Pagina 1 van 1
Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 19:15
door Erik.
Na het monteren van de een nieuwe hoofdremcylinder heb ik druk verlies na 3 keer pompen bij mijn S III.
Na het pompen voelt de pedaal hard maar bij het vast houden verliest hij de spanning - er gaat zelfs een lamp op het dash branden waar test bij staat als de druk helemaal weg is (SIII ex abl).
Voorheen waren er geen lekkages aan de wielremcylinders te zien - ik heb alleen voor de wielen eraf gehad.
Kan het zijn dat nu een wielremcylinder lekt? - de druk houd maar 5 a 10 sec aan, zou voor mijn gevoel dan in stromen moeten lekken wat niet te zien is, niet in de reservoir en niet aan het wiel.
Kan het aan het ontluchten liggen? - 3 x rond geweest met onluchten lijkt me sterk maar ik sluit niks uit.
Wie heeft goede raad of ervaring?
Groet,
Erik
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 20:13
door Frans Bonnes
Met of zonder draaiende motor. ?
fb
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 20:16
door sjaak109
Ik ben een totale leek om mee te beginnen
Maar met mijn 109 heb ik al meerdere keren gedacht dat het lucht was maar bleek het wat anders te zijn.
* achter schoenen waren door de vorige eigenaar met een beetje lassen pas gemaakt. dus ik remde 3x goed en dan weer stellen.(ontluchten dacht ik)
* alles gereviseerd (cilinders/schoenen/leiding) maar vergeten (niet aan gedacht) om de voorremmen met de afstelschroef goed op de trommels te stellen.
* terrein in geweest. dacht weer lucht te hebben moest weer 2x pompen. Bleek nu aan het op nieuw stellen achterremmen te zijn.
al met al maanden aan het ontluchten geweest terwijl er geen lucht in het systeem zat.
Succes met uitzoeken
Sjaak
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 20:44
door Erik.
In beide gevallen
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 20:50
door Erik.
Ehhhh,
Sjaak dankjewel voor deze opbouwende woorden
Ok voor mij zijn dit mijn eerste Land Rover "stapjes"
It,s never over in a Land Rover krijgt zo wel een heel andere betekenis.
Groet
Erik
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 21:50
door Exfietser
Het lampje brand onder drie condities.
1) Als je op het testknopje drukt.
2) Als je geen remvacuüm hebt. Dat is dus het geval als je motor niet draait.
3) Als er een drukverschil is tussen de twee (voor en achter) systemen.
Omdat bij jou drukverlies optreed is het waarschijnlijk mogelijkheid drie. Je hebt of een lekkende wielremcilinder, of je hoofdremcilinder is intern lek. (Kan ook als die nieuw is.) Wat je kunt doen is met een lijmtang de slang naar je remmen dichtknijpen. Je hebt drie slangen. Een naar je achteras en twee slangen naar de voorwielen. Elk wiel een. Als alle drie de slangen dichtknijpt en je pedaal blijft hard heb je geen probleem in de master cilinder. Klem van achterslang af, en er is drukverlies dan is er een probleem in een van de achterwielen. Je moet dus gewoon kijken welke lekt. Op dezelfde manier kun je kijken in welk voorwiel het eventuele probleem zit.
Arnold
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 22:25
door Erik.
OK dat afklemmen is het eerste wat ik ga doen - de nieuwe hrc wordt getest en als deze goed is weet ik meteen of de fout achter, links-voor of rechts-voor zit, gelukkig had ik al remmen revisie set mee besteld, maar wou eerst naar 4x4 ombouwen voor ik de remmen ga reviseren.
Het lampje, waar meet dit wat?
- als je het indrukt is het de test dan test je de werking van het lampje en eventueel de sensoren?
- draait de motor niet maar staat wel op kontakt is het bij mij uit - trap ik de rem op druk blijft het uit tot de druk wegvalt en gaat dan aan, draait de motor is dit idem - gaat pas aan als druk wegvalt - bij niet draaiende motor werkt de servo niet en zou dus het lampje meteen aan moeten gaan?
- De sevo heeft sensor(en) dat snap ik, maar waar wordt dan het druk verschil gemeten van het hydraulisch gedeelte? ik zie in het onderdelen boek niet echt een mogelijk waar dit zou kunnen zitten alleen op het verdeelblok is een mogelijkheid.
Groet,
Erik
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 22:57
door Exfietser
Test , test alleen het lampje.
Rem vacuum wordt met een (druk) schakelaar op de remservo gemeten.
GroteFoto-LESXTX6Z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc58b5336ff054de88c9c5fc749b1daf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-LESXTX6Z.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LESXTX6Z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-LESXTX6Z.jpg', '', 13856968, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In bovenstaande tekening wordt met remdrukverschilschakelaar NRC4282 gekeken of of de drukken in beide systemen gelijk zijn. In NRC4282 zit een schuifje dat uit het midden wordt gedrukt als de druk aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant van dit schuifje. Door dit verschuiven wordt het schakelaartje geschakeld en gaat je rode lampje aan. NRC4282 bevindt zich op de binnenzijde van de rechter chassisbalk in de motorruimte vlak bij het schutbord.
Dat schuifje (eigenlijk een soor dubbel zuigertje kan ook lekken en is nieuw heel duur. Je kunt het dan vervangen door een koppelstukje voor de remleiding naar achteren en een t-stukje voor de remleiding naar voren. Dat heeft geen invloed op je remmen. Je bent dan alleen een kwetsbaar en duur onderdeeltje kwijt en je waarschuwingslampje reageert niet meer op een remdrukverschil. Wel op een vacuumprobleem en op het testknopje.
Ik weet niet of de tekening exact klopt omdat ik niet exact weet wat jij voor wagen je hebt. Maar in grote lijnen moet het redelijk overeen komen.
succes,
Arnold.
Re: Nieuwe hoofdremcylinder maar toch druk verlies???
Geplaatst: di 05 apr 2011, 23:19
door Erik.
OK
Schakelaar zit dus dar waar ik hem vermoede.
Is de werking van mijn lampje dan wel correct dat hij ook met niet draaiende motor pas aan gaat als de druk weg zakt? dit zou alleen kunnen als hij de onderdruk in de servo vergelijkt met de onderdruk in de motor.
Groet
Erik