Pagina 1 van 1

industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 00:43
door WillemNoord
Wie heeft ervaring met het spuiten van een laRo met industrie lak. Voor het Chassis is het een mooie optie heb ik begrepen maar kun je ook alles ermee spuiten c.q. hoe ziet het eruit als je alles doet?

Hoor graag de mening van iemand die dit gedaan heeft.

groet

WillemNoord

Re: industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 01:09
door Dirk109
Ik heb mijn 109 gespoten met wijzenol industrie lak.
Het spuiten ging prima ondanks mijn minimale ervaring en beperkte middelen.
De verf is makkelijk verkrijgbaar in iedere gewenste kleur.
Het goed krasvast en vloeit goed uit bij het spuiten.
Ik heb overigens zijdeglans genomen omdat ik dat mooier vond op mijn laro en makkelijker te spuiten is.

succes Dirk 109
Foto-QCUDYYIR-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77e8999b00e15b9db87e15ae5ce40970', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QCUDYYIR-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCUDYYIR-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QCUDYYIR-D.jpg', '', 13852068, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-SGKVUEAZ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8dfd55e35839c83711fa99e5f1189f80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SGKVUEAZ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SGKVUEAZ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SGKVUEAZ-D.jpg', '', 13852068, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 01:15
door sander "one10"
ik werk beroepsmatig veel met industrielak en spuit deze ook veel zowel 1 comp als 2 comp lak
qua spuiten is het geen probleem als je het maar goed verdunt en op de juiste druk spuit zodat je een mooi spraybeeld krijgt
hoe beter je spray des te meer kun je vloeien en meer je vloeit des te mooier je spuit .
,maaar zoals altijd is het voorrwerk belangrijk , je kunt nog zo mooi spuiten als je ondergrond niet goed is
dan maakt het niet uit wat voor je verf je gebruikt dan is het resultaat er ook niet naar !
zowel voor industrielak als huis tuin en keuken verf geld , goed verdunnen dan word het resultaat het mooist !

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd


Re: industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 19:22
door Dirk109
Hallo Sander gelijk maar een vraagje aan de prof dan; hoe veel verdunning moet je gebruiken?
Er schijnt een soort doorloop trechter te zijn waar je het mee kan meten?
Toe nu toe heb ik het maar op het gevoel gedaan zo van dit lijkt me wel dun genoeg.
Ik heb ook eens gehad dat de verf te dik was en dan komt het moeilijk uit de spuit.

Hobby spuiter Dirk

Re: industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 21:12
door sander "one10"
hallo dirk

het doorloopding als je m hebt 30 tot 40 sec doorlooptijd
maar eerlijk gezegd vind ik dat ding helemaal niks....
ik doe het puur op gevoel , en mijn stelregel is als je je roerijzer uit de verf haalt moet de verf er gelijk aflopen
dan is het dun genoeg , en dan is het zo dun als water.....
ook kun je aan het je spuit beker zien het mag niet aan je beker kleven dan is het te dik
en probeer je verf altijd te zeven als je het in je spuitbeker gooit .
verder even proefspuitstukje doen dan heb je al een idee
zoals je zelf al zegt te dik merk je vrij snel dan spuit het niet fijn en krijg je flubbers en
komen de klonten aan je spuitmond , als het dun genoeg is merk je dat ook met spuiten
probeer altijd dun op te zetten dat je een waas van de desbetreffende kleur krijgt
probeer nooit in 1x dekkend te spuiten dat lukt meestal vrij moeilijk , je kan beter een paar dunne laagjes
spuiten dan is het resultaat ook mooier en scheelt druipers , en goed verdunt gaat het sowiso minder lopen je verf
weet niet waar je woont maar spuit regelmatig sávonds prive op de zaak (papendrecht) kun je weleens komen kijken ?
en probeer je spuitdruk op 2,5 bar te houden en zet er een vochtafscheider tussen dan ben je al een heel eind
ben ook geen prof spuiter hoor , maar doe het vrij vaak en dan leer je heel snel de do's en don'ts van het werk .
en we hebben 2 devilbiss spuiten 1 voor grondverf en 1 voor lakverf dat scheelt ook wel .
maar voorheen deden we het ook met een hobbybob spuit en daar kun je ook hele mooie reslutaten mee halen hoor !
dus ja tot zover de tips en trucs verdere vragen altijd mogelijk hoor dirk !
succes

groetjes

sander

Re: industrielak

Geplaatst: di 05 apr 2011, 23:10
door WillemNoord
oke dus industrietak is een mooie optie.

kan dit dan ook met magnetisch verf ? hoorde vandaag dat dit een ideale manier is.

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 00:11
door sander "one10"
als je het kan verdunnen kun je het spuiten

bij twijfel klein beetje eruit halen goed verdunnen

uitsmeren op demo stukje nachtje laten drogen

en de volgende dag heb je antwoord op je vraag

ik twijfel soms ook met bv 2 comp onder een bepaalde ondergrond

dan doe ik een klein demostukje en dan weet je het antwoord !!

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 00:28
door Dirk109
Ok bedankt voor je antwoord mogelijk dat ik een keer kom kijken bij je in de spuitcabine.

Ik heb zelf iets van zes spuitpistolen van allerlei merken.
Mijn schoonvader heeft een fabriek gehad waar een prof. spuiterij is zat om onderdelen te spuiten en is vorig gestopt.
Ik heb toen zeer veel spullen en gereedschap gekregen waaronder deze prof. spuitspullen.
Onderbekers spuiten, bovenbekers, verfilters, gezichtkappen etc.
(ook nog vreesbanken,boorkolommen,metaal afkortbank,lintzaag,puntlasmachine,etc etc)

Ik heb een compressor met drukregelaar en waterafscheider en onder de spuit hangt er nog een waterafscheider.
Als ik ga spuiten verklein ik mij schuur met zeil en etc en stook ik het eerst loeiheet met mijn luchtkanon.
Dan maak ik de vloer nat overal aan en een grote afzuiger aan en spuiten maar.
Zo heb ik mijn 109 gespoten met aardig succes.
Ik heb het maar een beetje afgekeken van discovery en etc waar ze altijd in handomdraai zo'n custom spuiten
in de mooiste kleuren.
Ik hou je aanbod graag een keer te goed Sander!

groet Dirk 109
Foto-3PVWZZMC-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('432ce74998d852b39e8febf612c58e06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3PVWZZMC-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PVWZZMC-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3PVWZZMC-D.jpg', '', 13857658, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 00:41
door sander "one10"
kijk aan je hebt al veel opgestoken
nat spuiten is idd goed , doe ik ook als het vooral stofvrij moet blijven
heetstoken doe ik eigenlijk nooit , behalve als het werkstuk te koud is dan verwarm ik het wel voor .
wel na het spuiten hou ik het warm ivm drogen
let wel op met loeiheet stoken , want dan heb je kans dat je verf te snel droogt en dat wil je ook niet denk ik ?

al met al heb je volgens mij een leuk klusschuurtje zo ! als je weer eens bezig bent let me know
kom ik wel eens een keertje bij jou kijken lijkt me ook leuk !

ik ben altijd op de zaak bezig daar heb ik alles voorhanden en kan ik naar hartelust sleutelen aan de landrover
alle gereedschap onder handbereik en alle techniek in huis maakt het klussen aangenaam
en idd een spuitcabine waar de auto naar binnen kan met grote afzuiger , volgende week staat spuiten van de landrover
op het progamma of als het lukt deze week , maar heb geen haast en ook nog genoeg andere dingen te doen
achja je kent het wel altijd bezig.....

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd


Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 00:47
door Dirk109
Ja idd ik herken dat, binnenkort ga ik ook mijn boot spuiten die na 10 jaar werkeloos in de schuur weer het water in gaat.
Is ook een leuk klusje het is en mahonie houten Boesch met v 8 5.7 er in dus dat wordt weet knorren op het water
dit jaar.
Tot ziens en spreeks....
Dirk

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 01:06
door WillemNoord
Naar hebben jullie wel eens met magnetische verf gespoten ?

Schijnt als voordeel te hebben bv bij het chassis dat het in alle plekjes kruipt

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 02:40
door JustinvS
Is dat echt magnetisch of electrostatisch net zoal poedercoaten?
Ik kan mij zo voorstellen echt magnetische verf niet lekker werkt op het aluminium plaatwerk omdat de magnetische eigenschappen van aluminium niet voldoende zijn.

Voor het chassis lijkt het me wel leuk om te zien of het werkt. Vooral als het ook genoeg verdund kan worden om het echt te laten vloeien/kruipen.

Mijn chassis heb ik gewoon verschrikkelijk dik in de hammerite gezet, en daarna geschilderd met een dikke laag epoxy. Zit nog steeds en is er niet af te krijgen.

Mijn bodywerk is gespoten met een laag action grondverf (valt mij tegen, gevoelig voor schoonmaken met terpentine ook door de toplagen heen) een laag of wat brantho-korrux 3in1 (sterk spul, dik te verwerken, droogte snel) een laagje hammerite rood (op zich prima) en ten slotte een industrie lak van anker (duurde even tot de kleur naar het gewenste resultaat trok, spul bleef maandenlang zacht)

De volgende auto doe ik niet met een mengelmoes van merken. Ik ben niet ontevreden maar het kan zeker beter.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7034323c27e926f4a63963b757cd4f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13858101, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: industrielak

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:59
door Joop Dales
stage1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('dc08db5ea427da3862db4fec9f8ba8e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage1.JPG', 'http://www.dales-it.nl/stage1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage1.JPG', '', 13858971, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hoi willem

De dikte van je verf/lak is hangt van de grote van je nozel af ( nozel is de spuit opening die afgesloten wordt door de spuitnaald ) deze kan in grote verschillen en ook maakt het een verschil of je een onder- of een bovenbeker gebruikt ( onderbeker moet de verf opzuigen ) voor industrieverf kun je beter voor een grotere spuit opening kiezen dan kun je de verf wat dikker laten.
verdunning is een transportmiddel met vervuilingen dus tast het de kwaliteit van je verf aan en bij te veel veranderd het de struktuur zodat de verf niet meer doet waar het voor staat ( bescherming ) je krijgt dan allen het kleurtje.

Gr.Joop

jh@dales-it.nl

stage2.JPG --> mod_embed_images_loadimage('63b6b7879942159513db721d804d6dc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage2.JPG', 'http://www.dales-it.nl/stage2.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage2.JPG', '', 13858971, 600, 600, 'Loading image ...', false); stage3.JPG --> mod_embed_images_loadimage('db9c4c554676dd3f5730f25f91ca6004', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage3.JPG', 'http://www.dales-it.nl/stage3.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage3.JPG', '', 13858971, 600, 600, 'Loading image ...', false); stage4.JPG --> mod_embed_images_loadimage('11ec5f001f7e5e29bd30e18762cf0af0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage4.JPG', 'http://www.dales-it.nl/stage4.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage4.JPG', '', 13858971, 600, 600, 'Loading image ...', false); stage5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f8043fdd0c7c08bb03ed177ad98a262f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage5.jpg', 'http://www.dales-it.nl/stage5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstage5.jpg', '', 13858971, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: industrielak

Geplaatst: za 09 apr 2011, 01:26
door WillemNoord
Maar wat kun je nu het beste doen voor het Chassis ? Kan zijn dat ik magnetisch of electrostatisch door elkaaar haal?

Re: industrielak

Geplaatst: za 09 apr 2011, 14:19
door Dirk109
Volgens mij is magnetische verf bedoeld om bij iets van ijzer ergens aan te laten plakken en electrostatisch spuiten is het onderdeel wat je wilt spuiten een lading geven(electrisch) zodat de verf als een magneet op je onderdeel plakt.
Als je een dun rond staafje spuit vanaf de voorkant zal de verf vaak ook aan de achterkant komen.
Het onderdeel moet volgens mij wel geleidend zijn.Simpel gezegd de - gaat aan het onderdeel en de + op de spuit of zoiets.
Er is wel een uitgebreid(duur en ingewikkeld) voor schakel app voor nodig om dit te bewerkstelligen.
Het wordt wel eens in spuiterijen toegepast om kleine onderdelen makkelijk te kunnen spuiten.
Een kennis van mij heeft een fabriek gehad met spuiterij waar zoiets in zat om lampen voeten en karkassen te spuiten(van lampenkappen).In denk dat het systeem hetzelfde is als electrolitsche verzinken waarbij bijv het bad de min is en het onderdeel de +.

Voor je chassis zou ik x5 of x7 gebruiken dat werkt uitstekend.Of anders als je de binnenkant ook wilt doen laten verzinken.

Dirk 109