Pagina 1 van 1
accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 10:22
door sjeroens
heren,
2 vragen:
* Kan iemand mij uitleg geven waarom het laden (van 2 accu's) via een fetbrug niet wenselijk is. (ctek lader, 1 loodaccu, 1 gelaccu)?
Heb al een mail gestuurd naar ctek maar daar kreeg ik geen onderbouwend antwoord: ("laden via diodebrug is niet mogelijk", terwijl ik duidelijk zei dat ik een fetbrug had))
* Wat voor wandisolatie gebruiken jullie? Ik ga de 101 ambu binnenkant verbouwen en dan wil ik ook meteen de isolatie aanpassen.
Op dit moment zit er glaswol in, die wil ik eruit omdat die vocht vasthoud. (dus ook geen steenwol)
andere mogelijkheden zijn:
-piepschuimplaten (wit: goedkoop, ik ben pang voor piepen tijdens het rijden)
-gele/ blauwe schuimplaten
-bobbbeltjesplastic met reflecterende laag (goedkoop, maar wat is de r-waarde)
-X-Trem isolatie (mooi spul maar erg duur)
Ik hoor het wel wat voor ideeen jullie hebben en wat de voor en nadelen zijn
Groet,
jeroen
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 11:15
door Exfietser
Wat schrijft C-tek dan in die brief?
Het is namelijk wel mogelijk alleen zitten er een paar mitsen en maren aan. En de werking van een diodebrug en een FETbrug is gelijk mist juist geinstalleerd. Het laden van ander soort accu is namelijk altijd een probleem omdat er in een auto een laadregelaar zit die alleen geschikt voor een normale loodstartaccu. Een ander soort accu heeft als je het goed wilt doen een dus andere soort regelaar nodig. En dat is lastig te realiseren in een auto.
Jouw gell accu wordt dus geladen alsof het een normale loodstartaccu is. En dat is eigenlijk niet juist. Maar meestal gaat het redelijk. Alleen de levensduur van je accu zal iets korter zijn.
Een diode of (FET) brug veranderd niets aan de laadregeling. Dat zorgt er uitsluitend voor dat de accu's gescheiden blijven en verder niet.
Vermoedelijk zegt c-tek dat het niet kan omdat ze bij het laden van twee verschillende accu's tegelijkertijd geen garanties kunnen geven op de goede werking van het systeem. En daar hebben ze in principe gelijk in.
Laat de text van die brief eens zien?
Arnold.
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 11:46
door sjeroens
Arnold,
in het mailtje stond:
"Geachte heer,
Het is helaas niet mogelijk om een Ctek lader te gebruiken in combinatie met
een diodebrug.
Met vriendelijke groeten - Best regards - Mit freundlichen Grüßen - Sincères
salutations
CTEK BENELUX
Divisie van Techno Group Benelux B.V."
Nou denk ik ook dat dat de accu's wel zullen laden, maar ik vraag mij af hoe de laad karakteristiek zal zijn.
En om het simpeler te maken: stel dat je 2 loodaccu's hebt en de 1 zit vol en de andere 3/4 wanneer schakelt de lader over op druppelen?
Groet,
jeroen
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 12:22
door ExFietser
De laadkarakteristiek is zoals die in de lader is geprogrammeerd. De lader zal overstappen op druppelen als beide accu's vol zijn. De accu die voller is zal pas gaan mee laden als de lege accu op het zelfde spannings nivo is gekomen als de vollere accu. De volle accu zal dus (dank zij de brug) nooit overladen worden.
Ik begrijp uit jouw verhaal overigens dat jij twee accu's met een brug uit een basis lader van de 220 volt wilt laden. Ik denk dat dat inderdaad niet gaat werken. O, hij zal wel laden maar de mooie regelingen in je dure c-tek lader zullen waarschijnlijk niet goed werken. Met twee accu's weet het apparaat niet waarop het zich moet instellen. Bovendien kan het niet omdat er een diodebrug tussen zit. Ik weet niet hoe zo'n c-tek apparaat werkt maar bij sommige laders moet de stroom ook de andere kant op kunnen lopen. Dus vanuit de accu naar de lader om de accu te kunnen meten. En dat is met een diode brug onmogelijk.
Je moet dus voor elke accu een apparte c-tec lader gebruiken die rechtstreeks op de accu moet worden aangesloten.
Als het spul nog in de wagen zit kun je gewoon de klemmen van de c-tec lader rechtsreeks op de accu polen zetten. De diodebrug hoeft net eens los ofzo. Ga alleen niet starten als de lader is aangesloten. Grote kans dat dat resulteerd in een overleden lader.
Arnold.
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 13:14
door AadG
Kan ik me helemaal in vinden Arnold.
Ik zet inderdaad vaak gewoon twee kleine ctek of mastervolt laders over de accu`s in combinatie met een Fet brug.
Werkt prima.
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 13:43
door sjeroens
Helder verhaar heren.
Het bevestigd mijn denken.
Thanks
jeroen
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 15:07
door AadG
fijn gevoel he
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: ma 18 apr 2011, 21:18
door Leroy
hallo allemaal,
Bij mij in de landrover in het ziekenhuis deel is ook geisoleerd met piepschuim. En ik heb geen last van het piepen er van.
Dat kan natuurlijk ook komen door dat het niet de stilste auto's zijn ;p
Leroy
Re: accus laden via fetbrug/ isolatie wanden
Geplaatst: di 19 apr 2011, 00:09
door neef Henk
Jeroen,
Ik ga mijn opbouw isoleren met het harde piepschuim wat in de bouw wordt gebruikt voor vloeren, dit is dus een hardere persing als de gewoone witte uitvoering. Eventuele naadjes vul ik op met PUR schuim zodat het lekker strak opgesloten zit.
Groeten en tot over een maandje
Neef Henk