook wat warmer geworden als voorheen maar niet te warm.
Als ik dan toch een keer in de file sta bij zeer warm weer dan zet ik gewoon mijn verwarming aan en de temp daalt dan voldoende.
Zodra we weer gang hebben daalt de temp direkt tot net boven het midden.
Ik heb er ook een tweede temp. meter aan gekoppeld en deze geeft 75 aan.
succes Dirk 109
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 21:38
door Pike
Diesel of benzine? Voor diesel heb je 82 graden thermostaat nodig.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b119d1caa45cb482637a80eb1518f68c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13966723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 21:56
door JustinvS
Op LPG loopt je motor altijd warmer, de preciese reden is mij onbekend maar ik meende dat het iets was met een hogere ontbrandingstemperatuur of iets dergelijks. Op lpg hoort je ontstekingstijdstip vroeger te staan, waardoor je nu eindelijk je lpg goed verbrandt en er dus wat vermogen uit kunt halen. Gevolg is dus ook dat je motor warmer loopt.
Nu weer on-topic, Rogier rijdt een diesel, dus het ontstekingstijdstip zal het niet zijn.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ece26277ce96d77f1b3d6a8acce953dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13966800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 22:01
door RoadRocket
en buiten dat er niet meer permanent een (mechanische) fan staat te draaien heb je nu vóór je radiator een obstakel zitten dat ook weer wat wind blokt ... iets warmer lopen dan voorheen lijkt mij nog niet té spannend
Re: warmlopen series
Geplaatst: zo 01 mei 2011, 22:26
door Pike
82 graden thermostaat lost het dan op.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72e849196e84b3c430a18d9fce519e1f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13966971, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 01:16
door Dirk109
Ja, stom idd zo ver was ik nog niet van diesel weet ik niet zo veel.
Dirk 109
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 19:27
door Rienk
Rogier,
Ik heb met mijn serie3 diesel met vaste fan hetzelfde probleem gehad.
Bij stil staan en rijden op binnenwegen temp constant, op snelweg liep de temp op tot bijna rood en nam vervolgens weer af tot net boven neutraal en nam dan weer toe en dat gedurende de hele rit.
Nadat de brandstofopvoerpomp het had begeven heb ik deze vervangen en was de temp weer constant net boven neutraal.
Ik denk dus dat de verouderde brandstofopvoerpomp een slechte verbranding tot gevolg had, wellicht bij jou ook het geval.
Maar ik voel ook wel wat voor de verklaring dat de electrische fan niet sneller gaat draaien bij hogere snelheid en daardoor niet voldoende koelt en mogelijk zelfs luchtstroom belemmerd.
Groet,
Rienk
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 19:44
door richard78
Bij mij staat de temperatuursensor ook redelijk dicht bij rood en mijn brandstofpomp giert behoorlijk. Ik heb een tweede pomp ter revisie opgestuurd en krijg deze hopelijk deze week terug. Dan zal ik eens kijken of de temperatuur weer normaal is.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d515ac62b6fed6fa9e87d4d256f93d00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13970578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 02 mei 2011, 21:15
door Rogier 88 SIII
richard ik hoor het resultaat graag...
ga nu eerst het blok maar eens flushen. blikje staat klaar, kan nooit geen kwaad denk ik.
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('20db437888382b32d03d6d9d9a67175f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13970941, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 03 mei 2011, 00:27
door Tom mwl
hoi Rogier,
Driekwart van de meter is niet te hoog dacht ik.dan zit ie net bovenaan de 'N'
Misschien is de spanningsregelaar achter de meters kaduuk?deze zit achter op de km teller gemonteerd.soms is een verkeerde stand van de meter gewoon een electrisch probleem.
Misschien echter staat je brandstofpomptiming te laat,dan wordt hij ook warmer. hij rookt ook behoorlijk grijs dan.bij rustig rijden merk je dan niks van een hogere temperatuur maar op hoge snelheid in de overdrive moet ie hard werken en dan komt zoiets ineens naar voren.ik denk sowieso dat jij met je overdrive erop beter je vaste fan kan houden want dan kun je alle koeling gebruiken.
Dat ontluchten van het koelsysteem na nieuw vullen heb ik ook wel eens gedaan.dan moet je op het hoogste punt,dat is de aansluiting van de kachelslang aan de kachelradiateur ontluchten.Maar het hoeft niet want het spul ontlucht zichzelf ook wel.
Heb je trouwens ook veel overdruk in het koelsysteem? misschien zit er een haarscheurtje in de kop of begint de koppakking langzaam op te geven.Daar wordt ie ook warm van.die oude koperen koppakkingen zijn niet de sterkste. ik gebruik nu de composietpakking icm de speciale ringen onder de boutkoppen van de kopbouten.
ach Rogier.Je moet maar zo denken.Bij twijfel gas dr bij en bij komische geluiden,de radio harder.dan kom je een heel eind
groet, tom
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 03 mei 2011, 00:56
door Rogier 88 SIII
ok, het rare is dus dat ze het op de heen weg naar duitsland (oude radiateur 3/4 jaar oude pomp en vaste ventilator!) dus ook ineen had.
edit: ik dacht dus dat dat kwam door wat modder op de radiateur (bleek later) maar precies dezelfde syptomen. ook ongveer zelfde afstand van warm lopen.
spannings regelaar zou die het altijd moeten doen toch? niet alleen bij 85-90 op de snelweg
er zijn meer mensen met een electrische ventilator dus het moet wel willen, ik ga nu eerst eens flushen met van dat spul kijken wat ze dan doet...
als dat niet helpt moet er maar een grotere ventilator voor, ontluchten moet nu wel goed zijn ik heb haar scheef gezet enzo, de kachel geeft overigens ook gewoon wame lucht.
en als de koppakking begint te komen meld ze zich wel denk ik... de unimog liet het van te voren duidelijk merken... (daar was de kop niet 100%, ook nooit geweest)
echt veel druk zit er ook niet in... kunt de dop er ook afdraaien en dan laten lopen dan vliegt het er ook niet uit ofzo.
het brandstof pomp verhaal zou natuurlijk ook nog kunnen, maar ze loopt prima super... en sjouwd als een beer...
als ik tijd heb zal ik de thermometer even solderen, zal ik eens kijken wat de daadwerkelijke temperatuur is (op de 3/4 stand) op de N had ik al wel kunnen meten dat was +/-80 graden (dop er af meter er in)... (3/4 schat rond de 90-95 graden)
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('d63a4187885ba012dd746f0f26114768', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13972256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2011 23:02 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 03 mei 2011, 14:51
door Joost88
grote ventilator gaat niet helpen, hij is ten slotte elektrisch en draait als het goed is niet op de snelweg (vlakke weg)
Een grotere ventilator houd alleen maar meer wind tegen.
Als je temperatuur echt te hoog is dan is de radiateur te klein lijkt mij, of niet alle kanaaltjes meer open.
Eerst maar eens meten wat de werkelijke temperatuur is.
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 03 mei 2011, 15:43
door RoadRocket
... en daarnaast zitten er volgens mij inmiddels behoorlijk wat toeters en bellen vóór de radiator van je 88
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc8cec74665cec0b4834d7a4b8a0a002', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 13974014, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 03 mei 2011, 22:02
door Exfietser
Ik begrijp sommige dingen niet helemaal.
De oorspronkelijke configuratie is een vaste ventilator in een wind tunnel achter de radiateur. Dat is een configuratie waarmee de sahel bij temperaturen die de zestig graden naderen en extreem koude omgevingen en extreme hoogtes (weinig lucht dus weinig koeling en heel hard werken.) zijn overwonnen.
Met andere woorden een winning concept. Waarom in vredesnaam dat systeem veranderen. Wat is in verdesnaam het voordeel van een elektrische ventilator.
Je kunt hem uitzetten als je door het water rijdt? Hoe vaak doe je dat. Het is toch geen boot (Vraag maar aan Bart) Voor die ene keer door het water kun je volgens de oude methode gewoon je v-snaar slap zetten.
In de winter als het koud is? Een radiatormuff werkt ook.
Verder dan alle veranderingen:
Heeft de elektrische ventilator wel dezelfde opbrengst?
Een ventilator aan de voorkant van de radiateur kan bij hoge snelheid juist averechts werken en de flow kleiner maken.
De windtunnel zorgt ervoor dat er een flinke luchtstroom langs de zijkanten van het blok stroomt. Het blok zelf wordt dus ook op die manier gekoeld en behoorlijk goed ook. Zonder tunnel en met de fan voor de radiateur zal dit veel minder zijn.
En dan nog wat:
Is de temperatuurmeting juist? Met wat voor meter meten jullie dat? Een infraroodmeter is heel makkelijk maar maakt ook heel makkelijk meetfouten en is daardoor een afrader om te gebruiken. (Zie Link)
Zo'n soort ding als onderstaand metertje kost 8 euro en geeft een goede afleesbare aanwijzing:
[www.verwarmings-store.nl]
Manom.%20axiaal-1.gif --> mod_embed_images_loadimage('2878c5042f0bef1952c1717ecb2f26c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.verwarmings-store.nl%2Fvar%2Fimages%2FManom.%2520axiaal-1.gif', 'http://www.verwarmings-store.nl/var/images/Manom.%20axiaal-1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.verwarmings-store.nl%2Fvar%2Fimages%2FManom.%2520axiaal-1.gif', '', 13975517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je moet hem alleen rechtstreeks in je radiateur schroeven, of beter in je blok waar gewoonlijk je sensor zit. En daarvoor zul je moeten hobbyen. Dat kun je dan tijdelijk gedurende je testen om je koelsysteem goed te krijgen laten zitten. Daarna zet je je originele sensor weer terug.
Of je koopt een kwaliteits meetinstrment als dit:
groter_koelwater-zwart.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92d14e1e2dad2ac07ada42d1caea3c68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewatersportwinkel.nl%2Fnewsfiles%2Fgroter_koelwater-zwart.jpg', 'http://www.dewatersportwinkel.nl/newsfiles/groter_koelwater-zwart.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewatersportwinkel.nl%2Fnewsfiles%2Fgroter_koelwater-zwart.jpg', '', 13975517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daar moet dan ook nog de er bij horende temperatuurzender bij.
Voor mensen die permanent lopen te knoeien met het elektra is dit misschien een optie: Link
Magnolia_Dial_-_Water_Temperature_Mechanical_070.063.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ae1cb8d8595fa517c498b020895fe0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.holden.co.uk%2FproductImageslTitled%2FMagnolia_Dial_-_Water_Temperature_Mechanical_070.063.jpg', 'http://www.holden.co.uk/productImageslTitled/Magnolia_Dial_-_Water_Temperature_Mechanical_070.063.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.holden.co.uk%2FproductImageslTitled%2FMagnolia_Dial_-_Water_Temperature_Mechanical_070.063.jpg', '', 13975517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is een z.g. mechanische (capillaire) meter. Een nu ouderwets systeem maar niet per see slechter ofzo. Eigenlijk best wel leuk. De meter doet het namelijk ook als de auto spanningsloos is. Contact af en je kunt de meter langzaam zien dalen.
Goede instrumenten kosten nu een maal geld. Maar als je dat afzet tegen de kosten van een blok dat is heet gelopen denk ik dat het de moeite waard is.
Als je dingen in het systeem veranderd en het werkt niet goed (meer). Dan zijn de eerste dingen die je nodig hebt betrouwbare metingen zodat je kunt zien hoe erg het fout gaat en waar het fout gaat. Dan kun je maatregelen gaan bedenken. Anders blijf je knoeien en hobbyen en krijg je alleen met geluk een werkend systeem waarvan je je kunt afvragen of het ook in extreme situaties blijft werken.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij op en in zijn landrover knutselt en bouwt. Alleen zijn dingen als het koelsysteem een door landrover behoorlijk goed uitgedacht en getest concept. Iets dat je niet zomaar eventjes zelf in elkaar knutselt met wat losse componenten van de sloop. Het werkt heus wel als je zoiets zelf in elkaar zet. Maar ook als je met een aanhanger van drie ton de Brennerpas over wilt? In Nederland hebben wij een ontzettend prettig klimaat. Het is nooit extreem heet of extreem koud. En een redelijk hoge luchtvochtigheid. Koelsystemen hebben het hier dus nooit echt moeilijk. Als je motor het dus te warm krijgt met de standaard configuratie, dan is er gewoon iets mis. Radiator dicht of verstopt. Opbrengst waterpomp te laag. Koelkanalen in het blok vervuilt? Opbrengst ventilator te laag, Gaat de thermostaat wel (voldoende) open enz.
Een BX-fan is vaker gedaan en schijnt te kunnen werken. Ik vermoed dus dat of je thermometer niet goed werkt, of je koelsysteem is dicht of vervuild ofzo. Een series drie vier cil koelsysteem is overigens zelf ontluchtend.
Arnold.
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 01:46
door Marijn & Simba
Rogier heeft waterpomp en radiateur vervangen. Die laatste zelfs voor een 4-core variant. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Nieuwe vloeistof denk ik ook wel.
Rogier, heb je de motor goed gespoeld met water voordat je em opnieuw aansloot en hebt gevuld?
Verder zou je inderdaad eens een goede meting moeten uitvoeren. Nu weet je eigenlijk nog niets.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab78d0a5f7d2d80a677a05ec49dce1a3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13976667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 11:58
door Rickske
ik heb vorig jaar met dezelfde problemen 4(!) temperatuursensoren van verschillende merken besteld en middels kokend water een multimeter en een losse thermometer nagemeten. ER zat hier nogal wat verschil in dus is het mischien handig om inderdaad je werkelijke temperatuur in van het blok te meten.
Hier mijn ervaringen.
zoek ook eens in het archief op 7810, dat is een electronische spanningsregelaar die eigenlijk een stuk beter en betrouwbaarder werkt dan die met het bimetaaltje die origineel achter je kmteller zit.
Exfietser's 7810 Schema
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b8d9d2d7717399f6f2695ddc82d8249d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13977240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 13:23
door Hans 109V8
Rogier 88 SIII Schreef:
-------------------------------------------------------
> toen ik hem teste en boven de radiateur hing kreeg
> ik het zand (van het chassis) door de radiateur in
> mijn gezicht
Dan werkt hij toch TEGEN de rijwind (rijrichting) in?
Als dat zo is dan is de luchtverplaatsing natuurlijk minimaal, dus ook de koelling.
Of zie ik dat verkeerd?
succes
Hans
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:17
door Peter T.
Ik begrijp het soms ook niet helemaal......Laat die Series toch lekker orgineel.
Ik heb door 55 graden gereden in de woestijn, -23 graden in Iran, door beekjes en "rivieren" gereden (effe Vsnaar lossen als je het niet vergeet...), zwaar beladen de 4500 meter hoogte bereikt in de Himalaya en eenmalig 115 kilometer per uur gereden op de snelweg om "eens te bezien hoe hard ie eigenlijk kan".
Dit alles in geheel orginele Series stijl (Ned. militaire versie MET oliekoeler) met slecht 2 aanpassingen...twee goede voorstoelen en een poelie aangedreven remvacuumpomp.
Original Series-----> I love it !
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e0908294b4c6c64ff212873b190f3db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 13977719, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 22:24
door Rogier 88 SIII
er staat boven in genoemd dat ik heb gemeten met een professionele meter met zoon draadje er aan... alleen dus nog niet wanneer hij op 3/4 staat.
ik ga volgende week eerst de ventilator dichter bij de radiateur plaatsen. als dat niet helpt flushen... maar het blok lijkt schoon via de poorten achter de waterpomp en thermostaat...
als dat ook nog niet helpt de boel afpersen...
waarom ombouw? omdat het kan, ook omdat ik niet steeds de v-snaar ga verwijderen. aangezien lara toch behoorlijk vaak off road gaat....
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('4d5841c0172f827f73a1ab663a50598f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13979890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: wo 04 mei 2011, 23:56
door Joost88
Voor mij is het ombouw geweest omdat ik naar een 2,5 TD ging.
Daar zat een viscofan bij en die vertrouw ik niet en heb ik door verschillende voertuigen een hekel aan gekregen.
Een vin die altijd mee draait vind ik onnodig en energieverspilling.
Met een elektrische vin kun je het goed werkend krijgen dus is voor mij ideaal.
Re: warmlopen series
Geplaatst: do 05 mei 2011, 12:09
door Rickske
Maak je draadje van de thermometer dan ff, en meet als de meter op 3/4 staat, mocht dit niet kloppen kan het goed zijn dat de spanningsregelaar te veel spanning afgeeft waardoor jouw meter ipv N 3/4 aangeeft.
Staar je niet blind op die fan, die heeft procentueel geen invloed als jij op de snelweg zit.
Pas komende winter op met je 74 graden thermostaat. Dit is echt te laag als het vries in NL. Ik had er ook zo een in, met mof voor de rad. maar de auto kwam steeds bijna niet op temperatuur. Uiteraard maar vervangen voor een 82 graden versie zodat mn motor beter op temp komt en mn blok minder slijtage heeft.
Ondanks dat ik een kenlowe er in heb, heb ik wel altijd (los achterin) een originele fan mee, voor stel dat ie stuk gaat. Ik heb m met vakantie naar de zon ook gemonteerd omdat de temperaturen daar al een stuk hoger liggen.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37c1be49cb60756e03eebafacce16569', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13981717, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: warmlopen series
Geplaatst: vr 06 mei 2011, 04:00
door Dennis101
De vaste ventilator wordt waarschijnlijk vervangen door een electrische ventilator om ervoor te zorgen dat de auto onbetrouwbaarder wordt?
Dennis B
Re: warmlopen series
Geplaatst: vr 06 mei 2011, 16:15
door roland1980
Peter T. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp het soms ook niet helemaal......Laat
> die Series toch lekker orgineel.
> Ik heb door 55 graden gereden in de woestijn, -23
> graden in Iran, door beekjes en "rivieren" gereden
> (effe Vsnaar lossen als je het niet vergeet...),
> zwaar beladen de 4500 meter hoogte bereikt in de
> Himalaya en eenmalig 115 kilometer per uur gereden
> op de snelweg om "eens te bezien hoe hard ie
> eigenlijk kan".
> Dit alles in geheel orginele Series stijl (Ned.
> militaire versie MET oliekoeler) met slecht 2
> aanpassingen...twee goede voorstoelen en een
> poelie aangedreven remvacuumpomp.
>
> Original Series-----> I love it !
Jongens ik begrijp het belang van: Laat de series toch origineel niet!!
Een ieder moet zelf weten wat hij of zij met z'n auto doet, de een houd hem origineel en een ander modificeert.....nou en, eigen auto eigen keuze, en daar gaat het hier niet eens om.
Het gaat erom dat Rogier een probleem heeft, en dat moet opgelost worden!
Dit forum is er voor hulp, niet voor kritiek van wel of niet origineel houden.
@ Rogier:
koelfan juiste richting:--------->ja
koelcapaciteit genoeg:-------->?
Thermostaat werkend:-------->ja
heb je de windtunnel aan de achterzijde radiateur laten zitten of verwijderd?
is inderdaad ook voor koeling aan beide zijden van het blok, dit kan de hogere bedrijfstemperatuur veroorzaken.
zit er een kachelkraan aan je slaqng naar de verwarming?
dit kan ook de oorzaak zijn dat deze defect is.
gr Roland
Re: warmlopen series
Geplaatst: vr 06 mei 2011, 20:59
door Rogier 88 SIII
roland1980 Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Rogier:
>
> koelfan juiste richting:--------->ja
> koelcapaciteit genoeg:-------->?
> Thermostaat werkend:-------->ja
>
> heb je de windtunnel aan de achterzijde radiateur
> laten zitten of verwijderd?
> is inderdaad ook voor koeling aan beide zijden van
> het blok, dit kan de hogere bedrijfstemperatuur
> veroorzaken.
>
> zit er een kachelkraan aan je slaqng naar de
> verwarming?
> dit kan ook de oorzaak zijn dat deze defect is.
>
> gr Roland.
Roland bedankt, ik durfde het niet te zeggen. reden genoeg om om te bouwen... en brede banden (lees gevulde wielkasten) lijkt nu eenmaal beter
wat betreft de koel cappaciteit er zijn meer series die met de zelfde ventilator rond rijden dus dat moet willen. ik haal maandag 1 op met 3 bladen meer dus die verplaatst dus ook meer lucht. verder precies zelfde type.
de wind tunnel is verwijderd, inprincipe zou dit volgens mij niet zo veel verschil moeten maken denk ik... is volgens mij meer voor de vaste ventilator...
de kachel werkt dus de kraan is nog goed...
@Rickske ik had afgelopen winter idd dat de auto vrij laag in temperatuur bleef, dus heb er toen zoon kleedje voor gehangen. nu ik dus weet dat er een 74 graden thermostaat inzit gaat die er dan tussen weg en komt die van 82 er in (ligt op de plank)
overigens is dus nu de oude 74 graden vervangen door een nieuwe 74 graden (beiden getest in een pan) had de oude wat beschadigd met demonteren (zat vast)
verder plan de campagne:
ik ga volgende week eerst de ventilator dichter bij de radiateur plaatsen (+/-6cm ruimte) en dan dus ook direct de 9 blads montern ipv 6. als dat niet helpt flushen... maar het blok lijkt schoon via de poorten achter de waterpomp en thermostaat...
als dat ook nog niet helpt de boel afpersen kijken of de koppakking lekt oid....
en voor de 4e keer (zie eerste prikje) ze heeft er op de heenweg naar duitsland dus ook last van gehad... met de originele setup dus MET MECHANISCHE VENTILATOR met oude radiateur waterpomp slangen etc! wel zat er wat modder op de radiateur (bleek later bij uitbouwen) maar eerder ook geen problemen gehad. en ook snelweg gereden.
maandag of dinsdag de resultaten van het vervolg onderzoek. zondag 3e trial LRCH...
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('13e5bee439d65e38f98f59500d450b70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13987784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2011 19:03 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: vr 06 mei 2011, 21:49
door Tom mwl
hoi Rogier,
De bedoeling van zo'n elektrieke fan is eigenlijk dat ie niet continu hoeft te draaien.
normaal komt er een thermoschakelaar in het koelsytemm die hem aan laat slaan als je stilstaat en de temperatuur gaat oplopen(in de file of in het terrein)Dan koelt hij hem een stukje terug,schakelt hij uit,laat hem weer wat oplopen en schakelt weer in. enz enz meestal is de schakelband zo'n 5 a 10 graden.Er zijn mooie verstelbare thermoschakelaars te koop die je in de bovenste koelslang kan plaatsen.
Wat ik nu begrijp is dat jij dat ding continu of met een schakelaar de hele rit laat meehobbelen.Dat vraagt stroom en dat moet je dynamo weer opwekken en dat kost evenzogoed vermogen van je motor.bovendien krijgt je dynamo het aardig druk dan als de lampen er ook nog bij aan gaan.Die dynamo wordt heet en kan uiteindelijk verbranden.zo'n fan is gauw zo'n 350 Watt aan vermogen nodig.
Normaal hoeft ie onderweg nooit aan.
Ik heb op een van mijn auto's met mercedes diesel erin ook zo'n elektrische fan.een 15inch exemplaar en die draait onderweg nooit mee(ja een een beetje door de rijwind) en die wordt nooit te warm.Als ie langer stationair draait dan slaat ie aan.maar onderweg is de rijwind ruim voldoende.dus dat moet met landrover dieselmotor ook kunnen.Ik heb een 3 standen schakelaar erin met de standen "aan-uit-automatisch"
wil je extra koeling dan gebruik je de 'aan' stand .Wil je zwemmen met de auto dan zet je hem in de "uit" stand en voor normaal gebruik staat ie altijd in de "automatisch" stand dwz. dus over de thermoschakelaar in het koelsysteem.Zodra de fan aanslaat gaat er een klein groen lampje op het dashbord branden,zodat je mooi kan zien of de boel werkt.
Ik vind dit de ideale oplossing want je hebt geen herrieschoppende fan die aan je waterpomplagers staat te trekken en het scheelt vast wel wat pk's ook.En laten we eerlijk wezen.Hoe vaak gaan we naar de sahara....
Hij zit altijd keurig rond de 82 graden op de meter (zit een extra vdo meter in.niet origineel wel betrouwbaar)
Groeten,Tom
Re: warmlopen series
Geplaatst: vr 06 mei 2011, 22:02
door Rogier 88 SIII
@ tom mwl, thermoschakelaar licht hier nog naast mij dus hij wordt automatisch.. duurde even voordat dat ding binnen was. heb zoon x-eng geval liggen.
ps: de lampen staan niet vaak aan hoor maar this wel ideaal 400 meter weg zo in het licht. de rolkooi buis heb ik vandaag opgehaalt dus die kan ik ook klaar maken.
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('94cf185a7146e27ef3962e5a66f52764', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13987990, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: za 07 mei 2011, 16:08
door Rogier 88 SIII
Zo net even gemeten op de "hoge temperatuur" dus 3/4 van de meter.
ik kon de dop er niet af krijgen want dan spoot de koelvloeistof weg, maar heb even gemeten tussen de lamellen in en boven op de radiateur en kom dan op 85-90 graden.
dit is dus nog wel acceptabel lijkt mij, maar ik blijf het raar vinden want ze bleef eerst altijd op 80 graden (midden N ipv net niet los van de N).
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('0dadd1cb6cd27dd4a5cbcadd2c9c6518', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13989956, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 22:38
door Rogier 88 SIII
inmiddels staat de ventilator zo ongeveer tegen de radiateur aan en is het blok geflusht. er kwam eigenlijk bijna geen troep
uit het blok en het probleem is er nog steeds.
ook heb ik geprobeerd wat er gebeurd als ik door rijdt maar dan loopt de meter op tegen het rode aan (op de grens van overspringen) verder heb ik niet geprobeerd. zodra (met iets vertraging uiteraard) je rustiger (+/-75) gaat rijden of van de snelweg afgaat loopt de temperatuur terug.
edit: dit was nu bij 15 graden ipv 25 buiten
wat blijft nu nog over:
- afpersen (misschien toch de koppakking lek oid.? geen drukopbouw of belletjes te zien.)
- inspuitpomp van timing af
- opvoerpomp?
echter ik kan mij niet echt voor stellen dat het met de brandstof te maken heeft, ze rookt nog altijd een beetje zwart op de snel weg in de overdrive (heeft ze van begin af aan gedaan)... als de pomp van tijd af zou staan zou ze toch juist extreem moeten roken? heb eerder het idee dat het een ietsje minder is als voor heen, maar dat kan ook bedrog zijn...
dan de opvoerpomp, als deze niet goed functioneerd dan zou ze moeten inhouden lijkt mij, echter ze rookt nog wel ietsje zwart en vermogen is er ook wel. en heb gehoordt dat een diesel niet te arm kan staan, dan loopt ie gewoon minder toeren.
verder gaat dus de electrische ventilator dus automatisch aan en gaat dus eigenlijk niet meer uit boven de 50...op de snelweg gaat het lampje van +92 graden aan en eigenlijk dus ook niet meer uit.
mtvgr: rogier (diehetnueigenlijknietmeerweetenhettochwatvervelendbeginttevinden...)
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('6df5379c1bd4c453cbcdbeca5daf31db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14031528, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2011 20:42 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 23:14
door Rogier 88 SIII
ik wil nog wel even proberen met een dikke aanhanger er achter of ze ook warmloopt bij zwaar werk op lagere snelheid.
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('ce87b5b6996b0650f537ed73226a5b0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14031854, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 23:23
door Rickske
En hoe is jouw verbruik dan? Geen aanlopende remmen? Kan je wel je topsnelheid halen? (mischien in een korte "run" voor ie te warm wordt)
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0885f11f249fa1808de53e30c0251ade', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14031955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: warmlopen series
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 23:51
door Rogier 88 SIII
verbruik was op snelweg ritten dwz. 85-90 kmh constant en dan 250 km lang +/- 1:7,2
remmen lopen niet aan, haalt ook de 70 in de 3 en de top snelheid ligt met overdrive wind mee op 109 km (tomtom)
de kruissnelheid van +/- 85-90 haalt ze wel...
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('9f49bf029d6fd5a69126054b92e06a9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14032212, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 00:08
door bareld
Je hebt een aantal keer geschreven dat je laro voorafgaand aan het "electr.fan project" het probleem ook al had.
Alle oorzaken met betrekking tot die conversie kun je dus zeer waarschijnlijk uitsluiten.
Heb je alle massa aansluitingen gecontroleerd.
Zo'n probleem die ineens op weg naar duitsland optreed en daarna weer weg is lijkt mij geen verstoppings of koelingsprobleem.
Check ook goed de massa van de motor.
Zet voor de aardigheid eens een startkabel tussen motor en chassis als hij op 3/4 staat en kijk of de meter daar op reageert.
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 00:14
door Rogier 88 SIII
bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je alle massa aansluitingen gecontroleerd.
> Zo'n probleem die ineens op weg naar duitsland
> optreed en daarna weer weg is lijkt mij geen
> verstoppings of koelingsprobleem.
> Check ook goed de massa van de motor.
> Zet voor de aardigheid eens een startkabel tussen
> motor en chassis als hij op 3/4 staat en kijk of
> de meter daar op reageert.
ik zal morgen de startkabel truuk eens doen, pa besteld morgen een nieuwe draad voor de thermometer want ik wou nog meten wat de temperatuur is met de meter in het rood maar dit wou niet meer...op 3/4 is ze dus ergen rond de 90-95 graden
this trouwens zoon meter (een voltcraft):
100357_RB_00_FB.EPS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c7dd17058c900e8d807a8847e1fd983', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fazug.minpet.unibas.ch%2F%7Elukas%2Fbricol%2F100357_RB_00_FB.EPS.jpg', 'http://azug.minpet.unibas.ch/~lukas/bricol/100357_RB_00_FB.EPS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fazug.minpet.unibas.ch%2F%7Elukas%2Fbricol%2F100357_RB_00_FB.EPS.jpg', '', 14032424, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alleen de meet draad staat er niet op.
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('f4d89b04e7d9083bb30730a9d2e2fcbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14032424, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2011 22:16 door Rogier 88 SIII.
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 00:22
door Rogier 88 SIII
@ rickske ik zag op een foto van jou in de topic "kwouw dat ik weer rijden kon"
een foto van een doppen doos, is dat die van landro en bevalt die? zitten de doorsnee doppen er allemaal in? en zit er ook een deksel op?
P9140032.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8b08925445aa727f87c5f15263657a50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F_v9H9fz-9yHw%2FTI_DK7CrHSI%2FAAAAAAAABFQ%2Fx4tVy0d6goY%2Fs640%2FP9140032.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/_v9H9fz-9yHw/TI_DK7CrHSI/AAAAAAAABFQ/x4tVy0d6goY/s640/P9140032.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F_v9H9fz-9yHw%2FTI_DK7CrHSI%2FAAAAAAAABFQ%2Fx4tVy0d6goY%2Fs640%2FP9140032.JPG', '', 14032492, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('82e47400e79c3d935aa44a8daf2f9551', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14032492, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 00:29
door Eric&Betty Boop
Rogier heb je die waarden vandaag dan gemeten met nog draaiende motor of met de motor uit?
Als je de motor uit zet loopt de temperatuur altijd wat op omdat de waterpomp stopt met draaien.
Ik vind die tip van Bareld ook wel een goede.Misschien is het wel een electrisch probleem.
Gedraagd je tankmeter zich ook anders de laatste tijd? Dan zou het aan de 10V spanningsregelaar kunnen liggen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba5cbca5345dd5637e9b6fc99e59159e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14032548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c36bbf1b2011acda86be1b03a79c9747', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14032548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 00:38
door Rogier 88 SIII
Pepé le Pew&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rogier heb je die waarden vandaag dan gemeten met
> nog draaiende motor of met de motor uit?
> Als je de motor uit zet loopt de temperatuur
> altijd wat op omdat de waterpomp stopt met
> draaien.
>
> Ik vind die tip van Bareld ook wel een
> goede.Misschien is het wel een electrisch
> probleem.
> Gedraagd je tankmeter zich ook anders de laatste
> tijd? Dan zou het aan de 10V spanningsregelaar
> kunnen liggen.
bij het meten (was zondag) draaide de motor, stukje rijden op de snelweg dan de onder aan de afrit direct er uit springen meten en weer verder rijden... ik ga morgen even proberen met de startkabel, de tank meter doet het gewoon goed net als anders.
maar ja je weet hoe dat gaat als je er over na denkt van 1/4 naar 0 gaat best snel
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 01:17
door Roelie
Als het weerstand probleem is zou hij ook bij lage temperaturen
te hoog aan moeten geven en dat doet hij toch niet, loopt alleen bij hogere
snelheid (voor zo ver dat kan) snel op, ik denk dan dat de motor echt te warm word.
Maar oorzaak zou ik ook niet zo weten.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3400c93c565f8bb7054b90627c3f3897', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14032829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: warmlopen series
Geplaatst: di 17 mei 2011, 09:35
door RoadRocket
Lier + lampen + bullbar blokken ook een hoop luchtstroom, al eens geprobeerd of lampen (tijdelijk) verwijderen effect heeft?
Grt robert