Pagina 1 van 1

Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 16:06
door Jeroen90
Vanochtend bezig geweest met de 110 van Wilco welke hier al verschillende berichtjes heeft gepost omtrent het niet willen starten. Het gaat dus om een 200 tdi welke zeer netjes en constant loopt als ie gestart wordt met remmenreiniger in de luchtinlaat, maar niet start als ie langer dan 5 seconden uitstaat.

We hebben alle dieselslangetjes vervangen door doorzichtige slangetjes om te kijken of er lucht zat en dit was idd het geval tussen de opvoerpomp en de brandstoffilter, nu ook opgelost, maar nog steeds niet starten.

We hebben toen ook de brandstofleidingen losgedraaid op de verstuivers en toen gestart, nu kwam er om beurten (zoals dat volgens mij ook hoort) een pisstraaltje diesel uit die leidingen. Mijn inziens moet er onder hoge druk diesel uitkomen om zo ook onder hoge druk de verstuivers van brandstof te kunnen voorzien of zie ik dat verkeerd?

Zou het nu de brandstofinspuitpomp zijn die defect is?

Gr,
Jeroen

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 17:02
door Rickske
Die hoge druk bouwt de pomp op doordat de verstuivers mechanisch pas openen bij, ergens boven de 130 bar dacht ik. tenminste bij een 2,25D Dat je dus pisstraaltjes ziet komt doordat de pomp zonder zijn verstuivers gemonteerd niet de druk op kan bouwen. Als je m test met verstuivers aan de leidingen, (pas op met de vernevelde diesel, gaat dwars door huid heen.) Dan zie je als het goed is dat er wel druk opgebouwd word.
Wat betreft je probleem, zodra je de motor uit zet komt er waarschijnlijk toch nog ergens lucht in je leidingen of pomp.

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 17:47
door sjorsboomschors/aka/PP
laat je verstuivers eens testen, injectoren kun je ook vervangen ( nozzles) zijn qua kosten nog wel te behappen ( 80 GBP), 4x injectoren zijn daarentegen de hoofdprijs!

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 18:12
door Roy Bruurs
nieuwe injectoren zijn inderdaad de hoofdprijs zitten hier in nederland rond de 320 euro en dat maal 4. Reviseren, dat heb ik laten doen, kost je iets minder als de helft.

Even over de druk, ze lachen je vierkant uit als je afkomt en zegt dat ze 130 bar druk moten hebben. De eerste trap is namelijk 204 bar en de tweede trap is 285 bar. Maar ik zou het toch in de pomp zoeken zoal eerder gezegd die vertrouw ik niet, Als de vertuivers te vroeg openen bijv bij 170 bar dan start de motor gewoon alleen zal hij zwart gaan roken en onreglmatig lopen.

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 18:26
door Bart van Dessel
Je zou het inspuitmoment iets kunnen veranderen, misschien dat dat iets helpt??? Kun je aan de voorkant doen in de distributie-deksel. Ik heb een keer m'n Bosch VE pomp helemaal laten checken en afstellen met nieuwe keeringen etc etc. Frans van Poppel in Duizel is een hele goeie (ouwe rot in het vak) dieselspecialist en echt niet duur.

Gr, Bart

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 22:00
door Jeroen90
Zojuist Frans van Poppel aan de lijn gehad en hij gaf idd aan dat hij zowel de pomp als de verstuivers kan testen, nu gaf hij wel aan dat je terzake kundig moest zijn om de pomp eraf te halen (dit ivm het inspuitmoment/timing). Wat is de beste / handigste manier om de pomp te demonteren en straks er weer goed op te krijgen?

Alvast bedankt,
Jeroen

Re: Brandstof inspuitpomp

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 22:08
door Roy Bruurs
ff misschien een stomme redenering van mij maar die pomp kun je toch blokkeren van een boortje 9 om hem op tijd te zetten. Eventueel kun je da het tandriemwiel nog verdraaien om het kloppend te maken ivm merkteken.

En op z'n kop monteren doe je den ik ook weer niet zo snel. Dus ik zeg eraf halen timing is naar mijn idee makkelijk terug te vinden