Hefbrug aanschaffen
Hefbrug aanschaffen
Goedemorgen allemaal.
Ik heb even wat advies van jullie nodig, van mensen die ervaring hebben met hefbruggen. Ik wil hoogstwaarschijnlijk een hefbrug gaan kopen, maar nu zit ik te twijfelen wat voor een ik zal aan gaan schaffen, een 2 koloms of een 4 koloms. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor de landrover.
Groet Richard
Ik heb even wat advies van jullie nodig, van mensen die ervaring hebben met hefbruggen. Ik wil hoogstwaarschijnlijk een hefbrug gaan kopen, maar nu zit ik te twijfelen wat voor een ik zal aan gaan schaffen, een 2 koloms of een 4 koloms. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor de landrover.
Groet Richard
Re: Hefbrug aanschaffen
Wat betreft de keuze 2 of 4 koloms is de keuze heel gemakkelijk, want een 2 koloms brug is totaal ongeschikt voor een Land Rover. De chassisbalken staan te dicht bij elkaar om de auto stabiel op de brug te plaatsen en veilig te kunnen werken.
Dennis B
Dennis B
Re: Hefbrug aanschaffen
idd kies een 4 koloms, stelt minder eisen aan de ondergrond en veel veiliger om mee te werken zeker met grote wagens
Re: Hefbrug aanschaffen
Ook al wordt het voor Land Rovers afgeraden; Ik heb een 4,2 tons 2 koloms vloervrije brug. Met aan beide kanten 3 delige armen zodat ik de armen zo wijd mogelijk onder het chassis kan zetten.
Ik kan met twee man aan de voor- of achterkant van een 110 gaan hangen/trekken/duwen/schudden en ik krijg er absoluut geen beweging in.
Bij de wat zwaardere klussen zet ik toch nog even hoge bokken onder de auto voor extra stevigheid, maar op deze manier werkt het super. En je kan veel klussen makkelijker op een 2-koloms doen dan op een 4 koloms.
Volgens mij is een 2 koloms dus best bruikbaar, mits je een extra zware en grote neemt.
Ik kan met twee man aan de voor- of achterkant van een 110 gaan hangen/trekken/duwen/schudden en ik krijg er absoluut geen beweging in.
Bij de wat zwaardere klussen zet ik toch nog even hoge bokken onder de auto voor extra stevigheid, maar op deze manier werkt het super. En je kan veel klussen makkelijker op een 2-koloms doen dan op een 4 koloms.
Volgens mij is een 2 koloms dus best bruikbaar, mits je een extra zware en grote neemt.
Re: Hefbrug aanschaffen
ik zou zelf zeggen een 4 koloms brug.
werkt heerlijk.
maar een 2 koloms brug is weer makkelijker indien je een body wissel wilt doen of de body een keer wilt liften voor restauratie.
en met een 4 koloms niet.
hierom hebben sommige mensen een 2 koloms staan.
maar voor gewoon sleutel werk zou ik zelf kiezen voor een 4 koloms
disco1992
werkt heerlijk.
maar een 2 koloms brug is weer makkelijker indien je een body wissel wilt doen of de body een keer wilt liften voor restauratie.
en met een 4 koloms niet.
hierom hebben sommige mensen een 2 koloms staan.
maar voor gewoon sleutel werk zou ik zelf kiezen voor een 4 koloms
disco1992
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik gebruik ook gewoon een twee koloms brug, maar dan voor mijn 90.
een twee kolomsbrug neemt minder ruimte in als een vier koloms.
Je moet af en toe wel wat rommelen om hem er goed op te krijgen, maar je heb wel het dat je overal veel makkelijker bij kan.
Ook kan je makkelijkker je wielen wisselen.
Hij moet er wel goed recht op staan en af en toe gebruik ik nog wel eens dikke houten balken om hem even wat degelijker op de brug te zetten.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('938b854ba65737fefede9c254ef72895', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 13910404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
een twee kolomsbrug neemt minder ruimte in als een vier koloms.
Je moet af en toe wel wat rommelen om hem er goed op te krijgen, maar je heb wel het dat je overal veel makkelijker bij kan.
Ook kan je makkelijkker je wielen wisselen.
Hij moet er wel goed recht op staan en af en toe gebruik ik nog wel eens dikke houten balken om hem even wat degelijker op de brug te zetten.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('938b854ba65737fefede9c254ef72895', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 13910404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik dacht dat ik eruit was na de eerste twee berichten, maar niet dus. Ik zit namelijk wel met het probleem dat ik wel ruimte heb, ongeveer 65m2 maar die wil je natuurlijk zo goed mogelijk gebruiken. En dan is een 2 koloms natuurlijk wel weer fijn.
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: Hefbrug aanschaffen
Hey Shrek wat vind je hier van deze bruggen.
[www.jpepping.nl]
[www.tools.vocor.nl]
groeten Engel
[www.jpepping.nl]
[www.tools.vocor.nl]
groeten Engel
Re: Hefbrug aanschaffen
ziet er goed uut
maar de hoogte is ook van belang
maar de hoogte is ook van belang
Re: Hefbrug aanschaffen
ik heb gelukkig meer ruimte heb nu een 4 kolom's staan hier komen er nog 2 bij kies er een die voldoende gewicht kan hebben 3.5 ton is over het algemeen voldoende
als je in tilburg of omgeving woont kun je ook bij mij en brug huren ( prikkers prijs natuurlijk )
als je in tilburg of omgeving woont kun je ook bij mij en brug huren ( prikkers prijs natuurlijk )
Re: Hefbrug aanschaffen
4 kolommer, geen twijfel mogelijk, met name als je wat vastere zaken probeert los te trekken
Re: Hefbrug aanschaffen
ikzelf vind een put ook wel fijn werken, zeker als je wat weinig ruimte hebt.
Ik zou gaan voor een 2 kolommer omdat dat een heel stuk makkelijker werkt.
Een landrover kun je er best stabiel op krijgen
Ik zou gaan voor een 2 kolommer omdat dat een heel stuk makkelijker werkt.
Een landrover kun je er best stabiel op krijgen
Re: Hefbrug aanschaffen
ik heb er vorig jaar een tijdje met bezig geweest,en uiteindelijk een 4-palen brug aangeschaft.
Er is niemand die de verantwoordelijkheid van het bepalen van de plaats der steunpunten op zich wilde nemen,nog verkopers van 2-palenbrug of LR garage.
In een bepaalde handleiding van LR staat er duidelijk in voor de Defender 130 een 4-palenbrug.
Er is niemand die de verantwoordelijkheid van het bepalen van de plaats der steunpunten op zich wilde nemen,nog verkopers van 2-palenbrug of LR garage.
In een bepaalde handleiding van LR staat er duidelijk in voor de Defender 130 een 4-palenbrug.
Re: Hefbrug aanschaffen
Had toevallig vanmiddag ook een van de twee sites op mijn scherm, vind die er van peping er goed uit zien
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: Hefbrug aanschaffen
Denk na het lezen van dit alles ik toch waarschijnlijk voor de 4 kolomer zal gaan.
Wederom bedank voor jullie reacties
Groet Richard Dries
Wederom bedank voor jullie reacties
Groet Richard Dries
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik heb een nieuwe 2 kolommer en een 2-paals stempelbrug, beide functioneren perfect. Ik heb ze vooral nodig voor body-off restauratie of body wissel en dan heb je helemaal niets aan een 4 kolommer. Ik heb al zoveel risicovolle klussen gedaan en nooit problemen gehad, maar een 4 kolommer is inderdaad veiliger en prima geschikt voor alle onderhoud m.u.v. body-off werkzaamheden, dus voor mijn klussen niet geschikt.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Hefbrug aanschaffen
hihi, dat zal dan wel een andere Bart zijn geweest........of hij heeft wat verzwegen
groet Richard Dries
groet Richard Dries
Re: Hefbrug aanschaffen
Nee, want bij een 4 koloms brug komt alleen de kant waar de steunen onder staan omhoog en blijven de wielen van de andere as gewoon op de brug staan.
Dennis B
Dennis B
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik ben jaloers op je Dennis! Jij hebt zeeën van tijd om alles na te pluizen en een fantastisch geheugen, chapeau!
Die actie van mij destijds was heel erg lomp van me, ik moest veren en schokbrekers vervangen en had een hele onstabiele constructie onder de as geplaatst, ik liet daar de auto op zakken en toen gleed alles naar 1 kant toe. Dat is wel ongeveer 10 jaar geleden gebeurt, ondertussen is m'n werkplaats inrichting en m'n kunde drastisch verandert, ben nu (en m'n personeel) van alle gemakken voorzien om iedere Land Rover (tot ca. 2000 bouwjaar) te repareren. Alleen RRC's en Disco's, geen Freebees of bladveertjes.
Groetjes, Bart
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nooit problemen gehad?
> RRC valt van 2 koloms brug
>
> Dennis B
Die actie van mij destijds was heel erg lomp van me, ik moest veren en schokbrekers vervangen en had een hele onstabiele constructie onder de as geplaatst, ik liet daar de auto op zakken en toen gleed alles naar 1 kant toe. Dat is wel ongeveer 10 jaar geleden gebeurt, ondertussen is m'n werkplaats inrichting en m'n kunde drastisch verandert, ben nu (en m'n personeel) van alle gemakken voorzien om iedere Land Rover (tot ca. 2000 bouwjaar) te repareren. Alleen RRC's en Disco's, geen Freebees of bladveertjes.
Groetjes, Bart
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nooit problemen gehad?
> RRC valt van 2 koloms brug
>
> Dennis B
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik heb in het verleden ook met een 2-kolommer gewerkt. Heb 2 keer meegemaakt dat er een auto afschoof: RRC en Disco1. 2-kolommer is geschikt voor bodywissel niet voor echt werk. Beide auto's bleven wel in de brug hangen maar wel met schade. Toch wil je daar niet onder staan als het gaat schuiven
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fffdd7cf42c61c149d5eaff186ba9943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13914638, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fffdd7cf42c61c149d5eaff186ba9943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13914638, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: Hefbrug aanschaffen
Inderdaad, zoals ik toen te werk ging zou het met een 4 kolommer ook fout zijn gegaan. Verstand komt met de jaren, maar gelukkig nog geen grijze haren....
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Hefbrug aanschaffen
Ach ja, natuurlijk kunnen dat soort dingen voorkomen, alleen ligt dat dan meestal niet aan de brug, maar aan de persoon. Niet zorgvuldig werken of gehaast de auto omhoog is nooit goed. Als je gewoon de tijd neemt om te controleren of de auto goed staat kan er niets gebeuren. Ik heb een zware kettingtakel met loopkat boven mijn 2 kolommer, en ik kan rustig een zeer zware dieselmotor uit een auto takelen en alles blijft volledig stabiel staan.
Re: Hefbrug aanschaffen
Wel Paul, zelfs na zeer zorgvuldig positioneren bleef het moeilijk om de poten goed onder het chassis te krijgen. Er was altijd een plek die je niet goed kon krijgen met het golvend chassis van een RRC. Uiteindelijk zijn we met sjorbanden bezig geweest om alles op zijn plek te kunnen houden. Vaak gaat het goed. Maar even niet opletten als je een uitlaat weghaalt en de boel gaat schuiven. Dan is het makkelijk om de persoon de schuld te geven maar dat is ook niet juist. Als er stevig met kracht gewerkt moet worden is het gewoon niet veilig werken. Voor eenvoudig licht werk is het geen probleem, maar iets los maken dat erg vast zit...tja, dan moet je heel goed opletten.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec4d7390503e40be53ec4b24fcd4bc16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13915581, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec4d7390503e40be53ec4b24fcd4bc16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13915581, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: Hefbrug aanschaffen
Ik zet de 4 armpjes altijd onder de aansluitingen van de hocky-sticks en de reactie-armen van de achteras, dan staat ie echt stevig. Na 13 jaar dagelijks op deze manier werken nog nooit iets gebeurd, behalve dat ene stommieteitje van 11 jaar geleden maar daar is de brug niet schuld aan. Heb motorwissels gedaan, as-wissels etc etc. Ik ben er super tevreden over. Voor het normale onderhoud heb ik een Autec stempelbrug, 4000 kg, aan alle kanten verstelbaar, zit 2,5 meter diep in de grond ingebouwd. Voor body-wissels en demontagewerkzaamheden heb ik een half jaar oude 3500 kg 2 kolommer.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Hefbrug aanschaffen
Op die manier staat ie wel goed ja. Echter wij konden niet 'en' de hockeystickpunten ondersteunen 'en' achter de reactiearmpunten tegelijkertijd. Kwamen altijd echter wat tekort zodat 2 poten altijd op een schuin deel van het chassis uitkwamen. Wellicht was onze brug te oud of tekort of weet ik veel wat. Zit blijkbaar nogal wat verschil tussen de diverse bruggen. Overigens deden wij alles wat jij deed ook daarmee maar was altijd wel tricky. Vandaar dat ik liever met een 4-kolommer werk. Heb ik gelijk meer plek voor mijn gereedschap.
Groet,
Wim
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3abe81610a61db58ca79e05ebe122931', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13916223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Groet,
Wim
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3abe81610a61db58ca79e05ebe122931', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13916223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: Hefbrug aanschaffen
Het is mogelijk dat niet elke twee kolommer geschikte armen heeft. meestal hebben ze aan een kant 2 delig uitschuifbare armen en aan de andere kant 3 delig uitschuifbaar. bij mij zijn de 2 delige vervangen door 3 delige, dan kan ik ze zelfs ver genoeg uitschuiven om een 130 op te pakken.
Re: Hefbrug aanschaffen
Def130 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb er vorig jaar een tijdje met bezig
> geweest,en uiteindelijk een 4-palen brug
> aangeschaft.
> Er is niemand die de verantwoordelijkheid van het
> bepalen van de plaats der steunpunten op zich
> wilde nemen,nog verkopers van 2-palenbrug of LR
> garage.
> In een bepaalde handleiding van LR staat er
> duidelijk in voor de Defender 130 een 4-palenbrug.
-------------------------------------------------------
> ik heb er vorig jaar een tijdje met bezig
> geweest,en uiteindelijk een 4-palen brug
> aangeschaft.
> Er is niemand die de verantwoordelijkheid van het
> bepalen van de plaats der steunpunten op zich
> wilde nemen,nog verkopers van 2-palenbrug of LR
> garage.
> In een bepaalde handleiding van LR staat er
> duidelijk in voor de Defender 130 een 4-palenbrug.