Revisie V8; overmaat of niet??
Geplaatst: di 12 apr 2011, 22:54
Hoi,
Ik ben bezig een 3500 V8 opnieuw op te bouwen.
Althans, het is nu nog vooral slopen, opmeten en soms (indien herbruikbaar) schoonmaken.
Vandaag heb ik mijn zuigerdiameters en boringen opgemeten, volgens het Land Rover handboek met de juiste analoge meetgereedschappen.
Hier kom ik op de volgende waarden:
Zuigernr. Zuigerdiameter Boring Speling
1 88,82 88,87 0,05 mm
2 88,81 88,88 0,07 mm
3 88,81 88,86 0,05 mm
4 88,82 88,86 0,04 mm
5 88,82 88,87 0,05 mm
6 88,81 88,87 0,06 mm
7 88,82 88,88 0,06 mm
8 88,81 88,88 0,07 mm
De Land Rover spec zegt dat de speling tussen de 0,018 en 0,033 moet zijn.
Ik heb dus te veel speling. De vraag is nu, moet ik met deze boring diameter naar overmaat zuigers of standaard service maat?
In de boringen zoals ze nu zijn, zijn de hoonsporen nog duidelijk aanwezig. De zuigers vertonen wel wat kantelsporen.
Bij de eerste optie dienen de boringen uiteraard opgehoond te worden naar de eerste overmaat. Ik lees in de manual alleen dat de 1ste overmaat zuiger 0,508 mm groter zijn. Weet iemand wat deze diameter dan totaal is, zodat ik weet waar ik naar toe moet honen?
Bij de tweede optie (alleen nieuwe zuigers) moet ik uiteraard alleen even een hoonsteen door de cilinders halen om de verglazing te verwijderen.
Wonderlijke is dat de standaar boingdiameter 88,90 mm zou moeten zijn. Hier zitten al mijn cilinders nog onder... Is dit normaal?
Vanzelfsprekend bestel ik de nieuwe zuigers in Engeland, daarom is het handig wat meer info te hebben voor ik delen bestel en zodat ik verder kan terwijl de onderdelen besteld zijn.
Ieder tip is welkom!
Michael
Ik ben bezig een 3500 V8 opnieuw op te bouwen.
Althans, het is nu nog vooral slopen, opmeten en soms (indien herbruikbaar) schoonmaken.
Vandaag heb ik mijn zuigerdiameters en boringen opgemeten, volgens het Land Rover handboek met de juiste analoge meetgereedschappen.
Hier kom ik op de volgende waarden:
Zuigernr. Zuigerdiameter Boring Speling
1 88,82 88,87 0,05 mm
2 88,81 88,88 0,07 mm
3 88,81 88,86 0,05 mm
4 88,82 88,86 0,04 mm
5 88,82 88,87 0,05 mm
6 88,81 88,87 0,06 mm
7 88,82 88,88 0,06 mm
8 88,81 88,88 0,07 mm
De Land Rover spec zegt dat de speling tussen de 0,018 en 0,033 moet zijn.
Ik heb dus te veel speling. De vraag is nu, moet ik met deze boring diameter naar overmaat zuigers of standaard service maat?
In de boringen zoals ze nu zijn, zijn de hoonsporen nog duidelijk aanwezig. De zuigers vertonen wel wat kantelsporen.
Bij de eerste optie dienen de boringen uiteraard opgehoond te worden naar de eerste overmaat. Ik lees in de manual alleen dat de 1ste overmaat zuiger 0,508 mm groter zijn. Weet iemand wat deze diameter dan totaal is, zodat ik weet waar ik naar toe moet honen?
Bij de tweede optie (alleen nieuwe zuigers) moet ik uiteraard alleen even een hoonsteen door de cilinders halen om de verglazing te verwijderen.
Wonderlijke is dat de standaar boingdiameter 88,90 mm zou moeten zijn. Hier zitten al mijn cilinders nog onder... Is dit normaal?
Vanzelfsprekend bestel ik de nieuwe zuigers in Engeland, daarom is het handig wat meer info te hebben voor ik delen bestel en zodat ik verder kan terwijl de onderdelen besteld zijn.
Ieder tip is welkom!
Michael