Pagina 1 van 1

slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylinder

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 00:22
door Cor
Hallo, jullie advies is weer gevraagd:

Mijn S3 1977 schakelde de laatste tijd wat moeilijk op van de 2e naar de 3e versnelling, dus ik dach preventief de hoofd- en slave cylinder te vervangen.
Blijkt echter na montage dat de druk er niet echt op vooruit is gegaan. Verschillende keren ontlucht (pompen - pompen - vast systeem met 2 man) maar echt veel druk levert het niet op (kan net de boel op en neer schakelen zonder veel gekraak), koppelingspedaal gaat nog altijd tegen de vloer.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen om een beetje meer druk op het systeem te krige? Vorig jaar heb ik nog het flexibele gedeelte aan de firewall vervangen, dus denk dat het probleem daar niet vandaan komt.
Zit wel te denken om de olieleiding vanaf de hoofdcylinder naar de slave in te korten, gaat nl om een link gestuurd model waarbij de leiding van link naar recht over de firewall gaat om vervolgens weer ling lang het bell house op de slave cylinde uit te komen.
Heeft iemand hiermee ervaring of dit een wezenlijke verbetering oplevert?

bedankt voor jullie advies,
Cor

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 01:11
door Hans
Zit er niet teveel vrije slag op je koppelings pendaal,? kan zijn dat je hem dan niet vergenoeg ingetrapt krijgt.

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 01:12
door Dennis101
Een paar zaken waar je bij montage op moet letten is de vrije slag van het pedaal, de pedaalhoogte en dat de hulpcilinder altijd met de ontluchtnippel op de bovenste aansluiting wordt gemonteerd.
Als dit goed is gemonteerd is ontluchten heel simpel.
Hou er ook rekening mee dat de koppeling zelfstellend is en er een paar ritjes overheen gaat voordat de koppeling op het vertrouwde punt aangrijpt. Het is overigens normaal dat het pedaal tot op de bodem ingetrapt wordt bij het ontkoppelen,

Dennis B

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 12:45
door keesN
hejj,

Ook ik had dezelfde problemen na het vervangen van de cilinders. Maar zoals Dennis ook al aangaf is dit euvel weggegaan na enkele ritjes.

groet
Kees

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 23:30
door Bart (fietseboer)
Bij mij hetzelfde,ff een rondje eelde en omgeving en het werkt weer perfect.(voor zover als dat kan bij een land rover.. )


Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 00:07
door Cor
Denk dat ik de fout gevonden heb: ik heb de slavecylinder gemonteerd als mijn voorganger, echter verkeerd want de ontluchtingsnippel zat aan de onderkant. Eigenlijk logisch natuurlijk als je bedenkt dat lucht opstijgt - stomme zwaartekracht ook!

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 00:33
door richard78
Stel je eens voor dat je moet ontluchten zonder zwaartekracht!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d79cf019326313fc68acbe5dd0a5958d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13907779, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 02:10
door Marijn & Simba
Heb je ontlucht met de slave los? Door deze verticaal te houden blijft er geen luchtbel achter in de cilinder.
Voor de rest: neem een kratje bier en wacht. Na een paar dagen en af en toe intrappen is t ineens zomaar goed

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bbdf178bc48f0c9fe7814fb83f330a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13908278, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 23:14
door richard78
Niet hard opp het koppelingspedaal trappen als de slave eruit hangt. Dat schiet de zuiger eruit incl alle vloeistof!
Ik liet iemand zachtjes het pedaal indrukken terwijl ik de zuiger tegenhield met een ijzeren pen. Als de zuiger op het eind was dan deed ik de ontluchtingsnippel open en drukte ik de zuiger weer terug naar boven. Dit een paar keer gedaan en geen lucht meer.

succes!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e50dbce129923f4448a92370ac0235d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13911617, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 23:17
door sander "one10"
goeie tip: zet je koppelingspedaal klem onderin met een stok laat m nachtje staan en de volgende dag is deze ontlucht !

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd


Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 23:24
door M@rcel
waar blijft de lucht dan borrelt deze dan automatische naar het vul vaatje ?

Re: slechte koppelingsdruk naar vervanging hoofd- en slave cylin

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 23:31
door Dennis101
Nee, want er zit dan allang geen lucht meer in.
Het enige wat je dan doet is ervoor zorgen dat de cilinder zichzelf instelt, maar dat bereik je ook door het pedaal diverse malen in te trappen.
Dat laatste gaat een heel stuk sneller.
Voorwaarde blijft dat de ontluchtnippel op de bovenste aansluiting wordt aangesloten.

Dennis B