Pagina 1 van 1

remmenrevisie

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:52
door Larosaurus
Vandaag laatste hand gelegd aan revisie alle 4 de remmen series, nieuwe cilinders, schoenen en trommels. Na montage lukt het niet de wielen rond te draaien met de hand, zoveel lopen de schoenen tegen de trommels, is dit een kwestie van ermee rijden en dan slijt het. Ik heb de stelschroef aan de achterzijde op minimumstand staan.

Re: remmenrevisie

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:01
door Gerard E.
Het kan haast niet anders of er is iets niet helemaal goed.
Hoe heb je de trommels er weer op gekregen?

Re: remmenrevisie

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 00:09
door Larosaurus
Trommels gingen er met weinig geweld overheen aan de voorzijde, aan de achterkant met licht tikken eroverheen gekregen.

Re: remmenrevisie

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 00:39
door Hans 109
De remschoenen van de achter remmen - voor nog niet bekeken- zijn wel verschillend, je hebt een set voor de voorkant en een set voor de achterkant. Leg ze allevier maar naast elkaar, dan zie je dat bij twee het remvlak lager (of hoger..) zit dan bij de andere.
Hoe ze moeten zitten, "somewhere" heb ik een tekening, misschien kan iemand je hier eraan helpen.

mvg Hans

Re: remmenrevisie

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 01:56
door Grumpy Old Sil
Kijk eens goed naar de hoogte van de voering op alle remschoenen. Er is een hele partij geweest (ben merk effe kwijt) waarbij de voering te hoog is geplaatst. Rij en rem er eens een stukje mee en haal de trommels er dan af. Veel kans zul je zien dat het aangrijppunt zo'n 1,5 cm aan de bovenkant zit. Te zien aan de slijtage. Je kant dan twee dingen doen: 1: is nieuwe schoenen halen, of 2: simpelweg de bovenste 1,5 cm weghalen. Heb hetzelfde probleem gehad bij het vervangen van een compleet systeem, nieuwe trommels, cylinders en remschoenen. Heb het perfect op kunnen lossen met optie 2.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d09d56e16a808d693bd1328141570882', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13812991, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: remmenrevisie

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 02:02
door Dennis101
Welk merk remschoenen en trommels heb je gekocht?
Als ik lees dat je het over "de stelschroef" aan de achterzijde hebt neem ik aan dat het een 88" met 10" trommels rondom betreft, klopt dat?

Dennis B

Re: remmenrevisie

Geplaatst: di 29 mar 2011, 00:14
door Larosaurus
Idd een 88 met 10 inch trommels en bearmach schoenen

Re: remmenrevisie

Geplaatst: di 29 mar 2011, 04:14
door Dennis101
De remschoenen moeten geheel vrijlopen t.o.v. de trommels, want anders zouden ze plotseling vast kunnen lopen en dat is gevaarlijk.
Bij nieuwe trommels en schoenen wil het wel eens voorkomen dat een schoen nog heel licht de trommel raakt, maar dan kun je evengoed de trommel nog met een vinger ronddraaien en als je hem wat snelheid geeft zou hij nog een paar rondjes uit moeten draaien.

Nu bekend is welke remonderdelen je hebt gekocht is het heel goed mogelijk dat juist daar het probleem in zit.
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik mijn 88" S2a rondom van series 3 naven voorzien, waardoor ik ook nieuwe trommels en schoenen nodig had.
De achterremmen waren Allmakes trommels met Mintex remschoenen en deze set werkte gelijk goed. De remmen konden mooi volledig vrij gesteld worden en na een paar korte ritjes waren ze mooi ingeremd.
De voorremmen waren een heel ander verhaal.
De voorremmen waren Bearmach trommels en TRW schoenen. Na montage van de schoenen waren de trommels er nauwelijks op te krijgen en de schoenen met geen mogelijkheid vrij te krijgen. De trommels even aan de achterkant gemonteerd en het probleem verplaatste zich toen naar achteren, kortom de trommels zijn te krap. De trommels van achteren gaven ook geen problemen toen ze aan de voorkant gemonteerd werden.
Omdat een upgrade naar 11" trommels toch al in de planning lag maar nog niet alle benodigde onderdelen in huis waren heb ik de straal van de remschoenen aangepast naar de trommel, waarna de schoenen (net) vrij te krijgen waren.
De remwerking was hierna ruim voldoende voor de apk, maar ik bleef toch ontevreden want als ooit weer nieuwe remschoenen nodig zijn komt het probleem toch weer terug.
Uiteindelijk vorige week toch maar de nieuwe originele 11" trommels, remschoenen, cilinders en ankerplaten gemonteerd en nu remt de S2a zoals ik gewend ben van mijn 88" S3 die standaard al de 11" remmen voor had.

Wat dat betreft komt het mooi uit dat je juist nu de problemen hebt, want nu heb ik de de foute trommels direct voorhanden en bij een grove meting is al te zien dat de binnendiameter minimaal 1 mm te krap is en dat is natuurlijk veel te veel.
Als je nieuwe Mintex of TRW remschoenen in deze trommels legt zie je gelijk dat schoenen alleen aan de uiteinden de trommel raken en dat mag dus nooit. Deze kwalitatief goede remschoenen zijn op maat gemaakt op de minimum binnendiameter van de trommels en dat is exact 10" (254 mm).
Als deze schoenen met een reeds gebruikte trommel worden gebruikt is dat geen probleem, want een iets kleinere radius van de schoenen is alleen maar gunstiger om de zelfbekrachtiging te beperken bij het inremmen.

In jouw geval is het dus zaak om als eerste te controleren op montagefouten, hoewel er met de 10" remmen erg weinig fout kan gaan.
Controleer ook of de cilinders wel ver genoeg naar binnen willen en niet vaststaan.
Als dit in orde is kun je de trommels en remschoenen controleren op maatvoering.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de remschoenen van Bearmach sinds zo'n 12 jaar terug niet meer gebruikt heb vanwege zeer slechte ervaringen met deze schoenen. Toen klopte de maatvoering niet en pasten ze zelfs niet in een paar jaar gebruikte originele trommels. deze set heb ik toen weggegooid en vervangen door originele remschoenen van de dealer en die pasten natuurlijk wel en werkten direct perfect.

Dennis B

Re: remmenrevisie

Geplaatst: vr 01 apr 2011, 08:12
door Larosaurus
Bedankt voor de uitgebreide info, zoonlief heeft ze al aangepast, moet eea het weekend maar eens checken. Denk idd dat ik volgende keer maar mintex of trw meebestel, en die er voor alle zkerheid inzet