Pagina 1 van 1
Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 02:03
door Everhard Mulder
Ik probeer nu al een tijdje de juiste combinatie van temperatuurzender en -meter te vinden. Ik geloof dat dat bijna ondoenlijk is, althans een afstudeerscripte waardig. Je zou toch zeggen: Ok, je hebt een 200TDI uit een Disco, daar zit een sensor SEN1234 in (groen) en daar hoort dan temperatuurmeter ABC1234 bij. (die codes heb ik ter plekke verzonnen, maar dat snapt u als lezer wel, toch?)
Maar als ik wat grasduin op Internet en ook op dit forum, is het kennelijk niet zo simpel en wat voor de een een oplossing is, is dat kennelijk voor de ander niet....en het zou toch in principe vrij simpel moeten zijn....???!!!
Enfin: ik heb dus een 200TDI uit een disco, die is later in mijn 110 gezet, maar de oude meter van de vorige motor (een 2,5 benzine, naar ik vermoed) is gehandhaafd. En dat die combinatie niet werkt, dat snap ik.
Nu zit in die 200TDI een sensor: ik vermoed de originele. Die is groen. Wie weet nou welke meter ik erbij moet hebben? (Ik heb eerst de andere weg bewandeld: andere sensor bij de meter gezocht, maar het woud van verloopstukjes is ondoordingbaar, dus ga ik nu de andere kant op: een meter zoeken bij de sensor.) Wie heeft net als ik een 200TDI, een groene sensor en wil eens kijken welke meter hij/zij erbij heeft? En staat die meter dan metjes in het midden, of op 3/4 of op het streepje vlak voor het rood???
Ik ben benieuwd!~Vast bedankt!
E. Mulder
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 03:05
door Bart van Dessel
Ik beschrijf mijn "geval": ik heb een '86 RRC koets, voormalig 3.5i, heb een 300 tdi ingebouwd en de 3.5i sensor in het 300 tdi blok ingebouwd. Schroefdraad is M16 x 1,5, gat is M12, dus gaatje opgeboord en nieuw schroefdraad ingetapt, 3.5i sensor ingebouwd en klaar is klara.
Misschien kun je hier wat mee, functioneert prima, toevallig vandaag de eerste proefrit gemaakt, compleet nieuwbouw auto van gronds af aan.
Gr, bart
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 09:08
door Gerard
Volgens mij zijn de meters in Defenders allemaal hetzelfde en moet het met onderstaande sensor en adapter lukken ...
--> mod_embed_images_loadimage('f9f054d5d3bf5edfa9718222e8207a5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.landroverclubholland.nl%252Fimages%252Ffbfiles%252Fimages%252Ftemp_adaptor_200tdi.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclubholland.nl%2Fimages%2Ffbfiles%2Fimages%2Ftemp_adaptor_200tdi.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.landroverclubholland.nl%252Fimages%252Ffbfiles%252Fimages%252Ftemp_adaptor_200tdi.jpg', '', 13899922, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Overigens kan je m.b.v. je chassisnummer (VIN) op [www.clifton.nl] zien met welke motor jouw LR ooit is geleverd.
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('8827ca10f0951ff2cd4b3d43721a20ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13899922, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 11:38
door Puffino
Deze combinatie is een van de velen die bij hem niet werkten. En mij weerhoudt het ook te gaan proberen, maar moet wel: niet geschoten altijd mis
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 11:47
door Marijn & Simba
Niet dat Everhardt er wat aan heeft, maar ik heb bij Simba de originele combinatie van de 2.25 in de Indenor zitten (ja die dooie) en dat werkte uitstekend. Moest wel de 10V stabilisator gebruiken.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a679d867748ce7c299da42410a720ffc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13900299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 11:50
door bram-rrc
Is het niks om gewoon een nieuw setje van vdo halen. meter en sensor.
Sensor icm met nieuwe meter. weet je zeker dat je goed spul hebt.
Hier heb ik ook mijn vdo spul gehaald, denken goed mee:
[idee-systems.com]
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 14:50
door Dennis101
Dat klopt Gerard, deze combinatie moet gewoon werken bij een 110 i.c.m. een 200 tdi uit een Discovery.
Als deze combinatie niet werkt is er een defect en komt het niet door de combinatie die is gebruikt.
Dennis B
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 22:55
door Everhard Mulder
Gerard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij zijn de meters in Defenders allemaal
> hetzelfde en moet het met onderstaande sensor en
> adapter lukken ...
>
> [landrover.startpagina.nl]
> ?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lan
> droverclubholland.nl%2Fimages%2Ffbfiles%2Fimages%2
> Ftemp_adaptor_200tdi.jpg
>
> Overigens kan je m.b.v. je chassisnummer (VIN) op
> [www.clifton.nl] zien
> met welke motor jouw LR ooit is geleverd.
Nou: die combinatie werkte dus niet. Na 500 meter stond de zaak in het rood. Ik denk omdat die sensor uit een diesel komt (of voor een diesel bedoeld is) terwijl de oorspronkelijke motor van mij een benzinemotor was en de meter daarop gebaseerd is.. Overigens is het heel moeilijk dat verloopstukje te krijgen: die schijnen op te zijn.
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: vr 15 apr 2011, 23:00
door Everhard Mulder
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het niks om gewoon een nieuw setje van vdo
> halen. meter en sensor.
> Sensor icm met nieuwe meter. weet je zeker dat je
> goed spul hebt.
>
> Hier heb ik ook mijn vdo spul gehaald, denken goed
> mee:
>
> [idee-systems.com]
Ja, ik heb een vdo-setje. Moest daarvoor trouwens door een metaalbedrijf een verloopstukje laten maken, anders paste de vdo-sensor niet in mijn 200TDI. Dan denk je: mooi, ben ik klaar, Mooi niet. De meter geeft bv. 95 graden aan en mijn infra-rood sensor 78...... rara wie heeft er nou gelijk???
Dus die vdo=meter geeft ook geen totale duideliojkheid.
vandaar mijn vraag: als ik nou die groene sensor die oorspronkelijk uit de 200TDI komt, er weer indraai: welke meter heb ik dan nodig???Ik weet het nou nog niet.....het is echt een afstudeerproject!
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 00:00
door Gerard
Nou ja, dan zaag je een meter uit het dashboard van een Discovery, want bij mijn weten zit er echt geen verschil tussen temperatuurmeters van benzine/diesel ...
Maar als je zegt dat ook een VDO-sensor met bijpassende meter een afwijkende waarde geeft, zou ik toch nog eens de reactie van Dennis101 lezen en me afvragen of er toch niet ergens een (elektrisch?) defect zit...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('d06ef93b394a0969051038e894a5d4a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13903888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 00:02
door Scratch
Massa probleem !?
gr Eric
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 11:11
door sjorsboomschors/aka/PP
heb dit ook bij de hand gehad, bleek dat mijn expansievat nog de oude, 2.5N/A was, terwijl er een 200tdi inzit, systeem en expansievat deden niet wat ze moesten doen, en druk werd te hoog met als gevolg dat ik continue koelvloeistof moest bij vullen en m'n meter over de rooie ging, 200tdi vat erop en het was opgelost!
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 11:27
door Exfietser
KLIK
En als de druk in het koelsysteem niet juist is door foute radiatordoppen en overlooptankjes is volgens deze wet de temperatuur ook niet juist. Probeer maar eens een ei te koken als je 3000 meter hoog op een berg op wintersport bent. Met vijf minuten koken lukt het niet.
Arnold
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 12:01
door Gerard
Absoluut waar, maar met het verschil dat Everhard 78 graden meet met een infra-rood sensor ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('2bb9689be210d6f04a317280a738b1b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13904886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 15:14
door Puffino
Is die 78 MET viscofan gemeten die meedraait? 78 zou wel gruwelijk laag zijn.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 23:06
door Everhard Mulder
Ik vertrouw die infra-rood meter ook niet helemaal. Ik heb de temperatuur gemeten op het koperen verloopstuk: daat was het 78. Maar vlak daarnaasst, op het alluminium van de motor, was het 86 *; op de koelslang (zwart) mat ik 64 graden....vertel me maar wat ik noiu moet geloven....
Dus die VDO-meter: zou die dan wél goed zijn als die 95 graden aangeeft?
Ik ga morgen de aardig nog even goed nakijken en verder ga ik maar eens op zoek naar een temperatuurmeter uit een disco waar een 200 TDI in zat....
Groeten!
E. Mulder
Re: Het zou toch simpel moeten kunnen zijn, in principe
Geplaatst: za 16 apr 2011, 23:43
door Exfietser
Zo groot is het probleem nu toch ook weer niet.
Vul een thermoskan met kokend water. Neem die mee naar je wagen en hang daar je tempereatuur voeler in. Als het goed is moet je metertje dan gewoon ongeveer 100 graden aanwijzen. Als je heel ver naar je wagen moet lopen zal het iets minder zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon in een pannetje water op een campingbrandertje testen.
Hang je in dat pannetje ook een normale thermometer waarvan je weet dat die een juiste waarde aangeeft dan kun je het water laten afkoelen en tegelijk de meters aflezen om te zien of de meters ook bij andere temperaturen gelijk blijven.
Je infrarood meter is alleen bruikbaar als je eerst de factor die voor het stralende oppervlak geld hebt ingesteld. Zwart rubber, roestige ijzer, glimmend gepoetst staal, wit geschilderd hout. Het heeft allemaal een eigen factor. En als je het echt goed wilt doen meet je de factor voor het betreffende oppervlak eerst met een referentiemeting. Maar ik verwacht dat je daar de spullen niet voor hebt.
Arnold.