Pagina 1 van 1

Accu, startmotor en dynamo - technische vraag - LARO 88 '71

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 20:57
door Grezzep
Mannen, mijn laro wil @#%$^& niet starten, bij het contact hoor je de bekende 'klik' maar daarna heeft ie onvoldoende vermogen om de auto te krijgen (je hoort wel dat ie hoest, maar heeft echt onvoldoende vermogen). Verlichting en aanjager ev werken gewoon, dus ik neem aan dat de accu voldoende spanning levert. Dus ik denk dat mijn startmotor onvoldoende kracht levert.... en zijn laatste adem aan het uitblazen is.

De laatste tijd deed hij het prima, alleen 's morgens na enkele minuten geduld. Het kan wellicht ook zijn dat de accu onvoldoende oplaad en ook de dynamo kapot is. Mijn accu is nu een Bosch S4 12V 540A en 60 AH. Is het slim om wellicht een andere accu aan te schaffen van bv Bosch S2 95AH CCA 895A zodat ie niet iets meer vermogen heeft?

Mijn vraag is dus eigenlijk - wat kan de oorzaak zijn?

- De Snaar is strak gespannen (slipt niet)
- Contact maakt hij, maar onvoldoende kracht om de motor te laten lopen
- Startmotor vervangen? - en zo ja, wie o wie heeft er eentje in de hoek liggen voor een laro 88 uit '71 - of weet een handelaar, bedrijf in omgeving Utrecht (hoeft niet nieuw)
- Dynamo vervangen? - en zo ja, wie o wie heeft er eentje in de hoek liggen? Of weet een handelaar - adres in de omgeving van Utrecht (hoeft niet nieuw te zijn)

Re: Accu, startmotor en dynamo - technische vraag - LARO 88 '71

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 21:41
door Joep
Ik zou als eerste even je accu (laten) doormeten op startvermogen. Dat de lampen en alles branden zegt namelijk niet alles. Een garage kan dat zo voor je doen. Als je accu goed blijkt te zijn zou ik de startmotor eens nader onderzoeken. Als het een diesel is zou het startrelais misschien vuil kunnen zijn.

succes.

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('311b217b8327371d51c2d3b5d1b6dc1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13811706, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Accu, startmotor en dynamo - technische vraag - LARO 88 '71

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 02:10
door Exfietser
Je moet eerst maar eens meten en niet beginnen met het kopen van nieuwe dingen. Dan repareer je namelijk niets maar ga je net zo lang vervangen tot alles weer werkt.

1) Tijdens het laden (motor loopt met verhoogt toerental) moet de spanning minimaal 13,8 volt zijn max 14.

2) Als de motor niet loopt en de accu is geladen moet de accu een spanning ergens tussen de 12 en 13 volt hebben.

3) Tijdens het starten mag de spanning op de accupolen niet onder de 10 volt komen. Anders is de accu stuk of leeg.

4) Als tijdens het starten de spanning op de startmotor een stuk lager is dan die op de accupolen (Ook tijdens het starten) heb je een bekabelings(contact) probleem.

5) je kunt ook de spanning over een kabel of verbinding meten. Zet dan een klem van je voltmeter op de plus van je accu en de andere klem op de plus van je startmotor. Als je gaat starten en je meet volts dan deugt die kabel(verbinding) dus niet.

6) Hetzelfde kun je doen met de min of massa. Zet dan een klem van de voltmeter op de min van de accu en de andere klem op de min van je startmotor. Meestal is dat het huis van de startmotor. Je mag dan ook tijdens het starten eigenlijk geen spanning meten. Meet je die wel dan is die verbinding dus niet goed. Vaak is dan de aardlitze die de aardverbinding tussen het motorblok en je chassis verzorgt niet in orde.

Je kunt zoals jij wilt gewoon een nieuwe accu kopen en die er in zetten. Dan werkt het nog niet en ga je een dure startmotor kopen die vervolgens ook niet werkt. Daarna komt er een dynamo, een spanningsregelaar enz. Dan heb je een hoop geld uitgegeven en wordt het zeuren van wat nu. Ga eerst gewoon even meten. Dan weet je vaak beter wat je kunt gaan doen.

En:
QuoteIs het slim om wellicht een andere accu aan te schaffen van bv Bosch S2 95AH CCA 895A zodat ie niet iets meer vermogen heeft?
Nee, dat is niet slim. Een grotere capaciteit accu zorgt alleen maar dat je langer door kunt starten. De startmotor krijgt er niet meer kracht door. Als je bij een trein twee locomotieven i.p.v. een locomotief plaatst wordt de topsnelheid ook niet hoger maar kun je wel twee keer zoveel wagons trekken.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2011 00:17 door Exfietser.