Pagina 1 van 1

remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 19:21
door Te Papa
hallo,

Ik heb via de zoekfunctie eerst gezocht, maar kan het antwoord dat ik zoek niet goed vinden. Dus maar weer een vraag over de remmen van een 109.

De 109 die ik heb remde tot voor kort uitstekend, maar nu kan ik het rempedaal in 1 keer helemaal tot de bodem doortrappen. Na 2 en 3 keer pompen iets meer druk.
Ik heb hem bij een garage onder druk 2 keer laten ontluchten, maar nog steeds hetzelfde....

Zou dit aan de hoofdremcilinder kunnen liggen? Of hebben jullie andere ideeën? Naar mijn mening en die van de garage kan het geen lucht zijn.

Alavst bedankt!

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 19:34
door Gerard
Als hij geen remvloeistof lekt, kan het m.i. eigenlijk alleen de hoofdremcilinder zijn, kapotte/versleten remcupjes of zo ...
Maar had die garage dan geen suggestie?

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('17e0fc267f3fc414973673245d47a4cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13923015, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 20:00
door Te Papa
Nee, is ook geen Landrover garage. Heeft de vrije slag van de hoofdremcilinder er misschien ook iets mee te maken? (ik ben een redelijke leek ;-)) En waar vind ik de remcupjes?

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 20:03
door Raoul Winckels
nee de vrije slag lijkt me sterk,

deze zal zich niet van het een op ander moment veranderen. Dan heb je inderdaad waarschijnlijk een lek ergens in je hoofdremcilinder of ergens anders in het systeem.
is het een enkel systeem of dual systeem? met/zonder rembekrachtiging?

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 20:07
door Te Papa
Het is een 109 Santana (ahum...) met rembekrachtiging. Enkel of dual systeem weet ik niet.

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 21:16
door Exfietser
Zal wel dual zijn. En zoals gezegd kunnen het als er nergens lekkage is je hoofdremcilinder of de slangen in je leidingsysteem zijn.

Lekkage moet je zoeken bij je remcilinders (Dus wielen en remtrommels er af) Als je voor schijfremmen hebt moet je het ook in de klauwen zoeken neem ik aan. Ik heb alleen trommels en weet dus niet hoe het exact zit bij schijfremmen.

Als je hoofremcilinder lekt hangen er druppels aan je rempedaal. Verder moet je als je in je vloeistof reservoir kijkt vloeistof kwijt raken

Lekt de hoofdremcilinder intern dan zie je er niets van. Verder kunnen de (drie) slangen intern beschadigt zijn. Op het oog zie je dan niets. Maar als je op de rem trapt kan de slang een ballon worden die weer weg is als je de rem loslaat.

Een aantal van die santana's hebben op de achteras een last afhankelijke bekrachtiger zitten. Als de wagen zwaarder beladen is wordt er met een hefboompje op de laadbak een soort regel ventiel ingesteld dat de remkracht op de achterremmen regelt. Dat kan natuurlijk ook lekken. Maar met een gescheiden systeem moet je dan wel kunnen blijven remmen.

Maar ik acht de kans zeer groot dat je hoofdremcilinder het probleem is.

Arnold.

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 23:15
door Te Papa
Ja, ik denk ook dat de hoofdremcilinder het is. De slangen zal ik controleren of ze een ballonvorm krijgen. Het is overigens een auto zonder schijfremmen en er is geen lekkage bij de remcilinders. Ik heb alle wilen en remtrommeld er af gehad. Dat van de lastafhankelijke bekrachtiger zal ik ook eens bekijken.

Bedankt!

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 23:43
door Roy Bruurs
mIsschien een vraag wat je al gedaan hebt maar heb je de remmen gesteld? Als je die niet stelt moeten de cilinders ook verder uit waardoor jij meer moet trappen om die cilinders zo ver te krijgen

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 23:50
door roony
Als je de vuldop van de remcilinder eraf haalt en erin kijkt zien je dan een zwarte aanslag / smurrie? Als dat zo is dan kunnen de rubbers versleten zijn in de hoofdremcilinder.

Een andere mogelijkheid is dan de remschoenen gesteld moeten worden.

Mijn 109 heeft een compleet nieuw remsysteem en een gelijk euvel zodra de schoentjes weer iets zijn versleten na een dagje moddder.

Succes,

Roony

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 00:20
door Te Papa
Ja remmen gesteld. UItgedraaid totdat de wielen niet meer draaien en weer losgedraaid totdat ze net los draaien.

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 00:23
door Te Papa
zwarte smurrie heb ik niet gezien en vandaag is er ongeveer 1 liter remvloeistof onder druk door de leidingen gespoeld dus ik denk dat ik nu ook weinig smurrie hierdoor kan ontdekken, maar ik zal morgen toch nog eens in het reservoir kijken.

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 20:37
door Te Papa
Zojuist een aantal dingen gecheckt :

Het lijkt er op dat als de motor draait het rempedaal helemaal tot de bodem ingetrapt kan worden, terwijl als hij nog niet gedraaid heeft er wel genoeg tegendruk is.

-Er hangen geen druppels aan het rempedaal
-De vloeistof in het reservoir blijft op peil
-Er zit geen smurrie in de vloeistof van kapotte rubbers


Ik denk nu zelf aan de rembekrachtiging die niet goed is? Of toch de hoofdremcilinder maar reviseren?

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 21:09
door Dennis101
Dat het pedaal verder ingetrapt kan worden met draaiende motor is normaal bij een servo die goed werkt, dus die kun je uitsluiten.
Als er vlak voordat de problemen begonnen geen werkzaamheden aan het remsysteem hebben plaatsgevonden dan lijkt de hoofdremcilinder de veroorzaker.
Met een remslangen klem is het mogelijk stuk voor stuk de remslangen af te klemmen, waardoor problemen bij de wielcilinders vrij gemakkelijk te vinden zijn.
Als de verschijnselen die je hebt ook bij het afklemmen van de remslang(en) blijven dan is de hoofdremcilinder vrijwel zeker de veroorzaker.
Maar als de slag van het pedaal bij het afklemmen van een van de slangen opeens een stuk korter wordt dan zal je het probleem in het deel achter de klem moeten zoeken.

De meeste goede garages hebben zo'n speciale klem voor het geval je er zelf nog geen hebt.

Dennis B

Re: remmen 109 / never ending story?

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 01:26
door Te Papa
Thanks!